گزارش اولین مسابقه موتور سنگین سال

یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ | 1 نظر

گزارش اولین مسابقه موتور سنگین سال

اولین راند از 6 راند برگزار شد

عکس : داریوش تقی پور

قرار بود اواخر فروردین امسال اولین دوره از مسابقات کشوری موتورریس به میزبانی استان تهران برگزار شود. اما مشکلات مختلفی دست‌به‌دست هم داد تا راند اول مسابقات موتورریس در تاریخ 22خرداد با حضور تیم‌های مختلف برگزار شود. یعنی حدود 2ماه تأخیر در برگزاری مسابقه. البته باتوجه به سختی‌هایی که در رشته موتورسواری و موتورریس وجود دارد این تأخیر چندان هم به چشم نمی‌آید. برگزاری کلاس‌های آموزشی و علمی توسط مربیان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور تأثیر بسزایی در بالارفتن عملکرد موتورسواران و ارتقاء سطح فرهنگی داشته است. هدفی که در فدراسیون بسیار روی آن تمرکز شده. با این حال وقتی بحث موتورسنگین و 250‌سی‌سی به بالا مطرح می‌شود شاهد بروز بسیاری از مشکلات هستیم. مشکلاتی که باید ارگان‌ها و نهاد‌های مربوطه دست‌به‌دست هم دهند و سعی در برطرف کردن آنها داشته باشند. اولین دوره از مسابقات کشوری موتورریس با حضور 44شرکت کننده در پیست مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. تیم‌های تهران، اصفهان، کاشان، شیراز، مشهد و استان البرز در این مسابقه به صورت انفرادی و تیمی حضور داشتند. هم‌چنین عدم حضور برخی تیم‌ها در این مسابقه به چشم می‌خورد. به همین خاطر تنها 4 کلاس برای انجام مسابقه به حد نصاب رسیدند. 125، 250، 600 و 1000‌سی‌سی‌ها کلاس‌هایی بودند که در آن شرکت‌کنندگان بیشتر از 7نفر بودند.

ساعت 9:45 ظرفیت بخشی از جایگاه تماشاچیان تکمیل شده بود. قرار بود مسابقه رأس ساعت 10 برگزار شود اما با 1ساعت تأخیر آغاز شد. مسابقه با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و سرود ملی کشورمان در حضور شرکت‌کنندگان و تماشاچیان برگزار شد. روز قبل نیز شرکت کنندگان برای تایم‌گیری به پیست آمده بودند. البته برای کلاس 125 سی‌سی و 250 ‌سی‌سی تایم‌گیری انجام نشد. به همین خاطر شرکت‌کنندگان کلاس 125سی‌سی برای آغاز مسابقه در کنارهم و روی خط استارت حاضر شدند. موتورهای این کلاس تغییر آن‌چنانی نسبت به موتورهای شهری ندارند. اما تمامی شرکت‌کنندگان اصول ایمنی از جمله کفش، کلاه، دستکش، کاپشن و شلوار ریس را رعایت کرده بودند. این موضوع به تنهایی نشان می‌دهد که برای فدراسیون و دیگر تیم‌ها ایمنی و حفظ سلامت شرکت‌کنندگان اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه در این کلاس اتفاق خاصی رخ نداد. مصطفی کهنی توانست در جایگاه اول کلاس 125سی‌سی قرار بگیرد. سید حسین برومند نیز بر سکوی دوم جای گرفت و رضاخزائی نفر سوم این کلاس شد.

پس از پایان این کلاس، طبق برنامه‌ریزی تیم برگزاری چند شرکت‌کننده به انجام حرکات نمایشی پرداختند. حرکاتی که مورد استقبال و تشویق تماشاچیان واقع شد. بعد از آن نوبت به کلاس 250سی‌سی رسید. کلاسی که با 8شرکت‌کننده برگزار شد. در این کلاس به علت عدم تایم‌گیری، شرکت‌کنندگان روی خط استارت قرار گرفتند. یکی دیگر از نکات جالب توجه، حضور سیدعلی هاشمی‌زاده از قهرمانان چند سال گذشته رشته موتورسواری در این کلاس بود. وی با یک دستگاه KTM Duke200 در این کلاس حاضر شده بود. او پس از 5سال دوری از مسابقات موتورریس در این مسابقه شرکت کرد که نمایش بسیار خوبی را در طول رقابت با دیگر رقبا به نمایش گذاشت.

 

علی هاشمی‌زاده از همان ابتدا با پیشی گرفتن از رقبای خود توانست جایگاه اول را در اختیار خود بگیرد اما در دور دوم این جایگاه را ازدست داد. وی در سومین پیچ کنترل موتور را از دست می‌دهد و روی زمین کشیده می‌شود. هاشمی‌زاده علت این موضوع را گرم نشدن نیمه راست لاستیک‌ها عنوان کرد و در ادامه گفت: «به همین خاطر زمانی که وارد پیچ سوم شدم کمی بیش از اندازه موتور را به سمت پایین متمایل کردم که باعث شد کنترل آن از دستم خارج شود. اما همه چیز به قدرت موتور بستگی ندارد. هیوسانگ 5اسب بخار قوی‌تر از موتور من بود. زمانی که مجددا سوار موتور شدم نفر آخر بودم. اما در موتورسواری باید به نکات مهمی از جمله محاسبه دقیق ترمزگیری، Racing Line، بهره‌گیری صحیح از قدرت موتور نیز توجه کرد. در صورت توجه به این عوامل شانس پیروزی بیشتر نسبت به رقبا خواهید داشت.»

وی در ادامه مسابقه، رقابت تنگاتنگی با محمدغربی داشت. محمدغربی با موتورسیکلت آپریلیا 125 دوزمانه در این کلاس قرار داشت و اختلاف زیادی با دیگر رقبا ایجاد کرده بود. اما در آخرین پیچ از دور دهم نتوانست از عنوان اولی خود به خوبی دفاع کند و علی هاشمی با یک سبقت از بیرون پیچ چهارم توانست جایگاه اول را کسب کند. محمد غربی و علیرضا نظری نیز در این کلاس عناوین دوم و سوم را به‌دست آوردند. کلاس 250 سی‌سی فضای بیشتری برای پیشرفت دارد. حتی می‌توان با جذب شرکت‌کنندگان بیشتر و آموزش ابتدایی و علمی کلاس اختصاصی برای 200 سی‌سی و 250سی‌سی به طور جداگانه درنظر گرفت.

 

در کلاس 600سی‌سی مجتبی امیری با ثبت زمان 54.987 ثانیه در روز تایم‌گیری توانست از جایگاه اول استارت بزند. مهدی نعیمی و جواد عزیز نیز در خط استارت دوم و سوم جای داشتند. صدای اگزوز و پیشرانه این موتورها با دوکلاس قبلی کاملاً متفاوت بود. 14شرکت‌کننده در این کلاس به رقابت باهم پرداختند. در آخر مهدی نعیمی توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. در رقابت زیبا و جذاب نیز مجتبی امیری بر سکوی دوم قرار گرفت و جواد عزیز نتوانست جایگاهی بهتر از سومی کسب کند.

به نقل از جوان خودرو – پرهیجان‌ و دلچسب‌ترین کلاس، 1000سی‌سی‌ها بود. در روز پنج‌شنبه که برای تایم‌گیری در نظر گرفته شده بود ساسان اکبری توانست باطی 12 دور و ثبت زمان 51.442 ثانیه جایگاه اول را در خط استارت از آن خود کند. مهدی جابری نیز در روز تایم گیری با 10 دور توانست زمان 51.50ثانیه را به عنوان بهترین Lap Time خود ثبت کند تا در جایگاه دوم خط استارت قرار بگیرد. حمید محسنی هم با زمان 53.690ثانیه در خط سوم و مهدی عزیزی با زمان 54.040 ثانیه در خط چهارم استارت قرار گرفتند.

 

موتورها وارد پیست شدند. برای گرم شدن تایرها 2دور مارشال درنظر گرفته شده بود. با پایان دور مارشال شرکت‌کنندگان به ترتیب در جایگاه خود قرار گرفتند. با خاموش‌شدن چراغ قرمز، 12گلوله شکاری شلیک شدند. 12گلوله‌ای که صدای طنین‌اندازی را به راه انداخته بودند. از همان ابتدا و در حین ورود به مسیر مستقیم 400متر، مهدی جابری به راحتی ساسان اکبری را پشت سر گذاشت و تا آخر مسابقه از جایگاه اولی خود دفاع کرد. البته در طول 17 دوری که برای این کلاس درنظر گرفته شده بود رقابت فشرده‌ای میان مهدی جابری و ساسان اکبری ایجاد شد. در این کلاس مهدی جابری، ساسان اکبری و سیدحمید محسنی توانستند جایگاه اول تا سوم را به‌دست آورند.


1 دیدگاه

  1. Behnam | تیر 8, 1394 | لینک نظر

    مطلب جالبى بود به همراه عكس هاى خوب. ممنون از دنده ٦.