تا 15 سال دیگر،رانندگی منسوخ خواهد شد

جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ | 3 نظر

تا 15 سال دیگر،رانندگی منسوخ خواهد شد
سال گذشته، بیش از ۲۷۵ هزار چینی، ۲۳۸ هزار هندی و ۳۳ هزار آمریکایی در حوادث رانندگی کشته شده‌اند. این در حالی است که از سال ۱۹۶۵ تاکنون شرکت‌های خودروسازی در حال بهبود شرایط ایمنی و قابلیت اطمینان وسائل نقلیه موتوری هستند و نتیجه همچنان امیدوار کننده نیست.

     

    به نقل از عصرایران، برخی از کارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند که شاید تا سال 2030 دیگر حق رانندگی خودروهایمان را نداشته باشیم. این در حالی است که اقتصاد کنونی کشورهای جهان متاثر از میلیون‌ها راننده کامیون، راننده‌ تاکسی و افرادی است که مسئولیت تحویل کالا را به عهده دارند. کارشناسان بر این باورند که در عصر حاضر که عصر نوآوری‌های بی‌پایان است، قرن‌ ارتباط انسان با خودرو به صورت دائمی قطع می‌شود.

    به گزارش TechCrunch، این امر هیچ ارتباطی به «نسل هزاره» یا «سرویس اوبر» – اپلیکیشن تلفن هوشمندی که مسافران را با رانندگان مرتبط می‌سازد- یا تخریب محیط‌زیست و تغییر آب‌وهوا یا بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی ندارد. رانندگی باید ممنوع شود و ممنوع خواهد شد زیرا در حال حاضر ما فناوری داریم که می‌تواند از تصادفات جاده‌ای مرگ‌بار که مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود، جلوگیری کند. سالانه 1/2 میلیون نفر جان خود را به دلیل تصادفات خودرو در سرتاسر جهان از دست می‌دهند.

    خودرو بدون راننده آئودی در حال رکورد زدن در پیست هاکنهایم

    سال گذشته، بیش از 275 هزار چینی، 238 هزار هندی و 33 هزار آمریکایی در حوادث رانندگی کشته شده‌اند. این در حالی است که از سال 1965 تاکنون شرکت‌های خودروسازی در حال بهبود شرایط ایمنی و قابلیت اطمینان وسائل نقلیه موتوری هستند و نتیجه همچنان امیدوار کننده نیست.

    کمربند ایمنی، ایربگ یا کیسه هوا، ترمز ضد قفل و سیستم‌های کنترل فشار تایر همه و همه راهکارهایی است که برای کاهش تلفات جاده‌ای اتخاذ شده‌اند. اما تاکنون سازندگان خودرو نتوانسته‌اند با بزرگترین عامل مرگ‌ومیر جاده‌ای در جهان یعنی «خطای انسانی» مقابله کنند. به همین دلیل است که کارشناسان و سازندگان خودرو به استفاده از فناوری‌های امروزی برای نجات جان میلیون‌ها نفر فکر می‌کنند.

    گوگل، پیشگام سازنده خودروی بدون راننده، تاکنون خودروی خودکارش را در بیش از یک میلیون مایل و در همه شرایط همانند در زمان بارش برف و باران رانده است و نتیجه قابل قبولی نیز به دست آورده است. خودروهای بدون راننده 40 برابر خودروهای معمولی ایمن رانده‌اند.

    خودرو بدون سرنشین گوگل

    در حقیقت، ماشین‌های خودران در طول زمان آزمایش فقط 11 بار تصادف داشته که در این موارد نیز علت تصادف نبوده‌اند. براساس اطلاعات و آمار، خطای انسانی مسبب 94 درصد تصادفات رانندگی روی کره خاکی است و حتی آموزش‌ها نیز در این عرصه نتوانسته خطای انسانی را کاهش دهد. در این راستا نیز مصرف مشروبات الکلی مسئول بیش از یک سوم مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای در جهان به شمار می‌رود.

    از هر چهار تصادف رانندگی در ایالات متحده آمریکا، یک مورد به دلیل مستی راننده و یا مشغول بودن راننده به ارسال پیامک بوده است. جالب است بدانید که در این کشور، تصادفات ناشی از فرستادن پیامک رانندگان شش برابر بیشتر از تصادفات ناشی از مستی است.

    در حقیقت، هر چقدر فناوری بیشتری در دست انسان جا می‌گیرد، وضعیت رانندگی‌اش بدتر می‌شود و مهم‌تر از آن، انسان‌ها نیاز به استراحت دارند اما ربات‌ها خستگی‌ناپذیرند و در نتیجه در مورد خودروهای بدون راننده این فاکتور نیز از بین می‌رود. به گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، 69 درصد از دارندگان خودروی آمریکایی دست‌کم یک بار در ماه با خواب‌آلودگی رانندگی کرده‌اند.

    خودروهای بدون راننده هیچ وقت مست نمی‌کنند، عصبی و خواب‌آلود نمی‌شوند و همین امر چندین فاکتور تصادفات رانندگی را حذف می‌کند. خودروهای بدون راننده مجهز به تمامی فناوری‌ها و ابزارهایی هستند که خطای رانندگی‌ را به صفر نزدیک کنند؛ دوربین‌ها، حسگرهای مادون قرمز- برای دید در شب- نقشه‌های آنلاین و به‌روز شده و نرم‌افزارهایی که دقت خودرو را افزایش می‌دهند.

    این خودروها می‌توانند سریع‌تر از انسان ترمز کنند و تغییرات جاده را که غیرقابل مشاهده برای چشم انسان است، پیش‌بینی کند. این خودروها حتی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا از وضعیت ترافیک جاده‌ها نیز مطلع شوند و اطلاعات مربوط به جاده‌ها را برای همدیگر به اشتراک بگذارند.


    3 دیدگاه

    1. محسن | شهریور 8, 1394 | لینک نظر

      توی ایران اگه تا 15 سال دیگه خودروهایی مثل پراید کوپه (محصول جدید سایپا برای جوانان!) سمند واگن XLE و 405 SLXi و وانت نیسان جدید (با آپشن خاص کولر و ترمز دیسکی!) نداشته باشیم، باید کلاه مونُ بندازیم بالا. خودروی بدون سرنشین پیشکش

    2. TIGGO5 ONLY ! | مرداد 24, 1394 | لینک نظر

      فعلا ما هنوز افرادی داریم که دنده دستی رو بهتر از خودکار میدونن چه برسه به اینکه بخان رانندگی رو بدن دست خود ماشین…این مطالب فعلا جا نیفتاده برا ایران.

      اما همونطور که ظرف 4 سال از ورود شاسی بلندهای ارزان مردم سلیقشون تغییر کرد افراد زیادی هم ممکنه با ورود تکنولوژی جدید به شرط قیمت منطقی به سمت رانندگی خودکار کشیده بشن

      • در پاسخ به: TIGGO5 ONLY !

        کاوه | مرداد 31, 1394 | لینک نظر

        در مورد بهتر و یا بدتر بودن دنده اتوماتیک نسبت به دنده دستی هیچ حکم قاطعی نمیشه صادر کرد و کاملا بستگی به نوع و مکان و سلیقه راننده دارد.در اینکه دنده اتوماتیک رانندگی راحتتری دارد هیچ شکی نیست و در شهرهای پرترافیک برای کسانی که هر روز مجبورند در شهر رانندگی کنند مسلما دنده اتوماتیک راحتتره ولی برای کسی که مشکل جسمی ندارد و در رانندگی تنها به مسئله طی کردن یه مسیری فکر نمیکند و لذت رانندگی برایش در درجه اهمیت بالائیست و همچنین بیشتر در جاده رانندگی میکند مسلما دنده دستی ارجحیت دارد.
        گیربکس دستی قیمت پائینتری دارد ,تعمیرات راحتتری دارد و نگهداری کم هزینه تری دارد .
        هیچ شکی نیست که در یک ساختمان چند طبقه آسانسور رفت و آمد را به طبقات بسیار ساده میکند ولی برای طبقات 1 و حتی 2 چیزی بجز وقت تلف کردن نیست و اینکه صبر کنی آسانسور از طبقه 10 بیاد پائین تا شما سوار شوی و به طبقه 1 و یا 2 بری.
        پیام اصلی این نوشتار این نیست که ما خودمون و یا مردم رو به پائین بودن سطح فرهنگی و دانائی متهم کنیم بلکه این است که کسانی که دائم داد و بیداد میکنند و ماشینها و سازندگانشو قاتل و آدمکش مینامند بدونند عامل اصلی ایمن رانندگی کردن خود راننده و به بیانی انسان هست و اگر این مورد را نپزیریم هر چقدر هم ماشینها ایمن باشند (که اگر باشند خیلی هم خوب است) با رانندگی بی احتیاط ما جان راننده و سرنشینان دائم در خطر است.شخصا 6سال ماشین دنده اتوماتیک داشتم ولی الان دنده دستی دارم و از دنده دستی لذت میبرم حتی در ترافیک هم باهاش مشکلی ندارم.
        در مورد شاسی بلندهای ارزون فکر میکنید چه مزیتی به یک ماشین سدان با همون قیمت دارند ؟هیچ و اگر نمیپزیرید پیشنهاد میکنم در فصل 22 قسمتی که مربوط به مقایسه شاسی بلندهای شهری(کراس اوورها) با سدانهای سواری ارزونتر در برنامه تاپ گیر رو حتما نگاه کنید.من به خودم اجازه توهین به هیچ سلیقه ای را نمیدهم ولی نظر جرمی کلارکسون و جیمز می این بود که این (…..)اشتباهترین انتخاب است که بجای سدانهائی که سواری لذت بخشتری دارند و ارزونتر هم هستند شاسی بلند خرید و نمونه هوندا سیویک و و هوندا crv را مثال زد.که بهترین شاسی بلند سال هست حالا دیگه شاسی بلندهائی که حتی ارتفاع از زمینشون هم کمتر از سدانها است هیچ.