خروج خودروهای لوکس از منطقه آزاد ممنوع شد!

پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ | 4 نظر

خروج خودروهای لوکس از منطقه آزاد ممنوع شد!

طبق مصوبه هیات وزیران

گروه خودرو: ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی اواخر پاییز 91 و همزمان با اولویت‌بندی ارزی برخی از کالاهای اساسی و غیر‌اساسی توسط دولت  پیشین به تصویب رسید، این در شرایطی است که با توجه به مساعد بودن منابع ارزی کشور و کاهش تحریم‌ها در شرایط فعلی این قانون در دولت یازدهم نه تنها لغو نشد؛ بلکه با سخت‌گیری بیشتری نیز در اجرا همراه شد.
اما مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت پیشین دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را ارزبری بالای آنها و همچنین کمبود ذخایر ارزی با اوج‌گیری تحریم‌ها عنوان می‌کردند.  اما دلیل دوم ممنوعیت واردات خودروهای یاد شده به مصرف سوخت بالای آنها بازمی‌گشت و دولت برای جلوگیری از مصرف سوخت بیشتر به‌نوعی با ورود این خودروها مخالفت کرد، اما دلیل سوم به نقل از یکی از معاونین وزیر صنعت دولت پیشین حساسیت‌های اجتماعی ذکر شد.در هر صورت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی هم‌اکنون نیز ممنوع است، این در حالی است که ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای مذکور باز هم به مصرف سوخت بالای آنها و همچنین جلوگیری از خروج ارز بیشتر از کشور بازمی‌گردد. با توجه به این موضوع قاچاق این خودروها به کشور نیز از چشم مسوولان پنهان نبوده است بر این اساس روز گذشته هیات دولت مصوبه‌ای مبنی‌بر عدم تردد خودروهای بالای 2500 سی‌سی در خارج از مناطق آزاد را به تصویب رساند. یک کارشناس خودروهای وارداتی در این زمینه تاکید می‌کند که اگر واردات  بالای2500 سی‌سی‌ها ممنوع است؛ بنابراین ورود آنها از هر نقطه‌ای به سرزمین اصلی حتی با پلاک موقت عاقلانه به‌نظر نمی‌رسد، ولو از مناطق آزاد باشد.


4 دیدگاه

  1. ایرانی | اسفند 25, 1393 | لینک نظر

    مافیای نعمت زاده و دولت کار خودشونو کردن … اگه دلیل مصرف بالای سوخته … اول باید در ایران فرغون و سایپا فرغون رو ببندن …. اگه دلیل ارز بری اول باید جلوی رانت ها و اختلاص های میلیاردی رو بگیرن … اگرم درد فقرا و ندار ها هستن ، اتفاقا بر عکس مردم عادی اگه نمی تونن سوار ماشین خارجی بشن حداقل می تونن ببیننش …..

  2. سعید | اسفند 23, 1393 | لینک نظر

    واقعا حجم موتور معیار درستی از مصرف سوخت هست؟
    علاوه بر اینکه نیست,باید عرض کنم بهانه ی خوبی هم نیست
    مصرف سوخت میتونه معیار مناسب تری باشه به فیلتر کردن واردات برخی خودروها
    و در اخر اینکه به بازدهی یک ماشین هم توجه بشه

  3. محمد | اسفند 22, 1393 | لینک نظر

    سلام
    یکی سوال از مسولین دارم.اگر واردات خودرو های بالای 2500cc به خاطر مصرف سوخت زیاد است پس پژو 405 که مصرف سوختش 13 لیتر داخل شهر است هم باید تولید نشود در حالی که کمری با موتور 2500 الان 9 لیتر میسوزونه. اینا همش بهونه است برای افزایش قیمت خودرو های خارجی و انحصار بیشتر خودرو در ایران.

    • در پاسخ به: محمد

      مهرداد | اسفند 22, 1393 | لینک نظر

      دوست عزیز من نمی دونم شما زیاد با ماشین خارجی سر و کار داری یا نه ولی ما همه مدلش رو دیدیم و هیچکدوم مصرفشون مثل ایرانیا نیست. بطور مثال فورد ماستنگ با موتور 3.7 ترکیبی 12.5 میسوزونه اونوقت زامیاد با موتور 2.4 تولید ایران بالای 15که به گفته آقایون 50درصد سوخت کشور به این ماشین اختصاص داره.
      این آقایون نمی دونم چشونه مخصوصا آقای نعمت زاده که زیاد به منطقه آزاد اروند گیر داد و آخر سر هم کار خودش رو کرد و ماشینا دیگه ارزش خرید ندارن چون مرخصی ندارن و لغو شده.