تست فولکس واگن بیتل با تیونینگ ABT

جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴

تست فولکس واگن بیتل با تیونینگ ABT

دوست داشتنی و متفاوت

تاریخچه فولکس واگن بیتل

یادگار تیزپای هیتلر!
امید آذر زمانی – احتمالا آدولف هیتلر را باید در زمره یکی از تاثیرگذارترین رهبران در صنعت خودرو برشمرد. هر چند او مسبب ریختن خون‌های بسیاری در دوران جنگ جهانی دوم شد اما، تعدادی از ماندگارترین خودروها در دوران تسلط او بر آلمان شکل گرفتند. از طرفی نابغه‌ای هم‌چون فردیناند پورشه نیز از جمله ستارگان مهندسی در صنعت خودرو است. شاید از خود بپرسید خب این دو چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ پاسخ شما دشوار نیست؛ شکل‌گیری شاهکاری به نام فولکس واگن بیتل حاصل دستور هیتلر و طرح پورشه است. هیتلر که کشورش داغ‌های حاصل از جنگ جهانی را بر تن داشت، و از نظر اقتصادی در شرایطی سختی به‌سر می‌برد، به مهندسان دستور داد خودرویی بسازند که با بهای یک موتور سیکلت بشود آن را خرید.
از طرفی این خودر باید توانای حمل 2 سرنشین بزرگ سال و 3 کودک را نیز داشت. ضمنا رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت ‌و البته مصرف سوخت بسیار کم از اولویت‌های دیگر او در خودروی ایده‌آلش بود. هر چند در آن دوران ساخت چنین خودروی کاری دشوار به شمار می‌رفت اما، با وجود شخصی هم‌چون فردیناند پورشه کار دشواری نبود. جالب آنکه پورشه در خلال سال‌های 1932 تا 1934 طرحی به نام type 12 را در سر می‌پروراند که در نهایت نمونه پرتوتایپ آن با نام W30 در سال 1934 ساخته شد. اما ساخت نمونه واقعی و آزمایشات تا سال 1938 به طول انجامید و در این سال اولین فولکس واگن بیتل راهی بازار شد. حالا هر کسی با پرداخت حدود 1000 مارک آلمان، می‌توانست مالک یک بیتل صفر کیلومتر شود.
از سال 1938 که این سوسک بزرگ ( Beetle به معنی سوسک است) ساخته شده است، تا به حال توانسته در نسل‌های مختلف تولید شود و بعد از تویوتا کرولا در رده دومین خودرو پرفروش تاریخ را به خودش اختصاص داده است. هر چند طبق دستور هیتلر، بیتل در آن دوران خودروی ساده‌ای بود اما بعد از حدود 80 سال از ساخت اولین بیتل، حالا یکی از ساخته‌های سال 2012 آن پیش رویمان قرار دارد که بهانه‌ای برای مروری بر ‌تاریخ این خودرو شد.

فولکس واگن بیتل ABT

قورباغه تند‌وتیز

البته بیتل مورد نظر ما حتی با دیگر بیتل‌های که تا به حال دیده‌اید هم متفاوت است. این خودرو هم از نظر فنی و هم از نظر ظاهری توسط شرکت معروف ABT (متخصص تیوینگ خودروهای گروه فولکس‌واگن) مورد بهینه‌سازی قرار گرفته است. البته بسیاری از بیتل‌های موجود در بازار کشور هم با نام Beetle ABT فروخته می‌شوند اما این خودروها از نظر فنی استاندارد هستند. تا آنجا که بنده به عنوان نگارنده اطلاع دارم بیتل‌های که از نظر فنی در بخش پیشرانه هم تیونینگ شده باشند، شاید تعدادشان به انگشتان یک دست هم نرسد. به هر حال مطابق روال همیشگی بررسی خودرو را از نمای ظاهری آغاز می‌کنیم.

تقریبا هیچ علاقه‌مند به خودرویی نیست که بیتل را دوست ندشته باشد. اما بسیاری از منتقدان در مورد این خودرو می‌گویند، خلاقیت‌های طراحان فولکس‌واگن در ساخت بیتل باید بیشتر باشد در حالی‌که نباید لطمه‌ای به اصالتش وارد شود! (عقیده‌ای که مدتی در مورد پورشه 911 هم مطرح شد). شاید به همین دلیل باشد که دوست‌داشتنی‌ترین سوسک زمین وقتی لباس جدید ABT را بر تن می‌کند بسیار جذاب تر از نمونه‌های استانداردش جلوه‌گر می‌شود. اولین نکته‌ای که با دیدن بیتل آ.ب.ت متوجه آن می‌شوید، ارتفاع کم خودرو از سطح زمین است. به طوری که به نظر می‌رسد ارتفاع خودرو حدود 4 سانتی‌متر کمتر از بیتل‌های معمولی باشد. سپر جلو طراحی ساده دارد اما در زیر سپر بمپر فیبرکربنی ABT نصب شده است که علاوه بر زیبای ظاهری، باعث بهبود آیرودینامیک خودرو شده است.
از جمله مشخصه‌های دیگر در نمای جلو باید به پلک‌های مشکی رنگ چراغ‌ها اشاره کرد. گرافیک چراغ‌ها با به‌کارگیری کمانی از LED زیبای خاصی دارد که شب هنگام بیشتر به چشم می‌آید. طرح سپر و چراغ‌های جلو در مجموع نمای بیتل را هم‌چون صورتی شاد نشان می‌دهد که با تبسمی ‌کوچک دیده می‌شود. پیشرانه بیتل هم‌چون نیاکانش در عقب خودرو قرار ندارد و سال‌هاست که به جلو منتقل شده است. اما طراحی درپوش موتور کماکان به برچسب خطوط سنتی این خودرو باقی است.

 

فولکس واگن بیتل ABT

در مورد رنگ بدنه نیز یک نکته جالب وجود دارد که با نگاه به نمای کناری متوجه آن شدیم. اگر این خودرو در نور مایل آفتاب قرار گیرد، بخشی از بدنه مثل ستون‌های سقف و … به رنگ آبی روشن و گلگیرها با رنگ آبی تیره‌تر دیده می‌شوند. ارتفاع کم خودرو در نمای کناری بیشتر به چشم می‌آید زیرا بخشی از بالای لاستیک‌ها درون گلگیر جای گرفته است. ارتفاع این خودرو نسبت به بیتل‌های استاندارد حدود 3 سانتی‌متر کوتاه‌تر است. رینگ‌های آلیاژی سبک وزن ABT که هم‌چون یک توربین طراحی شده‌اند نیز از جذابیت‌های نمای کناری بیتل هستند. در پاین در و درست بالای رکاب‌های جانبی، نوشته Maggioline دیده می‌شود که مخصوص بیتل‌های سفارش ایتالیاست. سقف خودرو نیز پانورامیک است و فقط در بخش ستون عقب قطعه‌ای فلزی هم‌رنگ بدنه دارد.
در نمای عقب هم آ.ب.‌ت خوش‌سلیقگی کرده و در زیر سپر عقب نیز دیفیوزری از جنس فیبرکربن قرار داده است. ضمنا جای پلاک و لبه‌های سیاه رنگ دور چراغ‌های عقب نیز حاصل سلیقه آ.ب.‌ت هستند. در صندوق عقب نیز با فشردن بالای آرم فولکس‌واگن به سمت داخل باز می‌شود. صندوق عقب آن‌قدرها عریض و طویل نیست اما عمق مناسبی دارد.

نظم و ترتیب آلمانی

هر قدر دست طراحان نمای بیرونی بیتل در تغییرات خطوط بدنه بسته بوده است، طراحان داخلی آزادی عمل داشته‌اند. البته تصور نکنید به همین دلیل وقتی وارد کابین بیتل می‌شوید با فضای اغراق‌آمیز رو‌به‌رو خواهید شد. بلکه برعکس نظم و ترتیب مهندسی آلمانی در جای‌جای کابین دیده می‌شود. این نظم و ترتیب توام با سادگی در محصولات فولکس واگن نسبت به دیگر خودروسازان آلمان حتی بیشتر هم به چشم می‌خورد و بیتل نیز از این قاعده مستثنا نیست.
با همان نگاه اول متریال به کار رفته در قطعات و کیفیت مونتاژ عالی آنها را تحسین می‌کنید. فقط کافی است نگاهی به فواصل قطعات مختلف با ‌هم بیاندازید تا ببینید کیفیت مونتاژ خودرو در چه سطحی قرار دارد. تقریبا بیش از 80 درصد کابین را چرم نفیس فرا گرفته است و در دیگر نقاط نیز مثل داشبورد، فیبرکربن قرار دارد. بخش رو‌به‌روی داشبورد کاملا روکشی از فیبرکربن دارد. داشبورد به 4 بخش عمده تقسیم می‌شود که با نوارهای کرومی‌مرزهای آن مشخص شده‌اند. در سمت سرنشین در محفظه راست، در وسط دریچه‌ها و نمایشگر لمسی، رو‌به‌روی راننده نشانگرهای سرعت و دور موتور و در بالاترین بخش نشانگرهای مربوط به سیستم پورخوران ( توربوشارژر) قرار دارند.

فولکس واگن بیتل ABT

روی کنسول میانی دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع مستقل نصب شده‌اند. ضمنا گرمکن صندلی‌های جلو، شیشه عقب و آینه‌ها نیز از همین نقطه قابل کنترل هستند. البته در پایین‌ترین قسمت کنسول میانی نیز دکمه‌های وجود دارند که در صورت سفارش آپشن‌های دیگر فعال می‌شوند. کمی ‌جلو‌تر از شیفتر گیرباکس نیز یک خروجی برق 12 ولت قرار دارد. دلیل یکی از انتقادات وارد به بیتل را می‌توانید در شکل نشانگر‌های پیش روی راننده بیابید. این نشانگرها طرحی بسیار ساده دارند که کمترین خلاقیتی در طراحی آنها به‌کار نرفته است. شاید شرکت ABT می‌توانست نسخه‌ای برای این نشانگر‌ها بپیچد و آنها را از شر این سادگی بی‌حد رها کند!
در هر حال بزرگ‌ترین نشانگر مربوط به سرعت است که اتفاقا تنها نکته جذاب نشانگرها یعنی عدد 260 کیلومتر برای سرعت نیز در همین جا نقش بسته است. در سمت راست مقدار سوخت و در سمت چپ نیز دور موتور قابل رویت هستند. هم‌چنین یک نمایشگر کوچک در پایین آنها قرار دارد که نقش کامپیوتر سفری را بازی می‌کند. روکش چرمی‌ فرمان برقی خودرو، نمایشگر 7.5 اینچی لمسی و سیستم صوتی با 8 اسپیکر و آمپیلی فایر از دیگر امکانات کابین بیتل به حساب می‌آیند. فولکس واگن کابین بیتل را به کمک ایربگ‌های رو‌به‌رو، پرده‌ای و جانبی ایمن کرده است. هم‌چنین این خودرو در بخش ایمنی حرکت از ترمزهای مجهز به سامانه‌های ABS+EBD و ترمز کمکی EBA بهره می‌برد. سیستم کنترل پایداری و ترکشن کنترل نیز از دیگر ادوات الکترونیکی هستند که بیشترین دینامیک حرکتی را برای بیتل به ارمغان می‌آورند. البته شاید دخالت بیش از حد این سیستم‌ها در حرکات خودرو به مذاق رانندگان پر هیجان خوش نیاید!

فولکس واگن بیتل ABT

با استفاده از سیستم Keyles می‌توانید بدون استفاده از کلید وارد خودرو شوید و جالب آنکه شیشه‌های جانبی قبل از باز کردن در کمی ‌به سمت پایین حرکت می‌کنند. آینه‌ها الکتروکرومیک هستند تا نور چراغ‌های خودرو عقبی مزاحم چشمان راننده نشود. از جمله دیگر امکانات بیتل باید به سنسور باران، چراغ‌های مجهز به سیستم اتولایت، سنسور پارک، کروز کنترل هوشمند مجهز به سامانه حفظ فاصله با خودرو جلو، شیشه‌های سولار و … اشاره کرد.

 

مشخصات فنی فولکس واگن بیتل تیونینگ ABT

هر چند شاید بیتل در بخش امکانات رفاهی آنقدرها دست پر وارد میدان نشود اما در حوزه فنی بیتل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مرد میدان‌های سخت است. سیستم تعلیق این خودرو توسط ABT ارتقا یافته و در این راه متخصصین این شرکت از کمک فنرهای بیل اشتاین و طبق‌های جدید استفاده کرده‌اند. هم‌چنین میل موج‌گیر نصب شده روی این خودرو آلیاژی متفاوت و قطری بیشتر نسبت به مدل استاندارد دارد. در بیتل‌های معمولی موجود در بازار کشور و حتی آنهای که مجهز به کیت بدنه ABT هستند، پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو وجود دارد که می‌تواند 200 اسب‌بخار نیرو تولید کند. حداکثر گشتاور خروجی این پیشرانه نیز بین دورهای 2500 تا 4500 به 280 نیوتن‌متر می‌رسد که برای یک خودروی 1417 کیلوگرمی( وزن مدل کوپه در رده پایه) ارقام بدی نیست زیرا این خودرو می‌تواند با اتکا به این آمارو ارقام از حالت سکون در 7.5 ثانیه سرعتش را به 100 کیلومتربرساعت ‌برساند. اما درست در همین‌جاست که برگ برنده بیتل ABT ما رو می‌شود.
خودرو مورد نظر ما با تکیه بر چیپ تیونینگ شرکت ABT که تغییراتی در برنامه‌ریزی ECU ایجاد میکند، می‌تواند قدرت پیشرانه را تا 40 واحد افزایش دهد. این در شرایطی است که گشتاور نیز به عدد جالب 340 نیوتن متر رسیده تا بیتل طبق آزمایشات بتواند در 6.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت ‌برسد. البته این مهم فقط به کمک چیپ تیوینگ حاصل نشده است و در این راه سیستم اگزوز استیل و افزایش بوست توربو شارژر و … نیز ایفای نقش کرده‌اند. با توجه به این این تغییرات حالا این خودرو بدل به یکی از مبارزین سرسخت خیابان شده است.

فولکس واگن بیتل ABT

روز دیدار

در روز دیدار با این خودرو در حالی که بیتل 4 سرنشین داشت و در سربالای پر شیب ولنجک تهران حرکت می‌کرد، با کمترین اشاره‌ای به پدال گاز ناگهان شتاب می‌گرفت. از طرفی قدرت ترمز‌گیری به کمک دیسک‌های ترمز 345 x 30 mm ABT آنقدر خوب بود که راننده را ترغیب می‌کرد پدال گاز آلومینیوم صیقلی گاز را بیشتر بفشارد. ارتفاع پایین خودرو باعث می‌شود در عبور از دست‌انداز و ناهمواری‌های شهر کمی ‌دقت کنید چون ممکن است بمپر زیر سپر جلو با زمین برخورد کند. سرنشینان جلو فضای کافی در اختیار دارند و به کمک ارگونومی ‌مناسب خودرو، سواری لذت‌بخشی را تجربه می‌کنند. اما اگر تصور می‌کنید فولکس واگن خودرویی 4 نفره ساخته است سخت در اشتباه هستید زیرا فضای صندلی‌های عقب فقط به درد یک مسافرت کوتاه آن هم با مسافرانی که قد متوسط دارند مناسب است. البته بیتل تقصیری هم ندارد زیرا هیتلر دستور داده بود خودرو مورد نظرش توانای حمل 3 کودک در صندلی عقب را داشته باشد!
در بخش توانای‌های حرکتی نکته‌ای که نگارنده را بسیار متعجب کرد، ثبات و پایداری و در یک کلام دینامیک حرکتی خودرو بود که در توصیفش جز کلمه محشر نمی‌توانیم کلمه دیگری به کار ببریم. شاید تنها نکته منفی دخالت بیش از حد سیستم پایداری و ترکشن کنترل در کار راننده است و متاسفانه دکمه‌ای نیز برای از مدار خارج کردن آنها وجود ندارد.

قیمت و شرایط بازار

دنده 6 – بیتل یکی از معدود خودروهای نسبتا اسپرت و فانتزی وارد شده به کشورمان در چند سال اخیر است که از نظر توانایی های حرکتی و عملکردی می تواند حتی برتر از آلفارومئو جولیتا ظاهر شود، اما ظاهرا اکثر نمونه های وارد شده به کشورمان مربوط به مدل های 2012 و 2013 هستند و از نمونه های جدیدتر (2014) تنها تعداد انگشت شماری به ایران وارد شده اند و واردات این خودرو در سال 2015 نیز ظاهرا متوقف شده است.بنابراین می توان در بلند مدت انتظار بروز برخی مشکلات فنی در زمینه تامین قطعات و نگهداری از این مدل ها را داشت.بیتل های 2012 الی 2014 در شرایط فعلی بازار بسته به تمیزی، مدل و میزان کارکرد بین 160 تا 220 میلیون تومان آگهی می شوند که در محدوده قیمتی آلفارومئو جولیتا صفر کیلومتر و فراتر از آن قرار می گیرند و اگر هدف انتخاب خودرویی با بیشترین عملکرد در مقایسه با قیمت باشد، بیتل های تیونینگ شده ABT قطعا می توانند صدر نشین فهرست سریع ترین خودروهای کمتر از 250 میلیون تومان باشند.

 

منبع : جوان خودرو


بدون دیدگاه