اخباراخبار داخلی

واکنش سازمان امور مالیاتی به دریافت مالیات مضاعف از مشتریان ایران خودرو

وام 25 میلیونی خودرو مالیات ندارد

چرایی دریافت مالیات از وام‌گیرندگان خودرو

در حالیکه وام ۲۵ میلیونی خودرو با عدم موافقت بانک مرکزی پس از اجرای یک هفته‌ای متوقف شده و هنوز تکلیف تسهیلاتی که بیش از سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی به مشتریان داده شده است روشن نیست، گیرندگان این وام با مشکل تازه مالیات بر ارزش افزوده مواجه شده‌اند، که معاون سازمان امور مالیاتی در این باره توضیحاتی ارائه داد.

 

 

ایران خودرو از متقاضیان وام 25 میلیونی خودرو، علاوه بر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات دیگری نیز اخذ می‌کند، در حالی که سایپا چنین مالیاتی را از خریداران خودرو نمی‌گیرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا علیایی: بنا بر اطلاعات کسب شده، وام 25 میلیونی ایران خودرو همراه با مالیات وام است، که این مالیات جدای از مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که روی هر خودرو گرفته می‌شود.

البته مالیات بر ارزش افزوده برای تسهیلات مساله جدیدی نیست و لیزینگ‌ها سال‌هاست با این مساله درگیر هستند و از مشتریان خود یکبار مالیات بر ارزش افزوده خودرو (کالا) و یکبار مالیات بر ارزش افزوده تسهیلات (خدمات) دریافت می‌کنند.

اما بین تسهیلاتی که لیزینگ‌ها در اختیار خریداران قرار می‌دهند با تسهیلات بانکی یک تفاوت مطرح است و آن معافیت مالیاتی بانک‌ها و موسسات مالی مجاز و مشتریان آنهاست. بنابراین تسهیلات 25 میلیونی خودرو هم که از طریق بانک‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد نیز باید معاف از مالیات باشد.

خودروسازان تنها مجاز به دریافت 9 درصد مالیات ارزش افزوده خودرو هستند و هر مالیات اضافه‌ای برای دریافت تسهیلات، غیرقانونی است.

ایران خودرو در حالی از خریداران خود دوبار مالیات می‌گیرد که رقیبش سایپا، تنها مالیات مجاز 9 درصد ارزش افزوده را از مشتریان خود می‌گیرد. یک نمونه فاکتور خودروسازی سایپا برای خودرو تیبا2 با استفاده از وام 80 درصدی خودرو را مشاهده کنید:

مالیات وام خودرو-3

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی  در توضیح مسئله پیش‌آمده با تاکید بر اینکه دریافت هر گونه مالیاتی از تسهیلاتی که بانک‌های مجاز پرداخت می‌کنند غیرقانونی است، به بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده استناد کرده و تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده 101 قانون مالیات بر ارزش افزوده به سود و تسهیلاتی که موسسات مالی و بانک‌های مجاز به مشتریانشان می‌دهند، تعلق نمی‌گیرد.

اما طاری‌بخش درتوضیح علت دریافت مالیات 9 درصدی از گیرندگان تسهیلات خودرو تصریح کرد: این مالیات همان مالیات خرید خودرو است و نه مالیات دریافت وام؛ درواقع خریدارانی که از تسهیلات استفاده می‌کنند درست مانند خریداران عادی باید مالیات بر ارزش خرید «کالا» را پرداخت کنند و اگر تحت عنوان مالیات برای دریافت تسهیلات از این افراد مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود غیرقانونی است.

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 

 

2 دیدگاه

  1. چرایی دریافت مالیات از وام‌گیرندگان خودرو؟؟؟
    اول از اینکه دوست دارم پس میگیرم.
    دوم اینکه شما مالیات قطعه ساز و جاده ساز و عوارض زیر سازی و رو سازی و آلوده کردن آینده هوا و هزارتا چیز دیگه رو هم بگیری باز هم ملت همیشه در صحنه بدون کوچکترین ناراحتی میدادن پس چرا نداره بگیر.شما زمزمه 20 درصد رو هم میگفتی بعد میکردی 15 درصد ملت هم میدادن هم دعاتون میکردند که فکر ما بودین کمش کردین.خیلی باحالیم نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا