فارادی؛ رقیب تسلا شد !

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ | 2 نظر

فارادی؛ رقیب تسلا شد !

فروغ بیداری – به تازگی کمپانی جدیدی در حوزه تولید ماشین های الکتریکی در آمریکا راه اندازی شده که شعار آن «تولید وسایل نقلیه آینده» است. این دیدگاه را در انتخاب نام «فارادِی فیوچر» برای این شرکت نیز می توان به خوبی لمس نمود.

استارتاپ مورد بحث با اینکه حدود دو سال پیش تاسیس گشته اما ناگهان در تابستان امسال در آمریکا ظاهر شد و وعده راه اندازی خط تولید خودروهای الکتریکی خود در سال 2017 میلادی را داد.

به نقل از دیجیاتو – سرمایه گذار فارادی فیوچر یک میلیاردر چینی به نام «جیا یوئتینگ» است که در حال حاضر در کمپانی هلدینگ LeTV در پکن سمت مدیر عاملی را به عهده دارد. شرکت مورد بحث با هدف تبدیل شدن به یکی از رقیبان اصلی تسلا موتورز تاسیس گشته و می خواهد تا چند سال آینده جایگاه محکمی در حوزه تولید ماشین های الکتریکی برای خود دست و پا نماید. بد نیست بدانید که تسلا یکی از موفق ترین شرکت های سازنده خودروی الکتریکی در جهان محسوب می گردد که ماشین های تولیدی آن علاوه بر قدرت و زیبایی، طرفدران بسیاری هم در جهان دارند.

تسلا مدل X

تاکنون اطلاعات بسیار اندکی در مورد شرکت فارادی فیوچر وجود داشت اما به تازگی می توان نام آن را در محافل مربوط به خودروسازی شنید. در همین راستا وب سایت بیزینس اینسایدر شناسنامه کاملی از این کمپانی گردآوری نموده که در زیر می توانید چکیده ای از آن را مطالعه نمائید.

نمایش تغییرات اساسی

شرکت مورد بحث خیلی آهسته از لاک خود بیرون آمده و در حال حاضر یک فروشگاه در گاردنا واقع در کالیفرنیا و در دفتر مرکزی سابق شرکت نیسان راه اندازی نموده. به ادعای خود فارادی فیوچر، این شرکت حدود 500 کارمند در 40 کشور دنیا دارد که بیشتر آنها زمانی در کمپانی های خودروساز همانند تسلا، بی ام و، فورد، جی ام و حتی شرکت فضایی اسپیس اکس مشغول به کار بوده اند.

در روز چهارشنبه دو هفته گذشته، مدیران خودروسازی مورد بحث با مقامات رسمی ایالت نوادا دست همکاری فشردند تا با کمک یکدیگر کارخانه ای یک میلیارد دلاری به وسعت 280 هزار متر مربع در شمال لاس وگاس بنا کنند.

بزرگ ترین قطعه گمشده از متن این توافق نامه، ماشین هایی هستند که قرار است در این کارخانه به تولید برسند. تا به امروز، اطلاعات مبهمی در مورد محصولات این شرکت وجود داشته و هنوز معلوم نیست طراحی اتومبیل های فارادی فیوچر چگونه خواهد بود و با چه ظاهری روانه بازار خواهند گشت.

محصولات

بر اساس ادعای کمپانی تسلا، محصولات فارادای سدان های لوکس و تمام الکتریکی خواهند بود. همچنین گفته می شود این خودروها از باتری های 85 کیلو وات ساعتی که در مدل های S تسلا یافت می گردند، حدود 15 درصد انرژی بیشتری خواهند داشت. ماشین های مدل اس تسلا با این میزان باتری و با یک بار شارژ کامل می توانند تا 435 کیلومتر مسافت را بپیمایند. همچنین تسلا نمونه باتری 90 کیلو وات ساعتی نیز ارائه نموده که تا 6 درصد شارژدهی بیشتری دارد و اتومبیل های مجهز به آن قادر خواهند بود مسافتی معادل 460 کیلومتر را طی کنند.

به ادعای شرکت فارادی فیوچر، خودروهای الکتریکی آنها با باتری های 98 کیلو وات ساعتی عرضه خواهند گشت و بدون شک توان حرکت در مسیرهای طولانی تر را خواهند داشت.

فارادی خودرو-1

تعریف دوباره خرید خودرو

هدف شرکت مورد بحث فقط تولید ماشین های الکتریکی نیست. این کمپانی در نظر دارد تا فلسفه مالکیت خودرو را نیز در هم بشکند و تفسیری تازه در این باب ارائه نماید. در ماه گذشته، «تامارا وارن» در وب سایت ورج نوشته بود این شرکت در تلاش است تا ذهنیت انسان از نحوه خرید اتومبیل و روش تعامل با آن در جاده و خیابان را دوباره از نو تعریف نماید.

در همین راستا، «نیک سمپسون» مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت فارادی فیوچر در مصاحبه ای با بلومبرگ اظهار داشته بود: «مدل تجارت ما این نیست که یک ماشین را تولید کرده و به دست فروشندگان بسپاریم.» از این جمله می توان به این ایده که مالکیت خودرو فقط به خرید آن مربوط نمی شود پی برد.

مشابه تسلا اما با فناوری های بیشتر

در مصاحبه یاد شده، سمپسون همچنین مدل تجارت شرکت مورد بحث را به تولید کننده های تلفن های هوشمند تشبیه نموده، به این صورت که: «درآمد اصلی زمانی حاصل می شود که دیوایس شما توسط مشتری خریداری شده و حالا باید به واسطه پشتیبانی، ارائه اپلیکیشن های متنوع و فرصت های دیگر، او را در دستان خود نگه دارید و دایم با خریدار در تعامل باشید.»

یکی دیگر از مدیران کمپانی یاد شده، «دگ رکهورن» نیز با اشاره به اینکه خدمات عضویت یکی از بهترین تجربه های مشتری ها خواهد بود بیان داشته که ماشین باید: «در هر حالتی ارتباط ذاتی میان فناوری و پویایی را حفظ نماید».

از این استارتاپ نیز انتظار می رود تا حرکت به سوی تکنولوژی های خودران را در اولویت قرار دهد و محصولاتی همانند Autopilot تسلا در اختیار علاقه مندان خود بگذارد.

قدم بعدی چیست

هنوز در مورد اینکه ماشین های الکتریکی فارادی فیوچر چگونه خواهند بود و با چه قیمت و امکاناتی روانه بازار خواهند گشت، اطلاعاتی در دست نیست و به نظر می رسد، هدف نهایی شرکت مذکور که ارائه خودرو در سال 2017 میلادی اعلام شده، کمی بلندپروازانه و شاید بتوان گفت تا حدی ناممکن باشد. اما مسیری که آنها تاکنون در پیش گرفته اند از اراده مصمم و جدیت شان برای تحقق این هدف حکایت دارد و شاید واقعا دو سال دیگر شاهد حضور سدان های لوکسی باشیم که با نیروی باتری حرکت می نمایند.

شرکت تسلا که در حال حاضر به عنوان یکه تاز تولید ماشین های الکتریکی شناخته می شود، شرکت مورد بحث را چندان جدی نگرفته و از این رو با آغوش باز از شکل گیری و توسعه خط تولید آن استقبال نموده است. در همین راستا، سخنگوی این شرکت نیز اعلام داشته: «ما از مشاهده علاقه، سرمایه گذاری و توسعه ماشین های برقی توسط شرکت های دیگر بسیار خرسندیم.»

حالا باید دید آیا شرکت یاد شده توان رقابت با خودروهای تسلا را خواهند داشت و آیا واقعا محصولات آنها با امکانات و عمر باتری بیشتر روانه بازار خواهند شد؟ برای آگاهی از این امر باید تا سال 2017 صبر کرد تا به ادعای خود شرکت سازنده، سدان های لوکس و برقی آنها روانه بازار جهانی شوند.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


2 دیدگاه

  1. محمد | دی 1, 1394 | لینک نظر

    بزودی ایران هم میاد اصلا نگران نباشید

  2. احتمالا به زودي كمپاني هاي اديسون و ماكسول و ولتا و…. هم تاسيس ميشه 🙂