احتمال ارزان شدن خودروها چقدر است؟

چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ | 16 نظر

احتمال ارزان شدن خودروها چقدر است؟

بررسی انتظار کاهش قیمت خودرو از توافق هسته‌ای

دنیای اقتصاد- بدون تردید یکی از دلایل اصلی خشنودی ایرانیان از توافق هسته‌ای لوزان، امیدواری آنها به کاهش قیمت کالاهای مختلف است؛ به‌نحوی‌که آنها انتظار دارند از پس این رخداد بزرگ سیاسی، رویدادهای خوش اقتصادی و به‌طور خاص «کاهش قیمت کالاهای تولیدی و وارداتی» از جمله «خودرو» نیز رخ بدهد.

به‌عبارت بهتر، توافق لوزان، ایرانی‌ها را به روزهای خوش بازارهای مختلف امیدوار کرده، چه آنکه بسیاری از آنها وقتی خبر آشتی هسته‌ای ایران و غرب را شنیدند، این جمله را بر زبان آوردند که «خدار را شکر، همه چیز ارزان می‌شود.» در این بین، مشتریان بازار خودرو نیز بیش از هر زمان دیگری به کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی امیدوار شدند و حتی آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد، خیلی‌ها به هوای کاهش قیمت، خرید را به آینده موکول کرده‌اند. به گفته کارشناسان و فعالان بازار، ازآنجا که خودروسازان همواره طی دو سه سال گذشته «تحریم‌های بین‌المللی» را یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای تولیدی عنوان می‌کردند، حالا مشتریان انتظار دارند با لغو تحریم (طی ماه‌های آینده)، قیمت‌ها همان‌طور که افزایش یافت، کاهش پیدا کند.
بنابر اظهارات اهالی خودروساز کشور، تحریم‌های بین‌المللی هزینه‌های اضافی را بر دوش صنعت خودرو قرار داده و آنها به‌خصوص در دو سه سال گذشته چاره‌ای جز پرداخت این هزینه‌ها نداشته‌اند و مجبور به افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند. هر چند خودروسازان هیچ‌گاه عددی رسمی را در مورد «هزینه‌های تحریم» اعلام نکرده‌اند، اما گفته می‌شود هزینه دور زدن تحریم‌ها و خرید قطعات موردنیاز تولید، بیش از 10 درصد بوده است؛ با این حساب، طی دو سه سال گذشته، 10 درصد از قیمت خودروهای داخلی ناشی از تحریم‌ها بوده است. به‌عنوان مثال، اگر قیمت پایه خودرو X را 15 میلیون تومان لحاظ کنیم، 5/ 1 میلیون تومان آن صرف دور زدن تحریم‌ها شده و این پول نه به جیب خودروساز رفته و نه مشتری؛ بلکه واسطه‌ها آن را بلعیده‌اند.
از آن سو خودروهای وارداتی به کشور نیز از تیغ تیز تحریم‌ها در امان نبودند و قیمت آنها نیز متاثر از محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده، طی دو سه سال گذشته رشد کرد. اتفاقا واسطه‌ها پول کلانی را از بازار خودروهای وارداتی کشور (از بابت تحریم) به دست آوردند؛ زیرا شرکت‌های خارجی مادر (مانند هیوندایی، تویوتا و…) صادرات مستقیم خودرو به ایران را تحریم و محصولات آنها از طریق همین واسطه‌ها به دست مشتریان ایرانی رسید.
حالا با توجه به اتفاقاتی که در لوزان سوئیس رخ داد و تحریم‌های بین‌المللی در آستانه لغو قرار گرفتند، مشتریان بازار خودرو کشور (چه خودروهای داخلی و چه محصولات خارجی)، منتظرند تا باد لوزان به بازار بوزد و قیمت‌ها کاهش یابند.

 

جک S3 - جک S3
این انتظار مردم البته در شرایطی است که قیمت خودروهای داخلی همین ابتدای سال و بابت هزینه‌های جاری هر سال (هزینه‌های مربوط به نرخ دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده و…) افزایش یافته و هیچکدام از خودروسازان نیز حرفی از کاهش قیمت به زبان نمی‌آورند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان نه تنها حرفی در این مورد نمی‌زنند؛ بلکه از همین روزهای ابتدایی سال جدید، زمزمه افزایش قیمت محصولات خود را آغاز کرده‌اند و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود، گرانی 5 تا 10 درصدی خودروهای داخلی محتمل است. اهالی صنعت خودرو با اشاره به افزایش حقوق کارگران و تاثیر این موضوع بر هزینه‌های تولید، تاکید می‌کنند در کنار این موضوع، تورم و نرخ‌های سنگین سود بانکی نیز بر حجم مشکلات شرکت‌های خودروساز افزوده است. به گفته آنها، در صورت عدم کاهش نرخ سود بانکی و تورم، احتمال افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت خودرو وجود دارد. این موضع خودروسازان در شرایطی است که مردم پس از توافق لوزان، انتظار کاهش قیمت را در بازار خودرو دارند و تاکید می‌کنند با لغو تحریم‌ها، دیگر هیچ بهانه‌ای بابت ارزان نشدن خودروها باقی نخواهد ماند.
اما آیا این انتظار منطقی است؟ آیا توافق لوزان، ارزانی را برای بازار خودرو ایران به ارمغان خواهد آورد؟ آیا این توافق به واقع می‌تواند بر کاهش هزینه‌های تولید خودرو و همچنین افت قیمت خودروهای وارداتی به کشور اثر بگذارد؟ و اینکه اگر پاسخ این پرسش مثبت است، خودروسازان و واردکنندگان خودرو به کشور تن به کاهش قیمت‌ها خواهند داد؟
اگرچه پاسخ بیشتر کارشناسان و خودروسازان به این پرسش‌ها منفی است و کمتر کسی کاهش قیمت را برای بازار خودرو کشور در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کند، اما در عین حال معتقدند که خودروسازان کشور می‌توانند با مدیریت مالی بیشتر و افزایش بهره‌وری، امکان افت قیمت‌ها را در درازمدت فراهم بیاورند. به باور کارشناسان، در صورتی که تابستان امسال توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 نهایی شده و به امضای طرفین برسد و در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی لغو شوند، هزینه‌های مربوط به دور زدن تحریم‌ها نیز حذف و قیمت خودرو می‌تواند کاهش یابد. به‌عبارت بهتر، پس از لغو احتمالی تحریم‌ها، توپ در زمین خودروسازان است و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند قیمت محصولات شان را کم کنند، ثابت نگه دارند یا افزایش دهند؛ هر چند اگر قیمت را کاهش ندهند یا حداقل تثبیت نکنند، آنگاه باید پاسخگوی افکار عمومی باشند. به هر حال مردم با توجه به اظهارات دست اندرکاران صنعت خودرو مبنی بر تاثیر تحریم بر افزایش هزینه‌های تولید، انتظار کاهش قیمت را پس از لغو تحریم‌ها دارند و خودروسازان در صورت برآورده نکردن انتظارات مردم (کاستن از قیمت خودروهای تولیدی) باید دلایلی محکم و قانع‌کننده برای ارزان نشدن محصولات شان، بیاورند.

ساینا قیمت و مشخصات فنی

 انتظار کاهش قیمت
مشتریان ایرانی اما در شرایطی انتظار کاهش قیمت خودرو را پس از توافق هسته‌ای لوزان می‌کشند که در اظهارات اهالی صنعت خودرو کشور نشانی از کاهش قیمت وجود ندارد و آنها حتی صحبت از گرانی نیز به میان می‌آورند.  به گفته آنها، اتفاقات لوزان نمی‌تواند به تنهایی سبب کاهش قیمت خودرو در کشور شود و برای این کار باید تورم و نرخ سود بانکی کاهش یابد تا امکان کاهش هزینه‌های تولید فراهم بیاید. در این مورد، محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر اینکه نباید انتظار ارزانی خودرو را در پی توافق لوزان داشت، می‌گوید: کاهش قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با تورم دارد و هر گاه تورم منفی شد، آنگاه قیمت خودرو نیز پایین خواهد آمد. وی با ابراز نگرانی از انتظاری که برای ارزانی خودرو در بین مردم ایجاد شده، می‌افزاید: نباید به این انتظار دامن زد؛ زیرا خودرو به‌خاطر توافق هسته‌ای اخیر ارزان نمی‌شود و با این حساب ممکن است افکار عمومی نسبت به «دستاوردهای لوزان» دلسرد و ناامید شوند.
نجفی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه رشد هزینه‌های داخلی به افزایش قیمت خودروها طی سال جدید انجامیده، تاکید می‌کند: با شروع سال جدید، بیش از 20 درصد به هزینه دستمزد در صنعت خودرو اضافه شده و مالیات بر ارزش افزوده نیز یک درصد بالا رفته است؛ بنابراین چطور می‌توان قیمت را کاهش داد. به گفته این عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، با توجه به رشد هزینه‌های جاری مذکور و همچنین ازآنجاکه نرخ ارز نیز در بودجه سال 94 از دو هزار و650 تومان سال گذشته به بیش از دو هزار و 800 تومان رسیده است، احتمال افزایش پنج تا 10 درصدی قیمت خودرو وجود دارد و ارزانی در کار نخواهد بود. وی در نهایت تاکید می‌کند که اگر تورم منفی شود و نرخ سود بانکی کاهش یابد، آنگاه می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد، وگرنه به‌واسطه توافق لوزان نباید انتظار ارزانی را داشت.

قیمت خودروها در بازار-1

 شاید اندکی کاهش قیمت
گفته‌های نجفی‌منش را فربد زاوه کارشناس مسائل خودرو کشور نیز به نوعی تایید کرده و می‌گوید که انتظار کاهش قیمت خودرو در کوتاه‌مدت، به هیچ وجه منطقی نیست. وی با اشاره به اینکه توافق لوزان در خوشبینانه ترین حالت، اثر خود را در اوایل سال آینده میلادی (زمستان 94) نشان خواهد داد، می‌افزاید: ممکن است قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد؛ زیرا احتمال کاهش قیمت ارز وجود دارد و از طرفی، با لغو تحریم، واردات خودرو به کشور بدون واسطه صورت می‌گیرد و هزینه‌ای که به جیب دلال‌ها و واسطه گران می‌رفت، حذف خواهد شد.
زاوه همچنین در مورد قیمت خودروهای داخلی نیز تاکید می‌کند که احتمال کاهش قیمت‌ها در درازمدت وجود دارد، منتها به شرط آنکه خودروسازان بتوانند هزینه‌های تولید را مدیریت کرده و بهره‌وری را بالا ببرند. به گفته این کارشناس، اگر خودروسازان بتوانند این دو کار (کنترل هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری) را همزمان با یکدیگر انجام دهند، می‌توان به کاهش قیمت خودرو در درازمدت و در حد دو سه درصد امیدوار بود.
زاوه اما در بخشی دیگر از اظهارات خود، اثر بزرگ توافق لوزان را «باز شدن بازار خودرو ایران» می‌داند و می‌گوید: خوبی این اتفاق این است که رقابت بیشتری در بازار خودرو کشور شکل می‌گیرد و از آن سو قیمت‌ها نیز تثبیت خواهد شد و هر دو این اتفاق به نفع مردم خواهد بود.

قیمت خودرو بازار شب عید
 می‌توان خودرو را ارزان کرد
اما رئیس پیشین شورای رقابت معتقد است خودروسازان می‌توانند با استفاده از اثرات «توافق لوزان»، هزینه‌های تولید خود را کاهش داده و قیمت محصولات شان را پایین بیاورند. آن‌طور که جمشید پژویان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید، بهانه خودروسازان در دوران تحریم این بود که نمی‌توانند قطعات موردنیاز خود را سر وقت تامین کنند و بنابراین هزینه سربارشان بالاست؛ خب حالا اگر تحریم‌ها لغو شوند، دیگر بهانه‌ای برای افزایش تولید و کاهش هزینه سربار وجود ندارد و این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت خودرو بینجامد. وی می‌افزاید: اگر بگوییم هزینه‌های تولید خودرو پس از لغو تحریم‌ها افت خواهد کرد، خیلی حرف معقولی نزده‌ایم، چون قیمت خودرو در شرایط فعلی با کاهش نرخ ارز، پایین خواهد آمد. 
پژویان در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که خودروسازان باید با استفاده از فرصت به‌وجود آمده در توافق لوزان، هزینه واردات قطعات موردنیاز خود را با صادرات قطعه جبران کنند و بدین واسطه از هزینه تولید بکاهند.

 

 


16 دیدگاه

  1. طراح های ماشین های داخلی چند سال شونه؟ احتمالا علی رضا 5 ساله از تهران نیستند؟ یا اینکه این طراحی ها رو میدید بچه های مهدکودکی براتون انجام میده،
    میرید میگردید تو انبار هرکی هر چی پیدا کرد میان میچسبونید به تولیداتون بعدش یه چی من در بیاری میشه اسمشم میذارید محصول جدید باقرخان و برادران به جز هوشنگ
    از یه طرف هم با قیمت های گزاف می کنید تو پاچه مردم بیچاره که چاره ای جز خرید این آشغال های شما رو ندارند، خدا لعنتون کنه . 2500سال پشتوانه داریم دریغ از 1 ساعت آینده، همش هم بخاطره دزدان ملکتی چون شما و رفیقان مفتخور مثل شماست. بی غیرت های خود فروخته.
    دخدا لعنتتون کنه ایشالله این لقمه های حرامی که به سر سفره ها تون می برید همش خرج دوا دکتر عزیزانتون بشه .

  2. عرفان | آذر 18, 1394 | لینک نظر

    ملت هربلایی سرشون میارن نمیفهمند…………این سیستم کلا خرابه

  3. علي | آبان 18, 1394 | لینک نظر

    اولا خود شماها باعث تورم هستيد چون اصلا نمي خواهيد1درصد هم كه شده كوتاه بياييد تا كشور از اين وضعيت نجات پيدا كند و بعدشم من مطمئن هستم اگر سود بانكهااز22درصد در سال به 2 درصد در سال هم برسد وضع ايران خودرو بهتر كه نمي شود هيچ .بدتر هم مي شود.مشكل جاي ديگري است ديگر مردم تحمل دروغ و كلك بازي هاي ايران خودرو و سايپا را ندارند و همه ديگر اين دو غول گردن كلفت كه فقط به نفع و منافع خود فكر مي كند شناخته اند بنظرم با اينكه در اين شرايط سخت است ولي بايد بتوانند اعتماد مردم جلب كنندو اين كارهم بادادن ماشينهاي جديد و با قيمتهايي مناسب و آپشن هاي بالا بدهند 1مدت سود كمتري بگيرند و بعد از 1مدت دوباره به غولگري خود ادامه دهند.عاقبت دروغگو و كلاهبردارهمين است .باتشكر

  4. مونا | آبان 10, 1394 | لینک نظر

    پشتوانه توافق هسته ای ، کاهش قیمت ها و سر و سامان یافتن اقتصاد است . دولت مردان فراموش نکنند که با شعار بهبود وضعیت اقتصادی روی کار آمده اند . بهتر است پشتوانه ها را ویران نکنید وبه خواست ملت احترام بگذارید در غیر این صورت توافق هسته ای قابل قبول نخواهد بود و وعده های دولت دروغی بیش تلقی نمی شود . شما را به راه مردانه علی دعوت میکنم .راهی که خیلی از آن فاصله گرفته اید اگر به نهج البلاغه نگاهی بی اندازید فاصله را خواهید دید. یاعلی

  5. محمد | آبان 10, 1394 | لینک نظر

    دیگه قرن نفهمی ونادانی سر امده است مردم ایران فقط وفقط چاره گرانی نخریدن ان جنس بی کیفیت است

  6. -bMehran | شهریور 26, 1394 | لینک نظر

    ايكاش موقعي هم كه مردم تو اين ماشينها ، تو جاده ها ازبين رفتن و چه خانوادهايي
    بي سرپرست شدن ، نميان حرفي بزنن ، بيخود دشمن سازي نكنيد ،

    ،ما اشغال نمي خريم

  7. x | شهریور 26, 1394 | لینک نظر

    خواهش می کنم به صورت کامل بخونید.
    جالبه:
    امام جمعه اهواز کمپین خودرو نخرید را فریاد دشمن دانست و آن را یک دسیسه خواند.
    خودروسازا با سیاسی کردن قضیه نمی تونن فرار کنن و باید بگم این قضیه ربطی به سیاست نداره و تا وقتی نه قیمت ارزون میشه نه کیفیت میره بالا و نه خدمات پس از فروش مناسبی دارن، چرا باید خودروهای بی کیفیتشونو خرید؟؟؟….
    موضوع عجیب اینکه هنوز خودروسازا طلبکار هستن و نمی خوان از مردم عذر خواهی کنن یا لااقل مسئولیت عقب ماندگی صنعت خودرو را به عهده بگیرن.
    و در حالیکه هنوز ادعا می کنن این کمپینا بی فایده است از اون طرف دارن میگن کارگر ها بیکار میشن. اولا اگه فایده نداره، پس این همه سر وصدا چیه و چرا قضیه رو به تلویزیونم کشوندین؟ دوما بیکار شدن کارگرا نتیجه بی کفایتی و غرور بیجای شماست.
    ما که نمی تونیم پراید بخریم به قیمت یک میلیارد تومن و بگیم کارگرا بیکار میشن یا دست پرورده مسلمانان است!!!!…. هرچیزی به جای خود.

  8. توتي | شهریور 16, 1394 | لینک نظر

    اقا الان اينا كه ميگن پول كارگر زياد شده دروغه.3 تا از فاميلاي ما تو ايران خودرو بودن الان دوتاش اخرج شدن يكيم كه ميگه حقوق 2 سال پيشو ميگيره اونم با تاخير.

    ديگه حناتون رنگ نداره
    هيشكي خودرو ژاپن.فرانسه.المان و…. رو ول نميكنه بيد پرايد بگيره
    اندكي صبر. سحر نزديك است

  9. زهرا | شهریور 11, 1394 | لینک نظر

    حالا که خودروسازان بامردم مثل رعیتاشون رفتار میکنن ومرغشون یه پاداره ،وحرف حرف خودشونه میگیم بچرخین تامردمم شماروبچرخونن ،خرید خودرو صفر ممنوع…یااااااعلی

  10. زهرا | شهریور 11, 1394 | لینک نظر

    حالا که خودروسازان بامردم مثل رعیتاشون رفتار میکنن ومرغشون یه پا داره،بچرخن تا مردم هم بچرخن تا نابودیشون خرید…خودرو صفرممنوع

  11. ایرانی | شهریور 3, 1394 | لینک نظر

    جان مادرتون برای یکبار هم شده متمدن باشید
    خودرو نخرید
    خودرو نخرید
    بعد نتیجه رو ببینید

    • در پاسخ به: ایرانی

      Faramarz.u1355@gmail.com | شهریور 6, 1394 | لینک نظر

      سلام نظرم اینه اگه مردم باهم متحد بشن و خودرو نخرن مجبورن قیمتها را کاهش بدن .راستی خودرو سازان چرا اینو نمیگمن قبل تحریم پراید بود 8000000میدونین تو شرکت چقدر خودرو یا لوازم خودرو بود بعدگفتن تحریم شده خودرو ندادن بیرون میدونید چقد سود کردن خدایی نمیتونیم حساب کنیم اون موقع نگفتن چرا گران شد .

  12. ایرانی | مرداد 28, 1394 | لینک نظر

    وقتی مردم خودروهای داخلی را با این قیمت های گزاف نخریدند اونوقت متوجه میشید که خودروسازهای ایران خودرو و سایپا ورشکست میشن و باید قیمت های خود را به یکچهارم هم کاهش دهند
    مردم دیگه با هم متحد شدند و گول این حرفای دروغ را نمی خورند

  13. مهران | مرداد 20, 1394 | لینک نظر

    منم با نظر آقای سجادی عزیز موافقم چطوره که محصولات داخلی مثل 405 و پارس و سمند و پراید به کشورهایی مثل عراق و سوریه و افغانستان با 4تا 5 برابر ارزون تر میفروشند! اونجا این هزینه ها و بهانه هایی که گفته میشه وجود نداره؟ این دلایل و تبصره ها فقط برای مردم بدبخت ماست؟ جوانی که هیچ امیدی به آینده نداره؟!!! اگه صنعت خودرو سازی در کشور با رقابت سالم و آزاد در برابر تولید کنندگان خارجی قرار میگرفتند اینجوری به مردم ظلم و اجحاف نمیشد! وقتی مدیریت و نظارت بر مدیران نباشه هرکسی هرکاری دلش خواست و به نفع باشه انجام میده

  14. زانا سجادی | مرداد 8, 1394 | لینک نظر

    این کارشناسی ها برای زمانیه که واقعا قیمت تمام شده محصولات همون قیمتی باشه که روی خودرو میزارن نه برای ماشین پرایدی که قیمت ساختش 10 میلیون نمیشه و اون رو 20 میلیون می فروشن این بار تولید کنندگان نیستن که قیمت خودرو را ارزان میکنن بلکه این بار بازار و عدم تقضا برا ی خریده که قیمت خودرو رو پایین میاره وقتی مردوم نخرن اونام مجبورا ویلا اگه از اونا باشه میخوان پرایدو با قیمت پرادو بفروشن اینجام که کسی از مصرف کننده حمایتی نمی کنه پس تنها اهرم پایین اومدن قیمت محصولات راکت ماندن بازار و نخریدنه همون طور که همین پراید رو اقایان چون مجبورا در خارج از کشور به قیمت 7 میلیون می فروشن اونجا هزینه تولید چطور یکباره کم میشه

  15. alireza_r | فروردین 20, 1394 | لینک نظر

    قطعا بیشترین افت قیمت مربوط به خودروهای وارداتی کره ای و ژاپنی خواهد بود. چون که در صورت لغو تحریم ها، واسطه ها حذف میشن و این ماشینا حداقل 15 درصد افت قیمت پیدا می کنن. البته چینی ها چون مستقیما از کشور مبدا وارد میشن از این روش افت چندانی نخواهند داشت. مگه اینکه دلار ارزونتر بشه که در اون صورت همه خودرو ها ارزونتر خواهند شد. اما در مجموع نباید انتظار افت قیمت زیادی داشته باشیم. قطعا قیمت خودروهای داخلی چندان تغییری نخواهد کرد افت قیمت خارجی ها هم چندان سریع نخواهد بود.

  16. یه پسر | فروردین 20, 1394 | لینک نظر

    این واضح است که تا زمانی که دلار کاهش پیدا نکنه قرار نیست قیمت ها هم کاهش خاص و قابل توجهی داشته باشه
    مردم هم انتظار ندارن که قیمت خودرو ها یا در کل دلار برگرده به قبل و همه چیز یک سوم بشه ؛
    اما جدا از بحث قیمت دلار، اکثر خودرو ها تو شرایط فعلی به وضوح حداقل ده تا 20 درصد قیمت کاذب دارن مخصوصا تو بازار
    مثلا ال نود

    و این کاملا منطقی هست که در صورت ورود خودرو های جدید و مونتاژشون با قیمت بین 50 تا 100 میلیون چینی هایی که تو این حدود قیمت بودن افت داشته باشن و افت قیمتشون مثل دومینو که مهره های پشتیش رو می ندازه به خودرو های ارزون تر هم برسه
    اما با توجه به اینکه اقتصاد ایران بسته اس و به نوعی سرزمین عجایبه و از جایی که حُسن نیت خودرو ساز ها به همه اثبات شده بعید نیست خودروسازان ، دلالان ، واردکنندگان و فعالان بازار و … تمایل داشته باشن بجای کاهش قیمت ها سود بیشتر رو تجربه کنن
    من که امیدوارم دولت برای توجیه عملکردش ، مخصوصا توافق لوزان و محکم کردن پایگاهش بین مردم بجای مصلحت و سود بازار پشت مردم رو بگیره و عوامل کاهش قیمت رو فراهم کنه و الی عاملین و صاحبان بازار خودرو در لغت نامه شون هیچ واژه تحت عنوان انصاف یا حداق کاهش قیمت ندارن و در عوض برای افزایش هزاران دلیل بی جواب تو آستین دارن