صدای شما: تجربه 3000 کیلومتر همراهی با دنا

سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ | 81 نظر

صدای شما: تجربه 3000 کیلومتر همراهی با دنا

سورن فیس لیفت

درحالی‌که در ابتدای سال 1393 آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

دنا-6
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده 1 هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در 28 بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با 600 هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال 93 و با مدل 94 تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

دنا-5
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در 26 اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو 2000 قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با 2 بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.

دنا-3
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از 4 درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

دنا-7
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از 6 درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت 115 کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

دنا-8
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده 5 با موتور، در دور موتور 3500، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت 110 تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل 88 است همین مشکل وجود دارد و در دنده 5 کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

دنا-1
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به 125، سپس به 135 و در نهایت به 165می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت 132 کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

دنا-4
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت 42 میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال 3000 کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

 

دنا-2

 

نکات مثبت 

طراحی ظاهری خوب، امکانات ارتقاء یافته، کار آمدی سیستم کروز کنترل، کیفیت نسبتا مناسب ، ترمز ارتقاء یافته چهار چرخ دیسک، صندوق بار بزرگ و مناسب

نکات منفی

عدم هماهنگی ضرایب دنده و موتور، حساسیت زیاد موتور EF7، صدای زیاد موتور در دنده 5 ،نفوذ صدای باد در سرعت های بالا ، مونتاژ نه چندان دقیق بدنه
به امید پیشرفت روزافزون صنعت ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان

 

منبع : پدال


81 دیدگاه

  1. مهدی | اردیبهشت 31, 1395 | لینک نظر

    با سلام به همه اوستادها . بنده با آقای ironmanکاملا موافقم . یکی از اقوام که در ژاپن در شرکت هندا کار میکنه برای مرخصی به ایران آمده بود میگفت که تمام انجینها را قبل از بستن به ماشین آب بندی میکنن و تا چند دقیقه ای در دور بالا نگه میدارن تا اگه مشکلی بود همون موقعه نشون بده و موتور را کاملا آب بندی میکنن وبعد به ماشین می بندند . حتا این کار را تو موتورسیکلت هم میکنند

  2. pars elx | فروردین 29, 1395 | لینک نظر

    يكي ديگه از معايبش كه اين دوست ما بعد از ٣٠٠٠ كيلومتر !!! متوجه نشده جمع شدن زانوهاي راننده زير فرمان به علت بالا آوردن كف ماشينه كه دوستان مهندس طراحش به اصطلاح خواستن عيب گود بودن سورن رو بپوشونن.

  3. میثم | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

    جناب دکترای مکانیک
    جسارتا عرض کنم من یه پژو صفر خریدم و تو زمان اب بندی تا جایی که جا داشت به ماشین فشار اوردم دور موتور زیز ۵۰۰۰ دنده ندام این ماشین رو هر کی سوار میشد میگفت تا الان یه همچین شتابی از پژو ندیدن
    البته انقدر چشم پشت این ماشین بود که چپش کردم دادمش به اسقاطی ها حالشو ببرن

  4. رسول | آذر 16, 1394 | لینک نظر

    سلام با نظر دوستان موافقم ولی مشکل داغ کردن موتور مربوط به برنامه خود ماشین است من هم همین مشکل را داشتم در سرویس اولیه با آپدیت برنامه مشکل برطرف شد زیرا وقتی آمپر بالا می آمد فن دیر شروع به کار میکرد

  5. موتور | آبان 28, 1394 | لینک نظر

    علت داغ شدن موتور ماشین که در این مقاله اشاره شد .بخاطر این هست ماشین در هزار کیلومتر اول نباید مسافت زیاد رو تجربه کنه و همچنین بصورت درجا بیش از ۵ دقیقه نباید روشن باشه.

    ماشین صفر مثل نوزاد میمونه .نمیشه به نوزاد بگیم پاشو با سرعت شروع به دویدن کن.کم کم باید موتور به حداکثر توانایی رساند.
    از دیدگاه علمی خودرو گاهی تا ۱۰ هزار کیلومتر هم به حداکثر توان نمیرسد.اما در این ببین ۳ هزار تای اول خیلی اهمیت داره.

    علمی رفتار کنید.
    ابندی ماشین را جدی بگیرید تا از خیلی از مشکلات و خرابی های اتی جلوگیر کنید.
    با دور موتور پایین برانید.

