خارج از شهر با BMW X1 28i

چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

خارج از شهر با BMW X1 28i

 xDrive28i

حضور چند محصول جدید ب ام و در دو سال گذشته و تردد آنها در بین خودروهای کره ای و چینی اگرچه به نظر بسیاری از علاقمندان به خودرو اتفاق خوشایندی است اما نباید از این نکته هم غافل شد که قیمت بالای خودروهایی از این دست و ابهام در چگونگی ثبت سفارش و ورود برخی از آنها در سال جدید موضوعی است که میتواند بر روند حضور آنها در بازار تاثیرگذار باشد. اما فارغ از این موضوع چندی پیش فرصتی دست داد تا یک نسخه از این کراس اوورهای زیبا را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

ب ام و ایکس 1-2

اتومبیل در اختیار ما یکی از فولترین نسخه های وارداتی به کشور است که نسبت به دو نمونه دیگر وارداتی از قدرتی بیشتر برخوردار است. این خودرو نسخه xDrive28i است که همچون دو مدل دیگر 18i و20i از موتوری 4 سیلندر با حجم 2 لیتر بهره میبرد با این تفاوت کوچک که نسخه 28i و 20i از موتور 1997 سی سی و 18i از موتور 1995سی سی برخوردارند. تفاوت اصلی امابه نوع تنفس موتورها و قدرت خروجی آنها برمیگردد که در xDrive28i برابر با 245 اسب بخار در دور 6500 می باشد و این در حالی است که قدرت sDrive18i تنها به 150 اسب بخار در دور 6400 محدود میگردد. بهغیر از این مورد البته تفاوت های عمده دیگری همچون نوع انتقال قدرت به چرخ ها و سطح تجهیزات وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها خواهیم پرداخت. طراحی همچون روال گذشته و قبل از هر چیزی به سراغ ظاهر اتومبیل میرویم که در خرید یک خودرو معمولا اولین ملاک خریدار به حساب می آید.

 

طراحی بدنه X1 کار ریچارد کیم Richard Kim طراح آمریکایی-کره ای تبار ب ام و است که در طراحی آن 3هدف اصلی را مدنظر داشته است: پایبندی به زبان جدید طراحی ب ام و که بعد از حضور ون هویدونگ به عنوان مدیر طراحی در این کمپانی شکل گرفته است، خلق بدنه ای داینامیک و زیبا که نشان از رویارویی با خانواده X این کمپانی دارد و نهایتا ترسیم کراس اووری که در عین جمع وجور بودن ظاهری، از فضایی نسبتا جادار در کلاس خود برخوردار باشد. با این توصیف جلو و عقب خودرو دارای خطوط برجسته و تاثیرگذاری هستند و هنگامی هم که به چهره آن خیره میشوید، چراغ ها را در قالبی فرو رفته می‌یابید که ترکیبشان با جلوپنجره قلوه ای شکل و مه شکن هایی که بالاتر از حد معمول قرار گرفته اند، مجموعه ای را ترتیب میدهند که بر جذابیت های آن می افزاید.

در این میان فاصله طولانی بین دو محور و کوتاه بودن اوورهنگ ها نیز متضمن چهره داینامیک آن هستند، ویژگی که هم در پهلوهای خودرو و هم در انتهای آن مشاهده میشود. در انتهای خودرو هم با چهره کوچک شده و آشنایی از X3 روبرو هستید که چراغ های Lمانند LED دار آن به خوبی خودنمایی می‌کنند. در پهلوها اما با کوتاه شدن ارتفاع خودرو با کراس اووری روبرو هستید که همانند نزدیک‌ترین رقیب خود آئودی، بیشتر نزدیک به بدنه یک سدان استیشن شده است. اما نکته دیگر در پهلوهای خودرو خطوط لبه دار و تیز در شانه آن است که از روی دستگیره ها عبور میکنند و پهلوهای آن را زیباتر جلوه می دهند. ضمن اینکه بخش هایی از بدنه مانند رکابها و سپرهای جلو وعقب به جهت ایجاد تضاد رنگی و جلوه اسپرت اتومبیل به صورت رنگ نشده، باقی مانده اند.

 

در مورد جذابیت های ظاهری X1 اما باید یادآوری کرد که این خودرو علیرغم برخورداری از جذابیت های بصری، بیشتر برای تامین سلیقه خریداران متعصبی از ب ام و ساخته شده است که جای این کمپانی را در کالس SUVهای جمع وجور خالی دیده اند. خریدارانی که با تعصبی خاص همیشه بدنبال چهره سنتی و آشنای یک ب ام و در خیابان هستند، اگرغیر از این فکر کنیم باید اعتراف نماییم که ب ام و کار سختی برای جذب خریداران در بازارهایی (اروپاو آمریکا) را دارد که یکی از زیباترین های این کلاس یعنی رنجروور ایووک درآنها عرضه می شود. آنها حتی در بازارهای آسیایی مانند ایران هم با وجود خودروهای ارزانتری چون هیوندای IX35، اسپورتیج و نیسان قشقایی کار راحتی پیشرو ندارند. پلتفرم X1 برپایه سری 3 استیشن (تورینگ) است با این تفاوت که طول آن 80 میلیمتر کوتاهتر، پهنایش 20 میلیمتر باریکتر و ارتفاعش 127 میلیمتر بلندتر شده است ضمن این‌که فاصله بین دو محور نیز با 2760 میلیمتر تقریبا با یکدیگر برابر است.

در داخل کابین با همان طرح همیشگی ب ام و در ترسیم داشبوردی مسطح و افقی روبرو هستیم و کلیه دریچه های تهویه، مانیتور و کلیدها مطابق استایل همیشگی ب ام و طراحی شده و از نظر آرگونومیک همه چیز به خوبی در جای خود تعبیه گشته اند. داشبورد کاملا مجهز است و فرمان 3پره و چندکاره آن هم به خوبی به‌کار راننده می آیند. سطح تجهیزات آن در حدی عالی است و اتومبیل به تکنولوژی اختصاصی ConnectedDrive ب ام و مجهز است که مجموعه ای از ابزارهای شبکه ارتباطی- ایتنرنتی، اپلیکشن ها و خدمات آنالین ب ام و را شامل می شود. این مجموعه ضمن اینکه امکان رصد کردن ترافیک مسیر پیش رو را برای راننده فراهم میسازد، فرصت ارتباط با مراکز سرویس و خدمات ب ام و و مراکز امدادی را در اختیار وی قرار می دهد که البته در کشور ما با توجه به فقدان امکانات، استفاده از این آپشن میسر نیست. اما گذشته از وسایل ارتباطی ب ام و که یکی از پیشرفته ترین ابزارهای ارتباطی در نوع خود به حساب می ید از دیگر تجهیزات آن میتوان به گرم‌کن صندلی، تهویه چند قسمتی، کروزکنترل برخورداری از جذابیت های بصری، بیشتر برای تامین سلیقه خریداران متعصبی از ب ام و ساخته شده است که جای این کمپانی را در کلاس SUVهای جمع وجور خالی دیده اند.

 

از دیگر تجهیزات آن میتوان به گرم‌کن صندلی، تهویه چند قسمتی، کروزکنترل فعال، استریو با خروجی 180 وات، ورودی کمکی صوتی و ارتباطیiDrive (ایفون و ایپاد)، پورت های خروجی، بلوتوث و کنترل صوتی روی فرمان، سقف پانورامیک، فیلترهای تصفیه هوا، چراغ مطالعه جلو، کنسول مرکزی با محفظه قرار دادن اشیاء، نمایشگر LCDروی داشبورد، فرمان تلسکوپی و …. اشاره کرد. X1 ولی در داخل کابین یک ضعف بزرگ دارد که به هیچوجه قابل چشمپوشی نیست.

نقطه ضعفی که مربوط به کیفیت پوشش داخل کابین و جنس برخی از قطعات داشبورد است.. درواقع در نمونه مورد آزمایش ما باوجود اینکه اتومبیل از پکیج اسپرت بهره میبرد و فرمان و صندلی ها از چرمی مشکی با دوخت قرمز انتخاب شده اند اما چه کیفیت چرم و چه بخش هایی که از پلاستیک سخت و فشرده ساخته شده اند به گونه ای بوده که برخلاف ادعای کمپانی حکایت از کیفیت پایین متریال درون اتومبیل دارد و جای زیادی برای انتقاد کردن از آن باقی گذاشته است. فضای داخل ولی در حد انتظار و کمی بیشتر از رقبای کره ای خود است. به طور مثال فضای حجم بار برای 420 ،X1 لیتر است که در مقام مقایسه با (لیترX3 (460 خیلی کم نمی آورد. این فضا با خواباندن صندلی ها تا 1350 لیتر افزایش می یابد. برای خریدن X1 در نسخه موردنظر می بایست یک بهای 40هزار دلاری در آن سمت آبها و بیش از 300 میلیون تومان در داخل کشور پرداخت نمایید.

ب ام و ایکس 1-4

ویژگی های فنی و عملکرد X1 نمونه ای قدکشیده از سری یک این کمپانی است و این موضوع را با ورود به داخل کابین و حرکت با آن به خوبی حس خواهید کرد. این خودرو از نظر انتقال نیرو به چرخ ها در دو تیپ تک دیفرانسیل sDrive و تمام چرخ xDrive عرضه می گردد و نسخه sDrive آن تنها نمونه ای در این کلاس است که برخلاف رقبای خود مجهز به سیستم انتقال نیرو به چرخ های عقب شده است. نقطه قوت این خودرو در نسخه xDrive28i مورد آزمایش ما موتور 2 لیتری موسوم به N20 بود که همین امسال جزو برترین موتورهای سال شناخته شده است.

موتوری که مجهز به توربوشارژر است و قدرتی برابر با 245 اسب را به صورت هوشمند به هر 4 چرخ منتقل میکند. حجم این موتور فقط 2 سی سی از مدل sDrive18i بیشتر بوده و کورس و قطر پیستون آن به ترتیب برابر با 90.1 و 84 هستند. ضریب کمپرس10 به 1 و حداکثر گشتاورش 350 نیوتن متر است که از دور 1250 در دسترس راننده میباشد. X1 در نسخه xDrive28i برای انتقال این نیرو به چرخها از یک گیربکس 8 سرعته ZF بهره گرفته است که با نرمی و سرعت عمل بالا این نیرو را به سمت چرخ ها منتقل میکند. گیربکسی که با افزوده شدن بیشتر دنده ها هم کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت کرده و هم موجب تعویض سریع و نرمتر دنده ها شده است. باوجود اینکه حداکثر سرعت X1 با این موتور به 210کیلومتر در ساعت محدود شده است اما چابکی این اس یو وی کوچک اندام 1655کیلویی با ثبت زمان 6.4 ثانیه برای شتاب اولیه در حدی بسیار مناسب ارزیابی میشود. این اتومبیل همچنین قادر است در دنده 4 و در 6 ثانیه از سرعت 80 به 120 کیلومتر در ساعت برسد.

 آزمایش رانندگی بی ام و X1 xDrive28i

مصرف شهری آن به کمک سیستم STAR-STOP در بزرگراه 6.6، در شهر 9.9 و به صورت ترکیبی برابر 7.8 لیتر است که از رقبای کره ای بازار بهتر ارزیابی می شود در حالی که حداقل 60 اسب از رقبای چشم بادامی خود قدرتمندتر بوده و در حدود 4 ثانیه هم زودتر از آنها به سرعت 100 میرسد.

نقطه مثبت دیگر مدل مورد آزمایش، استفاده آن از سیستم استارت- استاپ است که متاسفانه حتی در بین خودروهای وارداتی به کشورمان نیز به کمتر خودرویی برمیخوریم که از این سامانه استفاده کند. در حقیقت بهره گیری از این سیستم در کنار دیگر مواردی همچون سیستم تزریق سوخت، زمانبندی هوشمند سوپاپها و آیرودینامیک مناسب خودروست که میزان مصرف سوخت مناسبی را برای این اتومبیل به ارمغان آورده است. توانایی های بالا و چسبندگی به سطح مسیر همان خصلت همیشگی در اکثر تولیدات ب ام و است که در X1 نیز شاهد آن هستید. استفاده از تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و چندگانه در محود عقب و میله پایدارکننده در هر چهارچرخ موجب میشود که اتومبیل حتی در حالت خاموش بودن سیستم های کنترلی، ثبات مثال زدنی را داشته باشد.

ضمن اینکه در نمونه مورد آزمایش رینگ های استاندارد 17 با نمونه 18 اینچی عوض شده اند. X1 از حیث سطح تجهیزات ایمنی هم کامل است و دارای انواع سیستم های امنیتی،ایمنی فعال، غیرفعال و سیستم هوشمند تماس اضطراری میباشد که پیشتر از این در تکنولوژی ConnectedDrive به آن اشاره شده است. ساختار بدنه به شکل هوشمندانهای برای محافظت از سرنشنان طراحی شده و اتومبیل دارای انواع AIR BAG، ترمزهای ضد قفل، سیستم های هوشمند کنترل تراکشن، ESP، ایموبلایزر موتور، دیسک های خنک شونده، 3 پشت سری برای عقب، چراغ های اتوماتیک مجهز به LED Day Time، کمربندهای با 3 نقطه اتکا برای صندلی غقب، حسگرهای حساس به شدت باران، دوربین عقب، ایمنی حساس به برخوردPost-collision safety systemm، سیستم آماده سازی ترمزهای اضطراری Emergency brak ing preparation و تجهیزات دیگری است که ایمنی آن را به سطح به روزترین استانداردهای سخت گیرانه اروپا رسانده است.

در کل ب ام و X1 آنهم از نسخه xDrive28i را باید نمونه لوکس و کاملی دانست که بزرگترین مزایایش در موتوری قوی، هندلینگی همچون یک سدان، شتاب و عملکردی عالی و مصرف سوخت کم خلاصه میشود. از طرف دیگر بزرگترین ایرادهای آنرا هم باید در جنس نامرغوب و خشک داخل کابین، فضای کم سرنشین عقب و حمل بار آن جستجو کرد.

منبع  : ماهنامه سرعت


بدون دیدگاه