بررسی مرسدس بنز GLA AMG مدل 2015

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

بررسی مرسدس بنز GLA AMG مدل 2015

كوچك ولي پرادعا

آیدین وحید محمدی – یکی از خصوصیات خودروسازان بزرگ این است که به واسطه منابع مالی و تکنولوژیکی می‌توانند از چارچوب‌های عادي موجود فراتر رفته و اصلاحا دستشان برای كارهای غيرمعمول باز است. با توجه به آنچه گفته شد یکی از بهترین مثال‌ها در این خصوص به مرسدس ‌بنز باز می­گردد که طی چند سال گذشته دست به ابداع کلاس­های مختلف جدید خودرویی زده است و راه را برای انتخاب‌های بیش‌تر و وسیع‌تر برای تمامی خریداران هموارتر کرده تا رقابت در این خصوص نیز بین قدرت‌های این صنعت بیش از پیش گردد. یکی از جدیدترین محصولات  مرسدس، کراس‌اوور كوچك جی‌ال‌ای است که چند ماهی بیشتر از عرضه رسمی آن به بازار نمی‌گذرد ولی در همین ابتدای کار رقیب سرسختی برای ب ام و ايكس1 و آئودی كيو3 به حساب می‌آید.

مرسدس_بنز_GLA (12)

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که جی‌ال‌ای به چه صورت نامگذاری شده است. از سال گذشته میلادی، مرسدس به مرور شروع به تغییر سیستم کدگذاری مدلهای جدید خود کرده تا شناسایی کلاس­های مختلف خودرویی از سوی افراد به راحتی میسر باشد. بر همین اساس، حرف G که در زبان آلمانی آغازگر کلمه ((خودروی بياباني)) است مطابق قبل تعیین کننده این موضوع خواهد بود که با یک خودروی شاسی بلند رو به رو هستیم. اما حرف L در نامگذاری جدید بنز به عنوان یک رابط یا واسط عمل میکند ودر نهایت نیز حرف A به این معنی است که این شاسی بلند در رده ای برابر با کلاس آ بنز قرار دارد، در نتیجه خودروی جدید جی‌ال‌ای عملا یک کراس اوور جمع وجور لوکس محسوب میشود.در وهله نخست باید گفت که هستند افرادی که این دست پرورده جدید مرسدس را چندان جدی نمیگیرند ولی باید این موضوع را پذیرفت که تقریبا در هر مدلی که ردپای آام گ در آن مشاهده شود باید منتظر یک خودروی در خور توجه و خوب بود، چیزی که ج جی‌ال‌ای 45 نیز طبیعتا از آن مستثنا نیست.

مرسدس_بنز_GLA (9)

مرسدس در این کراس اوور کوچک به نوعی شروعی توفانی داشته و عوامل مهم یک خودروی ایده آل همانند، سرعت، قدرت، راحتی، کیفیت، تکنولوژی و حتی لذت رانندگی را یک جا ارایه میدهد، هر چند که این موارد الزاما به معنی بی ایراد بودن خودرو نبوده و مدلهای بهتر از آن در برخی جهات را میتوان در بازار یافت.جی‌ال‌ای همانند مدلهای دیگر بنز در رده های مختلف عرضه میشود که جی‌ال‌ای 45 آامگ در راس هرم این کلاس قرار دارد. به هر اندازه که مدل های پایه این خودرو مانند جی‌ال‌ای 200، خودروهایی اقتصادی، فاقد جذابیت رانندگی و بیشتر مورد توجه رانندگی های کاملا عادی شهری هستند، آنچه آام گ ساخته وپرداخته کرده را نمیتوان به هیچ وجه در مقام مقایسه با آنها دانست!

مرسدس_بنز_GLA (4)

رانندگی با این خودرو حداقل برای رانندگان نه چندان حرفه ای با جذابیتهای اسپرت فراوانی همراه است ولی به واسطه قطعات تغییریافته، نمیتوان نرمی مدلهای استاندارد را در آن یافت و در عبور از دست اندازها اندکی سفت بودن سیستم تعلیق شاید چندان خوشایند به نظر نرسد. البته این مساله به معنای کیفیت پایین سواری خودرو نیست چرا که کمک فنرها در هر دو حالت رانندگی اسپرت و عادی به خوبی از عهده وظایف خود در حد نام بنز بر می آیند ولی در مجموع نباید از یک کلاس A انتظار معجزه کالس اس را داشت!

مرسدس_بنز_GLA (3)

جی‌ال‌ای 45 خودرویی حد واسط آ45 و جي ال‌كي است که به نوعی ترکیبی از خصوصیات هر دو مدل را در خود میبیند هر چند که این تشابهات تمایل بیشتری به سمت هاچ بک بنز دارد تا شاسي بلند آن. اما در زیر کاپوت عضلانی خودرو دقیقا همان چیزی که جی‌ال‌ای 45 را در برابر مدلهای دیگر خاص کرده قرار دارد. یک پیش رانه چهار سیلندر دو لیتری است که به لطف تکنولوژی بالای ساخت و البته توربو شارژر توانایی تولید حداکثر قدرتی برابر با 355 اسب بخار و گشتاور 450 نیوتن متر را دارد که این نیرو به وسیله یک گيربكس هفت دنده دو کلاچه به هر چهار چرخ منتقل میشود.

مرسدس_بنز_GLA (4)

برای اینکه به توانایی های پیش رانه قدرتمند این خودرو پی ببرید از همان ابتدای کار و با استارت زدن به خوبی میتوانید جنبه هایی از آن را احساس کنید. اما با شروع حرکت، جی‌ال‌ای 45 شخصیت خشن خودرو را در اتوبان به سرعت به معرض نمایش میگذارد؛ خودرویی سریع و مستحکم در مسیر که به خصوص هنگام تعویض دنده ها در حالت تیپ ترونیک مشخص است. اگر قصد انجام حرکات نمایشی و مانورهای سنگین نیز داشته باشید، شما را نام امید نمیکند، زیرا سیستم تعلیق اسپرت آام گ به خوبی قابلیت پایدار نگه داشتن خودرو را دارد و البته صدای خروجی های اگزوز راننده را به فشردن بیشتر پدال گاز تشویق میکند. رینگ های 20 اینچی مشکی رنگ قرار گرفته در گلگیرهای برآمده بدنه شاید تا حدودی برای این خودرو اغراق آمیز به نظر آید ولی حداقل در مقوله زیبایی آن را به سمت برادر بزرگتر خود، جی‌ال‌سی ) جی‌ال‌كي سابق( متمایل کرده است.

مرسدس_بنز_GLA (20)

استفاده از جی‌ال‌ای 45 در مصارف روزمره نیز بدون هیچ گونه اشکالی امکان پذیر است و صندوق عقب 421 لیتری آن با وجود اینکه بهترین در این کالس محسوب نمیشود ولی فضای مناسبی را برای استفاده های سبک و مسافرتهای کوتاه در اختیار قرار میدهد. البته فضای داخل اتاق این خودرو چندان وسیع نیست و افرادی با قدی بلندتر از 183 شاید نتوانند راحتی لازم  را در آن داشته باشند مگر اینکه صندلی خود را بیش از حد به سمت عقب حرکت دهند. در ردیف دوم صندلیها نیز دو فرد بزرگ سال به آسانی میتوانند فضای عقب را پر کنند اگر چه در صورت مراعات نکردن سرنشینان جلویی، فضای کافی برای پاها ممکن است وجود نداشته باشد.

مرسدس_بنز_GLA (6)

جدا از این مسائل، با نگاهی به اتاق جی‌ال‌ای 45 آام گ جدید از همان ابتدا به وضوح میتوان کیفیت برتر این کراس اوور کوچک را ستود. استفاده از مواد و پوششهای درجه یک در داشبورد و بخشهای مختلف اتاق در کنار طراحی جدید آن، فضایی لوکس همراه با مشخصه های منحصر به فرد آام گ را به وجود آورده تا پرداخت مبلغی نزدیک به 80 هزار دلار استرالیا برای آن توجیه پذیر باشد.

مرسدس_بنز_GLA (1)

البته با این مبلغ انتخاب های مختلف دیگری نیز وجود دارد که در برخی موارد به خودروهای بزرگتر و شاید بهتری ختم میشود ولی آنچه را که مرسدس برای متعصبان به برند خود فراهم کرده بدون شک در هیچ یک از مدلهای جایگزین آن نخواهید یافت تا در عین حال که مدل های استاندارد جی‌ال‌ای از همان ابتدا با فروش خوبی رو به رو شدند، قدرتمندترین آنها نیز چنین اقبالی داشته باشد./ نشریه پیام ایران خودرو

مرسدس_بنز_GLA (8)

مشخصات فنی

پیشرانه: چهار سیلندر دو لیتری توربو

قدرت: 355 اسب بخار در شش هزار دور در دقیقه

گشتاور: 450 نیوتن متر در 2250 دور در دقیقه

جعبه دنده: هفت دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی و دو صفحه کالچ

سیستم انتقال قدرت: چهار چرخ متحرک

ظرفیت باک بنزین: 56 لیتر

مصرف: 7.5 لیتر در 100 کیلومتر

وزن خالص: 1585 کیلوگرم

ارتفاع: 1494 میلی متر

طول: 4431 میلی متر

عرض: 1804 میلی متر

فاصله بین دو محور: 2699 میلی متر

فاصله تا زمین: 157 میلی متر

تایرها: 235.40R20

میزان آلایندگی: 175 گرم در هر کیلومتر

مرسدس_بنز_GLA (15)


بدون دیدگاه