اخباراخبار داخلیبررسی

بررسی سه وانت 100 میلیونی در بازار

 وانت‌های متوسط لوکس بیش از آن که برای حمل بار مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان خودروهایی با قابلیت‌های آفرود ولی با راحتی یک مدل سدان شناخته می‌شوند هر چند که تا چند سال پیش با کمترین تنوع و بازار رقابتی در داخل کشور روبه رو بودند.

 به نقل از خودرو کده، یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق را می‌توان در نبود شناخت کافی از این رده خودروها در میان مردم دانست، زیرا برای حمل بار و جابه جایی، با وجود گزینه‌های فوق العاده‌ای همچون وانت زامیاد، باردو و یا آريسان، عملا کمتر کسی به هزینه کردن تا چندین برابر برای یک خودرو با قابلیت یکسان دست می‌زند؛ هرچند این دیدگاه به مرور در حال تغییر است تا در همین کلاس در حال حاضر تنوع خوبی را شاهد باشیم.

در این میان، مدل های تولیدی ( مونتاژ ) در داخل کشور هر چند که به طور عمده دست پرورده بزرگترین شریک تجاری خارجی؛ یعنی چین هستند ولی دارای کیفیت مناسب، سطح کاملی از امکانات و قابلیت‌های فنی‌اند تا سبب به حاشیه رفتن غولی همچون تویوتا هایلوکس شوند.

در مرز ۱۰۰ میلیون تومان، در حال حاضر دو گزینه اصلی برای خرید وجود دارد، نیسان پیکاپ و فوتون تانلند یا همان پیکاپ ایران‌خودرو ديزل که متناسب با مدل انتخابی از محدوده ۸۸ میلیون تا نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان متغیر هستند.

اما برای این بررسی مجهزترین و گران قیمت‌ترین مدل‌ها در نظر گرفته شده‌اند تا نیسان پیکاپ دو کابین دولوکس و فوتون با پیشرانه دیزلی رو در روی یکدیگر قرار گیرند. اما خودروی تازه وارد دیگری نیز در این محدوده به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا سهم ژاپنی‌ها بیش از پیش شود. ایسوزو DMX جدیدترین وانت متوسط داخلی است که با قیمتی بالاتر ( حدود ۱۱۷ میلیون ) از رقیب خود نیز به فروش می‌رسد و البته برخلاف تانلند تنها با پیشرانه دیزلی در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت.

وانت نیسان-1

با سابقه ترین عضو این جمع سه تایی، نیسان پیکاپ است، خودرویی که با وجود قدیمی تر بودن، تا حدودي طرفداران خود را در بازار دارد تا عده‌ای، گزينه مناسب در این بخش را اختصاص به آن دهند. هرچند وانت بارها هیچگاه از طراحی بدنه جذابی برخوردار نبوده‌اند ولی وقتی صحبت از پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، ناخودآگاه بحث ظاهر خودرو نیز به پارامترهای موثر افزوده خواهد شد. از این منظر نیسان با قدمتی بیش از ۱۸ سال، چهره خسته خود را به سرعت به بیننده نشان می‌دهد که البته در این میان تکراری و یک‌نواخت شدن طراحی آن نیز دلیل دیگری برای عدم جذابیت ظاهری است.

کیفیت ساخت و مونتاژ این خودرو در رده خوب قرار دارد و از آنجایی که عملا استفاده باربری از آن نمی‌شود، صندلی‌های راحتی نیز برای مصارف شهری و خانوادگی دارد هر چند که همچون هر وانت دیگری نباید انتظار آسایش یک مدل سدان به خصوص در ردیف صندلی‌های عقب را از آن داشت. پیشرانه این خودرو از نوع چهار سیلندر ۱۶سوپاپه به حجم ۲٫۴ لیتر است که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۳۳ اسب بخار و گشتاور ۱۹۷ نیوتن‌متر را داراست و یک گيربكس پنج‌دنده نیز نیروی تولیدی را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. نیسان پیکاپ تنها عضو بنزینی گروه است و در عین حال ضعیف‌ترین آنها نیز به حساب می‌آید هر چند که نباید آن را خودرویی کند و کم توان دانست.

وانت فوتون

ایران‌خودرو در ابتدا با عرضه پیکاپ خود سر و صدای زیادی را به راه انداخته بود. فوتون تانلند را شاید به جرات زیباترین و با ابهت‌ترین وانت متوسط بازار داخلی در نظر گرفت که تجربه سواری متفاوتی با بقیه رقبای خود به سرنشینان ارایه میدهد. در خصوص طراحی ظاهری و اتاق نیز خودرویی به روز و مدرن به نظر می‌رسد ضمن این‌که دارای کیفیت ساخت بسیار خوبی است. پهنای زیاد و به طور کلی ابهاد بزرگ خودرو باعث شده تا فضای داخل اتاق برای پنج سرنشین بزرگسال واقعا مناسب باشد ضمن این‌که ارتفاع تانلند نیز بیش از دو رقیب دیگر خود است تا در ظاهر نیز خودروی بزرگتری به چشم آید.

مدل دودیفرانسیل تانلند از پیشرانه ۲٫۷ لیتری توربو دیزل به قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متری سود می‌برد که برای وزن ۱۸۲۰ کیلوگرم آن به نظر کافی میرسد. صدای خروجی از پیشرانه آن به عنوان یک وانت جالب توجه است و عملکرد گيربكس پنج‌دنده نیز کاملا با پیشرانه در هماهنگی کامل به سر می‌برد هر چند که این وانت‌ها به هیچ وجه برای رانندگی سریع و پرسرعت ساخته نشده‌اند.

وانت ایسوزو DMX نیز مانند تانلند خودروی بزرگی و سنگینی به چشم می‌آید که البته واقعا هم همین گونه است. اما نکته جالب توجه در خصوص این خودرو شاید عدم عرضه آخرین نسل آن به بازار داخلی باشد و تنها به نمونه فیس لیفت شده نسل اول آن، با قیمت بالاتر از تمامی رقبا اکتفا شده است. مدل مورد بحث در سال ۲۰۱۲ جای خود را به نسل دوم DMX داده تا در مدل جدیدتر شاهد بهینه سازیها فراوان در آن باشیم. به دور از این مساله، ایسوزو پیکاپ خودروی قابل قبولی به نظر میرسد.

وانت فوتون کابین

طراحی آن به لحاظ جذابیت چیزی مابین فوتون تانلند و نیسان پیکاپ است هر چند که با دیدن نسل جدید، به صراحت باید آن را قدیمی دانست! پیشرانه دیزلی مورد استفاده در این خودرو با حجم سه لیتر بزرگترین در گروه است و قدرت ۱۶۳ اسب بخاری و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتری آن را همتراز با فوتون قرار میدهد ولی با ۷۰ کیلوگرم اضافه وزن در خصوص رقیب چینی خود، کندتر و پر مصرفتر خواهد بود. همانند دو خودروی دیگر حاضر در این جمع یک جعبه دنده دستی وظیفه انتقال قدرت پیشرانه را به سیستم چهار چرخ متحرک آن بر عهده دارد تا حرکت با ديماكس در مناطق آف‌روود نیز به راحتی میسر باشد. در مجموع آنچه مشخص است، افزایش رقابت در کلاس پیکاپ‌های متوسط لوکس در بازار داخلی است که بیشتر باید آن را مدیون عرضه مدل‌های چینی دانست.البته از محدودیت های خودروهای دیزلی از نظر کیفیت سوخت نیز نباید غافل شد که در کشورمان مسئله مهمی به نظر می رسد.

وانت ایسوزو-1

در میان سه خودروی مورد بررسی که در محدوده قیمتی تقریبا نزدیک به یکدیگر قرار دارند، شاید انتخاب خودروی مناسب‌تر آنگونه که به نظر می‌رسد ساده و آسان نباشد چرا که هر یک برتری‌ها و نقاط قوت مخصوص به خود را دارند. نیسان پیکاپ طبیعتا به واسطه حضور طولانی در بازار دارای بهترین خدمات پس از فروش است، چیزی که به ویژه در مورد پیکاپ‌ها امر حیاتی خواهد بود. اما اگر به دنبال بهترین خودرو در قبال مبلغ پرداختی باشید، پیکاپ ایران‌خودرو بهترین انتخاب به نظر می‌رسد ضمن این‌که علاوه بر آن دارای پیشرانه قدرتمند، طراحی خوب و کیفیت ساخت مناسب است. هنوز اظهار نظر در خصوص ایسوزو DMX پیش از عرضه رسمی در بازار زود است ولی به واسطه قیمت بالاتر، شاید بسیاری از افراد ترجیح دهند که حتی به خرید نمونه‌های دست دوم تویوتا هایلوکس اقدام کنند تا خرید مدل صفر کیلومتر نسل پیشین این وانت!

دنده 6 : البته در کنار این سه وانت، رامک خودرو نیز چندی است که مدل وانت شده از شای بلند سنگ یانگ اکتیون را به نام اکتیون اسپرت پیش فروش می کند که با پیشرانه 150 اسب بخاری و گیربکس پنج سرعته دستی چیزی در حدود 120 میلیون تومان قیمت دارد و برای افرادی که بیشتر از وانت، به یک SUV دو دیفرانسیل با قابلیت حمل بار نیاز دارند، می تواند گزینه قابل تاملی باشد.

3 دیدگاه

  1. من نمی تونم درک کنم که واقعا چرا باید همچین پولی صرف وانت کرد حتی واسه آفرود

    1. جناب یه پسر اگر کسی معدن داشته باشه و یا یک کارخانه آب معدنی که بایستی در ارتفاعات قرار داشته باشه و یا کسی کمباین داره که همزمان هم نیاز به یک ماشین شاسی بلند واقعی برای حرکت در جاده های فرعی و زمینهای کشاورزی و همزمان نیاز به حمل وسائل سنگینی مانند بشکه های گازوئیل و قطعات یک خط تولید که نه اونقدر بزرگ و سنگین باشد که نیاز به تریلر و یا بوژی کش داشته باشه و نه اونقدر کوچک که در صندوق ماشین سواری جا بشه نیاز به همچین ماشینهائی خواهد داشت.البته برای آفرود با هزینه به مراتب کمتر از لندکروز نیز کاربرد دارند.
      پیکاپ نیسان واقعا یه وانت ضد ضربه هست و به قول معروف استخوان فیل هست.از اون ماشینهای کم استهلاکی که هیچوقت ناامیدت نمیکنه و همیشه در دسترس و گوش به فرمان.
      برخلاف ظاهری غیر عضلانی که کو چک به نظر میرسه وقتی داخلش مینشینید ماشینی بزرگ و بلند و با صلابت به نظر شما خواهد امد.
      مزایا:
      1-مستحکم و با صلابت

      2-کم استهلاک و گاها بدون استهلاک
      3-فرمان هیدرولیکی بسیار نرم ,حتی نرمتر از سواریها البته نه مانند آمریکائیها.
      4-برخلاف خشکی و فنربندی سفت در جاده های شنی با دست اندازهای زیاد ولی ریز نرم و بدون هیچ صدای اضافه ای حرکت میکند
      5-کولر نسبتا خوب
      6-علیرغم بلند بودن هندلینگ و پایداری مناسبی دارد حتی بهتر از برخی ماشینهای سواری

      معایب:
      1-بسیار ناامید کننده هست ماشینی که 90میلیون قیمت دارد دارای صندلی یک تیکه در جلو هست که مشکلات عدیده ای ایجاد میکند مانند 1-1-چنانچه قد راننده با قد سرنشین اختلاف داشته باشد تنظیم صندلی به گونه ای که هر دو راحت باشند مشکل است 1-2-با توجه به اینکه کولر فقط در جلو دریچه دارد و بین صندلی راننده و سرنشین فاصله ای وجود ندارد باد کولر براحتی به عقب ماشین نمیرود.1-3-اهرم تنظیم کفی صندلی خیلی کوچک و نامتناسب هست.
      2-قسمت عقب بسیار تنگ و کم جاست و برای افراد بلند قد غیر قابل استفاده است مگر کجکی بنشیند
      3-ماشینی با این قیمت تنظیم آینه های نه تنها برقی ندارد بلکه از داخل هم نمیشه با دست تنظیمش کرد.
      ودر پایان مصرف میانگین 13لیتر است.و حداکثر سرعتی که در جاده معمولی تونستم باهاش برم 155کیلومتر بوده که البته جزءموارد مورد بررسی یک پیکاپ نیست.
      همچنین خرید یک ماشین شاسی بلند و یا حتی کراس اوور برای کسی که استفاده واقعی ازش نمیکنه بزرگترین اشتباه هست چون کیفیت سواری بهترین کراس اوورها هم به پای ماشینهای سدان معمولی نمیرسه و هزینه های یک شاسی بلند و مصرفش به مراتب بیشتر از یک سدان است.لذت و هندلینگ بسیار کمتری نسبت به سدان دارد و میشه گفت صرفا چشم و هم چشمی و مد بودن افراد رو به سمت خرید شاسی بلند و یا بدتر از اون کراس اوور سوق میدهد.

  2. نتیجه بررسی و تست فنی پیکاپ آمیکو که طراحی و ساخت شرکت چینی Huanghai است برتری ظاهری این وانت را مشخص می کند وانتی جادار ، نسبتاً مجهز با ظاهری قدرتمند که نمای جانبی و پشت خودرو زیبا و متناسب است اما نمای جلو این خودرو کار را خراب کرده است. در حالیکه طی دو سه سال گذشته بیشتر وانت های جهانی سعی کرده اند چراغ های جلو را به طور افقی کشیده و ظاهری مدرن تر را نمایان سازند این شرکت چینی علاقمند به چراغ های بزرگ و نسبتاً ساده است که ما را بیشتر به یاد خودروهای بی اصالت طراحی داخل کشور می اندازد.
    از نظر فنی موتور میتسوبیشی گرچه برند معتبر و معروفی است( البته نه به اندازه تویوتا و نیسان ) اما این موتور ساخت چین و تحت نظر یا تحت لیسانس میتسوبیشی است به قول دوستان بازار خودرو شرکت میتسوبیشی یه پولی گرفته و نقشه ها و قالب ها و طرح ها را به شرکت چینی Huanghai فروخته است. حالا باطن موتور هم مانند ظاهر ژاپنی است یا نه بماند.؟؟؟؟
    ایده خوبی که شرکت آمیکو بکار برده تا اقبال عمومی برای خرید این خودرو را بالا ببرد استفاده از سیستم دوگانه سوز در پیکاپ آمیکو است در واقع مهندسان شرکت آمیکو با گازسوزکردن پیکاپ آمیکو (آسنا) سعی در بالا بردن تقاضا و فروش خوب و کسب درآمد فروش بالا از این خودرو دارند غافل از اینکه مردم ایران متفکرتر از آن هستند که فریب این ایده پیش پاافتاده را بخورند همه می دانند در بازار خودرو و در مراکز گاز سوزکردن خودرو ، هزینه گازسوز کردن خودرو بین 700 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان است تازه این نرخ مراکز استاندارد است که کپسول و رگولاتور و اتصالات استاندارد بین المللی می اندازند واگرنه در تعمیرگاه ها و کارگاه های غیراستاندارد نرخ گازسوز کردن به بالای یک میلیون تومان نمی رسد.
    در شرایطی که پیکاپ نیسان ژاپنی دست دوم و سرپا و قدرتمند مبالغی بین 35 تا 50 میلیون است و پیکاپ ریچ که مشابه همین پیکاپ ژاپنی با همان طراحی و ظاهر و با موتور پینی مشابه موتور آسنا (پیکاپ آمیکو) با قیمت صفرکیلومتر حدود 67 میلیون تومان و تازه با شرایط خرید اعتباری و پرداخت چند مرحله ای و وام است کدام آدم دیوانه ای می آید و پیکاپ آمیکو (آسنا) را با قیمت بالای صد میلیون می خرد چون پیکاپ آمیکو دقیقاً مشابه ریچ و با موتور مشابه چینی و بدنه مشابه چینی است تنها ظاهری بزرگتر و سنگین تر و دارای مقاومت تونل باد بیشتر است که ظاهرش هم عاریت گرفته از خودروهای آمریکایی است با این تفاوت که وانت آمریکایی دارای بدنه ای با فولاد تقویت شده و شاسی بسیار محکم است ولی بدنه و شاسی خودروهای چینی ……..اصلاً قابل مقایسه با آنها نیستند پس براحتی میتوان یک وانت ریچ یا کاپرا خرید و با هزینه ای کمتر از 2 میلیون ( با کفی جدید قسمت بار) آن را دوگانه سوز استاندارد کرد و نیازی به هزینه کردن پنجاه میلیون بیشتر برای دوگانه سوز بودن و ظاهر زیبا داشتن خودرو نیست.
    از طرفی آمیکو ادعا کرده وانت آسنا 3.5 تن است که در واقع 2تن وزن خودرو و یک و نیم تن هم بار می کشد البته این را در عمل باید دید چرا که معمولاً برای جلوگیری از فشار به موتور و صدمه دیدن گیربوکس و پلوس بردن بار بالای یک تن کار اشتباهی است البته وانت های مزدا و ریپ و کاپرا هم توان بردن بار یک تنی را دارند حتی پیکان وانت هم این توانایی را دارد اما با سرعت کم و احتیاط این امر امکان پذیر است.
    تنها وانت نیسان یا همان زامیاد و سایپا توان بردن بارهای تا دو تن را به دلیل شاسی و بدنه قوی دارند البته این نوع بارکشی در جاده ها و با سرعت بالای 60 کیلومتر بسیار خطرناک و غیر ایمن است.
    در کل میتوان گفت بیشترموتورهایی که برای انواع وانت تک کابین و دو کابین(پیکاپ) توسط شرکت های چینی طراحی و ساخته می شوند انواع طراحی های میتسوبیشی و تحت لیسانس میتسوبیشی است که در چین ساخته و مونتاژ می شود و بجز برخی قطعات حساس و پیچیده که ساخت ژاپن و کره است تمام اجزای این موتورها در چین ساخته و مونتاژ می شود که در سال های اولیه استفاده کارکرد قابل قبولی دارند اما به دلیل ضعیف بودن آلیاژ بکار رفته در این موتورها و پایین بودن تکنولوژی کارخانه های خودرو سازی چین ، استهلاک این موتورها به تدریج افزایش می یابد و عمر مفید موتورهای ساخت چین پایین است و باید گفت که این موتورها یک بار مصرف هستند و ارزش تعمیر ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا