فرصت کسب سود از بازار خودروهای دست دوم چین

سه شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | 1 نظر

فرصت کسب سود از بازار خودروهای دست دوم چین

اکثر خودروها در چین به صورت نو خریداری می‌شوند اما خرید و فروش خودروهای کارکرده در این کشور با وجود عدم تمایل خریداران، در حال رونق گرفتن است و تولیدکنندگان خارجی امیدوارند از این بازار جدید بهره ببرند.

به نقل از ایسنا – اکثر خودروها در چین به صورت نو خریداری می‌شوند اما خرید و فروش خودروهای کارکرده در این کشور با وجود عدم تمایل خریداران، در حال رونق گرفتن است و تولیدکنندگان خارجی امیدوارند از این بازار جدید بهره ببرند.

در چین در برابر هر چهار خودروی جدید یک خودروی کارکرده به فروش می‌رود در حالیکه در اروپا و آمریکا در برابر هر خودروی جدید، سه خودروی کارکرده فروخته می‌شود.

با وجود اینکه سال گذشته بیش از 23 میلیون خودرو در چین فروخته شد، بیش از 65 درصد خریداران خودرو در این کشور برای نخستین بار اقدام به خرید می‌کنند و خودرویی برای معاوضه یا فروش ندارند.

از سوی دیگر در فرهنگ چینی کالاهای نو مورد پسند هستند و حتی بدون مقررات سخت گیرانه هم بدبینی نسبت به کیفیت خودروهای کارکرده وجود دارد. اما بازار خودرو در حال اشباع است و محدودیتها برای ثبت خودروهای جدید به تدریج عادت‌های مصرف کنندگان این کشور را تغییر می‌دهند.

به گفته ماتیو ونین، مدیر ارشد شرکت فرانسوی پژو در چین، تا 10 سال پیش تصوری از خودروی کارکرده برای فروشندگان چینی وجود نداشت اما بر پایه آمار انجمن واسطه‌های فروش خودروی چین، فروش خودروهای کارکرده سال گذشته 16.3 درصد رشد کرد و به 6.05 میلیون خودرو رسید. در مقابل فروش خودروهای جدید تنها 6.9 درصد رشد کرد که کندی قابل ملاحظه ای داشت.

مارک فیلدز، رییس و مدیرعامل فورد موتورز در این باره می‌گوید: این شرکت درصدد است در بخش خودروهای کارکرده با واسطه‌های فروش کار کند بویژه اکنون که بسیاری از خریداران به دنبال خرید خودروی دومشان هستند، فرصتهایی وجود دارد.

به گفته کارشناسان، تقریبا همه معاملات خودرو به صورت خصوصی و 95 درصد توسط فروشندگان کوچک مستقل بدون پرداخت مالیات انجام می‌شود اما نام‌های بزرگ به دنبال ورود به این بازار و فروش مجدد محصولات دست دومشان با تضمین کیفیت آن هستند. این امر به اعتبار بازار خودروهای دست دوم که پیش از این وجود نداشت، کمک می‌کند.

از سوی دیگر محدودیت ثبت خودروهای جدید که در چندین شهرهای بزرگ از جمله پکن و شانگهای برای مقابله با آلودگی هوا و ترافیک اجرا شده، به بازار خودروهای کارکرده رونق بخشیده است.

برندهای گران قیمتی که بین 33 تا 197 هزار دلار قیمت دارند، در دوران رکود اقتصادی بیشترین آسیب را دیدند اما اکنون به دنبال کسب فرصت در بخش کارکرده هستند.

دیتمار وگن رایتر، رییس آئودی چین به خبرگزاری فرانسه گفت: ما مشتریان زیادی داریم که خودرویشان را تعویض می‌کنند و برای این نوع تجارت باید آماده شویم. همچنین عرضه خودروهای کارکرده کمک می‌کند مشتریان بیشتری با بخش خودروهای گران قیمت آشنا شده و وارد شبکه خدمات آئودی هم می‌شوند.

کندی رشد اقتصادی چین هم به متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید خودروی دست دوم کمک کرده است. قیمت خودروی یک ساله در حال حاضر 25 درصد کمتر از خودروی صفر است.

به گفته تحلیلگر موسسه آی اچ اس در لندن، برای تولیدکنندگان آلمانی مورد توجه قرار دادن افراد نسبتا کم درآمد به نفوذ به بازار چین بدون مخدوش شدن چهره خودروهای جدیدشان کمک می‌کند.

تولیدکنندگان خودروهای گران قیمت با فروشگاه‌های آنلاین هم که به تسهیل فروش کمک می‌کنند، همکاری دارند.


1 دیدگاه

  1. حمیدرضا | اردیبهشت 9, 1394 | لینک نظر

    بازم ایول به معرفت فروشندگان خودرو دست دوم چین … !!! خودرو یک سال کارکرده رو 25 درصد ارزونتر میدهند …!!! اینجا خیلی مواقع ماشین دست دوم کارکرده ایرانی و خارجی رو به اسم اینکه مدل پایینش کیفیتش بالاتر از مدل بالاست با قیمت نزدیک به صفر کیلومتر دست خریدار میدهند.