تحولات بزرگ 94 – بازگشت پژو،رنو و فولکس واگن به جاده مخصوص

شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ | 22 نظر

تحولات بزرگ 94 – بازگشت پژو،رنو و فولکس واگن به جاده مخصوص

روزنامه دنیای اقتصاد – گروه خودرو: آغازین روزهای سال 94 را در حالی پشت‌سر می‌گذاریم که سال جدید آبستن اتفاقات مختلفی در خودروسازی ایران خواهد بود، از حضور بزرگان صنعت خودرو دنیا در «جاده مخصوص» تا «تعیین تکلیف نهایی قیمت‌گذاری خودرو.»

آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، سال 94 در موارد مختلف می‌تواند سالی خوشایند برای خودروسازی ایران باشد، به‌خصوص آنکه آغازش مقارن شد با توافق هسته‌ای ایران و غرب. به گفته آنها، طی سال جدید به احتمال زیاد شاهد حضور خودروسازان خارجی در ایران خواهیم بود و از آن سو تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی (تداوم دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو یا آزادسازی قیمت) نیز مشخص خواهد شد. تثبیت یا افزایش جزئی تولید و همچنین مختومه شدن پرونده واردات خودرو نیز از جمله دیگر اتفاقات احتمالی است که کارشناسان از وقوع آنها طی سال 94 صحبت به میان می‌آورند.

 جاده مخصوص باز شد
بدون تردید یکی از مهم‌ترین اتفاقات محتمل در صنعت خودرو ایران طی سال جدید، حضور بزرگان خودروسازی دنیا در «جاده مخصوص» است، اتفاقی که با توجه به بیانیه لوزان
(بیانیه ای که بر توافق هسته‌ای میان ایران و غرب و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور تاکید دارد)، امکان رخ دادنش بسیار بالا رفته است.
آذرماه سال 92 بود که خودروسازی ایران از پس «توافق هسته‌ای ژنو» (توافقی که لغو تحریم ایالات‌متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران را در پی داشت)، توانست اندکی از بحران‌هایش فاصله بگیرد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که پس از لغو تحریم علیه خودروسازی ایران رخ داد، چراغ سبز بازگشت شرکای قدیمی به «جاده مخصوص» بود؛ به‌نحوی‌که پژو و رنو تلویحا از تمایل خود برای ازسرگیری فعالیت‌هایشان در ایران خودرو و سایپا صحبت به میان آوردند. نمایندگان این دو شرکت مذاکرات مستقیمی نیز با مسوولان خودروسازی ایران و حتی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام دادند تا مقدمات حضور دوباره فرانسوی‌ها در «جاده مخصوص» فراهم شود. در کنار رنو و پژو اما برخی خودروسازان بزرگ دنیا نیز برای آمدن به ایران ابراز تمایل کردند تا جایی که حتی خبر رسید آمریکایی‌ها (به‌خصوص شرکت
جنرال موتورز) علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و حتی خرید سهام شرکت‌های خودروساز ایرانی است. همه اینها در حالی بود که بیشتر کارشناسان معتقد بودند توافق ژنو به دلیل موقت بودنش نمی تواند به همکاری جدی خودروسازی ایران با بزرگان دنیا بینجامد و تا توافقی جامع انجام نشود، حتی شرکای قدیمی صنعت خودرو ایران هم به «جاده مخصوص» نخواهند آمد، چه رسد به خودروسازان آمریکایی.
اتفاقا پیش‌بینی کارشناسان درست از آب درآمد، چه آنکه شراکت و همکاری جاده مخصوصی‌ها با خودروسازان بزرگ دنیا در حد حرف باقی ماند و منوط به «توافق جامع هسته‌ای» شد. آن‌طور که کارشناسان داخلی و خودروسازان خارجی عنوان می‌کردند، تا تحریم‌های اصلی لغو نشوند، امکان حضور بزرگان صنعت خودرو دنیا در ایران وجود ندارد و از همین رو همه منتظر مذاکرات ایران و غرب در سال جدید بودند تا در صورت توافق، پای خارجی‌ها دوباره به «جاده مخصوص» باز شود.
در نهایت نیز مذاکرات سخت و فشرده ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای بالاخره نتیجه داد و طبق بیانیه ای که طرفین قرائت کردند (بیانیه لوزان)، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران (تحریم‌های هسته‌ای) لغو خواهد شد و این یعنی فراهم شدن مقدمات شراکت و همکاری خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها.
یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه حضور خودروسازان خارجی در ایران، تحریم بانک مرکزی و سخت و حتی ناممکن شدن نقل‌وانتقال پول بود که حالا با توجه به «توافق لوزان»، این مانع در آستانه رفع شدن قرار گرفته است تا «جاده مخصوص» امسال شاهد حضور خودروسازانی مانند پژو و رنو و شاید هم جنرال موتورز و فولکس واگن باشد.
آن‌طور که خودروسازان عنوان کرده‌اند، مذاکرات با پژو و رنو نهایی شده و حالا با توجه به توافق هسته‌ای صورت گرفته میان ایران و غرب، تنها امضای نهایی پای قراردادها باقی مانده است و باید دید جزئیات شراکت و همکاری جدید خودروسازان ایرانی و فرانسوی، چیست. گفته می‌شود در قراردادهای جدید خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها، به مواردی مانند «صادرات» و «انتقال دانش فنی و تکنولوژی»، محکم تر از گذشته توجه شده است، به‌نحوی‌که به‌عنوان مثال، پژوی فرانسه قرار است همکاری دوباره خود با ایران خودرو را در قالب «جوئینت ونچر» (سرمایه‌گذاری مشترک) آغاز و
 30 درصد از محصولات تولیدی اش در ایران را نیز صادر کند. با توجه به شنیده‌ها در مورد حضور خارجی‌ها در ایران و حتی احتمال واگذاری سهام خودروسازان داخلی به آنها، به نظر می‌رسد سال 94 را باید به «سال تحویل جاده مخصوص به خارجی‌ها» دانست، چه آنکه با حضور بزرگان خودروسازی دنیا در «جاده مخصوص»، زیر و بم صنعت خودرو کشور 
تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهد گرفت و به احتمال زیاد نه تنها شاهد تقویت دانش فنی و رشد تکنولوژی در خطوط تولید خودروسازان داخلی و افزایش کیفیت خواهیم بود، بلکه مواردی مانند «قیمت»و «خدمات پس از فروش» نیز متاثر از این «حضور» خواهد بود. به عبارت بهتر، قرار است به‌نوعی «جاده مخصوص» در سال 94 تحویل خارجی‌ها داده شود تا شاید آنها بتوانند تا حد امکان چالش‌های کمی و کیفی و قیمتی صنعت خودرو ایران را برطرف کنند.

 بی‌میلی به رشد تیراژ؟
به باور بسیاری از کارشناسان، سرعت گرفتن خودروسازها در مسیر تولید، بهترین اتفاق برای صنعت خودرو در سال گذشته بود و قطعا تداوم این روند در سال جاری نیز می‌تواند رخدادی خوب لقب گیرد، چه آنکه «خودروسازی» دومین صنعت بزرگ ایران به شمار می‌رود و طبعا ماندن و اوج گرفتنش، ضامن بقای شغل‌های زیادی خواهد بود.
آن طور که آمارها روایت می‌کنند، خودروسازان کشور در سال 93 نزدیک به یک میلیون و 200 هزار دستگاه محصول به تولید رساندند و شنیده می‌شود آنها قصد دارند طی سال جاری نیز این حجم تولید را حفظ و حتی افزایش دهند. هر چند با توجه به «بیانیه لوزان» و توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، امکان برطرف شدن محدودیت‌های تولید خودرو در کشور، فراهم آمده است، اما ظاهرا خودروسازان کشور قصد ندارند در سال جدید تیراژ خود را نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری بدهند. به عبارت بهتر، با وجود آنکه مقدمات رشد بیش از پیش تولید خودرو در ایران، به‌نوعی فراهم شده، اما خودروسازان به دلایلی از جمله «افت تقاضا»، چندان میلی به بالا بردن حجم تولید خود در سال 94 ندارند و شاید تنها درصدی نسبتا اندک به تیراژ خود بیفزایند. خودروسازان معتقدند ظرفیت بازار خودرو کشور در حد همین یک میلیون و 200 هزار دستگاهی است که طی سال 93 به تولید رسیده و «بازار» فعلا خیلی بیش از این کشش ندارد؛ بنابراین حفظ تیراژ سال گذشته در اولویت برنامه‌های تولید جاده مخصوصی‌ها طی سال جدید خواهد بود.

 احتمال آزادسازی قیمت خودرو
اگرچه خودروسازان و شورای رقابت، هفته‌های پایانی سال گذشته را بدون کشمکش و درگیری پشت‌سر گذاشتند، اما سال 94 می‌تواند آبستن اتفاقاتی نو میان آنها باشد، به‌خصوص آنکه احتمال آزادسازی قیمت خودروهای داخلی در سال جدید وجود دارد.
داستان از آن قرار است که وزارت صنعت،معدن و تجارت و انجمن خودروسازان کشور، سال گذشته و در نامه‌هایی جداگانه به شورای اقتصاد، خواستار خروج «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری شدند تا به واسطه آن، دست دولت از بازار خودرو به‌نوعی کوتاه شود. هرچند شورای اقتصاد طی سال گذشته مجال بررسی درخواست وزارت صنعت و خودروسازان مبنی بر خروج «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری را پیدا نکرد، اما قرار است طی سال جدید به بررسی این موضوع بپردازد تا شاید رویای جاده مخصوصی‌ها (آزادسازی قیمت خودرو) به واقعیت بپیوندد. به گفته کارشناسان، اگر شورای اقتصاد رای به خروج «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری بدهد، دیگر شورای رقابت حق دخالت در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را نخواهد داشت و قیمت خودرو به‌نوعی آزاد خواهد شد. این در شرایطی است که در حال حاضر «شورای رقابت» مرجع قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل به شمار می‌رود و خودروسازان در تعیین قیمت محصولات خود اختیار تام ندارند. حضور شورای رقابت در بازار خودرو، منشأ چالش‌ها و درگیری‌های زیادی میان این شورا و خودروسازان طی دو سه سال گذشته بوده است، از همین رو برخی کارشناسان معتقدند آزادسازی قیمت خودرو می‌تواند پایانی باشد بر این حواشی. البته آن طور که مسوولان شورای رقابت عنوان کرده‌اند، قانون از حق شورا در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی حمایت می‌کند و حتی شورای اقتصاد نیز برای تصمیم‌گیری در مورد انحصاری بودن یا نبودن «خودرو»، با آنها مشورت خواهد کرد. مسوولان شورای رقابت این را هم می‌گویند که «قانون»، حق تعیین انحصار بازارهای داخلی را به آنها واگذار کرده است و از نظر شورا، بازار خودرو هنوز هم در انحصار قرار دارد؛ بنابراین باید در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دخالت و نظارت کرد. از آن سو اما وزارت صنعت و خودروسازان نیز تاکید دارند که به دلایلی از جمله «وجود چندین خودروساز در ایران» و همچنین «آزادی واردات خودرو»، بازار خودرو کشور انحصاری نیست؛ بنابراین نه شورای رقابت و نه هیچ نهاد دیگری نباید در تعیین قیمت خودروهای تولید داخل دخالت کند. حالا باید منتظر ماند و دید طی سال جاری شورای اقتصاد در نهایت چه تصمیمی در مورد «خودرو» خواهد گرفت و آیا انحصاری بودن آن را تمدید می‌کند یا رای به خروجش از لیست کالاهای مشمول انحصار خواهد داد.

 

با حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران، یکی از چالش‌های پیش‌روی این شرکت‌ها برای فعالیت در بازار ایران در صورت انعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروساز داخلی مطمئنا دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت‌ها است. از آنجا که شورای رقابت با فرمول مشخص در قیمت‌گذاری خودروهای تولیدشده در کشور دخالت مستقیم دارد، ممکن است سرنوشت خودروسازان خارجی برای تولید خودرو در بازار ایران همانند خودروسازان داخلی به جدالی در سال 94 با این شورا ختم شود. جدالی که تاکنون بر نقش بازار در تعیین قیمت خودرو اهمیتی نداده است، اما چنین برخوردهایی با خودروسازان معتبر بین‌المللی ممکن است واکنش‌های خوبی را به دنبال نداشته باشد.

کاهش هزینه های تولید 
در ادامه لغو تحریم‌ها این نکته نیز قابل‌توجه است که یکی از مشکلات صنعت خودرو بخصوص طی چند سال گذشته واردات اقلامی بود که خودروسازان ایرانی برای وارد کردن آنها مجبور به دور زدن تحریم‌ها و در نتیجه تحمل هزینه‌های زیادی در این زمینه بودند حال آنکه با لغو تحریم‌ها ممکن است هزینه تولید خودرو در کشور به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند. 

 غائله واردات می‌خوابد؟
اما «واردات خودرو» همان طور که در سال گذشته حواشی زیادی را به خود دید، طی سال جاری نیز می‌تواند درگیر حاشیه‌ها بوده و همچنان میدانی برای زورآزمایی وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو باشد. زمستان سال گذشته بود که وزارت صنعت ناگهان از ممنوعیت واردات خودرو به‌صورت متفرقه خبر داد و اعلام کرد فقط نمایندگی‌های رسمی مجاز به واردات خودرو به کشور هستند. استدلال وزارت صنعت از این تصمیم ناگهانی این بود که واردات متفرقه خودرو ضرر و زیان مشتریان را در بر دارد؛ زیرا نه اصالت خودروها مورد تایید است و نه خدمات پس از فروش مناسبی به مالکان این خودروها ارائه می‌شود. وزارت صنعت تاکید داشت که اگر واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی انجام شود، نه تنها اصالت خودروها تعیین و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه خواهد شد، امکان رسیدگی به شکایات مشتریان نیز وجود دارد، حال آنکه واردات متفرقه مشمول چنین شرایطی نیست.
هرچند وزارت صنعت اصرار زیادی بر اجرای تصمیمش داشت، اما در نهایت نتوانست مقابل فشار منتقدان دوام بیاورد و با عقب‌نشینی از مصوبه جنجالی‌اش، دوباره واردات متفرقه خودرو را آزاد کرد، منتها مشروط به آنکه ارائه خدمات پس از فروش این خودروها از سوی واردکنندگانشان، تضمین شود. بر این اساس، متفرقه‌ها یا باید خود اقدام به ارائه خدمات پس از فروش می‌کردند یا اینکه با پرداخت هزینه لازم به نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو (سه درصد ارزش CIF خودرو)، از شبکه خدمات پس از فروش آنها بابت ساپورت محصولات وارداتی‌شان استفاده می‌کردند. این در حالی بود که از همان ابتدا واردکنندگان رسمی نسبت به این تصمیم وزارت صنعت معترض شده و عنوان کردند که با شرایط لحاظ شده، زیر بار ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای متفرقه نخواهند رفت. واردکنندگان رسمی تاکید داشتند که «سه درصد ارزش CIF خودرو بابت گارانتی»، به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌ها نبوده و مورد قبول انجمن واردکنندگان خودرو نیست و این رقم باید به هفت درصد و دو سال گارانتی برسد. از آنجا که این اختلاف نظر میان وزارت صنعت و نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو، همچنان وجود دارد، در سال جدید نیز شاهد ادامه اختلافات در این مورد خواهیم بود، چه آنکه هنوز مشخص نیست واردکنندگان زیر بار ارائه خدمات پس از فروش به متفرقه‌ها خواهند رفت یا نه.
از آن سو باید دید وزارت صنعت چه برخوردی با نمایندگی‌های رسمی مخالف تصمیمات این وزارتخانه خواهد کرد و آیا با افزایش هزینه CIF از سه به هفت درصد موافقت می‌کند، یا همچنان روی تصمیمش پافشاری خواهد کرد.     

 

سرنوشت نامعلوم چینی ها

دنده 6 – در چند سال گذشته و به دلیل شرایط سخت کشورمان ناگهان شاهد افزایش حضور و عرضه خودروهای چینی در بازار کشور بودیم اما در سال 94 و به امید حضور خودروسازان بزرگی چون رنو، فولکس واگن و حتی جنرال موتورز و تویوتا می توان به این مهم دلخوش بود که در بلند مدت امکان دسترسی قشر متوسط جامعه به خودروها با کیفیت و با قیمت مناسب فراهم شود و در این صورت بازار خودروهای چینی که این روزها جایی حد فاصل تولیدات داخلی (محصولات ایران خودرو و سایپا) و نمونه های کره ای و ژاپنی را پر کرده اند تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، البته چینی ها به این راحتی تسلیم نخواهند شد و به دلیل تنوع بالای محصولات و قیمت تمام شده رقابتی تا سال ها به حضور خود در بازار خودرو کشور ادامه خواهند داد اما پر واضح است که در صورت حضور برند های معتبر در بازار، تمایل عمومی به خرید خودروهای چینی کاهش خواهد یافت و عرضه کنندگان این خودروها ناچار به معرفی محصولات با کیفیت و مطلوب تر از نمونه های فعلی خواهند شد.تحول دیگر می تواند کاهش قیمت های کلی در بازار باشد و در چنین صورتی احتمالا خودروسازان چینی به شکل مستقیم بازار خودروهای پر تیراژ داخلی را هدف خواهند گرفت که بر روی پلت فرم پراید، پژو 405 و پژو 206 تولید می شوند.این شرایط می تواند به جایگزینی خودروهای موجود بر روی خطوط ایران خودرو و سایپا با نمونه های مدرن تر منجر شود که در هر صورت به نفع خریدار و مصرف کننده ایرانی تمام خواهد شد.

 

 


22 دیدگاه

  1. sunmartin | فروردین 20, 1394 | لینک نظر

    آقایان تصمیم کلان بگیران، و قانونگذاران متمولان اقتصادی و بازاریان همیشه منفعت طلب با این مبادی تنگ گمرگی و عوارض و بی حد و مرز هزار بند و تبصره و ماده برای کیسه کشیدن مشتری که تنها گناهش آرزوی داشتن خودروی زیبا به روز و استاندارد است بهترین پوقعیت داشته و دارند این دسته از افراد و آقازادگان گرامی هیچگاه متضرر نمیشوند

  2. محمد | فروردین 18, 1394 | لینک نظر

    فکرشو کنین توافق بشه و دلار رو 2500 فیکس شه(90 درصد این اتفاق میوفته) اونوقت توسان 18000 دلاری میشه 63 میلیون با تعرفه و ااگر سایر هزینه هام بهش اضافه شه میشه نهایتا 80 میلیون. اونوقت میخوام ببینم چانگان اون دوستانی که ادعا میکنن 115 مشتری داره رو کسی 60 تومنم میخره یا نه با اون.موتور زیباش.
    دوستان سایپایی منتظر منفی های قشنگتون هستم

    • در پاسخ به: محمد

      یاشار | فروردین 19, 1394 | لینک نظر

      رفیق دلار پایین نمیاد
      دولت کلی زور زده که دلار رو رسونده به این قیمت، داره سود می کنه چرا باید قیمت دلار رو کاهش بده؟
      شما باشی از سود خودت میزنی ؟
      دولت سال هاست که نقش دلالی داره

  3. مرتضی | فروردین 17, 1394 | لینک نظر

    دوستان به نظر من به احتمال زیاد تنوع برندهای ژاپنی و اروپایی در قیمتهای بالای صد میلیون زیاد میشه که نتیجه اون کاهش قیمت این رده از خودروها هستش ولی در خودروهای زیر صد میلیون کاهش قیمت نداریم و به احتمال زیاد ثبات قیمت این رده از خودروها است..

  4. sunmartin | فروردین 16, 1394 | لینک نظر

    بساط خودروهای بنجل چینی خودروهایی که فقط در ایران بخسی از روسیه اوگاندا و نیجر و عراق و آنگولا زرفدار دارن واقعا نباید بالاتر از 20 الی 30 ملیون قیمت داشتنند اگه در تیرماه شاهد گشایش سیاسی و اقتصادی باشیم به کوری چشم اسرائیل غاصب و هم پیمانان عربی اش شاهد کاهش دلار تا مرز 2700 الی 2800 خواهیم بود و ورود برندهای معتبر کره ای و ژاپنی و اروپایی در این بین خودروهای چینی دچار کمبود مشتری میشن و دلالان شریف اینبار به سمت خودروها ی جدید حرکت میکنند با این شرایط خودورهای چینی آرام آرا م محو میشن البته این در شرایطی هست که فرغون های روسی بجای چینی مونتاژنشن

    • در پاسخ به: sunmartin

      مهرداد-2 | فروردین 17, 1394 | لینک نظر

      دوست گرامی شما آرزو کردید یا تحلیل ؟ چون نهایتا کاری که قراره صورت بگیره ، همسان سازی قیمت ارز دولتی و آزاد هست .
      من به شما و سایر دوستان ، یک نکته که میبینم دوستان کاملا ازش غافل هستند را یادآوری میکنم.
      الان عوارض 40 یا 26 یا 12 یا هر درصدی گمرکی واردات خودرو برمبنای ارز دولتی هست.
      یعنی خریدار میره از خارج از کشور با ارز آزاد خرید میکنه و بعد گمرکی بر مبنای نرخ مبادله ای میپردازه. الان بازار آزاد 3250 و مبادله ای 2850 میانگین قیمت هست.
      خب قراره که اینا نهایتا روی قیمت 3100 همسان بشند. البته اگر بشند ؟
      در این صورت عنایت داشته باشید که مبلغ گمرکی افزایش پیدا خواهد کرد و ارزش افزوده که من و شمای مصرف کننده مجبور به پرداختش هستیم ، هم به 9 درصد افزایش پیدا کرده.
      شما خودت سرانگشتی حساب کنید که وارداتی ها ارزان میشوند ؟ یا بازهم همون بازی با اعداد قدیمی هست. یکی میاد پایین اما اون یکی افت را جبران میکنه .
      تنها چیزی که میتونه بازار را متعادل کنه ، رقابت برندها هست . وگرنه زیاد خوشبین نباشید.
      دولت برنده اصلی هست.از گمرک و ارزش افزوده و 100 مورد دیگه درآمدش بالا میره . وارد کننده هم که هر چی بپردازه با سودش را از مصرف کنده دوبله میگیره. فقط بازنده مصرف کننده نهایی هست که به خیال تحولات بازار ارز دنبال کم شدن آنچنانی قیمتها هست.
      حداقل در وارداتی ها دنبال شوک آنچنانی و پایدار نباشید. ولی برای مونتاژی ها فرق میکنه . چون دلیل دور زدن حذف میشه. این خیلی در قیمت نهایی اثر خواهد گذاشت.
      بازار خودرو اژدهای 1000 سر هست. یک سر که بزنی بازهم 999 سر دیگه داره.

  5. payam | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

    خوب آخه موضوع اینه که وقتی بیان با همون قیمت گرون شده مثلا مگان ( در آخرین قیمتهای تولیدی کارخونش 65 میلیون که مربوط به سال 92) با همین قیمت بیاد بازار بقیه ماشینهای چینی دیگه قابلیت رقابت توی بازار ندارن،مخصوصا ماشینهای برلیانس که بازار قیمتی حدود 60 میلیون هدف قرار گرفتن.

  6. سياوش | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

    حالا چرا اينقدر شما چيني سوارا اصرار داريد ماشينهاي چيني بمونه؟
    اينقدر خوبن؟
    جون مردم واستون مهم نيست؟
    بقيه هم بايد عين شما ضرر كنن؟
    تا الان هي گفتيد از توليدات 20 سال پيش كه بهتره حالا هم كه بازار داره نوسازي ميشه يه حرفاي ديگه ميزنيد
    اين ماشينهاي چيني اونقدرا هم كيفيت ندارن كه بخوان بيشتر از 4-5 سال تو خيابونا بمونن نهايت تا 4-5 سال ديگه كه كيلومتراشون بالا ميره و مردم از كيفيت مزخرفشون باخبر ميشن و ديگه گول زرق و برق و قيمت پايين و نميخورن از تو خيابونا محو ميشن عين ليفان 520 عين X33 قديم
    تبلت مارشال و ديديد كلي امكانات ورودي فلان دوتا سيم كارت قيمت مفت ولي باز مردم ميرن يه سامسونگ ساده متناسب با پولشون ميخرن چرا چون كيفيت داره و راحت كار ميكنه ماشين چينيم عين همونه بزار كيلومتر هاش از 60-70 هزار بگزره بهتون ميگم چه بلايي سر ماشينهاي چيني مياد

  7. payam | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

    این وسط فقط افرادی مثل من که از بی کیفیتی خودروهای ایرانی و بدون آبشن خسته شدن و ریسک خرید خودروی چینی پذیرفتن دچار ضرر اساسی میشن..
    فقط قشر متوسط که خسته از ایران خودرو و سایپا شدن و به سمت گروه بهمن و کرمان موتورز رفتن و قدرت خرید ماشینهای هیوندا و تویوتا و کیا نداشتن نابود شدن.
    وگرنه قیمت ماشینهای داخلی ثابت میمونه و قیمت ماشینهای خارجیم با اضافه کردن گمرک ثابت میونه…فقط گروه بهمن و کرمان موتورز و مدیران خودرو و قشر متوسط نابود میشن.

    • در پاسخ به: payam

      ُSepehr | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

      به این سادگی هم نیست، قیمت ارزان خودروهای چینی به دهن خودروسازان ما مزه کرده و برای مثال مسئولین بهمن موتور صراحتا اعلام کردند که حتی در صورت رفع کامل تحریم ها در کنار تولید مزدا 2 و مزدا 3 با قیمت های بالا (80 و 160 میلیون تومان) تولید بسترن را با قیمت 70 – 80 میلیون تومان ادامه خواهند داد، مشابه همین وضعیت برای کرمان موتور با فولکس واگن هم وجود دارد.در واقع نرخ برابری ریال نسبت به دلار در طی چند سال اخیر آنچنان سقوطی را تجربه کرده که حتی خودروسازان خارجی هم در شرایط متدوال یارای تولید خودروهای ارزان قیمت و هم کلاس با خودروهای چینی را در بازار داخلی کشورمان از دست داده اند، مگر موارد خاصی همچون l90 که مخصوص بازار کشورهای در حال توسعه طراحی شده است و از نظر قیمتی می تواند در برابر رقبای چینی قد علم کند.

      • در پاسخ به: ُSepehr

        یه پسر | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

        تا زمانی که دلار قیمتش کاهش پیدا نکنه امکان نداره کاهش عظیمی تو قیمت خودرو داشته باشیم

        البته در صورت ورود کمپانی های خارجی و افزایش تولید و شرایط اقساطی خرید خودرو مطمئنا این فضای مسموم حاکم در بازار خودرو تا حدی رنگ هوای تازه رو بخودش می بینه و حداقل دلال بازی ها و اتفاقات بد و اعصاب خورد کن بازار کم میشه
        مطمئنا وقتی عرضه متنوع تر بشه و تیراژ افزایش پیدا کنه نهایتا خودروسازان برای بازار سازی هم که شده قلاف می کنن ( وجدانا کلمه بهتری به ذهنم نمی رسید )

        به هر حال شرایط پیش رو هر چی هم باشه حداقل دیگه قرار نیست اتفاقات بد گذشته بیفته
        و مطمئنا با تنوع بازار و کاهش قیمت همراهه
        دوست ندارم فکر کنید آدم خوشحالی هستم اما اتفاق ها خوب در راهه

        اما این بحث آزاد سازی قیمت خودرو و حذف شورای رقابت هم از نگاه من دو لبه می تونه داشته باشه

        هر چند من اطلاعات کافی ندارم

        اما تحلیل اول من اینه که این چندتا خودروساز که به هر حال منافع مشترک دارند به اسم اینکه خودرو انحصاری نیست و شورای رقابت کشکه و با این عنوان که قیمت خودرو رو باید بازار تعیین کنه هر قیمتی رو روی ماشین هاشون می زنن
        بازار هم که دیوانه اس ؛ همین الان دنا رو با 50 میلیون خرید فروش می کنن

        حالت دوم هم اینه که چینی ها سیاست بخرج بدن و قیمت خودرو های چینی که مخصوصا مدیران خودرو و کرمان موتور تولید می کنن کاهش پیدا کنه و خوب در این صورت ایرانخودرو و سایپا هم یا مجبور به کاهش می شن یا یه شکست دوباره
        به عنوان مثال جک جی 5 دنده ای تو بازار چین 30 میلیون تومن فروخته می شه ؛ حالا با توجه به اینکه تو ایران تولید میشه و مطمئنا قیمت تمام شده اش کمتر از 30 میلیونه ( چون گفتم تو خود چین داره 30 میلیون فروخته میشه ) اگه بلفرض کرمان موتور هوش داشته باشه در این شرایط با کاهش حداقل 4 الی 5 میلیون تومنی از سود خودش بازار رو بدست می گیره

        به هر حال اگه کسی در مورد آزادسازی قیمت خودرو و حذف شورای رقابت از قیمت گذاری اطلاعات و تحلیل درستی داره منم روشن کنه

    • در پاسخ به: payam

      مهرداد-2 | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

      جناب پيام ، راستش دوست نداشتم اين مطلب را بگم . چون خودتون گفتيد منم اشاره ميكنم . *|*|* در واقعيت هميني كه گفتيد ميشه . يعني خودروهاي مونتاژ شده توسط شركتهايي مثل ديار ، بهمن ، كرمان و حتي نمونه هاي مونتاژي سايپا بازنده تحريم هستند . وارداتي ها چون ممر درآمديشون دلار هست و خيلي معلوم ، با توجه به ثابت ماندن تعرفه و خودروري فرسوده كه به قيمت دلار كار ندارند ، نهايتا يك شوك كوچك در كسب سودشون صورت ميگيره . *|*|* نكته ديگه گارانتي هاي بلند مدت اين خودروها هست كه كاملا جلوي افت قيمت ايستادگي ميكنه . ولي متاسفانه خودرهايي كه توسط ديار ، بهمن ، كرمان و حتي نمونه هاي مونتاژي سايپا ساخته ميشند عملا مجبورند از قيمتشون كم كنند ، چون دليلي كه براي دورزدن تحريمها بوده از بين ميره و كارخانه مجبوره و بايد قيمت را پايين بياره . در اين بين مشتريان بهمن كه سود كمتري ميگرفته و از شركت FAW كه شركت معتبري هم هست ، خودرو مونتاژ كرده ، كمتر آسيب ميبينند . ولي متاسفانه دوستاني كه مثلا JAC S5 ثبت نام كردند و مجبورند نزديك 74 ميليون تومان بپردازند ، بازنده ماجرا هستند . چون كرمان يا بايد شكست خودش را قبول كنه و قيمتها را پايين بياره و مثلا اين خودرو را به قيمت با سود مناسب و حداكثر قيمت 55 تا 60 ميليون بفروشه كه در اين صورت خريداران فعلي در خودروي صفر كيلومتر دچار ضرر فراواني ميشند ، چه برسه به خودروي دست دوم كه با گارانتي بسيار كوتاه مدت اين خودرو ، بيش از حد تصور متضرر ميشند . و يا اينكه كرمان شراكت با جك را قطع كنه كه بازهم اين وسط مشتريان اوليه اين خودرو متضرر ميشند . در مورد60 LIFAN X هم همين اتفاق براي مشتريان اوليه افتاد . اگر كسي از بازار آزاد تهيه كرده باشه كه بينهايت ضرر ميكنه. معمولا سرمايه گذاري برروي محصولات كرمان زياد جالب درنمياد . *|*|* در اين وسط تنها شركتي كه ميتونه بازار را در دست خودش بگيره و با توجه به قدرتي كه داره ، ميتونه جلوي تغييرات تا مدت بيشتري صبر كنه ، سايپا هست . اين شركت مونتاژ محصول برليانس 320 , 330 و 230 را توسط خودش يا شركت زير مجموعه خودش شروع كرده . مگر اينكه سايپا جلوي تغييرات شديد بازار ايستادگي كنه كه در اين صورت بهمن و ديار و كرمان هم ديرتر تسليم نتايج تحريمها بشند . نظر من اينه كه رفتار سايپا براي آينده خودروهاي چيني مونتاژ داخل مهم هست . اگر با بقيه شركتها همكاري كنه ، بقيه هم كمتر ضرر ميكنند و فرصت پيدا ميكنند كه براي شيفت به برندهاي اروپايي و حتي آمريكايي ، فكر مشتريان قديمي چيني خودشون هم باشند . ولي اگر سايپا سريع وارد مذاكره با رنو و نيسان و حتي تويوتا بشه ، ديگه خريد خودروي چيني با مونتاژ داخل ، فقط يك اشتباه بزرگ هست كه از سوي خريداران انجام ميشه .

      • در پاسخ به: مهرداد-2

        احمدرضا | فروردین 16, 1394 | لینک نظر

        به نظر من سایپا قیمتهای ماشینهای مونتاژیش چه چینی هاش و چه غیرچینیش و به طور خاص سراتو اصلاً منصفانه نیست. نگاهی کنید به قیمت ماشینهای چینی سایپا مثل چانگان و ایدو در بازار چین و قیمتهایی که سایپا در ایران میفروشه. یا قیمت سراتوهای بدون آپشن که 75 و 90 میلیون میفروشه. واقعاً غیرمنصفانه است. همین الان هم خودروهای چینی سایپا کمتر طرفدار داره تا خودروهای چینی کرمان خودرو یا گروه بهمن چون برعکس سایپا خصوصاً گروه بهمن قیمتهای منصفانه تری داره. به نظرم برداشته شدن تحریمها ضررش به کسانی که از کرمان خودرو یا بهمن یا حتی مدیران خودرو ماشین چینی خریدند متوجه نمیشه چون اینها قیمتی که ماشین چینی خریدند به نسبت بقیه غیرمنصفانه نبوده و نزدیکتر به واقعیت بوده ولی بقیه یک مقدار ضرر میکنند. در مورد ماشینهای خارجی البته بعیده که قیمت دلار به این زودی پایین بیاد و اگرم بیاد میزان پایین آمدنش بیشتر از ده درصد نیست تازه پایین آمدن قیمت دلار علاوه بر خودروهای وارداتی روی قیمت مونتاژیها و تولید داخلی ها هم اثر میگذاره. فقط تفاوت توی اینه که با برداشتن تحریمها واردات خارجیها ساده تر میشه که خودش یک مقدار باعث پایین آمدن قیمت این ماشینها میشه ولی این پایین آمدن زیاد نیست و بعیده به ده درصد برسه. برداشتن تحریمها البته باعث میشه که خودروهای مرغوب غیرچینی هم به ایران برای مونتاژ راه پیدا کنند و البته بازار رقابتی بالا میره ولی باید دید که این ماشینها با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟ اگه قرار باشه قیمت این ماشینها هم مشابه نمونه های وارداتی باشه که تفاوتی با قبل نخواهد بود اگر هم با کم کردن اپشن قیمت پایین آورده بشه باز مثل سراتوی سایپا که باز هم بازار خیلی خوبی در انتظار این ماشینها نخواهد بود مگه اینکه بدون کاهش در کیفیت و آپشن قیمت هم پایین آورده بشه یعنی خودروسازان حاضر بشن از سود خودشون بزنند تا قیمت پایین بیاد. این کار البته با توجه به پایینتر بودن تعرفه واردات به صورت CKD امکانپذیره. به هر حال من فکر میکنم که کاهش قیمت چندان زیاد نیست و فقط بیشتر با تنوع محصول مواجهیم که البته با توجه به پیشینه ذهنی نسبتاً بدی که در مورد چینی ها هست به طور طبیعی بخشی از سبد بازار که قبلاً در اختیار چینیها بود کسر میشه ولی این بخش خیلی زیاد نیست

        • در پاسخ به: احمدرضا

          مهرداد-2 | فروردین 16, 1394 | لینک نظر

          دوست گرامي به نظرشما وقتي رنو و پژو و نيسان و حتي تويوتا بيان در سبد انتخاب مردم و با مشاركت ايران خودرو و سايپا توليد بشند و با توجه به مصوبات دولت ، مونتاژي هم ساخته بشند با فرض همان تعرفه 26 درصد ، ديگر كسي سراغ محصولات مونتاژي چيني ميره ؟ در اين حالت اكثرا سعي ميكنند كه كمي سختي به خودشون بدند و از برندهاي مطرح خريد كنند . *|*|* در بين مونتاژي ها فقط بهمن توان جذب مشتريش البته با كم كردن قيمت ، باقي ميمونه . حتي سايپا در مورد 330 و 320 و 230 به مشكل بر ميخوره حالا چه برسه به كرمان كه مردم به قيمتش نگاه ميكنند و ازش انتظار كيفيت آنچناني ندارند . يكجاي تحليل شما اشكال عمده داره . سايپا محصول وارداتي چانگان را نزديك 7 الي 8 ماه هست كه فروخته و دنبال مشتري براي چانگان نيست . اتفاقا متوجه شدم كه نمايندگي ها بسيار سعي دارند تا بعضي از مالكان را منصرف كنند تا با در اختيار گرفتن سهميه اين افراد ، در بازار آزاد و با سود فراواني بفروشند . من از نظرات شما دوستان استفاده ميكنم و مطلق روي نظر خودم نيستم . ولي باور كنيد كه با ورود اروپايي ها و خصوصا برندهايي مثل مزدا و تويوتا و نيسان و حضور بيشمار خودروهاي وارداتي كه اين تغييرات تاثير چنداني برايشون نداره ، و نخواهد داشت ، جز يك شوك كوجك در سود و نه در اصل پول ، ديگر خريد خودروي چيني و مونتاژ شده در ايران منطقي نيست . يكي از دوستان كه با نام يك پسر نظر ميذارند ، مثال جالبي زدند . متنشون را كه خوب بخونيد ، عملا به اين موضوع اشاره داره كه خودوي مونتاژي در ايران حداكثر با قيمت خود چين مقرون به صرفه ميشه كه در اين بين محصولات كرمان خيلي افت قيمت پيدا ميكنه ولي بهمن به شدت كرمان افت نخواهد داشت . سايپا و ايران خودرو هم كه اصلا نميفهمند كه ضرر چي هست ؟ همه اين مطالب ضررشون هم بازي رسانه اي هست . وگرنه خبر كاملا موصق دارم كه چانگان 2500 دستگاه ثبت نام شد و همان 8 ماه پيش ظرف حداكثر 2 هفته تماما فروخته شد . ولي عملا 3200 وارد و فروخته شد . اون 700 دستگاه از كجا تامين اعتبار شد ؟ از همون سود پول پرايد كه قشر ضعيف مالي (نه فرهنگي) سوار ميشند و حالا خودروي مدرن چانگان را با بيش از 110 ميليون در بازار آزاد فروختند و تمام شد ولي سودش به جيب پرايد سوارها كه نرفت . اتفاقا براي خريد تماما نقدي ها ، كارها خارج از نوبت انجام شد . خب هر كي پول بيشتر داد بدون صف كارش انجام شد . دوست خوبم شما مافيا بازي سايپا و ايران خودرو كه از سايپا هم بدتر هست را در نظر نگرفتيد . كشتي اينا نه به گل ميشينه و نه سوراخ ميشه . بهمن هم چون سهام دار عمده اش همين 2 شركت هستند ، نميذارند افت كنه . ولي سايرين بايد فكري به حال خودشان بكنند . همين الان برن با فولكس و برندهاي غير چيني مذاكره كنند تا غولها همه را مال خودشون نكردند.

          • در پاسخ به: مهرداد-2

            احمدرضا | فروردین 16, 1394 | لینک نظر

            دوست عزیز تمام اینها وابسته به عنصر قیمت محصولات مونتاژی دارد. اگر محصولات مونتاژی بدون کاهش آپشن در حدود چینی ها یا کمی گرانتر از آنها فروخته شوند خود کاملاً طبیعی است که بازار چینی ها کاملاً کساد میشود ولی اگر اختلاف زیاد باشد یا اینکه آپشنهای زیادی از ماشین به خاطر کاهش قیمت حذف شود بازار چینی ها هر چند با فروش کمتری مواجه میشود ولی کلاً از بین نمیرود. مردم ما توی بحث خرید ماشین دو دسته اند دسته اول اعتبار برند برای آنها مهم است و دسته دوم هم دنبال آپشن هستند. این دو دسته اگر توان خرید بالای 100 میلیون داشته باشند دسته اول سراغ ژاپنی و شاید اروپاییها میروند و دسته دوم سراغ کره ای ها میروند. اگر به اطراف نگاه کنید و فراوانی این دو سری ماشین را ببینید خواهید دید که فراوانی این دو دسته از مردم چقدر است. در بازار زیر صد میلیون فعلاً خیلی تنوع نیست. دسته اول بیشتر مجبورند یا دنبال سراتوی سایپا باشند یا کارکرده های ژاپنی و اروپایی مثل مگان ، تویوتا و .. دسته دوم هم یا دنبال صفر چینی هستند یا کارکرده های کره ای.
            حالا با وارد شدن محصولات جدید از رنو و پژو مثل رنو کپچر و کولیو و پژو 301 و 2008 تنوع بازار زیاد میشه. من بعید میدانم که این خودروها ( جز در مورد پژو 301 و رنو کولیو) زیر 100 میلیون قیمت وارد بازار شوند. ضمن اینکه برخی از این خودروها به دلیل جمع و جور بودنشان مناسب خانواده های پرجمعیت ایرانی نیست مثل رنو کولیو. ولی خب میشه بازار خوبی برای پژو 301 از همین الان پیش بینی کرد ( البته با فرض قیمت 70-80 میلیونی و نه بالاتر). به هر حال با توجه به اینکه در بحث خرید خودرو ما تنوع سلیقه های مختلف بین مردم داریم نمیشه از الان گفت که مثلاً اگه فلان ماشین وارد بازار بشه کلاً بازار چینی ها از بین میره. خصوصاً اینکه چینی ها هم اگه کاهش قیمت دلار داشته باشیم اینها هم ارزانتر میشوند و هم اینکه چینی ها هم با سرعت عجیب و غریبی که در بازار خودروسازی پیش میرن قطعاً خودروهای جدیدتر و به روزتر و البته با قیمتهای مناسب تولید میکنند که میتونند بخشی از سلایق مردم در ایران را راضی کنند. به هر حال فکر میکنم روزهای خوبی برای بازار خودرو توی ایران در دو سه سال آینده در انتظار است.

      • در پاسخ به: مهرداد-2

        یاشار | فروردین 16, 1394 | لینک نظر

        به این چهار دلیل به نظر من چینی ها موندنی هستن :
        – اونها گپ بین محصولات کم کیفیت سایپا و خودروهای کره ای رو پر کردن
        – رنو و پژو اگر بیان خودروهای گرون اون ها مونتاژ میشه که رقیب کره ای های وارداتی بشن.
        – از طرفی حاشیه سود در خودروهای گرون برای کارخونه بیشتر.
        – در ضمن در خبرهای سال قبل حتی از مدل ها و قیمت های احتمالی محصولات جدید رنو و پژو هم صحبت شده بود که همشون بالای 50 میلیون بودن
        – تولید کننده های خرده پایی که الان دارن چینی مونتاژ می کنن (البته اگر گروه بهمن رو بگذاریم کنار) ظرفیت های تولید اروپایی رو ندارن. اون ها واردکننده های سابقن ( اغلب کلاه بردارد در زمینه خدمات پس از فروش و تحویل به موقع). در این وضعیت به نظرم اون ها یکی دو مدل کره ای و ژاپنی ( به استثناء فولکس) وارد می کنن ولی به تولید چینی ها ادامه میدن.

    • در پاسخ به: payam

      نيما | فروردین 21, 1394 | لینک نظر

      فقط امتال شما سمت بهمن نميروند اونايي كه مزدا ٣ با كيفيت زابني ميخواهند سمت بهمن ميروند

  8. داریوش | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

    یعنی اگه توافق نامه امضا و رسمی بشه قیمت خودرو های داخلی و همچنین خارجی افت شدیدی میکنه؟؟؟

  9. مهرداد-2 | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

    مقاله نسبتا خوبي بود. اما خودم واقعا و از ته دل دوست دارم كه پاي جنرال موتورز و فورد آمريكا به ايران باز بشه تا برندهاي اروپايي مثل رنو و پژو .
    همانطوري كه واقعا دوست دارم دوباره در ناوگان هوايي ما بوئينگ به خدمت گرفته بشه تا ايرباس و فوكر و دوست نام آشنايي مثل توپولوف.
    ضمنا به مانند نويسنده اين متن ، معتقد هستم كه چيني ها به ايران راحتي عقب نخواهند كشيد . خصوصا اينكه در اين يكسال اخير برندهاي معتبري هم وارد ايران شده كه توانايي رقابت با ساير رقبا را هم دارند. نديده گرفتن اين مطلب خطاي محاسباتي براي فعالين بازار خودرو در پي خواهد داشت. *|*|* يك نكته هم به نظرم اومد . اين مقاله از روزنامه دنياي اقتصاد نقل شده است . من در خصوص تحولات بازار مسكن ، اين روزنامه و چند روزنامه اقتصادي ديگر را نزديك به 2 سال هست كه مرتب مطالعه ميكنم . در خصوص بازار بالا دستي مسكن و حتي بازار زير دستي موبايل قابل اعتماد نبوده و خودم نتونستم روي مباني تفسيري اين روزنامه تصميم بگيرم . ولي با همفكري با چندين مهندس عمران و آرشيتكت با سابقه جرات ريسك پيدا كردم و اتفاقا خوب هم دراومد . *|*|* براي موبايل هم بارها چند گوشي خاص را چك كردم . قيمتهاي بازار تا 200 هزار تومان اختلاف براي گارانتي دار و بدون گارانتي هم زياد به چشم من خورد . خودتان قضاوت كنيد ، براي يك گوشه 900 هزار توماني اختلاف 200 هزار توماني چه فرضي در ذهن شما ايجاد ميكنه ؟ اين تحليل و به روز بودن اطلاعات هست يا چيز ديگه ؟
    اما در پايان سخن ، با اينكه توافق 5+1 ميتونه بازار را دستخوش تحولات مثبتي بكنه ، موافقم و البته قابل پيش بيني هم هست . اما چقدر اين توافق در بازار خودرو اثر بخش هست ، مطمئن نيستم . به نظر شما منفعت صاحبان تصميم و يا حتي همين شركتهاي آسان موتور يا اطلس خودرو اجازه پايين آمدن قيمتها را ميدهند ؟…………………………؟…………………………؟

    • در پاسخ به: مهرداد-2

      ُSepehr | فروردین 15, 1394 | لینک نظر

      دنیای اقتصاد کارشناس های مختلفی داره و در حوزه های متفاوتی فعال هست ولی تیم تحریریه خودرو این روزنامه از نظر اطلاعات و تحلیل شرایط جزو معدود افراد مطلع و خوش سابقه هستند، البته پیش بینی جزییات وقایع در تمامی بازارهای اقتصادی ایران واقعا مشکل و حتی غیر ممکن هست.مسلما در کوتاه مدت ورود برند هایی مثل فولکس واگن، رنو و تویوتا محتمل تر هست تا برندهای آمریکایی، همچنین بخاطر لابی قوی شرکت های خودروسازی، امکان عرضه خودروهای ارزان قیمت هم توسط خودروسازان خارجی وجود نخواهد داشت، مگر آنکه در شرایط بسیار خاصی، فولکس، تویوتا و…..بخشی از سهام اصلی ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو را خریداری کنند و به شکل مستقیم در این آشفته بازار اعمال نفوذ کنند.

    • در پاسخ به: مهرداد-2

      یاشار | فروردین 16, 1394 | لینک نظر

      من با Sepehr موافقم. حتی اگر خارجی ها بیان، داخلی ها اجازه تولید خودروهای ارزون رو به اون ها نمیدن. شاید گروه خودروهای بالای70 – 80 میلیون تومن متنوع بشه اما کاملا بعیده که اجازه فعالیت در حوزه زیر 30 میلیون به اون ها بدن.
      عملا این اتفاق برای قشر کارمند منفعتی نخواهد داشت. رقابتی هم در این گروه خودروها وجود نداره که با ورود خارجی ها، داخلی ها پاشون رو روی عدم وجود انحصار سفت می کنند و شورای رقابت رو بیرون می کنن. تیراژ رو میارن پایین، تقاضا در مجموعه زیر 30 میلیون بالا میره و گران می فروشن.