رنو شریک انحصاری سایپا نمی شود / تولید داستر جدید در پارس خودرو

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ | 7 نظر

رنو شریک انحصاری سایپا نمی شود / تولید داستر جدید در پارس خودرو

ال 90 فیس لیفت،ساندرو،داستر جدید،کلیو و کپچر، در آستانه ورود به بازار

 

 با وجود آنکه یکی از انتقادات جدی مدیران شرکت‌های خودروساز به شرکت رنو همکاری همزمان این شرکت با دو خودروساز بزرگ کشور است، اما براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت رنوپارس در فصل جدید فعالیت‌های رنو این استراتژی تغییر نکرده و رنو به‌طور همزمان با دوشرکت خودروساز همکاری خواهد داشت.

پیمان کارگر، مدیرعامل شرکت رنوپارس روز پنج‌شنبه در نشست خبری با رسانه‌ها تاکید کرد که این شرکت قصد همکاری به‌صورت انحصاری با هیچ یک از خودروسازان ایرانی را ندارد. این موضوع در حالی است که چندی پیش مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا یکی از شروط ادامه همکاری خود با شرکت رنو را همکاری به‌صورت انحصاری خوانده بود.

با این وجود ایران‌خودرو طی یک‌ماه گذشته «کپچر» کراس اوور متعلق به این شرکت را وارد بازار کرد.کارگر در همین باره اما از روشن شدن استراتژی خود در قبال شرکایش در ایران خبر می‌دهد و اینکه این شرکت قصد دارد بار دیگر به‌صورت مشترک با دو خودروساز بزرگ ایرانی به فعالیت بپردازد. وی عنوان کرد: براساس همین استراتژی رنو قصد دارد یک کادر شراکت با ایران‌خودرو و یک کادر با سایپا داشته باشد.

ابهام در خرید سهام خودروسازان ایرانی
خرید بخشی از سهام پارس‌خودرو توسط شرکت رنو یکی دو سالی است که توسط شرکت ایرانی و فرانسوی مطرح است، اما این موضوع تاکنون به‌طور کامل تایید نشده است. دیدار چندی پیش مقامات ارشد رنو از شرکت سایپا و به‌خصوص پارس‌خودرو اما بار دیگر شایعه خرید این شرکت توسط رنو را قوت بخشید؛ به‌طوری‌که بسیاری این بازدید را به معنی همکاری اختصاصی رنو با سایپا تفسیر کردند. با این حال اظهارنظر  هفته گذشته مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو درباره اینکه رنو قصد دارد بخشی از سهام پارس‌خودرو را بخرد، بار دیگر جدا شدن رنو از ایران‌خودرو و همکاری اختصاصی با سایپا را  بر سر زبان‌ها انداخت.

این در شرایطی است که پیمان کارگر تاکید کرد: این شرکت قصد همکاری انحصاری با هیچ شرکتی را ندارد چون که در صنعت خودرو به نفع هیچ کس نیست که خودروساز خارجی به‌صورت انحصاری به فعالیت در یک بازار بپردازد.مدیرعامل شرکت رنوپارس با اشاره به اینکه واقعیت امروز در صنعت خودرو ایران براساس همکاری به‌صورت اختصاصی نیست، گفت: شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا چند شریک خارجی برای همکاری دارند؛ بنابراین وقتی این دو خودروساز بزرگ چند شریک دارند چگونه درخواست دارند که رنو تنها به‌صورت انحصاری با آنها همکاری داشته باشد.وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود نسبت به تولید خودروهای چینی در برخی از شرکت‌های خودروساز انتقاد کرد و این موضوع را عامل مهمی در عدم خرید سهام این شرکت‌ها دانست.وی تاکید کرد: در حال حاضر برای همکاری مشترک یا خرید سهام در حال بررسی گزینه‌های مختلفی هستیم و بازدیدهای بسیاری از شرکت‌های خودروساز داشتیم. به همین دلیل هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ایم.

اولویت‌های رنو در بازار ایران
مدیرعامل رنوپارس در بخش دیگری از اظهارات خود یکی از اولویت‌های اساسی شرکت رنو در ایران را افزایش تولید خودرو دانست و گفت: هر چند هدف ما همکاری با دو شرکت ایرانی است، اما محصولات ما بین این دو شریک مشترک نخواهد بود.پیمان کارگر با بیان اینکه برهمین اساس عرضه مدل‌های جدید مدنظر رنو است، تاکید کرد: غیر از تندر-90 وانت و ساندرو، برای عرضه محصولات دیگری هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی تاکید کرد که مدل جدید داستر قرار است در پارس‌خودرو تولید شود تا بتواند برای صادرات در بازارهای منطقه قدرت رقابت داشته باشد. در کنار این، ایران‌خودرو مدل فیس لیفت تندر-90 را عرضه خواهد کرد ضمن آنکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها کلیو و کپچر نیز توسط ایران‌خودرو عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد که ظرفیت تولید این سه خودرو یعنی تندر-90 ، وانت تندر-90 و ساندرو در ایران افزایش خواهد یافت و می‌تواند به 250 هزار دستگاه در سال برسد ولی هم اکنون روزانه 220 دستگاه تندر-90 در دو سایت ایران‌خودرو و سایپا تولید می‌شود تا پایان سال 2015 به 500 دستگاه در روز خواهد رسید. اما به‌دنبال توافق هسته‌ای، خودروسازان ایرانی فصل تازه روابط با خودروسازان اروپایی را آغاز کرده‌اند. 

هر چند سطح مذاکرات آنها تاکنون همکاری برای رفع نیازها بوده است، اما با اشتیاق و حضور خودروسازان جهانی موضع امروز خودروسازان ایرانی تغییر کرده است. آنها نه تنها از تغییر شرکای خود خبر می‌دهند؛ بلکه از شرکای گذشته خود درخواست غرامت کرده‌اند. علاوه‌بر این شرط و شروط ایرانی‌ها برای همکاری با خودروسازانی که در گذشته دست ایران را در حنای تحریم‌ها گذاشتند، دادن ضمانت‌نامه برای همکاری مشترک و موثر است.

مدیرعامل رنوپارس نیز در این باره گفت: رنو تنها خودروساز غیرچینی بود که ایران را ترک نکرد به همین دلیل تاکنون کسی از ما برای ادامه همکاری درخواست ضمانت‌نامه نکرده است.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان ایرانی حق دارند از خارجی‌ها تضمین بخواهند افزود: برخی از شرکت‌های خودروساز خارجی بدون در نظر گرفتن مسوولیت‌شان در برابر خودروسازان ایرانی و مهم‌تر از آن مشتریان، مسوولیت‌های خود را رها کردند.
وی با انتقاد از اینکه این شرکت‌ها از ریسک ماندن ترسیدند و در بازار ایران باقی نماندند، تاکید کرد: در حال حاضر شرکت‌های خودروساز حق دارند با دریافت تضمین به همکاری بپردازند و باید محکم کاری کنند.در حالی که ایران‌خودرو به‌عنوان شریک و همکار سابق پژو در ایران برای این شرکت خط و نشان می‌کشد، اما مدیرعامل رنوپارس معتقد است که تا رقبا به بازار ایران وارد نشوند، بازی جالب‌ نخواهد بود.

وی درباره حضور پژو و دیگر رقبا در بازار ایران گفت: ما از حضور رقبا در بازار ایران خوشحال خواهیم شد؛ زیرا تا رقابت نباشد بازار محصولات متنوع نخواهد داشت و کیفیت ارتقا پیدا نمی‌کند و مشتریان راضی نخواهند بود.

حالا باید منتظر ماند و واکنش مدیر عامل سایپا را به این تعیین استراتژی رنو دید.

به نظر شما آیا احتمال دارد که سایپا با پا فشاری بر مواضع مدیرعامل جدید، از همکاری با رنو اجتناب کند؟


7 دیدگاه

  1. رحمت | مرداد 11, 1394 | لینک نظر

    امیدورام با تمام این تغییرات، قیمت های مناسبی بر روی محصولات جدید گذاشته شود تا مردم بتوانند استفاده کنند. باید توجه داشت که در تمام دنیا، هر چه رقابت بیشتر شود، کیفیت و نیز قیمت گذاری مناسب تر خواهد شد.
    من خودم به رنو داستر جدید 4WD، البته با قیمت مناسب، علاقه مندم. از دوستان کسی می تواند قیمت احتمال این رنو مونتاژ شده را پیش بینی کند

  2. سید امیر | مرداد 10, 1394 | لینک نظر

    ایران خودرو با فولکس واگن قرارداد ببنده
    سایپا شرکت پارس خودرو را واگذار کنه و شرکت پارس خودرو با رنو انحصاری همکاری کنه
    شرکت سایپا هم با فیات کرایسلر همکاری انحصاری کنه ، نه با جنرال موتورز
    شرکت های کوچولو موچولو هم برن با چین و ژاپن و باقی مونتاژ کاری با تعرفه بالاتر انجام بدهند

    شورای رقابت رو هم بعدش بردارید چون رقابت گسترده میشه و فهم شرکت های خارجی به ایران خودرو و سایپا خواهد رسید

    • در پاسخ به: سید امیر

      سید امیر | مرداد 10, 1394 | لینک نظر

      خودرو سازی تنها با شراکت انحصاری پدید میاد.. که مثلا بگیری رو پلت فرم طرف قرارداد ماشین خودتو بزاری. مثلا کیا موتورز که موتوراش مال جنرال موتورزهم

    • در پاسخ به: سید امیر

      علیرضا | مرداد 13, 1394 | لینک نظر

      وقتی بازار رقابتی میشه که انحصار وگمرک برداشته بشه و تاوقتی دولت تو خودروسازی سود کنه گمرکو بر نمیداره برای اینکه دولت گمرکو برداره باید از خودروسازا سود نکنه برای اینکه از خودرو سازا سود نکنه باید اونا خصوصی شن برای اینکه اونا خصوصی شن نباید ماشین بخری تا خودرو سازا زیان ده بشن و دولت مجبور به فروششون شه نخر آقا نخر

  3. سهیل | مرداد 10, 1394 | لینک نظر

    مدیران هوشمند معمولا به منافع حال و اینده مجموعه تحت سرپرستی خویش می اندشند نه به ضرر و بخل و کینه ورزی گذشته.

  4. فرامرز | مرداد 10, 1394 | لینک نظر

    چراگيردادن به رنوباز

  5. کاد | مرداد 10, 1394 | لینک نظر

    عجب رقابتی! رنو همزمان شریک تجاری دو تا خودرو ساز تو ایران بشه! … چی بگم والا