خودروسازان در بازی دو سر باخت

یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | 5 نظر

خودروسازان در بازی دو سر باخت

افزایش قیمت تنها راه تامین نقدینگیخودروسازان این روزها امیدوارند، امید به چرخش قدرتمندتر صنعت خودرو با افزایش تولید در سال‌جاری، روندی که چشمی هم به افزایش قیمت خودرو دارد. در این روند اما ظاهرا بازار راکد خودرو دیده نشده است.

دنیای اقتصاد – بازار خودرو کشور در افت و خیز مذاکرات هسته‌ای، طی حدود دو سال گذشته به دلیل انتظار کاهش قیمت در رکودی عمیق فرورفته است. رکودی که هر چند هم‌اکنون بخشی از آن به فصل بهار ارتباط دارد، اما به اعتقاد کارشناسان علت آن انتظار مشتریان نسبت به بهتر شدن اوضاع اقتصادی و از سوی دیگر بازگشت قیمت خودرو به گذشته است. خودرویی که در سال‌های پیش بدون درنظر گرفتن توان اقتصادی مشتریان در عرض چندماه روندی صعودی به خود گرفت این در حالی است که خودروسازان بخش اعظم آن را گردن محدودیت‌های بین‌المللی انداختند. تحریم‌های کمرشکنی که حالا با خوش‌بینی نسبت به رفع‌شان امید به بهبود صنعت خودرو را در دل مشتریان زنده کرده است. در این بین انتظار بهبود قیمت‌ها و کیفیت، این روزها با خود بحران تقاضا و رکود را به ارمغان آورده است. این در شرایطی است که شواهد نشان از پیگیری مستمر خودروسازان برای افزایش قیمت دارد و گویا این رکود اهمیت چندانی بر تصمیم‌گیری‌ها ندارد.

خودروسازان علت درخواست افزایش قیمت از شورای رقابت را افزایش هزینه‌های خود در سال‌جاری و از سوی دیگر منبعی برای تامین نقدینگی می‌دانند. با این حال بسیاری از کارشناسان نسبت به عواقب افزایش قیمت خودرو به دلیل رکود در بازار، بارها هشدار داده‌اند. اینکه مشتریان توان کافی ندارند و این افزایش بر رکود موجود دامن می‌زند.

آنگونه که پیداست آنها همه برنامه‌های خود را براساس افزایش قیمت طراحی کرده‌اند، اما در‌صورتی‌که این گزینه حذف شود یعنی افزایش قیمتی در میان نباشد، خودروسازان چگونه می‌خواهند به تامین نقدینگی خود بپردازند. آنها معتقدند که تنها راه برای تامین نقدینگی در نبود تسهیلات بانکی افزایش قیمت است.

در‌صورتی‌که از این گزینه چشم‌پوشی شود خودروسازان چگونه می‌خواهند به تامین هزینه‌های خود بپردازند. در این زمینه عیسی امامی عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده که شورای رقابت برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو پیشنهاداتی را به مسوولان مربوطه ارائه کرده؛ به‌نحوی‌که با کاهش قیمت تمام شده، تزریق و تامین منابع واحدهای تولیدی با حمایت دولت از واحدهای تولیدی برای کاهش هزینه‌ها می‌توان مانع افزایش قیمت‌ها در حوزه صنعت خودرو شد.اینکه خودروسازان از چه طریقی می‌توانند به تامین منابع مالی خود بپردازند تا هم خودشان منتفع شوند و هم مشتریان، سوالی است که با کارشناسان صنعت خودرو مطرح کردیم.

خودروسازان ضعیف کناره‌گیری کنند

بسیاری از کارشناسان خاتمه مبحث به تعادل رسیدن قیمت خودرو در سال‌جاری را نیازمند حل‌وفصل همیشگی قیمت‌گذاری می‌دانند. به اعتقاد آنها تنها بازار خودرو است که میزان عرضه و تقاضا را شناسایی می‌کند؛ بنابراین با اعتماد به بازار دیگر نیازی به طرح مبحث دائمی تعیین قیمت خودرو آن هم از سوی شورای رقابت نیست. در این مورد موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد مشکلات نقدینگی خودروسازان و همچنین تامین آن از طریق افزایش قیمت خودرو عنوان می‌کند که همه بنگاه‌های تولیدی در شرایط حاضر مشکل نقدینگی دارند و برای حل این مشکل به دنبال راه‌حل هستند این در حالی است که خودروسازی یکی از آن بنگاه‌هایی است که نسبت به سایر واحدهای تولیدی از وضعیت بهتری برخوردار است.

وی می‌گوید: از آنجا که خودروسازان توان پیش فروش محصولات خود را دارند می‌توانند بخشی از نقدینگی خود را تامین کنند این در حالی است که بسیاری از صنایع از این ویژگی برخوردار نیستند؛ بنابراین آنها می‌‌توانند از این طریق به تامین هزینه‌های خود بپردازند تا با تحریک تقاضا نیز بازار فروششان بیشتر شود.

وی همچنین پیشنهاد می‌کند که اگر تعرفه واردات خودرو در کشور متعادل شود و از سوی دیگر شرایط بازار رقابتی ایجاد شود این مشکلات حل می‌شود؛ زیرا خودروسازان مجبور هستند در یک شرایط رقابتی فعالیت کنند، بنابراین آنهایی که توان لازم در جذب مشتری و فروش کالا را دارند باقی می‌مانند و آنهایی که توان ندارند از گردونه خارج می‌شوند.

رکود تصنعی؟

رکود موجود در بازار هم حالا دردسر بزرگی برای خودروسازان شده است. خرید و فروش راکد است و نگرانی نسبت به افزایش قهر مشتریان با بازار خودرو شدت یافته است. اینکه در شرایط کنونی، خودروسازان باز هم به افزایش قیمت می‌اندیشند و ظاهرا راهکار دیگری برای تامین نقدینگی خود ندارند را با دبیر انجمن خودروسازان مطرح کردیم.

احمد نعمت‌بخش، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در همان ابتدا رکود بازار را تایید نمی‌کند و معتقد است که خریدو فروش خودرو به راحتی در حال انجام است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو نسبت به نبود تقاضا گلایه دارند. با این حال نعمت‌بخش می‌گوید: اینکه صنعت خودرو به دلیلی چون رکود بخواهد از افزایش قیمت چشم‌پوشی کند، موضوعی منتفی است.

در این بین ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است که رکود موجود در بازار خودرو تصنعی است و توسط افراد تصمیم‌گیر دانسته و ندانسته ایجاد شده است. جنس رکود در بازار خودرو همانند بخش‌های دیگر نیست و بیشتر به موضوع قیمت‌گذاری برمی‌گردد. وی ادامه می‌دهد که مشکل کنونی با مشخص شدن روال کار در سال‌جاری حل می‌شود و در صورت چشم‌پوشی از افزایش قیمت نیز این مورد حل نمی‌شود.

به اعتقاد وی بعید است که در صورت تامین مالی شرکت‌های خودروساز از مسیرهای دیگر این شرکت‌ها از افزایش قیمت چشم‌پوشی کنند. وی ادامه می‌دهد که بخش عمده خودروسازی کشور مربوط به قطعه‌سازانی است که هم‌اکنون توقع حداقل 15 درصد افزایش قیمت را دارند. این در حالی است که خودروسازان با این مشکل نیز مواجه هستند.

دولت باید جبران کند

ثبات؛ وضعیتی است که بازار خودرو چندسالی می‌شود از نبود آن احساس خلا می‌کند. ثبات قیمتی اما خلأ مشتریان در بازار خریدو فروش این روزهای خودرو است. ثباتی که در صورت چشم‌پوشی از افزایش قیمت صورت می‌گیرد. در حالی که بسیاری از فعالان صنعت خودرو از کمبود نقدینگی و مشکلات مالی در شرکت‌های خودروساز خبر می‌دهند، اما برخی معتقدند که خودروسازان بزرگ به دلیل نداشتن انضباط مالی و زیان‌دهی و همچنین پایین بودن بهره‌وری هزینه‌های زیادی را در قیمت تمام شده خودرو سرشکن می‌کنند که این موضوع قابل حل شدن است؛ بنابراین خودروسازان بدون افزایش قیمت می‌توانند از راه‌های دیگر به حل این مشکل بپردازند. یکی از راهکارهای خودروسازان در سال گذشته هنگامی که دولت از عدم حمایت خبر داد فروش اموال مازاد بود. اموالی که با تبدیل‌شان به دارایی نقدی توانست تولید را 50 درصد افزایش دهد.

ساسان قربانی معتقد است که بهترین تامین مالی، فروش محصول است؛ بنابراین باید قیمت‌گذاری خودرو به بهانه انحصار کنار گذاشته شود تا بازار تعیین کننده قیمت باشد. بنابراین اگر قیمت‌گذاری را کنار بگذاریم این رکود کنار می‌رود و خودروسازها نیز می‌توانند به تامین مالی خود بپردازند.

وی می‌افزاید: بنابراین ممکن است که آزادسازی قیمت‌ها به کاهش قیمت نیز منجر شود.اما در حال حاضر به دلیل فضایی که وجود دارد، مشتری بلاتکلیف است.

احمد نعمت‌بخش اما در این زمینه نظر دیگری دارد. وی معتقد است که اگر خودروسازها از افزایش قیمت چشم‌پوشی کنند دولت باید ما به‌التفاوت آن را به تولید‌کنندگان پرداخت کند.

بالا بردن توان خرید مردم

سودهای بالای تسهیلات بانکی که انباشت سال‌های گذشته است هم‌اکنون گریبانگیر خودروسازان شده است؛ بنابراین برای تامین سودهای بانکی باید چاره‌ای اندیشیده شود.

یکی از مدیران ارشد خودروسازی در گفت‌ وگو با «دنیای اقتصاد» یکی از راه‌های ممکن برای رفع مشکل کمبود نقدینگی و از سوی دیگر تامین هزینه خودروسازان را تصمیم شورای پول و اعتبار در افزایش 15 درصدی تسهیلات برای خرید خودرو عنوان می‌کند و می‌گوید: این موضوع باعث می‌شود که بازار خودرو رونق بگیرد و مشتریان به دلیل افزایش توان مالی‌شان به خرید خودرو علاقه‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه افزایش توان خرید مردم در دنیا توسط شرکت‌های لیزینگ و بانک‌ها در دادن تسهیلات صورت می‌گیرد، می‌گوید: تجربه لیزینگ‌ها به دلیل آنکه بانک‌ها در ایران درصد سود بالایی دریافت می‌کنند، جاذبه لازم را ندارد. اما افزایش وام خودرو عامل بسیار مهمی در بهبود مالی خودروسازها است. وی با هشدار نسبت به اینکه این موضوع می‌تواند تبعات منفی نیز در برداشته باشد، می‌گوید: دولت باید در کنار افزایش وام خودرو مراقب باشد قیمت‌ها متناسب با بازار رشد کندتا دست دلالان از این بازار کوتاه شود؛ زیرا در این صورت هر چقدر بازار خودرو رونق پیدا کند، اما به دلیل وجود دلال‌ها و بالارفتن قیمت‌ها تنها واسطه‌گران سود می‌کنند این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز بازار خودرو چنین تجربه‌ای را داشت که نباید تکرار شود.


5 دیدگاه

  1. ایلیا | تیر 14, 1394 | لینک نظر

    ILIA H, [05.07.15 02:05]
    افزایش چند باره قیمت خودروهای داخلی
    عوارض سنگین خودروهای وارداتی برای مهار وانحصار صنعت خودرو
    عدم پلاک گذاری و عملا پلاک گذاری خودروهای بی کیفیت توسط پلیس
    مرگ هزاران هموطن در حوادث رانندگی
    الودگی هوا

    مگه خریم؟ خب نخریم
    بحث کمک به تولید داخلی و جوان بیکار و این اراجیف دنباله دار در زمانی مناسبه که هردو طرف تولید کننده و مصرف کننده هوای همدیگر رو داشته باشند
    الان دولت چرا کمک میکنه این شرکتای ورشکسته و لگن ساز داخلی سرپا بمونن؟
    برای اینکه این جمعیت شاغل توی این صنعت به خیل بیکارا اضافه نشن
    یعنی هر رییس جمهوری که میاد برای هزینه های کمرشکن این صنف از خداشه در این کارخونه های مفت خور رو گل بگیره ولی با افزایش نرخ بیکاری چه کنه که بزرگترین تبلیغاته برای رییس جمهور نشدنش در دور بعدی؟پس ناچارن باید کمک کنه باشن
    سیستم مدیریتی خودروسازها هم سیستم فیلمای اخاذیه(اگه کار به جاهای باریک بکشه همه شما ها رو با خودم میکشم پایین)
    مدرک؟
    رجوع کنید به پرونده کمیته تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو کشور

    سیستم سرپا نگه داشتن این صنعت فقط روی این توجیه هست که خیلی ها دارن از این صنعت نون میخورن
    خب کوفت بخورن
    شمایی که دارید این نظر رو میخونین اگه فک فامیل دارید توی این صنعت حتمن فحش میدین که خودم کوفت بخورم.اره؟
    نه همون کسایی که نون میزنن توی خون مردم میخورن باید کوفت و حتی چیزهای دیگه بخورن
    اگه این استدلال رو درنظر بگیریم خب صنف مواد فروشان که بسیار شریف ترن !!
    مواد فروش هم برای ارتزاق خود و خانواده اش تن به این کار داده و نه برای دشمنی با جوانها

    مخلص کلام
    اگه قطعه سازی و بخاطر کاهش هزینه هات کیفیت جنس ات رو پایین میاری که صرفه داشته باشه
    داری با جون هموطنات نون میخوری با یتیم شدن بچه مردم ،با خونه نشین کردن پدران نان رسان.و هزار مسئله دیگر
    پس شرافت و انسانیت اگه وجود داشته باشه میری سراغ کار دیگه ای و نه همدستی و مشارکت با این جنایتکارها

    اگه کارگر ساده این شرکتها هستی که خودت میدونی وقتی کارت باعث رضایت نباشه (رضایت مصرف کننده و نه صاحب کار تولید کننده ات )طبق قوانین دینی (نه قوانین بروز شده و سود لحاظ شده مملکتی) حقوق شما حلال و پاک نیست ،پس اگه دنبال حلال هستی چاره اش رفتن دنبال یه شغل دیگه است
    کار نیست؟ مسئول کیفیت ،کارگر نیست؟
    اگه وجدانا خودت رو مقصر نمیدونی به شغل خود ادامه بده و اراجیف منو فراموش کن

    اگه که مصرف کننده هستی هم دیگه تکلیف ات روشنه
    ناراضی هستی؟ نخر
    چاره چیه؟
    شما نخر ، من نمیخرم، همه که تحریم کردیم وضعیت درست میشه
    فقط یادت باشه خریدن این محصولات یعنی مشارکت در ادامه حیات این زورگویی بزرگ و عواملش
    یعنی رونق دادن به این ماشینهای خون ریز
    یعنی ادامه بی پدر شدن ها.بی مادر شدن ها ،داغ دیدن ها، از هم پاشیدن ها
    میارزد کمی پیاده بروی
    فشار مترو و اتوبوس قابل تحمل تر است تا فشار قبر
    ( هدر رفت منابع کشور.فساد و رانت موجود در این صنعت،الودگی های زیست محیطی ،بروز بیماریها و هزینه های گزاف واردات دارو .مسائل دیگری که وابسته به ان است و اکنون به ذهنم نمیرسد محاسبه نشده و هر انسان بالغ و عاقلی با وجدان خود میتواند در آن تفکر و تامل کند)

    در مقابل ظلمی که به هموطن ات میشود مسئولی
    پس چشم ات را نبند

    بخوانید و منتشر کنید تا بقیه هموطنانت نیز بخوانند

    (لطفا مسئله را سیاسی نکنید.فقط کمی فکر کنید و همت)
    ایلیا هستم هموطن شما و نه مزدور وطن فروشی از اسراییل

  2. sunmartin | اردیبهشت 20, 1394 | لینک نظر

    دیروز یکه زارع 94/2/19 دراظهاراتی جالب و بدور از انصاف میگفت: مردم منتظر کاهش قیمت پس از توافق نهایی 2 ماه دیگه (که چشمم آب نمیخوره خودم ) نیستند مردم را عده ای …متوقع کرده اند و من امروز میگم که پیشنهاد افزایش قیمت به سازمان رفاقت دادیم تا تاییدات لازم مبذول بشه و ان شاله بزودی شاهد افزایش به حق محصولات رقابتی و با کیفیت ویران خودرو باشیم که حتی شرکت ها ی نظیر بی ام دبلیو هم به ما رشک میورزند..

  3. احمد | اردیبهشت 20, 1394 | لینک نظر

    من موندم اگه پژو مدل ۴۰۵ رو ۳۰ سال پیش نمیساخت ایران فرقون از کجا اردی،۴۰۵،پارس،سمند،سورن،دنا،وانت و … از خودش در میاورد!؟ ۲۰ سال دیگه هم بگذره ۱۰ تا اسم دیگه با همین پلتفرم ۳۰ سال پیش میسازه به عنوان خودروی ملی میده بیرون! یه مشت گاگول عقب افتاده خون ملتو کردن تو شیشه فکر کردن چرت و پرتاشون خریدار داره! اون لمپنایی که روسای این گاری سازیان و هم پیاله گیهاشون خوب میدونن مردم مجبورن و از سر ناچاری این اشغالارو میخرن وگرنه این ماشینهای بیکیفیت از رده خارج مناسب خودشون و خانواده هاشونه و بس!

  4. امیر | اردیبهشت 20, 1394 | لینک نظر

    مردم نخرید نخرید نخرید این خودروهای صفر که بی کیفیت و پرمصرف و گران هستند.معلومه که اقای نعمت بخش رکود بازار
    را رد کند چون سودش در فروش خودروهایی است که در بالا شرح دادم.در هیچ کجای دنیا دولتها به خودروساز لطف نمی کند
    که با تعرفه بالا اجازه دهند با جان و مال مردم بازی شود.کشته شدن بیش از سیزده هزار نفر در سال با این خودروهای نا ایمن
    باید سهم مردم باشد.!!!!!!!!!!!؟

  5. محمد | اردیبهشت 20, 1394 | لینک نظر

    ما اگه میخواستیم خودرو ساز بشیم،باید توی این50 سال شده بودیم،مثل کره جنوبی،وقتی نمیتونیم هیچ اجباری نیست که به هر قیمتی بگیم خودروساز هستیم،همین هزینه ها رو تو بخشهای دیگه خرج کنیم فکر کنم خیلی بهتر جواب میده…