5 توصیه زمستانی برای نگهداری از خودرو

چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ | 6 نظر

5 توصیه زمستانی برای نگهداری از خودرو

مراقبت از خودرو در سرمای زمستان و یا به هنگام بارش برف و بروز یخ‌زدگی در مسیرها و همچنین افزایش ایمنی خودرو در چنین مواقعی نیازمند توجه بیشتر به خودرو است. در واقع اطمینان از سلامت خودرو و رانندگی مطمئن و ایمن در فصل سرما هرگز پیچیده نیست و نیاز به تخصص ندارد. رعایت چند نکته ساده، مانند آنچه در ادامه می‌خوانید، شما را از خطر تصادف، گیرکردن در میانه برف و هوای سرد می‌رهاند و سلامت شما، سرنشینان و خودرویتان را تضمین می‌کند.

مراقبت از باتری

باتری یکی از بخش‌های خودرو است که به هنگام کاهش دمای هوا احتمالا بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می‌شود و بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در دمای صفر درجه، باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می‌دهد. بنابراین اگر قرار است، مثلا خودرو شما 24 ساعت را در هوای سرد باقی بماند، بهتر است آن را روشن کنید و به موتور اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه کار کند تا از شارژ بودن باتری مطمئن شوید، یا در هوای سردتر از مرگ آن جلوگیری کنید.

بررسی مایعات موتور

در هوای سرد مایعات درون موتور خودرو فشرده می‌شوند و بنابراین ممکن است به خوبی در قسمت‌های مختلف گردش نکنند. پیش از شروع سفر روزانه‌تان، چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو، از قبیل روغن، ضدیخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن جعبه دنده را بررسی کنید و از وضع مناسب آنها مطمئن شوید. در عین حال پیش از حرکت اجازه دهید، خودرو 10 دقیقه در حال درجا کار کند تا گردش کامل این مایعات در همه قسمت‌ها ممکن شود. فراموش نکنید که مایع شیشه‌شور هم باید به اندازه و کاملا آماده باشد، به‌خصوص به هنگام بارندگی یا رانندگی در مسیرهایی که آب و برف بر سطح آنها نشسته یا روی آنها نمک و ماسه ریخته‌اند.

بررسی ترمزها

به هنگام سرما یا بارش برف و باران باید از وضعیت مناسب ترمزهای خودرویتان مطمئن شوید. ترمزهای نامطمئن در چنین شرایطی احتمال تصادف را بسیار بالا می‌برند. اگر موقع ترمز کردن صدایی شبیه جیر جیر می‌شنوید، وقت آن است که لنت‌های ترمز را بررسی و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

برف‌پاک‌کن‌ها

برف‌پاک‌کن‌ها در هوای سرد ممکن است، یخ بزنند و بشکنند یا دست‌کم درست شیشه را تمیز نکنند. بنابراین باید همیشه آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید که سالم هستند و می‌توانند برف و باران یا ذرات گل و نمک و ماسه را به خوبی از روی شیشه پاک کنند. مراقب باشید که وقتی از خودرو استفاده نمی‌کنید، تیغه‌ها همیشه روی شیشه باشند، تا کمتر آسیب ببینند. تعویض تیغه‌ها را هم بگذارید برای پاییز که هوا کمی گرم‌تر است، چون عوض کردنشان در سرمای زمستان کابوسی برای انگشتانتان خواهد بود.

بررسی باد و فشار تایرها

به ازای هر 10 درجه کاهش دما در هوای آزاد، تایرهای خودرو حدود نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می‌دهند. بنابراین در زمستان باید مرتب آنها را بررسی و در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید. این بررسی و تنظیم باد کاری بسیار ساده است و در هر گوشه‌ای می‌توانید، جایی را بیابید که این خدمات را به شما ارائه می‌دهد. تایرهای کم‌باد بسیار خطرناکند و به‌خصوص در هوای سرد یا به هنگام بارندگی که خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده‌اند، کارآیی ترمزهای شما را کاهش می‌دهند و کنترل خودرو را دشوارتر می‌کنند. علاوه‌بر اینها خودرویی با تایرهای کم‌باد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند. تایرها نقشی حیاتی در کنترل خودرو دارند، بنابراین نیازمند بررسی مداوم هستند. همواره مراقب باشید تا به محض آنکه از حالت استاندارد خارج شدند، تعویضشان کنید. توجه کنید که در اغلب اوقات نیازی به تعویض کردن هر 4 تایر نیست. دو تایر جلو معمولا زودتر کهنه می‌شوند، بنابراین می‌توانید دو تایر عقب را جایگزین آنها کنید و تنها یک جفت تایر جدید بخرید. معمولا تایرهای عقب چند هزار کیلومتر بیش از تایرهای جلو دوام می‌آورند.

نکته دیگر آن است که برندهای معروف تایر که تبلیغات آنها را این سو و آن سو می‌بینید، معمولا بسیار گران هستند، اگرچه همواره تایرهایی با کیفیت عالی تولید می‌کنند. مساله اما اینجا است که برندهای کمتر معروف هم ممکن است کمابیش همان کارکرد را به شما ارائه دهد و در مواردی تا 50 درصد ارزان‌تر برای شما تمام شوند. بنابراین اگر هزینه تعویض تایر از نظرتان بالا است، اصراری به خرید بهترین برندها نداشته باشید.

رینگ تایرها باید همیشه صاف و بدون ضرب‌دیدگی یا اعوجاج باشد. در عین حال فشار باد آنها هم باید همیشه در حد استاندارد باشد. دقت کنید که رعایت همین دو نکته ساده بر عمر تایرهای شما می‌افزاید. حرکت طولانی مدت روی تایرهای کم‌باد شما را مجبور خواهد کرد، پیش از موعد مقرر و استاندارد کارکرد خودرو، تایرهایتان را با صرف هزینه‌ای دوباره تعویض کنید.

زمستان-2

بایدها و نبایدهای چگونگی استفاده از ضدیخ در خودروها

با فرارسیدن فصل سرما و برودت هوا، وسائط نقلیه نیاز مبرم به ضدیخ پیدا می‌کنند که برای جلوگیری از خسارت به خودرو، رانندگان باید نکاتی را مدنظر داشته باشند.

به نقل از پایگاه پلیس با فرارسیدن فصل سرما و برودت هوا، وسائط نقلیه نیاز مبرم به ضدیخ پیدا می کنند که در این رابطه سرهنگ محمد ابراهیم نیکجو، رئیس دایره تعمیرات و نگهداری معاونت آماد و پشتیبانی فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی برای جلوگیری از خسارت به وسائط نقلیه، نکاتی را به رانندگان آموزش داده است:

۱- جهت اطمینان از خاصیت ضدیخ مقداری از آب رادیات را در یخچال قرار دهید.

۲- چنانچه خودرو آب کم می کند توجه داشته باشید در اثر ریختن آب سرریز به رادیات در صورت عدم استفاده از ضدیخ از خاصیت ضدیخ کاسته می شود.

۳- خودرو را در فضای مسقف پارک کنید و در صورت عدم فضای سرپوشیده حتی المقدور بر روی خودرو پتو یا چادر کشیده شود یا اینکه شب هنگام دو الی سه مرتبه به مدت ۱۰ دقیقه خودرو روشن و گرم شود.

۴- از کشیدن ترمز دستی هنگام پارک کردن خودداری شود چون کشیدن ترمز دست باعث چسبیدن لنت به کاسه می شود.

۵- آب رادیات و مخزن شیشه شور بازدید شده و در صورت عدم وجود ضدیخ در آن، آب موجود تخلیه شود.

۶- قبل از استارت زدن آب رادیات بازدید شود؛ چنانچه دچار یخ‌زدگی شده از استارت زدن خودداری کرده و بر روی رادیات، شیلنگ رابط بین موتور و رادیات، ترموستات، آب گرم ریخته یا خودرو را روبه آفتاب قرار داده تا یخ زدگی برطرف شود.

۷- موقع استارت ابتدا پدال کلاج گرفته شود بعد اقدام به استارت زدن شود.

۸- بعداز استارت زدن و روشن شدن موتور ۵ الی ۱۰ دقیقه خودرو درجا کار کند تا گرم شود در صورت عدم گرم شدن خودرو به علت سردی روغن و عدم هماهنگی میل سوپاپ با میلنگ این امر منجر به وارد شدن خسارت به سرسیلندر و کج شدن سوپاپ می شود.

۹- جهت جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب پاش می توان از الکل یا ضدیخ اسفاده کرد.

۱۰- چنانچه آب موجود در مخزن آب پاش یخ زده باشد و از آن استفاده شود باعث سوختگی موتور آب پاش می شود.

۱۱- چنانچه شیشه خوردو دچار یخ زدگی شده از ریختن آب جوش برروی شیشه خودداری شود.

۱۲- موقع استفاده از برف پاکن ابتدا تیغه برف پاکن را از شیشه جدا کرده و یخهای موجود برروی تیغه و شیشه خودرو پاک شود؛ چنانچه یخهای موجود جدا نشوند موقع استفاده به موتور برف پاکن فشار وارد می شود و این موضوع باعث سوختن موتور می شود.

۱۳- جهت جلوگیری از سوختن موتور شیشه بالابر ابتدا سعی شود برف و یخهای موجود تمیز شده و شیشه ها با آب ولرم شسته شوند.

