وام خودرو بیش از دو برابر افزایش یافت

پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | 3 نظر

وام خودرو بیش از دو برابر افزایش یافت

 با تصویب شورای پول و اعتبار، وام خودرو پس از حدود چهار سال، بالاخره افزایش یافت تا امید به خرید خودروهای داخلی در دل بسیاری از مشتریان ایرانی زنده شود.

به نقل از دنیای اقتصاد – بنابر اعلام شورای پول و اعتبار، تسهیلات خرید خودروی سواری تولید داخل معادل 60 درصد قیمت خودرو مصوب و حداکثر این وام 15 میلیون تومان تعیین شده است. این در حالی است که پیش از این، تنها هفت میلیون تومان برای وام خودرو به متقاضیان پرداخت می‌شد.
شورای پول و اعتبار اما در جلسه اخیر خود، وام خودروهای فرسوده را نیز تعیین کرد؛ بر این اساس، تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی فرسوده‌های شخصی از محل تولیدات داخلی، معادل 80 درصد قیمت خودرو و حداکثر 20 میلیون تومان تعیین است. آن طور که شورای پول و اعتبار مقرر کرده، شیوه‌نامه اعطای وام خودرو به متقاضیان، باید توسط بانک مرکزی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تهیه و به بانک‌ها ابلاغ شود. به اعتقاد کارشناسان، افزایش وام خرید خودرو به 15 میلیون تومان و تعیین وام 20 میلیون تومانی برای خودروهای جایگزین، می‌تواند اثر قابل‌توجهی بر بازار و همچنین بر تسریع اسقاط خودروهای فرسوده بگذارد، چه آنکه در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت خودروها و کاهش قدرت خرید مشتریان، خرید و فروش در بازار خودرو کشور رونقی ندارد.

البته تحریک بازار خودرو به واسطه وام بانکی، مشروط به آن است که اولا بانک‌ها انگیزه پرداخت تسهیلات موردنظر را داشته باشند و ثانیا، بروکراسی سخت و نفس گیری را در این مورد، پیش پای متقاضیان قرار ندهند. مساله دیگر اما نرخ سود وام‌های موردنظر است، چه آنکه هنوز مشخص نیست بانک‌ها در صورت پرداخت تسهیلات 15 و 20 میلیون تومانی به متقاضیان، چه سودی را از آنها طلب کنند. مشکل اینجاست که شورای پول و اعتبار در مصوبه اخیر خود، نوع عقد تسهیلات جدید خودرو و تعیین سود آن را مشخص نکرده؛ بنابراین معلوم نیست این تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای پرداخت می‌شود یا با شرایطی دیگر. به گفته کارشناسان، اگر قرار به پرداخت وام خودرو در قالب عقود مبادله‌ای باشد، نرخ سود آن 21 درصد خواهد بود و در غیر این صورت، احتمالا سود بالاتری برای وام خرید و جایگزینی خودرو، در نظر گرفته خواهد شد.

 


3 دیدگاه

  1. sunmartin | اردیبهشت 19, 1394 | لینک نظر

    اولا درست میگی شما اصلا چیزی بنام تولید داخلی ندار یم وباید یگیم مونتاژ چینی

  2. رضا7 | اردیبهشت 19, 1394 | لینک نظر

    به نظر میاد فروش دو فرقون ساز بزرگ کم شده به فکر تغییر افتادن!!
    الان زیر 40 میلیون فقط اسباب بازی داریم، وام 15 میلیونی هم فقط ی شوخی بی مزس..
    “تولیدات داخلی” !؟؟ تولید!! واقعا ما میتونیم آیا؟

  3. sunmartin | اردیبهشت 18, 1394 | لینک نظر

    احتمالا در قالب عقود مبادله است وگرنه شرکت های لیزینگ دریت و درمونی مثل لیزینگ ملت و لیزینگ ماموت و عظیم خودرو الان با سود 23 و 22 درصد خودرو میفروشن