وقتی خودروهای 0 کیلومتر در پارکینگ عمومی انبار می شوند

سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

وقتی خودروهای 0 کیلومتر در پارکینگ عمومی انبار می شوند

پیدا کردن جای پارک این روزها یک رشته از کلاف سردرگم ترافیک پایتخت است. تعداد کم پارکینگ‌های تهران گرچه نوعی کمبود امکانات برای مدیریت ترافیک محسوب می‌شود اما برخی از این پارکینگ‌ها نیز به محلی برای نگهداری خودروهای صفرکیلومتر نمایشگاه‌های خودرو تبدیل شده‌اند. در برخی محدوده‌های بورس خرید و فروش خودروهای خارجی، پارکینگ‌هایی وجود دارند که طبقات مختلف پارکینگ عمومی خود را به نمایشگاه‌داران اجاره داده‌اند و صدها خودروی مدل بالای خارجی در آنها خاک می‌خورند اما فضای حیاتی این پارکینگ‌ها برای خودروهای

به گفته سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک  براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ پارک خودرو در داخل محدوده طرح ترافیک، ساعتی 600تومان و در خارج از این محدوده، ساعتی 300تومان است.

در عین حال نگهداری از خودروهای خارجی بی‌شک باصرفه‌تر از نگهداری چند ساعته خودروهای شهروندان دیگر است. این سودجویی برخی پارکینگ‌داران در شرایطی رخ می‌دهد که 20درصد از ترافیک روزانه خیابان‌های پرتردد تهران، ناشی از کمبود فضای پارک و حرکت آهسته و توقف‌های متوالی خودروها در خیابان‌ها به‌منظور پیدا کردن جای پارک است.

 

کمبود 523 هزار جای پارک

براساس آخرین پژوهش‌های مرکز مطالعات شهر تهران هر خودرو سالانه به‌طور متوسط 8هزارو260 ساعت در حال توقف است و نیاز به محل پارک دارد. در عین حال مجموع تقاضای پارک خودرو در شهر تهران در وضع موجود برابر یک میلیون و 402هزار فضای پارک خودرو در ساعت اوج آن است. همچنین تعداد کل فضاهای پارکینگ در تهران برابر 972هزار دستگاه خودرو و میزان کل کمبود فضای پارک خودرو در شهر نیز برابر 523هزار فضای پارک خودروست. در عین حال بیشتر نواحی دارای تقاضای بالای پارک خودرو در محدوده مرکزی و شمالی شهر واقع شده‌اند که با توجه به تمرکز کاربری‌های تجاری و اداری این مناطق، بدیهی به‌نظر می‌رسد. ساخت پارکینگ‌های مسقف تهران، متناسب با توسعه شهری نیست.

محسن پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: مشکل کمبود پارکینگ در شهر تهران به‌خصوص مناطق مرکزی شهر دیده می‌شود چرا که بیشتر ساختمان‌های اداری تجاری، متناسب با تعداد واحدهای تجاری، پارکینگ ندارند و همچنین ساخت پارکینگ برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی ندارد.

 

15دقیقه اتلاف وقت برای جای پارک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: میانگین زمان پیدا کردن جای پارک در تهران 15دقیقه است. تشکری هاشمی یادآور شد: هر راننده در تهران به‌منظور پیدا کردن جای پارک خودروی شخصی به‌طور میانگین 15دقیقه وقت صرف می‌کند. این وضع به‌ویژه در محدوده مرکزی شهر که بافت آن فشرده‌تر، کاربری‌های آن متنوع‌تر، معابر آن متراکم‌تر و تردد خودروها در آن بیشتر است، پر رنگ‌تر می‌شود.

 

سرعت سرسام‌آور تولید خودرو

دغدغه شهروندان تهرانی برای یافتن جای پارک در شرایطی است که جای پارک‌های محدود شهر با سرعت سرسام‌آور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیرساخت‌های شهری به‌علت نرسیدن بودجه دولتی ناهمخوان است. معضل دیگر مربوط به انحصاری کردن جای پارک مقابل مغازه‌ها توسط مغازه‌داران است که تخلفی محض تلقی می‌شود.

 

راهگشایی مترو و اتوبوس

برای خروج از معضل کمبود جای پارک، ساخت پارکینگ‌های مکانیزه در نقاط پر تراکم و ساماندهی پارکینگ‌های موجود به‌منظور سامان‌بخشی به مدیریت توقف‌های بلندمدت یک راه‌حل کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. همچنین استفاده از ابزارهای گوناگون در پارکینگ‌های حاشیه‌ای برای به حداقل رساندن توقف خودروها به‌منظور امکان استفاده تعداد بیشتری خودرو از یک فضای پارک، از دیگر راهکارهاست. از سویی توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز یک راه‌حل تلقی می‌شود.

 

منبع: همشهری آنلاین


بدون دیدگاه