بازار خودرو در هفته ای که گذشت

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

بازار خودرو در هفته ای که گذشت

گروه خودرو: این هفته نیز اخبار خوبی از بازار خودرو به گوش نمی‌رسد؛ به‌طوری‌که فعالان بازار بار دیگر بر رکود حاکم در این بازار تاکید دارند. در این بین برخی وعده رونق با آغاز فصل تابستان را می‌دادند این در حالی است که همزمانی این فصل با ماه مبارک رمضان باعث حاکمیت دوباره رکود در بازار خودرو شد. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار معتقدند در هفته‌های آینده نیز انتظاری برای رونق در بازار مذکور وجود ندارد.

 

به عقیده فعالان بازار خودرو، رکود موجود در بازار به اندازه‌ای طولانی شده است که در چند ماه اخیر شاهد کاهش قیمت خودروها بودیم. با وجود آنکه رکود در بازار ممکن است تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد در هفته جاری نیز شاهد کاهش بین 100هزار تا یک میلیون تومانی در بازار خودروهای داخلی و کاهش دو میلیون تومانی در بازار وارداتی‌ها بودیم. روند افت قیمت در بازار به‌گونه‌ای است که قیمت برخی خودروها در حال برابری با قیمت کارخانه است. به عقیده نمایشگاه‌داران پایتخت در صورت عمیق‌تر شدن رکود در بازار خودرو شاهد یکسان شدن قیمت بازار و کارخانه‌ای بسیاری از خودروها خواهیم بود.

عمیق‌تر شدن رکود در بازار خودرو به دلیل همزمانی فصل تابستان با ماه مبارک رمضان در حالی است که ضرب‌الاجل تعیین شده میان ایران با 1+5 نیز در اواسط تیرماه تمام خواهد شد و همین موضوع باعث شده که بسیاری از فعالان بازار نسبت به روند مثبت مذاکرات و تاثیر آن در رونق گرفتن بازار خودرو خرسند باشند. به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو، صنعت و بازار خودرو با تاثیرپذیری از تحریم‌ها، بحرانی‌ترین شرایط را نسبت به صنایع دیگر تجربه کردند که همسو با این موضوع مصرف‌کنندگان نیز به دلیل بالارفتن دو برابری قیمت‌ها متضرر شدند. به همین دلیل قرائت «بیانیه هسته‌ای لوزان» موجی از امید به کاهش قیمت را در میان مردم به‌دنبال داشت و این موضوع باعث شد که مردم تا زمان اعلام ضرب‌الاجل نهایی منتظر بمانند و به خرید و فروش خوردو نپردازند؛ بنابراین در صورت مشخص شدن نتیجه مذاکرات در 12 تیرماه بازار خودرو شاهد تغییر در روند فعلی خواهد بود. نمایشگاه‌داران پایتخت نیز امید خود را به روشن شدن بحث هسته‌ای و رفع تحریم‌ها می‌دانند و می‌گویند در صورتی که نتیجه مذاکرات اعلام شود این انتظار کاهش قیمت مردم فرو می‌نشیند و آنها برای خرید و فروش به بازار مراجعه می‌کنند و بازار رونق می‌گیرد.

 قیمت خودروهای داخلی-1

افت یک میلیون تومانی

بازار خودروهای داخلی در حالی کاهش بین 100 هزار تا یک میلیون تومانی را تجربه می‌کند که بسیاری از فعالان بازار نسبت به برابری قیمت بازار و کارخانه اظهار نگرانی می‌کنند. با گشتی در بازار خودرو نیز شاهد افت و خیز قیمتی بسیاری از خودروها در هفته جاری هستیم که موید همین موضوع است.

نمایشگاه‌داران پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش 200 هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز کاهش 100 هزار تومانی را تجربه کرده؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمتی برابر با 37 میلیون و 300 هزار تومان دارد.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پر تیراژ ایران‌خودرو در هفته جاری کاهش 500 هزار تومانی داشته است به‌طوری‌که هم‌اکنون با قیمت 30 میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین پژو پارس در مدل سال خود کاهشی نیم میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است؛ به‌نحوی‌که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد. فعالان بازار در مورد رانا نیز از کاهش 100هزارتومانی آن خبر می‌دهند؛ به‌طوری‌که این خودرو هم‌اکنون 32 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند ال‌ایکس با کاهشی 200 هزار تومانی در حال حاضر به قیمت 30 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند EF7 نیز با کاهش 300 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، در حال حاضر 30 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون 47 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما با گشتی در بازار سایپایی‌ها متوجه می‌شویم که خودروهای این گروه کاهش قیمتی بین 100 تا یک میلیون تومان داشته‌اند. براساس گفته فعالان تیبا با کاهش 200 هزار تومانی در حال حاضر 24 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد. اما بازار پراید در هفته جاری همانند هفته‌های قبل با افت‌ بسیاری همراه بوده است؛ به‌طوری‌که اغلب مدل‌های این خودرو در حال نزدیک شدن به قیمت کارخانه هستند و تنها تفاوت قیمت میان بازار و کارخانه بین 200 تا 400 هزار تومان است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پراید در مدل 131 خود در حال حاضر 20 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این نشان می‌دهد پراید موردنظر افت قیمت 100 هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است. پراید 111 نیز این هفته با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت 20 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، اما نگاهی نیز به بازار تندر-90، بیندازیم؛ خودرویی که روزهای با ثبات خود را پشت‌سر گذاشته است و تغییر قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه کرده است. به روایت فعالان بازار، تندر-90 در مدل E2 خود قیمتی برابر با 45 میلیون تومان دارد و این بدان معناست که خودرو کاهش قیمت 500 هزار تومانی داشته است. پارس‌تندر نیز با کاهش 500 هزار تومانی در حال حاضر 44 میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت دارد. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در مورد تندر-90 اتومات نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر در قیمت 54 میلیون و 500 هزار تومان ثبات دارد.

  قیمت خودروهای خارجی-1

کاهش دو تا سه میلیونی وارداتی‌ها

بازار وارداتی‌ها نیز که به گفته نمایشگاه‌داران در رکود به سر می‌برد نیز در هفته‌های گذشته دچار افت قیمتی بوده است به همین دلیل در هفته جاری نیز این بازار با کاهش 2تا 3 میلیون تومان همراه بوده است. بر همین اساس النترا با کاهش 2 میلیون تومانی در حال حاضر با قیمت 119 میلیون خریدو فروش می‌شود. قیمت 157 میلیون تومانی اسپورتیج نیز حکایت از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو در بازار دارد. سراتو نیز با کاهش دو میلیون تومانی هم‌اکنون 119 میلیون تومان به فروش می‌رسد. با این حال تویوتا RA4 نیز با کاهش 3 میلیون تومانی در حال حاضر به قیمت 212 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که خودروهایی چون بنز C200 با قیمت 295 میلیون تومان و بنز E200 با قیمت 420 میلیون تومان روزهای باثباتی را سپری می‌کنند.


بدون دیدگاه