قیمت گذاری خودروهای وارداتی حساب کتاب ندارد

سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳

قیمت گذاری خودروهای وارداتی حساب کتاب ندارد

معاون سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: شورای رقابت تاکنون پیرامون قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی هیچ گونه ضابطه یا دستورالعملی ارائه نکرده است.

وحید منایی در خصوص قیمت‌گذاری بی ضابطه و گران‌فروشی خودروهای وارداتی از طریق نمایندگی‌ها و نمایشگاه‌داران گفت: قیمت خودروی سواری به معنای عام از اسفند 91 براساس دستور رییس جمهور وقت و طبق مجموع قوانین اجرایی اصل 44 قانون اساسی به شورای رقابت محول شد که شورای یاد شده پیرامون قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی تاکنون هیچ‌گونه ضابطه یا دستورالعملی ارائه نکرده است.

وی با اشاره به آمار گمرک اظهار کرد: طی 9 ماهه امسال 33 درصد از واردات خودروها توسط نمایندگی‌های رسمی و حدود 67 درصد توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صورت گرفته است.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود و بررسی‌های کارشناسی انجام شده توسط سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان، پیشنهادات لازم با هدف ضرورت اصلاح آیین نامه مرتبط با حوزه خدمات فروش خودرو به معاونت ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت اتخاذ تصمیم نهایی منعکس شده است.

البته پیش از این شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای رقابتی دخالت نمی‌کرد و رییس این شورا اعلام کرده بود با توجه به اینکه بیشتر خودروهای وارداتی بالای 2000 سی سی هستند و با هم رقابت دارند، قیمت آنها براساس رقابت بین خودشان تعیین می شود و بازار، قیمت آن‌ها را مشخص می‌کند.

اما در پی انحصاری شدن واردات خودرو که روز چهارم بهمن ماه از سوی سازمان توسعه تجارت ابلاغ شد، رضا شیوا – رییس شورای رقابت – در اظهارات جدید خود گفت که اگر واردات خودرو به دست یک یا چند شرکت بیفتد، انحصاری می‏‌شود و احتمالا شورا به آن ورود می‏‌کند و همچون خوردوهای داخلی برخورد می‏‌شود. قراردادهای آن‏ها و تمام مسائلی که مربوط به واردات یک خودرو می‎شود در شورای رقابت بررسی خواهد شد.

 

منبع: ایسنا


بدون دیدگاه