اخباراخبار داخلیبررسی

MVM 110،بی کیفیت ترین شد + جدول

جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای تولید داخل اعلام شد

سه ایراد اصلی خودروهای طبقه متوسط

دنیای اقتصاد- آخرین وضع کیفی خودروهای داخلی در سال گذشته، در حالی اعلام شد که طبق آن، چهار خودرو با افت کیفیت روبه‌رو و 26 خودرو دیگر صعود کیفی را تجربه کردند.

بنابر گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، 30 خودرو تولید داخل در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «بدنه»، «رنگ»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «نفوذ آب» و «صداهای غیر‌عادی» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند و در نتیجه آن، «سوزوکی گرندویتارا» توانسته عنوان برترین خودرو داخلی را به دست بیاورد.
در گزارش موردنظر که مربوط به اسفندماه سال گذشته است، 30 خودرو تحت ارزیابی، در پنج دسته قیمتی «زیر 25 میلیون تومان»، «25 تا 50 میلیون تومان»، «50 تا 75 میلیون تومان»، «75 تا 100 میلیون تومان» و «بالای 100 میلیون تومان» قرار گرفته و با توجه به مجموع نمرات منفی به دست آمده، رده‌بندی شده‌اند. در این گزارش مشخص شده که سه ایراد کیفی اصلی خودروهای حاضر در گروه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان (خودروهای مورد استفاده طبقه متوسط جامعه)، به معیارهای بدنه و تزئینات داخلی و خارجی و رنگ آنها مربوط می‌شود.
در مجموع اما «سوزوکی گرندویتارا» با کسب کمترین نمره منفی، عنوان با کیفیت‌ترین خودرو داخلی را ازآن خود کرده و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز آخرین خانه جدول رده‌بندی را اشغال کرده است.
همچنین در جمع خودروهای زیر 25 میلیون تومان، «تیبا» کمترین نمرات منفی را کسب کرده و «پارس‌تندر» نیز با کیفیت‌ترین عضو گروه 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها به‌شمار می‌رود. در دسته 50 تا 75 میلیونی‌ها نیز خودرو چینی «آسا» اول است و در دو دسته بعدی نیز به ترتیب کیا سراتو و ویتارا، خودروهای برتر به حساب می‌آیند. البته سراتو و ویتارا تنها اعضای گروه‌های خود محسوب می‌شوند و در واقع بدون رقیب، عنوان خودرو برتر را به دست آورده‌اند.
از دیگر نکات قابل توجه گزارش کیفی اسفندماه می‌توان به روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروها اشاره کرده، چه آنکه ویتارا بیشترین درصد بهبود کیفی را به خود اختصاص داده و ولیکس مدل C30 نیز بالاترین درصد نزول کیفیت را صاحب شده است. همچنین چهار خودرو ولیکس، رانا، آسا و لیفان، با افزایش نمرات منفی و در نتیجه کاهش کیفیت، مواجه و 26 خودرو دیگر رشد کیفی را تجربه کرده‌اند.

افت کیفی چهار خودرو
اما طبق گزارش ارائه شده، دربخش عيوب فني وعملكردي، پراید در مدل‌های 131 و 132 حائز بیشترین نمرات منفی شده است، هرچند در مجموع، میانگین نمرات منفی خودروهای داخلی در این بخش، به طور میانگین 6/ 5 درصد بهبود را به خود می‌بیند.
دربخش تزئينات و مونتاژ هم ام‌وی‌ام در مدل 110 و ولیکس C30 بيشترين نمرات منفي را به دست آورده‌اند و در مجموع نیز میانگین نمره منفی در اين بخش، روند نزولی 6/ 0 درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، در بخش بدنه نیز پراید مدل 131 و ام‌وی‌ام مدل 110 دارای بیشترین نمرات منفی هستند و در بخش رنگ هم که بهبود  4/ 1 درصدی حاصل شده، لیفان در مدل‌های X60 و  620 بیشترین نمرات منفی را دارد. کاهش نمره منفی رانا و ولیکس C30 دلیل اصلی بهبود کیفی رنگ خودروها در ارزیابی اسفندماه است.
اما تعداد ايرادات مهم و اساسي خودروهای داخلی نیز 7/ 16 درصد بهبود داشته که كاهش تعداد این ایرادات در سمند، دلیل اصلی این اتفاق به‌شمار می‌رود. در نهایت ميانگين نمره منفي خودروهاي داخلی 1، 2 درصد بهبود را تجربه کرده، که افزایش کیفیت ویتارا و پژو 405 خراسان، عامل اصلی این روند صعودی محسوب می‌شود.

ایراد خودروهای زیر 25 میلیون
اما نگاهی بیندازیم به جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در اسفندماه سال گذشته، تا ببینیم اوضاع کیفی آنها به چه شکل است.
ابتدا از گروه «خودروهای زیر 25 میلیون تومان» (ارزان‌ترین خودروهای تولید داخل) شروع کنیم، گروهی که تیبا در آن اول است و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز آخر. بر این اساس، تیبا که فقط در معیار «نفوذ آب» دارای ایراد نیست، 3/ 54 نمره منفی به دست آورده و نقطه ضعف اصلی‌اش نیز به بخش «تزئینات داخلی و خارجی» مربوط می‌شود. پشت‌سر تیبا اما با سه مدل پراید روبه‌رو می‌شویم که در این بین، پراید 131 سایپا دارای بهترین کیفیت و عضو دوم گروه به‌شمار می‌رود. پراید 131 پارس خودرو نیز رده سوم را در اختیار دارد و مدل 132 نیز چهارمین عضو گروه موردنظر است. هر سه پراید، در همه معیارها نمره منفی کسب کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که حتی آب نیز در آنها نفوذ می‌کند.
پس از پرایدها اما با ام‌وی‌ام مدل 110 در رده پنجم گروه زیر 25 میلیونی‌ها روبه‌رو می‌شویم، این در حالی است که این خودرو در چهار معیار سیستم موتور، ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب هیچ ایرادی ندارد. مشکل اصلی ام‌وی‌ام، تزئینات داخلی و خارجی آن است، چه آنکه اگر این ایراد برطرف شده یا کاهش یابد، باید ام‌وی‌ام را با کیفیت‌ترین عضو گروه زیر 25 میلیونی‌ها دانست.
خودروهای این گروه در کل دو ایراد اصلی خود را در معیارهای تزئینات داخلی و خارجی و بدنه، به خود می‌بینند، زیرا بیشترین نمرات منفی آنها به این دو بخش مربوط می‌شود.

سطح کیفی خودروهای متوسط
از گروه اول بگذریم و سری به گروه خودروهای طبقه متوسط کشور بزنیم، گروهی که 18 عضو دارد و بهترین آنها پارس‌تندر است و کم‌کیفیت‌ترین شان نیز تیبای‌هاچ بک.
رده‌های اول تا چهارم این گروه را در حالی تندرها اشغال کرده‌اند که پارس‌تندر و تندر اتومات و تندر پارس خودرو مشترکا امتیاز 5/ 20  را به دست آورده‌اند و تندر ایران‌خودرو نیز امتیاز 6/ 20 را ازآن خود کرده است.
بر این اساس، پارس‌تندر و تندر اتومات و تندر ایران‌خودرو، در پنج معیار سیستم موتور و تعلیق و ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی ندارند، اما تندر پارس خودرو فقط در تعلیق و نفوذ آب حائز امتیاز منفی نیست. هر چهار تندر، بیشترین نمرات منفی خود را در معیارهای بدنه و تزئینات داخلی و خارجی کسب کرده‌اند. از تندرها که بگذریم، به پژو 206‌ها (هاچ بک و صندوقدار) در رده‌های پنجم و ششم برمی خوریم. پژو 206‌هاچ بک که حالا دیگر یکی از پرتیراژترین خودروهای تولید داخل به‌شمار می‌رود، تنها در نفوذ آب دارای نمره منفی نیست و اصلی‌ترین ایراد آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. پژو 206 صندوقدار هم که در رده ششم گروه خودروهای 25 تا 50 میلیونی‌ها قرار دارد، در دو معیار ترمز و نفوذ آب حائز نمره منفی نشده و ایراد اصلی آن نیز با تزئینات داخلی و خارجی‌اش در ارتباط است.
اما پس از پژو 206 صندوقدار، این رانا است که توانسته با 24 نمره منفی، در رده هفتم گروه تحت بررسی جا خوش کند. این خودرو در سیستم تعلیق و نفوذ آب نمره منفی ندارد و ایرادات اصلی‌اش نیز به تزئینات و صداهای غیر‌عادی مربوط می‌شود. در رده بعد از رانا اما به پژو پارس تولید سایت خراسان ایران‌خودرو برمی‌خوریم که تنها آب در این محصول نفوذ نمی‌کند و نقاط ضعف اصلی‌اش نیز با تزئینات و رنگ آن در ارتباط است. نام پژو پارس در سه خانه دیگر جدول رده‌بندی کیفی اسفندماه تکرار شده؛ به‌نحوی‌که پارس‌های تولید ایران‌خودرو مرکزی و ایران‌خودرو مازندران، در رده‌های دهم و یازدهم گروه خودروهای طبقه متوسط، جای گرفته‌اند و پارس شیرازی‌ها نیز جایگاه شانزدهم را نصیب خود کرده است.
پژو پارس‌هایی که در سایت‌های مرکزی و مازندارن و شیراز تولید شده‌اند، در همه معیارها نمره منفی دارند و ایراد اصلی شان نیز به تزئینات و بدنه و رنگ مربوط می‌شود. اما همان‌طور که پارس در سایت‌های مختلف ایران‌خودرو تولید می‌شود، پژو 405 هم علاوه بر جاده مخصوص، میهمان سایت خراسان نیز است. در این بین، پژو 405 تولید سایت خراسان، کیفیت بهتری را دارد و در رده دوازدهم گروه قیمتی خودروهای متوسط، جای گرفته، حال آنکه 405 تولید سایت مرکزی (تهران)، خود را در رده پانزدهم می‌بیند. ایرادهای اصلی 405 در هر دو مدل تهرانی و خراسانی اش، به بدنه و تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. از 405 که بگذریم، سمند نیز به‌عنوان یکی دیگر از محصولات پرتیراژ داخلی، سیزدهمین رده جدول قیمتی خودروهای طبقه متوسط را ازآن خود کرده و این در حالی است که در دو معیار سیستم موتور و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. مانند بیشتر اعضای گروه موردنظر، ایرادهای اصلی سمند نیز با بدنه و رنگ و تزئینات داخلی و خارجی آن در ارتباط است.
گروه قیمتی خودروهای طبقه متوسط اما سه عضو چینی را نیز در خود جای داده که در بین آنها، ام‌وی‌ام مدل 315 جدید، بهترین کیفیت را دارد. این خودرو که در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده، نهمین عضو گروه موردنظر به‌شمار می‌رود و تزئینات و بدنه و رنگ، اصلی‌ترین ایرادهای آن محسوب می‌شوند. ام‌وی‌ام مدل 530 نیز که در رده چهاردهم جا خوش کرده، نقاط ضعف اصلی‌اش در همین معیارها است. این خودرو البته در ترمز، صداهای غیر‌عادی و نفوذ آب هیچ نمره منفی کسب نکرده است. دیگر عضو چینی گروه قیمتی طبقه متوسط، لیفان مدل 620 نام دارد، خودرویی که در سیستم موتور و تعلیق و تجهیزات الکتریکی دارای عیب نیست، اما بیشترین نمرات منفی آن مانند دیگر اعضای گروه موردنظر، به رنگ و تزئینات و بدنه مربوط می‌شود.

گروه قیمتی 50 تا 75 میلیون
اما در گروه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان، نام پنج خودرو به چشم می‌آید که همگی چینی هستند و با کیفیت‌ترین شان، «آسا» نام دارد. این خودرو که در «گروه بهمن» مونتاژ می‌شود، در پنج معیار تعلیق، موتور، ترمز، صداهای غیر‌عادی و نفوذ آب دارای نمره منفی نبوده و ایراد اصلی‌اش نیز با رنگ آن در ارتباط است.
پس از آسا، ام‌وی‌ام مدل X33 جدید توانسته با فاصله امتیازی زیادی، در رده دوم جدول خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان قرار بگیرد، خودرویی که در سیستم تعلیق دارای ایراد نیست و صداهای غیر‌عادی ندارد و آب هم در آن نفوذ نمی‌کند. پشت‌سر ام‌وی‌ام X33 به جک اتومات می‌رسیم، خودرویی که در پنج معیار سیستم موتور، تعلیق، ترمز، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. ایراد اصلی این خودرو نیز به معیار بدنه مربوط می‌شود. از ام‌وی‌ام که بگذریم، دو رده انتهایی جدول کیفی خودروهای 50 تا 75 میلیون تومانی، به لیفان X60 و ولیکس C30 رسیده است. در این بین، X60 در معیارهای سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، نمره منفی ندارد و ایرادهای اصلی آن نیز به تزئینات و بدنه و رنگ مربوط می‌شود. ولیکس C30 هم در سیستم تعلیق، ترمز و نفوذ آب دارای نمره منفی نبوده و بیشترین نمره منفی‌اش نیز با تزئینات در ارتباط است.

کیفیت خودروها-94

کیفیت لوکس‌ها
سری هم اما به دو گروه قیمتی «75 تا 100 میلیون تومان» و «بالای 100 میلیون تومانی‌ها» بزنیم، گروه‌هایی که هر کدام تنها یک عضو دارند. در گروه اول، این سراتوی سایپا است که با 5/ 16 نمره منفی جا خوش کرده و در چهار معیار ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب و سیستم موتور، نمره منفی ندارد. این کره ای مونتاژی نیز بیشترین نمره منفی خود را در بخش تزئینات به دست آورده است و سرانجام در گروه قیمتی بالای 100 میلیون تومان، ویتارا 4/ 15 نمره منفی کسب کرده و این در شرایطی است که در معیارهای ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب و سیستم تعلیق و موتور هیچ ایرادی ندارد. بالاترین نمره منفی ویتارا در بخش بدنه به دست آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا