کاهش اجباری نرخ سود شرکت های لیزینگ

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ | 5 نظر

کاهش اجباری نرخ سود شرکت های لیزینگ

در جهت رونق بخشیدن به بازار خودرودر حالی دولت وعده داده در هفته جاری بسته خروج از رکود رونمایی می‌شود، مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش نرخ سود بانکی شرکت‌های لیزینگ خودرو در قالب این بسته خبر داده تا بتواند بازار تقاضا را تحریک کند.

این موضوع در شرایطی مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان، راهکار رفع رکود بازار خودرو را افزایش توان خرید مشتریان از طریق فروش اقساطی و لیزینگی عنوان می کنند. با وجود تاکید کارشناسان بر فروش لیزینگی، اما با عمیق شدن رکود صنعت خودرو ظاهرا توجهی به این موضوع صورت نگرفته است. دست‌اندرکاران صنعت خودرو علت بی‌توجهی درخصوص راه‌اندازی شیوه‌های مختلف فروش از جمله لیزینگ را به‌دلیل نرخ‌های بالای سود شبکه بانکی و عدم جذابیت این موضوع برای مشتریان می‌دانند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که دولت قصد دارد با کاهش نرخ سود در شرکت‌های لیزینگ، مشتریان را ترغیب به خرید خودروی داخل کند.

به نقل از دنیای اقتصاد – آن‌گونه که پیداست وضعیت صنعت خودرو به حدی بحرانی است که دولت در بسته خروج از رکود خود بار دیگر به تغییر نرخ سود بانکی برای فعال شدن شرکت‌های لیزینگ پرداخته است.

در همین زمینه، یک منبع آگاه روز گذشته در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در بسته سیاستی جدید مقرر شده که با فراهم آوردن مقدمات کاهش نرخ سود بانکی، شرکت‌های لیزینگ نیز با نرخ‌های پایین‌تر از نرخ‌های فعلی فعالیت کنند.

 


5 دیدگاه

  1. محسن | مهر 20, 1394 | لینک نظر

    احمقانه ترین ایده است. این جور ایده های اقتصاد دستوزی فقط تو تاریخ اقتصاد جواب درست داده و اون هم تو دوران رکود 1930 ایالات متحده است. قیمت گذاری دستوری هیچ وقت راهکار نبوده و نیست. ببینید همین قیمت های دستوری چه بر سر صنایع اتوموبیل، لبنیات، خدمات درمانی و … و حتی “پایه حقوق ها” داشته؟!

    همه ی اینها تنها به یک چیز منتهی میشن: افت کیفیت، رکود عمیق تر و ایجاد بازار های سیاه و مافیای اقتصادی.

    تنها حالتی که این بسته تا حد کمی جواب بده، اینه که دولت بیاد و بخشی از سود بازپرداخت لیزینگ ها رو به عهده بگیره، مثلا بگه اگر سود 20 درصد هست، لیزینگ تسهیلات رو با بهره 13 درصد در اختیار خریدار خودرو قرار بده و 7 درصد مابقی رو دولت جبران میکنه. البته همین روش هم تبعات سنگین اقتصادی در زمینه ی فساد به دنبال داره.

  2. مصطفی | مهر 20, 1394 | لینک نظر

    تمام بسته سیاستی دولتی مفید باشه، راهکارهای خودروسازیش قطعاً به درد نمیخوره!
    “بسیاری از کارشناسان، راهکار رفع رکود بازار خودرو را افزایش توان خرید مشتریان از طریق فروش اقساطی و لیزینگی عنوان می کنند.”
    کی میگه علت رکود بازار خودرو عدم وجود نقدینگی و قدرت خریده!
    چرا نمیخوان قبول کنن که مردم از خرید خودروی سی سال پیش خسته شدن، از افزایش ظالمانه قیمت آشغالهای داخلی و کاهش کیفیت به ستوه آمدن!
    بابا عصر عصر ارتباطاته، دیگه همه با اینترنت و شبکه های مجازی آشنایی دارن، همه دارن میبین که اکثر کشورهای جهان خودروهای بروز ، با کیفیت و با قیمت و شرایط بسیار عالی دارن به مردم واگذار میکنن.
    تو همین مناطق آزاد ببینید با چه قیمتهایی ماشینهای صفر و کارکرده داره خرید و فروش میشه!!!
    اینم لینک:
    http://kish.divar.ir/browse/%D9%88%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C/vehicles/cars/light/?v01=0,1
    =(
    مگه ما آدم نیستیم، بابا جمع کنید این بساط رو . مردیم از بس تو خیابون پراید و پژو دیدیم!
    من کلی دوروبرم میشناسم که پول خرید خودروی صفر دارن ولی به خاطر مشکلات کیفی، قیمت بالا و ایمنی از خریدش صرفنظر کردن.

  3. محمد | مهر 20, 1394 | لینک نظر

    خودرو های باکیفیتی که با پول خودرو های داخلی میشه خرید
    http://www.aparat.com/v/BzJvn

  4. سعید | مهر 20, 1394 | لینک نظر

    تا رسیدن به قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش جهانی نمیخریم. این حق ما است

  5. مهدی | مهر 20, 1394 | لینک نظر

    لطفا خودروی صفر نخرید و در حد امکان خودروی دست دوم هم نخرید . فقط چند ماه !