۱۴- جهت جلوگیری از خرد شدن شیشه های خودرو در اثر هوا گرفتگی سعی شود هنگام پارک کردن خودرو مقداری از شیشه خودرو پایین داده شود.

* تأکید می شود چنانچه خودرو در اثر نقص فنی متوقف است و رادیات آن فاقد ضدیخ است آب رادیات حتما تخلیه شود.

دنده 6 : البته در توصیه های فوق مورد 8 صحیح نیست و گرمکردن تدریجی خودرو در حال حرکت بهترین روش محسوب می شود که امکان گرم شدن همزمان اجزای فنی مختلف اعم از موتور و گیربکس را فراهم می آورد.

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 

 


6 دیدگاه

  1. امیرخان | آذر 23, 1394 | لینک نظر

    شماره ۹ هم تا حدودی اشتباه است. اگر منظور ضدیخ معمول باشد ، استفاده از آن در مخزن شیشه شور کاملا اشتباه است و باعث آسیب به تیغه برف پاکن و کثیف تر شدن شیشه خواهد شد.

  2. مهدی | آذر 18, 1394 | لینک نظر

    “بعداز استارت زدن و روشن شدن موتور ۵ الی ۱۰ دقیقه خودرو درجا کار کند تا گرم شود”
    ترو خدا از این توصیه های غلط به مردم نکنید! این یک افسانه و اشتباه بیش نیست. نهایت یک دقیقه بعد از روشن شدن ماشین آرام حرکت کنید تا همه اجزای ماشین با هم گرم بشن.
    بخاطر این پنداشت غلط مردم، خیلی آسیب های بیشتری به همه ما داره میرسه. پارکینگ ها پر میشه از گازهای سمی. و حتی ملت تو کوچه هم که ماشیناشونو سر صبح روشن میذارن دودش میاد تو خونه ها. آقا نکنید این کارو! من 20 ساله به هیچ وجه ماشین گرم نکردم و هیچ مشکلی هم برام پیش نیامده. نکنید! ترو خدا نکنید!

    • در پاسخ به: مهدی

      ُSepehr | آذر 18, 1394 | لینک نظر

      در همین زمینه در سایت مطلب داریم، اما متاسفانه این موارد توصیه پلیس هست !

      • در پاسخ به: ُSepehr

        مهدی | آذر 18, 1394 | لینک نظر

        پس لطفا هم به پلیس اطلاع دهید و هم خودتان نقدی بر گفته پلیس بزنید. نقش رسانه همین است. لااقل مثل خیلی از مطالبت دیگرتان، در پایان مطلب از قول دنده 6 نکته را متذکر شوید.
        متاسفانه این مشکلی است که ما هر روز با آن دست به گریبانیم و هر روز صبح در خانه و پارکینگ سم استشمام می کنیم. ضمن اینکه چقدر بنزین مملکت بیهوده هدر می رود.

        باتشکر

        • در پاسخ به: مهدی

          سعید | آذر 18, 1394 | لینک نظر

          آقا مهدی پلیس ما همونیه که راهکارای شگفت انگیز اجرا میکنه مثلا میاد وسط میدون بلوک میذاره و میدون رو میبنده تا ماشینهای یک طرف میدون برن توی فرعی نیم ساعت پشت ترافیک بمونن بعد برگردن بیفتن طرف دیگه میدون.
          یا مثلا بلوک سیمانی میذاره دور برگردون رو میبنده ماشینها رو بفرسته توی یه کوچه فرعی ترافیک درست کنه یا 2 متر بالاتر از روبروی کوچه دور برگردون میسازه به عقلش نمیرسه که ممکنه ماشینها خلاف برن و…
          کلن عقلانیت و منطق و هوشمندی توی پلیس ایران موج میزنه 🙂
          باور کنید اینطور راهکارهای محیرالعقول نشون دهنده فرار مغزهای کشوره. واقعا نشون دهنده اینه که انسانهای هوشمندی در راس امور نیستند

    • در پاسخ به: مهدی

      SS | آذر 18, 1394 | لینک نظر

      اینکه ماشین نباید درجا گرم بشه نکته درستیه و در اکثر دفترچه های خودروهای خارجی هم ذکر شده و حتی اگر برای خود خودرو ضرر نداشته باشه هم سوزاندن بی فایده بنزین و آسیب زدن به محیط زیست هست
      اما یک دقیقه ای که شما میفرمایید هم خیلی درست نیست بلکه باید با توجه به دمای هوا ، از فشار اوردن به موتور تا زمان رسیدن اون به دمای مطلوب (که برای هر موتوری متفاوته و داخل دفترچه اکثر خودروها اومده) اجتناب کرد