اخباراخبار داخلی

مزیت از دست رفته وارد کنندگان رسمی

گروه خودرو: هر چند به‌نظر می‌رسید با مصوبه اولیه وزارت صنعت، مبنی‌بر توقف ثبت سفارش وارد‌کنندگان متفرقه، ورق تماما به نفع وارد‌کنندگان رسمی برگردد، اما با ابلاغ مصوبه دوم واردکنندگان هم‌اکنون منتقد جدی سیاست‌های وزارت صنعت شده‌اند.

وارد‌کنندگان رسمی که به‌واسطه حضور غیر‌رسمی‌ها، طی هشت‌سال گذشته سهم 70 درصدی خود در بازار وارداتی‌ها را از دست داده‌اند امید فراوانی به طرح ساماندهی واردات خودرو توسط وزارت صنعت داشتند حال آنکه با ایجاد تغییرات در مصوبه این وزارتخانه، به‌نظر می‌رسد که سهم رسمی‌ها بازهم کاهش پیدا کند. بر این اساس وزارت صنایع در حالی واردات خودرو به کشور را منوط به ارائه خدمات پس از فروش کرد که راهکارهای ارائه شده در این زمینه با مخالفت جدی وارد‌کنندگان رسمی مواجه شده است؛ به‌طوری‌که وزارت صنایع اعلام کرده است وارد‌کننده‌های غیر‌رسمی یا خودشان اقدام به تایید نمایندگی خدمات پس از فروش کنند یا تحت حمایت و نظارت واردکننده‌های رسمی در ازای پرداخت ۳ درصد CIF خودروی وارداتی به نمایندگی رسمی، خودروی وارداتی خود را تحت گارانتی و خدمات پس از فروش به بازار ارائه کنند. در این زمینه وارد‌کنندگان رسمی معتقدند که فرمول وزارت صنعت کار آمدی لازم برای برابر شدن شرایط رقابتی وارد‌کننده‌های رسمی و غیر‌رسمی را فراهم نخواهد کرد؛ چراکه حاشیه سود وارد‌کننده‌های غیر‌رسمی کماکان بیش از وارد‌کننده‌های رسمی خواهد بود.
کوروش مرشد سلوک، نایب‌رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو در این زمینه عنوان می‌کند که در قبال مکلف بودن وارد‌کنندگان رسمی به پرداخت مواردی چون مالیات و ارزش افزوده، هزینه‌های تشکیلات و خواب سرمایه، تنها مزیت رقابتی وارد‌کننده‌های رسمی گارانتی و خدمات پس از فروش است که با این طرح با درصد نا چیز در اختیار غیر‌رسمی‌ها قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا