ستاره از آنِ کیست؟

جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

ستاره از آنِ کیست؟

جنگ رسانه ای ایران خودرو و سایپا در همکاری با مرسدس بنز

رقابت “سایپا دیزل” و “ایران خودرودیزل” برای جذب غول خودروسازی دنیا/
مدیرعامل سایپادیزل دیروز در حالی از مذاکره این شرکت با بنز خبر داد که این غول صنعتی آلمان همکار ایران‌خودرودیزل به حساب می‌آید و طبق قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان شراکت همزمان با دو خودروساز ایرانی را ندارد.
رقابت به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بنز که جزو معتبرترین خودروسازان دنیا محسوب می‌شود، تا همین چند سال پیش با ایران خودرودیزل همکاری مستقیم داشت و برخی محصولاتش در این شرکت مونتاژ می‌شد، اما پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ارتباط این دو قطع و بنز با آبی پوشان جاده ساوه وداع کرد.
دامنه همکاری بنز و گروه صنعتی ایران خودرو تا جایی پیش رفته بود که غول آلمانی حتی برخی از مدلهای سواری خود را نیز در ایران مونتاژ می‌کرد و در این بین می‌توان از بنز مدل E200 نام برد.
با تشدید تحریم‌ها اما بنز از ایران رفت، تا هم ایران خودرودیزل همکاری معتبر و بین المللی را از دست بدهد و هم خط تولید ایران خودرو با مهمان لوکس خود وداع کند.
با این حال، پس از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و بیشتر شدن احتمال توافق میان ایران و گروه کشورهای 1+5 و قوت گرفتن لغو تحریم‌ها، زمزمه‌های آشتی بنز و ایران خودرو به گوش رسید تا مشخص شود دو دوست قدیمی هنوز همدیگر را فراموش نکرده‌اند.
حالا اما سر و کله یک رقیب دیگر پیدا شده؛ سایپادیزل؛ شرکتی که تا دیروز رقیب ایران خودرودیزلی‌ها در بازار خودروهای تجاری محسوب می‌شد و حالا رقیب‌شان در شراکت با بنز. آن طور که مدیرعامل سایپادیزل خبر داده، امضای قرارداد جوینت‌و نچر با بنز برای تولید کامیون‌های سبک، سنگین، کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس در حال انجام است.
این در شرایطی است که ایران خودرودیزلی‌‌ها تاکید دارند “بنز” همکار آنها است و طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت (قانونی که می‌گوید یک شرکت خارجی نمی‌تواند به طور همزمان با دو شرکت ایرانی همکاری داشته باشد) سایپادیزل امکان شراکت با این خودروساز آلمانی را نخواهد داشت.
نکته قابل تامل اینجاست که چطور این نکته را مدیرعامل سایپا دیزل نمی‌داند!
در این شرایط باید منتظر تعیین تکلیف نهایی پرونده هسته‌ای ایران در تیر ماه امسال ماند و دید عروس آلمانی در نهایت به حجله ایران خودرودیزل خواهد رفت یا سایپادیزل دلش را خواهد ربود.


بدون دیدگاه