اخباراخبار داخلینگاه

تاثیر معکوس حذف سهمیه بنزین

 در حالی وزیر نفت مدعی است سهمیه‌بندی بنزین محرکی برای مصرف بیشتر آن بوده است که تک‌نرخی شدن بنزین منجر به از بین رفتن انگیزه مردم برای مدیریت مصرف، تضعیف کارت هوشمند سوخت و افزایش قاچاق بنزین می‌شود.

     

     به نقل از فارس، مشاهدات میدانی از برخی جایگاه‌های سوخت در روزهای اخیر حاکی از آن است که جایگاه‌داران با هدف سوخت‌گیری سریع‌تر خودروهایی که رانندگان آنها کارت سوخت خودرو شخصی خود را به همراه ندارند، کارت سوخت جایگاه‌ها را از دستگاه‌های کارت خوان خارج نمی‌کنند.

    از سوی دیگر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس دستاوردهای شرکت تاسیسات دریایی (17 خرداد) گفت: «به نظر من این سهمیه است که حرص مصرف را افزایش می دهد چرا که طرف معتقد است اگر سهمیه اش را مصرف نکند از بین خواهد رفت».

    درباره اقدام اخیر برخی جایگاه داران سوخت و این سخنان وزیر نفت نکات زیر قابل ذکر است:

    1- اقدام جایگاه داران سوخت نشان‌دهنده این موضوع است که انگیزه مردم برای استفاده از کارت سوخت خودرو خود با تک نرخی شدن بنزین کاهش یافته است و در صورت تداوم شرایط فعلی و به تدریج، کارت هوشمند سوخت به عنوان مهم‌ترین زیرساخت اطلاعاتی حوزه‌های سوخت و حمل و نقل کشور از بین خواهد رفت.

    2- سهمیه‌بندی بنزین در حالی توسط زنگنه به عنوان محرک مردم برای مصرف بیشتر بنزین معرفی می‌شود که نگاهی به روند مصرف بنزین در طول دوره هشت ساله سهمیه‌بندی شدن آن (ثابت ماندن میزان مصرف بنزین در محدوده 60 تا 70 میلیون لیتر در روز) نشان می‌دهد که اتفاقا عرضه بنزین به صورت دو نرخی و همراه با نظام سهمیه‌بندی موجب شده بود بخش زیادی از مردم انگیزه اقتصادی و روانی مناسبی برای مدیریت مصرف خود داشته باشند و تلاش کنند تا کمتر نیازمند استفاده از بنزین آزاد شوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا