روابط رانتی،علت افت کیفی خودروهای داخلی

شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

روابط رانتی،علت افت کیفی خودروهای داخلی

به گزارش خبر خودرو ، عضو انجمن قطعه سازان گفت : در صورتی که خودروسازان داخلی بواسطه شرایط ایجاد شده با شرکت های صاحب برند و معتبر همکاری مشترک نمایند بالطبع قطعه سازان نیز در جریان این همکاری ها قطعاتی را طراحی و تولید می کنند که موجب  توسعه و ارتقاء صنعت قطعه سازی کشور خواهد شد.

علی اکبر جوانروح در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : البته در جریان این همکاری به نظر می رسد بسیاری از شرکتهای خارجی صرفا بازار ایران را هدف قرار دادند از این رو باید تلاش شود تا در جریان همکاری ها انتقال دانش و تکنولوژی در صدر اول مذاکرات قرار گرفته و ایران صرفا بازار فروش محصولات اروپایی نگردد.

وی تصریح کرد : البته شرایط فروش شرکتهای خودروساز خارجی در ایران بستگی به نحوه برخورد و همکاری خودروسازان داخلی با  این شرکتها دارد اگر به عنوان مثال ایران خودرو عزم جدی داشته باشد که با پژو قطع ارتباط کند و با خودروسازان مطرح دیگر در دنیا همکاری نماید رشد صنعت خودرو و قطعه سازی ایران محقق خواهد شد.

وی اظهار داشت : در صورتی که قطع همکاری پژو با ایران صرفا با عذرخواهی و یا توجیه ادامه یافته  و ایران هم به دلیل سرمایه گذاری در قالب ها و هزینه های صورت گرفته در این جریان خواستار همکاری مجدد باشد طبعا وضعیت صنعت خودرو و قطعه سازی کشور همچون گذشته بوده و تغییر نخواهد کرد.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور در ادامه با انتقاد از تبعیض های صورت گرفته در جریان همکاری قطعه سازان با خودروسازان داخلی ، یاد آورشد : متاسفانه امروز قطعه سازانی که  دارای دانش فنی هستند جزء  تامین  کنندگان اصلی خودروسازان نیستند بلکه شرکتهایی تامین کننده هستند که با خودروساز رابطه دارند و متاسفانه خودروسازی در ایران ضوابطی نیست بلکه صرفا روابطی است.

جوانروح افزود : البته این جریان ارتباطی به مدیران خودروسازی ندارد بلکه در سطوح پایین تر شرکتها این اتفاقات رقم می خورد.

وی اظهار داشت : متاسفانه امروز قطعه سازانی تامین کننده شرکتها هستند که قطعات را وارد می کنند و حتی خود شرکتها پس از ورود نیز گاهها رنگ قطعه را هم ندیده و از گمرک قطعه سازی که قرار است این قطعات را مجموعه نموده و به شرکتهای خودروساز تحویل دهد ترخیص می کند.

وی با اشاره به وجود رانت در بخش تامین قطعات شرکتهای خودروساز گفت : متاسفانه تنها نظارت های سطحی بر جریان تامین قطعات و زنجیره تامین خودروسازان صورت می گیرد.

وی با توجه به تاثیر کیفیت قطعات بر کیفیت خودروهای داخلی گفت : در صورت نصب حتی یک قطعه تقلبی و بی کیفیت بر روی خودروها طبعا این مساله بر کیفیت کلی خودروهای داخلی تاثیر خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد :امروز همه قطعه سازان بر اساس ضوابط انتخاب نمی شوند.

وی در ادامه آینده صنعت خودرو ایران را بسته به سیاست های دولت در این راستا دانست و گفت : در صورتی که دولت موضوع انحصار خودروسازی در ایران را حل نموده و سیاست خود را در این صنعت تغییر دهد تا بخش خصوصی قادر به حضور و سرمایه گذاری در صنعت خودرو باشد قطعا می توان در آینده  حضور محکم و موثر و پرقدرتی را از صنعت خودرو ایران شاهد بود.


بدون دیدگاه