اخباراخبار داخلیفناوری و تکنولوژی

مهمترین فناوری ها در 20 سال گذشته

در 20 سال گذشته صنعت خودرو شاهد تغییر و تحولات زیادی چه در بین مدل ها و چه در فناوری های استفاده شده بوده است که برخی از آن ها به پیشرفت این حوزه کمک شایانی داشته و تونسته اند مسیر حرکت خودروسازان را تا حدود زیادی تغییر دهند.

 

 اگر هنری فورد یا گاتلیب دایملر که از پیشگامان عرصه اتومبیل در قرن نوزدهم بودند به صورت اتفاقی در قرن بیست و یکم ظاهر می‌شدند از طرح پایه خودروهای امروزی چندان تعجب نمی‌گردند زیرا اصول اولیه ساخت خودروهمچنان مشابه گذشته ادامه دارد اما آنچه باعث تعجب این افراد خواهد شد تکنولوژی ها و فناوری های جدید صنعت خودرو است که 100 سال گذشته حتی تصور آن‌ها نیز دور از ذهن بود.
در ادامه مطلب قصد داریم به معرفی بهترین فناوری‌های خودرویی معرفی شده در 20 سال گذشته که تأثیرات زیادی بر روی صنعت خودرو داشته‌اند بپردازیم.

مدل‌های کلیدی در بین خودروها
تویوتا پریوس
مدل پریوس تویوتا را می‌توان مهم‌ترین خودروی صنعت اتومبیل در 20 سال گذشته دانست که برای اولین بار در سال 1997 وارد بازار شد. از آن زمان تاکنون تویوتا پریوس هیبریدی یکی از محبوب‌ترین خودروهای الکتریکی ر بازار بوده و نظرات مثبت منتقدین خودرو همیشه متوجه این مدل دوست داشتنی تویوتا بوده است.

فناوری-1

تسلا مدل اس
تسلا مدل اس برای اولین بار در سال 2012 وارد بازار شد و معنای جدیدی به بخش خودروهای الکتریکی داد. در. واقع مدل اس تسلا اولین خودروی الکتریکی محسوب می‌شد که توجه علاقه مندان به مدل‌های لوکس و کلاس بالا را به خود جلب می‌کرد.

فناوری-2

سخت افزار
ضربه گیر مغناطیسی
این سیستم سخت افزاری برای اولین بار توسط گروه خودروسازی جنرال موتورز معرفی شد. عملکرد این سیستم به گونه ای است که کمک فنرهای خودرو می‌توانند به نسبت پستی و بلندی‌های جاده میزان سختی و نرمی خود را تا 1000 بار در ثانیه با القای الکتریکی تغییر دهند تا خودرو نرم‌ترین سواری را ارائه دهد.

فناوری-3

فولاد فوق منعطف
تلاش برای بهبود عملکرد و کیفیت ساخت خودروها در سال‌های گذشته باعث شد تا خودروسازان به دنبال آلیاژهای مختلف برای ساخت بدنه خودرو باشند. در این میان فولاد فوق منعطف از مواردی است که در صنعت خودرو امروزه کاربرد داشته و در عین سختی و استحکام بالا تا جای ممکن منعطف نیز است.

فناوری-4

چراغ‌های جلوی لیزری
سیستم چراغ های جلوی لیزری توسط شرکت‌های آئودی و ب ام و برای اولین بار در صنعت خودرو معرفی شد. این چراغ‌های لیزری قابلیت کنترل بیشتری توسط راننده را داشته و می وتاند مسافت بسیار بیشتری را روشن. البته استفاده از این چراغ ها در برخی کشورها نظیر آمریکا همچنان خلاف قوانین است.

فناوری-14

بدنه فیبر کربن
خودروهای مسابقه ای و دست ساز از سال ها قبل از آلیاژ فیبر کربن برای ساخت بدنه‌های سبک وزن استفاده می‌کردند. اما به دلیل هزینه‌های بالا استفاده از فیبر کربن در خودروهای معمولی مقرون به صرفه نبود. اما به لطف فناوری‌های جدید و امکان تولید بیشتر در حال حاضر بسیاری از خودروسازان به فیبر کربن برای استفاده در بخش‌های مختلف خودرو روی آورده‌اند. در تصویر بدنه یک دستگاه ب ام و i3 را مشاهده می‌کنید که به راحتی از روی زمین بلند شده است.

فناوری-7

توربوشارژر الکتریکی
سال‌های زیادی است که متخصصان خودرو در تلاش هستند تا از نیروی الکتریک برای به جریان انداختن موتورهای توربو به جای جریان گازهای خروجی استفاده کنند. در حال حاضر آزمایشات اولیه صورت گرفته و تا دو سال آینده شاهد حضور این موتورهای توربوشارژی جدید در بازار خواهیم بود.

Motor-an

سیستم انتقال قدرت متغیر
سیستم انتقال قدرت متغیر فناوری جدیدی نیست اما تنها چند سال است که در خودروهای معمول از آن‌ها استفاده می‌شود. این سیستم انتقال قدرت باعث می‌شود تا مصرف سوخت تا مقدار قابل توجهی کاهش داشته باشد. با این حال همه راننده ها از حس رانندگی با یک خودروی مجهز به این سیستم رضایت ندارند.

فناوری-9

نرم افزار
سیستم ناوبری
اولین سیستم ناوبری مبتنی بر جی پی اس با شکل و شمایل و کاربرد امروزی در سال 1995 در خودروها مورد استفاده قرار گفت و به مرور زمان این سیستم پیشرفته و تر و دقیق تر شد و امروزه تقریباً به یکی از آپشن های ثابت خودروهای امروزی تبدیل شده است.

فناوری-10

دوربین‌های جانبی
امروزه دوربین ها در انواع مختلف در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دوربین‌های دش کم که بر روی داشبورد خودرو قرار گرفته و از روند رانندگی فیلم برداری می‌کند گرفته تا دوربین‌های دید جانبی برای جلوگیری از برخورد با موانع و دیگر خودروها از جمله موارد پر استفاده در خودروهای امروزی هستند.

فناوری-11

سیستم جهت دهی گشتاور
کمتر از یک دهه از ورود خودروهای مجهز به سیستم انتقال قدرت به همه چرخ ها و با توانایی جهت دهی به گشتور خودرو می‌گذرد. این سیستم می تواند در صورت لزوم میزان توزیع نیروی موتور و گشتاور را بر روی 4 چرخ خودرو تغییر دهد. چنین عملکردی می‌تواند تاثیز بسیار زیادی بر روی فرمان پذیری و افزایش سرعت خودرو داشته باشد.

فناوری-12

مهم‌ترین نوآوری صنعت خودرو در 20 سال گذشته
سیستم کنترل ثبات خودرو
سیستم کنترل الکترونیکی ثبات خودرو را می‌توان مهم‌ترین نوآوری خودرویی 20 سال گذشته دانست. هرسال جان بیش از صدها هزار نفر به دلیل وحود این سیستم در خودرو نجات داده می‌شود. سیستم کنترل الکترونیکی ثبات خودرو این امکان را به راننده می‌دهد که در شرایط اضطراری کنترل خودرو را در دست داشته باشد

فناوری-13

منبع: بازار خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا