عذرخواهی مدیر عامل ایرتویا از مردم

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ | 9 نظر

عذرخواهی مدیر عامل ایرتویا از مردم
سهم 80درصدی واردکنندگان غیر رسمی خودرو از بازار
 مدیرعامل شرکت ایرتویا نماینده فروش و خدمات پس از فروش تویوتا در ایران، به دلیل پاره ای مشکلات برای برخی خریداران خودرو تویوتا از آنها عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، عبدالرضا فهیمی در جمع خبرنگاران و در خصوص تاخیر در تحویل خودرو به برخی از مشتریان گفت: در مواردی مانند تغییر مدیریت در راهنمایی و رانندگی، تعطیلات رسمی و تغییر قوانین فرآیند شماره‌گذاری به تاخیر می‌افتد که در این زمینه شرکت ایرتویا نیز ملزم به تبعیت از قوانین و طی مراحل جدید است که این امر زمان بیشتری را طلب می‌کند و ما بابت این تاخیرهای به وجود آمده از مردم پوزش می‌طلبیم.

نماینده تویوتا در ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در حال حاضر تعداد تعهدات معوق شرکت ایرتویا چقدر است؟ اظهار کرد: تعداد معوقات ایرتویا کمتر از 50 دستگاه است و در سال گذشته 99 درصد تعهدات تحویل داده شده، البته در زمینه‌ی شماره‌گذاری برخی از خودروهای تحویل شده به مشتریان مشکلاتی وجود داشت که حل شد.

وی در ادامه علت هزینه‌ بالای محصولات این شرکت را مخارج جانبی تحمیل شده برای واردات خودرو عنوان و اعلام کرد: هزینه‌ اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و … موجب گران تمام شدن خودروهای وارداتی می‌شود.

فهیمی در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت: هر چند مدیران دولتی با افتخار از جمع‌آوری بالغ بر 300 هزار خودرو فرسوده سخن می‌گویند، اما در واقع این مصرف کنندگان و مردم هستند که هزینه اسقاط این خودروها را پرداخت می‌کنند.

وی با بیان این‌که پنج درصد ارزش 105 هزار دستگاه خودرو وارداتی در سال گذشته به نوسازی ناوگان آمبولانس کشور اختصاص یافت، اضافه کرد: با در نظر گرفتن میانگین قیمت 20 هزار دلاری هر دستگاه خودروی وارداتی در سال گذشته، بیش از 100 میلیون دلار از این ناحیه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

عضو انجمن وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر با توجه به عوارض مختلف مربوط به واردات خودرو تعرفه موثر واردات این کالا حدود 125 درصد است و قیمت هر دلار صرف شده برای واردات خودرو بین 6500 تا 7000 تومان است.

فهیمی با بیان این‌که با تشدید تحریم‌ها در سال‌های گذشته ارتباط مستقیم نمایندگی‌های رسمی با شرکت‌های تولید‌کننده خودرو در خارج از کشور تقریبا قطع شده است، افزود: دلیل آن نیز مشکلات نقل و انتقال پول است.

مدیرعامل ایرتویا با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف و ارتباط مستقیم دوباره برقرار شود، بیان کرد: در حال حاضر حداکثر 25 درصد واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی صورت می‌گیرد و 75 تا 80 درصد بازار در اختیار وارد‌کنندگان غیررسمی است که با توجه به پرداخت نکردن مابه التفاوت مالیات ارزش افزوده به دولت از سوی واردکنندگان غیر رسمی، عرضه کنندگان بازار خاکستری از مزایا و سود بیشتری برخوردار هستند.

عضو انجمن وارد‌کنندگان خودرو ادامه داد: برای رفع این مشکل وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح ساماندهی واردات خودرو را ابلاغ کرد که براساس آن تعیین اصالت خودروهای وارد شده به وسیله وارد‌کنندگان غیررسمی برعهده نمایندگی‌های رسمی است. بعضا مشاهده می‌شود در واردات غیررسمی مشکلاتی مانند فرار مالیاتی و استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و برخی از مشکلات کیفی اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کاهش قیمت خودروهای وارداتی به ویژه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات بین‌المللی اظهار کرد: به هرحال انتظار کاهش قیمت خودرو در جامعه شکل گرفته است با این حال باید توجه داشت که تعرفه و عوارض واردات خودرو بر مبنای ارز مبادلاتی تعیین می‌شود و از این ناحیه با توجه به رشد قیمت ارز مبادلاتی هزینه‌های واردات خودرو افزایش یافته است.

مدیرعامل ایرتویا ادامه داد: با این حال در صورت رفع مشکلات بین‌المللی و ارتباط مستقیم با شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ در جهان نهایتا امکان کاهش دو تا سه درصدی قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد با این حال از آن سو ممکن است در آن شرایط تقاضای انباشته‌شده فعلی به یکباره وارد بازار خودرو شده و از این ناحیه قیمت‌ها بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد و ایرتویا، آرمان تولید محصولات تویوتا در ایران را دنبال می‌کند.
ایرتویا-1

فهیمی در پاسخ به این‌که یکی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده است در صورت عدم فروش خدمات گارانتی از سوی نمایندگی‌های رسمی به وارد‌کنندگان غیررسمی به قیمت تعیین شده سه درصد ارزش (SIF)، دست وارد‌کنندگان غیررسمی برای واردات باز خواهد شد، اظهار کرد: اتفاقا ما از آن موضوع خوشحال خواهیم شد، زیرا ما معتقدیم بهتر است مانند گذشته هر کسی بتواند خودرو وارد کنند تا این‌که ما ملزم باشیم به هر خودروی وارد شده فارغ از اصالت آن گارانتی بفروشیم آن هم به قیمت‌ تعیین شده!

وی با بیان این‌که هزینه‌های گارانتی در نمایندگی‌های مختلف متفاوت است اظهار کرد: در نهایت ما ابتدا باید از اصالت خودرو وارد شده توسط وارد‌کنندگان غیررسمی مطمئن شویم تا بتوانیم به آنها خدمات گارانتی را ارائه دهیم.

مدیرعامل ایرتویا با بیان این‌که پس از ارائه‌ طرح ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت فشارهای زیادی از بخش‌های مختلف از جمله شورای رقابت با عنوان انحصاری‌ شدن واردات خودرو وارد شد، تصریح کرد: به دنبال این فشارها وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی‌های رسمی ابلاغ کرد که باید خدمات گارانتی را با قیمت پایینی به وارد‌کنندگان غیررسمی بفروشند که البته این کار نوعی اجحاف است زیرا هزینه‌های گارانتی در نمایندگی‌های برند‌های مختلف خودرویی متفاوت است.

فهیمی در پایان و در خصوص روند کند عرضه خودروهای هیبریدی توسط این شرکت خاطرنشان کرد: بخش عمده خودروهای هیبریدی تویوتا در آمریکا تولید می‌شود که برگه استانداردهای اروپایی به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما این به معنی استاندارد نبودن این خودروها نیست و حتی در مواردی برتری‌هایی نسبت به این خودروها نیز دارد. تطبیق این استتانداردها در ایران پروسه‌ای زمان بر دارد که امیدواریم با توافق نهایی شرایط برای واردات بیشتر این خودروها فراهم شود. هم اکنون چند سازمان دولتی نیز به دنبال خرید خودروهای هیبریدی تویوتا هستند.


9 دیدگاه

  1. فرید | خرداد 6, 1394 | لینک نظر

    خلایق هرچه لایق

  2. سعيد | خرداد 6, 1394 | لینک نظر

    چرانميگه حقوق انواع وأقسام منشئ هاي بزك كردشونوبامردم حساب ميكنن

  3. alireza-r | خرداد 6, 1394 | لینک نظر

    ببخشید ولی ایشون بیخود کردن اینجوری مظلوم نمایی میکنن. میشه ایشون توضیح بدن که چرا وقتی خود آدم ماشین رو تکی وارد میکنه واسش ارزونتر از قیمت نمایندگی درمیاد؟ تازه نمایندگی کلی وارد میکنه و باید قاعدتا خیلی ارزونتر دربیاد. درسته که تعرفه ها نقش دارن ولی نه دیگه در این حد. تعرفه واردات حداکثر 40 درصده که با 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده میشه 49 درصد. به این عدد حدود 10 میلیون هم برای اسقاط خودرو های فرسوده اضافه میشه. یعنی یه تویوتا کرولا که لب مرز 55 میلیون قیمتشه باید نهایتا بشه حدود 85 میلیون. چرا این آقایون دارن با قیمت 140 میلیون اونم با چند ماه نگه داشتن پول مردم این ماشینو با کلی منت میدن؟ همینجوری میشه که 80 درصد واردات به صورت متفرقه انجام میشه که علاوه بر این که گارانتی نداره، راه رو برای هزار جور کلاهبرداری باز میکنه از جمله بستن آپشن های غیر استاندارد و تقلبی.
    ایرتویا ادعا میکنه که نماینده رسمی تویوتاست. اما اسمش توی سایت تویوتا نیست. یعنی اینکه ایرتویا هم فقط یه وارد کنندس که داره با چنین ادعایی مردم رو گول میزنه و ماشینا رو با قیمتی خیلی بیشتر از قیمت اصلی به مردم میندازه.

    • در پاسخ به: alireza-r

      احمدرضا | خرداد 6, 1394 | لینک نظر

      البته از ایشان دفاع نمیکنم ولی توی نوشته شما هم به نظر ایراداتی هست از جمله اینکه 9 درصد ارزش افزوده به کل ارزش خودرو بعد از کلیه هزینه های اعمال شده ( از جمله تبصره 13 ، هلال احمر، تعرفه واردات و …) اعمال میشه و نه قیمت اولیه خودرو. و اینکه قیمت اسقاط خودرو هم ظاهراً حدود 16 میلیون میشه و اینکه هزینه 5 سال گارانتی هم اضافه میشه و البته دور زدن تحریمها هم قاعدتاً یک اضافه هزینه به شرکت تحمیل میکنه. البته من به شخصه معتقدم حتی اگه شرکت هم توی تمام این مسایل بی تقصیر باشه ما خودمون باید عقلمون کار کنه به طور مثال 130 میلیون پول بیزبون بابت ماشینی مثل کرولا با کمترین آپشن ندیم. درسته که تویوتا ماشین با دوامیه ولی پولی که ما داریم بابت دوام این ماشین اونم در روز اول میدیم توجیه اقتصادی نداره. مگه برای کسی که پول زیادی داره و 130 میلیون براش پول خرد میشه. بحث ایمنی بالا هم که در مورد تویوتا گفته میشه مربوط به نسخه های فول اپشن با 6 یا 8 ایربگ و کلی سیستمهای کمکی ایمنی دیگه است نه اینهایی که دارند وارد میشن و در کمترین حد آپشن هستند ( با دو ایربگ و فقط ABS ,EBD)

      • در پاسخ به: احمدرضا

        alireza-r | خرداد 6, 1394 | لینک نظر

        1- برای واردات خودروهای فرسوده با مصرف بین 6 تا 10 لیتر در 100 کیلومتر (که کرولا هم شاملش میشه) باید 4 خودروی فرسوده از رده خارج بشه که قیمت هر خودرو فرسوده حدود 3 میلیون تومن اعلام شده. پس میشه 12 میلیون هزینه خودرو فرسوده.
        2- هزینه گارانتی چیزی نیست که به قیمت خودرو اضافه بشه. نمایندگی موظفه که ماشینا رو گارانتی کنه. ماشینای تویوتا توی همه جای دنیا تحت حمایت گارانتی هستند.
        3- هزینه دور زدن تحریم؟؟؟ مگه اورانیوم دارن وارد میکنن؟
        4- کاری که این شرکت و شرکتای مشابه (اطلس خودرو، آسان موتور، فامیلی موتور و …) انجام میدن اینه که میرن سراغ نمایندگی تویوتا توی دبی و یه تعدادی ماشین به قیمت کلی فروشی ازشون میخرن. بعد اونا رو میارن ایران و به مشتری هایی که 6 ماهه پولشون رو گرفتن میدن. نمایندگی رسمی هیچ جایی رو هم ندارن.
        سوال اصلی من اینه که چرا وقتی یه نفر خودش به صورت تکی میره و ماشین رو از دبی میخره و وارد میکنه حداقل 20 درصد براش ارزونتر در میاد؟ مگه واردات شخصی هزینه های بالا رو نداره؟ تازه یک شرکت که کلی وارد میکنه هزینه های خیلی کمتری رو متحمل میشه. حتی شرکتای متفرقه ای هم که ماشینا رو وارد میکنن با قیمت خیلی ارزونتری از نمایندگی به دست مصرف کننده میرسونن.
        ضمنا مگه ماشینای چینی که وارد میشن وارداتی نیستن؟ چرا اونا این همه افزایش قیمت ندارن؟ نهایت افزایش قیمت یک ماشین چینی حداکثر 60 درصده. در حالی که یه ماشین کره ای یا ژاپنی حداقل با دو برابر ارزش واقعیش فروخته میشه. این میشه که خودروهایی که توی کشورای دیگه ماشین قشر ضعیف و کم برخوردار هستند توی کشور ما میشه یه ماشین لوکس که مختص قشر مرفه هستش. همین کرولا رو اگه با قیمت واقعیش(55 میلیون ) میدادن یه ماشین فوق العاده میشد. اما با 140 میلیون گزینه های خیلی بهتری هم هستند.

        • در پاسخ به: alireza-r

          احمدرضا | خرداد 7, 1394 | لینک نظر

          بحث ماشین چینی آوردید که با قیمت پایینتری به بازار میاد من فکر میکنم یک دلیل مهمش همین بحث تحریمهاست. یعنی اینکه توی ماشینهای چینی چون بحث تحریم نیست خرید مستقیماً از کارخانه انجام میشه و نه از یک واسطه مثلاً توی دبی. ضمن اینکه ماشینهای چینی بعضاً دامپینگ هم دارند مثل ام جی یا بسترن. و البته اینکه اکثر چینی های بازار ما مونتاژی های کرمان خودرو ، بهمن خودرو، مدیران خودرو و … هستند که تبعاً در مورد مونتاژی ها قیمت ها پایینتر میاد. توی چینی ها هم وارداتی ها قیمتهای نسبتاً بالایی دارند مثلاً جیلی تقریباً دو برابر قیمت دوبی داره توی ایران فروش میره یا چانگان. من به شخصه خیلی دوست دارم یک ماشین کره یا ژاپنی تا سطح قیمت 120 میلیون داشته باشم ولی هر طور فکر میکنم و حساب کتاب میکنم نمیتونم خودمو راضی کنم پولی که با زحمت در میارم بدم مثلاً تویوتا یاریس یا اکسنت یا لنسر 1600 بخرم وقتی که همین خودروها با قیمت خیلی نازل دارند توی دوبی فروش میرن برای منی که با زحمت پول در میارم خیلی زور داره که پولمو پای اینها بریزم که چی ؟ مثلاً پز بدم که منم ماشین لوکس سوار میشم. بعضی ها براشون مهم نیست اینجور پول خرج کردن ولی اکثریت مردم واقعاً مشکل دارند و خرید این خودروها واقعاً توجیه ناپذیره.

          • در پاسخ به: احمدرضا

            alireza_r | خرداد 7, 1394 | لینک نظر

            قطعا همینطوره. کاملا موافقم. اما برای من مصرف کننده چه فرقی میکنه که ماشین از کجا اومده باشه و مونتاژی باشه یا وارداتی؟ مهم پولیه که ما داریم میدیم. چند روز قبل یکی از بستگان از اروپا اومده بود ایران و صحبت ماشین پیش اومد. وقتی بهش گفتم که اینجا تویوتا یاریس هاچبک 115 میلیون قیمتشه داشت شاخ درمیاورد! حق هم داشت. چون اینجور ماشینا اونجا ماشین های خیلی ارزون و اقتصادی محسوب میشن. اما اینجا شدن ماشینای لوکس! آخه کجای یاریس لوکسه؟
            من وقتی میخوام ماشین بخرم کاری ندارم که این ماشین چقدر تعرفه واردات بهش تعلق گرفته یا از کجا اومده. برای من این مهمه که در ازای پولی که میدم چقدر امکانات، کیفیت، قدرت و … به دست میارم. فول ترین مدل همین تویوتا کرولا توی دبی 74 هزار درهم قیمتشه که میشه کمتر از 70 میلیون تومن. اونوقت توی ایران میشه 135 میلیون تومن. بعد ام جی 6 فول که توی دبی 90 هزار درهم قیمتشه (حدود 85 میلیون تومن) توی ایران 120 میلیون تومن قیمتشه. تازه هر دو وارداتی هم هستند و تعرفه های یکسانی دارن. مسلما با این قیمت من سراغ کرولا نمیرم. اگه با قیمت واقعیش یعنی بین 55 تا 75 میلیون فروخته میشد خیلی هم عالی بود. اما با این قیمت اصلا گزینه مناسبی نیست. چون یعنی اینکه آدم نصف پولی که داده ماشین گرفته.
            در مورد تحریم ها کاملا با شما موافقم. در واقع الان تنها برند های غیر چینی که نماینده رسمی توی ایران دارند میتسوبیشی و ام جی هستند (که البته دومی هم چون مالکیتش با چینی هاست می تونه نمایندگی داشته باشه وگرنه همین ام جی هم به دستمون نمیرسید. خوشبختانه چون روابط سایک موتور با ایران خوبه و حتی صحبتایی برای مونتاژ ام جی 550 توی گروه بهمن شده میشه ماشیناش رو به قیمت مناسبی خرید.) قطعا زمانی که تحریم های خودرویی برداشته بشه و کمپانی های بزرگ دوباره به ایران نمایندگی بدن و ماشیناشون رو مستقیم به ایران بفرستن حتی اگه قیمت دلار تغییری نکنه (که بعیده دولت اجازه بده قیمت دلار پایینتر از 3000 تومن بیاد چونکه کسری بودجه شدید پیدا می کنه) حدود 20 درصد از قیمت اونا کاسته میشه. البته این کاهش قیمت بلافاصله بعد از توافق نخواهد بود و حداقل یک سال و نیم زمان لازم داره. اما تا اون زمان و تا وقتی که قیمتای فعلی وجود داشته باشه، به نظر من اصلا خرید این خودروها به صرفه نیست.

    • در پاسخ به: alireza-r

      گل اقا | خرداد 9, 1394 | لینک نظر

      کلا این مملکت بر پایه دیکتاتوری بنا شده .خوراک پوشاک مسکن خودرو جان مال سرمایه .هرجایی نگاه کنی همینه .متاسفانه بلایی بود که خودمون سره خودمون اوردیم .همون پولدارشم ماشین 70تومنی رو 300تومن میچپونن تازه به به چه چه هم میکنن میگن فقط ماموراشو زیاد کنید الاف نشیم

  4. امیر | خرداد 6, 1394 | لینک نظر

    حرف ایشان کاملا درست است. دولت علاوه بر تعرفه بالا که از واردات خودرو کسب می کند هزینه اسقاط و هلال احمر و مالیات
    ارزش افزوده و مارد دیگر را از جیب مردم می گیرد تا کسری بودجه خودش را جبران کند.!!!!!!!!