پلاستیک؛جایگزین ایده آل آسفالت

پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴

پلاستیک؛جایگزین ایده آل آسفالت

یک شرکت هلندی نمونه اولیه یک جاده پلاستیکی را عرضه کرده است که نسبت به نسخه های سنتی دارای دوام 3 برابری است.

 در هنگامی‌که در جاده‌ها در حال حرکت هستید به طور یقین بطری‌های پلاستیکی را در سطح و شانه‌های جاده دیده اید که چشم انداز جاده را آلوده کرده اند و البته شما نیز بسیار وسوسه شده اید که در این نازیبایی چشم انداز با انداختن یک بطری شریک شوید.

حالا یک شرکت هلندی مدعی شده است که می‌تواند از پلاستیک‌های بازیافتی اقدام به ساخت جاده کند که این جاده‌ها موسوم به PlasticRoad به صورت یک مدل مفهومی‌در سطح محدودی اجرا شده که توسط شرکت VolkerWessels تولید شده است که این یک شرکت مشهور در عرصه ساخت جاده‌های بین شهری و شهری است.

این شرکت ادعا کرده است که جاده‌های پلاستیکی می‌توانند تا ۳ برابر دارای عمر طولانی تری نسبت به جاده‌های سنتی فعلی باشند و در برابر دماهای مختلف از منفی ۴۰ تا ۱۷۶ درجه فارنهایت از خود مقاومت نشان دهد که البته هنوز برخی جزئیات منجمله رفتار جاده در هنگام تماس با اشیای برنده و.. مشخص نشده است.

جاده‌های لاستیکی دارای مزایای زیست محیطی از جمله استفاده از مواد بازیافتی و کاهش استفاده از آسفالت را دارند زیرا طبق این گزارش آسفالت مسئول ۲ درصد از انتشار جهانی دی اکسید کربن را بر عهده دارد و موجب آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

در ضمن پروسه ساخت این جاده‌ها بسیار سریع تر بوده و در خارج از سایت ساخته می‌شود و در ضمن زمان ساخت ساز از چند ماه به چند هفته کاهش می‌یابد و در ضمن بخش توخالی جاده امکان عبور کابل‌های برق و لوله‌های آب را می‌دهد و در ضمن سبک تر از جاده‌های سنتی است.

شورای شهر روتردام اعلام کرده است که یک برنامه آزمایشی برای این فناوری جدید تدارک دیده است و در ضمن امکانات ازمایشگاهی نیز برای آن تدارک خواهد دید هر چند شرکت مذکور اعلام کرده است که حداقل ۳ سال باید برای عرضه نسخه تولیدی این جاده‌های پلاستیکی صبر کرد.

نهایتا بهره‌گیری از تونل‌های موجود در زیر جاده‌ها می‌تواند مسیری ایده‌آل برای عبور تاسیسات مورد نظر شرکت‌های مختلف از جمله تاسیسات الکتریکی و مکانیکی باشد. در زمین‌هایی با خاک و شرایط نامناسب زیست محیطی نیز به‌کار گیری این جاده‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. این جاده‌ها مانند تکه‌های لگو به هم متصل شده، جدا شده و در صورت بروز مشکل تعویض می‌شوند.

پروفسور هندی Rajagopalan Vasudevan نیز با استفاده از پلاستیک‌های کهنه موفق به تولید پلیمری شده بود که می‌تواند در فرایندی شیمیایی به تولید آسفالت منجر شود. با استفاده از این روش، جاده‌ها مقاوم‌تر، ارزان‌تر و البته سبزتر خواهند شد. هند سال‌های سال است که از این روش برای ساخت جاده‌ها استفاده می‌کند اما در روش جدید شرکت هلندی دیگر خبری از آسفالت نخواهد بود.

به‌نظر می‌رسد با بهره‌برداری عملی از این طرح حتی بتوانیم شاهد بهره‌گیری از موادی که بتوانند سبک رانندگی و نحوه تعامل با لاستیک خودروها را بیش از پیش بهبود بخشند باشیم

به گزارش خودروسازی، البته این شرکت اعلام کرده است که با شرکت‌های فعال در صنعت لاستیک برای تهیه مواد اولیه وارد مذاکره خواهد شد و به هر حال مانند هر فناوری جدید جاده‌های پلاستیکی بسیار بادوام بوده و در صنعت جاده سازی یک تحول بزرگ به حساب می‌آید.


بدون دیدگاه