انقلاب پرینت 3D در صنعت خودرو

پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳

انقلاب پرینت 3D در صنعت خودرو

روزنامه دنیای اقتصاد – گروه ترجمه: زمانی که هنری فورد و تیم او با اضافه کردن خطوط نقاله، انقلابی در خط مونتاژ خودرو ایجاد کردند، برای نخستین‌بار خودروهای مقرون به صرفه در دسترس اکثر مردم آمریکا قرار گرفت، اما رویکرد جدید فورد برای تولید انبوه و هزینه‌های بهره‌وری از یک الگوی واحد پیروی می‌کرد. خودرو مدل «تی» برای همه تولید شده بود، اما کمپانی فورد درمورد رنگ این خودرو تصمیم می‌گرفت.

  سیاه، سیاه یا سیاه؟
صد سال بعد، کارخانه‌ای تاسیس شد به نام لوکال موتورز. این کارخانه به تازگی یک خودرو برقی تولید شده توسط چاپگر سه‌بعدی عرضه کرده است که مردم سراسر جهان می‌توانند با ارائه ایده‌های خود، در طراحی آن مشارکت کنند. با توجه به اینکه روزانه ایده‌های فراوانی به لوکال موتورز ارسال می‌شود، این شرکت به‌طور غیرمنتظره یک رویکرد باز را در طراحی و تولید خودرو در پیش گرفته است. این مساله فصل جدیدی در آینده صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد.
این نوع تغییرات در حال تحت‌تاثیر قرار دادن کل صنعت خودرو است. رابطه بین طراح محصول، تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌طور فزاینده‌ای درهم تنیده می‌شود. در نتیجه دیدگاه‌ها درباره مالکیت معنوی و نوآوری نیز در حال تحول است. به‌زودی شاهد ظهور موضوع «هر نفر یک ابرکامپیوتر» خواهیم بود. از سوی دیگر روش تولید، مانند استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی، چشم‌انداز صنعت خودرو را تغییر خواهد داد.  صنایع، به‌ویژه صنعت خودرو، به سمتی کاملا جدید در حرکت هستند. دیوارهای مالکیت معنوی درحال فرو ریختن است. ثبت اختراع و مالکیت معنوی برای جامعه یک مولفه مهم باقی خواهد ماند، اما رشد روند همگانی شدن اطلاعات نشان می‌دهد که توسعه جامعه‌محور می‌تواند موجب نوآوری‌های بیشتر شود؛ بنابراین می‌توان گفت دیوارهای مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها درحال فرو ریختن است.

شاید ظاهر این خودرو قدیمی به نظر برسد اما بدنه با استفاده از چاپگر سه بعدی شکل گرفته است

 

تابستان گذشته ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا موتور، اعلام کرد که حق انحصاری بهره‌برداری از تکنولوژی تسلا برای استفاده همگان آزاد است به این امید که این اقدام موجب نوآوری‌های بیشتر در زمینه خودروهای برقی شود. ماسک در وبلاگ خود نوشت: «با توجه به این که تولید سالانه خودروهای جدید به رقم 100 میلیون دستگاه نزدیک شده است و در سراسر جهان تقریبا 2 میلیارد خودرو وجود دارد، شرکت تسلا نمی‌تواند به منظور مقابله با بحران انتشار گاز کربن با سرعت لازم خودرو برقی تولید کند. رقبای واقعی ما خودروهای برقی غیرتسلا نیستند؛ بلکه سیل عظیمی از خودروهای بنزینی هستند که هر روز از کارخانه‌های جهان به بازار سرازیر می‌شوند.» اگر ماسک این اقدام پیشگیرانه را انجام نمی‌داد، تقاضای آتی مشتریان، فرصت‌های بازار برای تولید بیشتر خودروهای برقی و همچنین ظهور تسلا به‌عنوان رقیب خودروهای بنزینی پرمصرف، محدود می‌شد.

در این مدل به غیر از پیشرانه و تایرها تمامی قطعات با تکنولوژی پرینتر سه بعدی ساخته شده اند

  هر نفر یک ابرکامپیوتر
در آینده نزدیک، هر طراح یا مهندس که ایده‌ خوبی دارد قادر خواهد بود جنبه‌های گوناگون و ایده‌های جایگزین را بررسی کند (که برخی از آنها توسط خود کامپیوتر پیشنهاد می‌شود) و بسیار سریع‌تر از گذشته یک تصمیم درست درباره طراحی بگیرد. پرسش‌هایی از این قبیل که آیا این طرح اجرایی خواهد شد؟ آیا می‌توان آن را تولید کرد؟ آیا این طرح با دوام خواهد بود؟ دیگر مطرح نخواهد شد؛ زیرا طراح با استفاده از ابرکامپیوتر پاسخ این پرسش‌ها را از قبل می‌داند.
در اینجا این سوال مطرح می‌شود که این کار واقعا چطور ممکن است؟ در پاسخ باید گفت همه می‌توانند یک «ابرکامپیوتر» داشته باشند، فقط کافی است یک لپ‌تاپ دراختیار داشته باشند. ابرکامپیوتر دسترسی به اطلاعات گسترده، الگوریتم‌ها و همکاری با انسان را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، مساله‌ای را که ساده به‌نظر می‌رسد اما درحقیقت کاملا پیچیده است، در نظر بگیرید. مثل طراحی دستگیره داخلی یک خودرو لوکس. برای طراحی آن باید مسائل زیادی را درنظر گرفت: زیبایی، مواد، اندازه، اجزای مکانیکی و بادوام بودن. در اینجا به کمک نرم‌افزار سه‌بعدی و بدون محدودیت چگونگی تولید، این دستگیره طراحی می‌شود. هم طراح و هم تولیدکننده پیش از آغاز کار ماشین‌آلات برای ساخت این دستگیره، کاملا می‌دانند که این قطعه چطور از آب درخواهد آمد؛ بنابراین می‌توان گفت دوران تغییر و جایگزین کردن ابزار که یک دردسر عمده برای طراحان صنعتی و مهندسان مکانیک است، سپری خواهد شد.  حتی می‌توان از این هم فراتر رفت. ابرکامپیوتر به سوالاتی پاسخ خواهد داد که طراح حتی تصور مطرح کردن آنها را هم نمی‌کند. این کار توسط الگوریتم‌های هوشمند صورت می‌گیرد. در مورد هر آنچه کامپیوتر پیشنهاد می‌دهد، مانند اینکه: «چرا این شکل جدید دستگیره را که مطابق با میانگین اندازه دست افراد است، امتحان نمی‌کنید؟» طراح پرسشی را مطرح نکرده است، اما کامپیوتر راه‌حلی باورنکردنی برای آن ارائه می‌دهد.

پرینتر 3 بعدی-2

  کارخانه‌ای در حیاط خانه
دسترسی به بخش تولیدی نیز در حال دگرگون شدن است و برای تولید کالا لازم نیست مسافت طولانی را طی کرد. «ریزکارخانه‌ها» – کارخانه‌هایی که مراحل تحقیق و تولید در یک مکان کوچک انجام می‌شود – و «تولید آنچه می‌خواهید، هر زمان که می‌خواهید و هر کجا که می‌خواهید» درحال توسعه است. به‌زودی امکان دسترسی به همه ابزارهای مورد نیاز فراهم خواهد شد و این مساله به افراد امکان می‌دهد به سرعت و در نزدیک‌ترین مکان، دست به تولید بزنند.  شرکت لوکال موتورز در غرفه خود در نمایشگاه خودرو دیترویت 2015 ظرف 44 ساعت خودروی «استراتی» را توسط یک چاپگر سه‌بعدی تولید کرد.  البته عملا اینگونه نخواهد بود که در آینده همه خودروها توسط چاپگرهای سه‌بعدی تولید شوند، اما کاربرد صنعتی چاپگرهای سه‌بعدی یک تغییر بزرگ در صنعت ایجاد خواهد کرد و همانگونه که خط مونتاژ ابداعی فورد تحولی در تولید ایجاد کرد، این تکنولوژی هم تولید را متحول خواهد کرد.


بدون دیدگاه