    • در پاسخ به: موتور

      ironman | بهمن 24, 1394 | لینک نظر

      دوست عزیز کی به شما گفته آب بندی با دور موتور پایینه؟ بدترین چیز برای موتور دنده مرده هست
      این که میگن دور موتور خودروی صفر تا 1500 کیلومتر اول از 3000 بالاتر نره و اینطور داستانها مال خودروهای دهه های پیشه نه خودروهای صفر امروزی. در حال حاضر تمام خودروسازها دستگاه های رول تست و درام تست دارن و تمام خودروهای تولیدی از پراید تا مزدا 3 در کارخونه تحت دور موتورهای بالا و دنده کشی قرار میگیرن و آب بندی و تست میشن پس با خیال راحت پدال گاز ماشین صفرتو تا ته فشار بده هیچ مشکلی پیش نمیاد .
      در موتور پایه گازسوز EF7 چون تلرانس بین رینگ و دیواره سیلندر کمتر از موتورهای بنزینیه ممکنه یک کم اصطکاک و گرمای بیشتری در کیلومترهای اول پیدا کنه و احتمال داره توی تابستون توی مسافتهای طولانی و در سربالایی و تحت بار زیاد کمی دماش بالاتر بره و این هیچ مشکلی برای موتور ایجاد نمیکنه چون هنگام کاررکردن سیستم خنک کاری دمارو به بیرون انتقال میده

      • در پاسخ به: ironman

        امير | خرداد 2, 1395 | لینک نظر

        شما اگر دفترچه هاى خودروهاى جديد خارجى رو مطالعه كرده باشين اون وقت ميفهميد كه آب بندى مال خودرو هاى كدوم دهه هست

    • در پاسخ به: موتور

      رضا | مهر 9, 1395 | لینک نظر

      ماشین در هزار کیلومتر اول ده هزار کیلومتر تجربه نمیکنه.همه ماشین ها تو هزار کیلومتر اول هزار کیلومتر راه میرن.

  6. جواد | آبان 22, 1394 | لینک نظر

    ماشین نو را باهاش رفته مسافرت
    نذاشته حداقل 5 هزار تا کار کنه
    اب بندی شه
    بعد میگه دمای موتور میره بالا،دنده 5 صدا میده،ادم اینقدر نفهم
    روش اب بندی
    صحیح:وقتی خودرو ی نو را تحویل گرفتید،همان موقع روغنش را عوض کنید و کمی دست در جیبتان کنید و روغن خوب بریزید تو ماشین،چون روغن کارخانه خوب نیست
    تا 200 کیلومتر اول، بیشتر از دنده 3 نروید،بین 200 تا 500 فقط دنده 4
    4 و وقتی به 500 تا کارکرد رسید روغنش را عوض کنید
    از 500 کیلومتر به بعد دنده 5 کنید و با دور موتور بالا رانندگی کنید،مثلا دنده 1 دور موتور 5000 ال 6000
    دنده 2 و 3 و 4 و 5،اگر جایش بود که دنده 5 با دور موتور 6000 برانید،(500 کیلومتر) که با کارکرد قبلی بشود 1000
    که ماشین عادت به دور موتور بالا تا 5000 تا اول درست رانندگی کنید مثلا با سرعت 120 الی 130،درست به.ماشین دنده بدهید
    بعد روغن ماشین را عوض کنید و بعد از 5000 تا هر جور خواستید رانندگی کنید
    ج

    • در پاسخ به: جواد

      موتور | آبان 28, 1394 | لینک نظر

      این چه مدل ابندی هست .چرا مردم و گمراه میکنید .
      به هیچ وجهه دور موتور تاپ۱۰۰۰ تای اول نباید بالای ۳۰۰۰ هزار بره.
      تعویض روغن هم بعد از ۱۰۰۰ تای اول باید باشه تا پیلیسه های ناشی از اصطحکاک قطعات فلزی از روغن پاک بشه.

      تصور غلط و خنده دار که اگر به ماشین گاز بدی در دوران ابندی گاز خور میشه بریزید دورررررررر

      گاز دادن به ماشین در دوران ابندی (۳۰۰۰ تای اول) مساوی است با زوزه گیربکس و صدای زیاد موتور در ماهای اینده .که اون زمان بجای فحش به ایرانخودرو باید یاد گاز دادن غلط در دوران ابندی بیوفتید.
      دکترای مهندسی مکانیک

    • در پاسخ به: جواد

      مک میسل | خرداد 3, 1395 | لینک نظر

      حالت خوبه داداش؟دوست داشتم با ماشین نو برم مسافرت مشکلیه؟اصن دوست دارم که ماشین از وسط جر بخوره تورو سننه؟
      دمای موتور میره بالا به علت این بود که هوا در اون نقطه52درجه بود!!!
      اینارو برای خودت توضیح بده!!!فک کنم چون پراید داری این ماشین برات بنز محسوب میشه داری حسرت میخوری

      • در پاسخ به: مک میسل

        رضا | فروردین 18, 1396 | لینک نظر

        دوستان کمی مودب با هم حرف بزنید!!!
        هر کی میدونه چجوری ماشینش رو اب بندی کنه. نمیدونید, برید از ی مهندس خبره بپرسید.
        موفق باشیدِ