هزینه خدمات پس از فروش اجبارا کاهش می یابد؟

سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ | 2 نظر

هزینه خدمات پس از فروش اجبارا کاهش می یابد؟

ایسنا: درحالی‌که مصرف‌کنندگان هزینه‌ و تعرفه دریافتی در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو را بالا می‌دانند، طبق یک قانون جدید این شرکت‌ها به‌رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ملزم خواهند بود.

براساس نظرسنجی صورت گرفته مصرف‌کنندگان از خدمات پس از فروش خودرو در ایران ناراضی هستند. یکی از دلایل این نارضایتی نیز بالا بودن هزینه‌های این خدمات است. در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از مراجعان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجی کرده است.طبق این نظرسنجی«کمبود یا نبود قطعات یدکی»، «کیفیت پایین خدمات و تعمیرات» و «دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات» از مهم‌ترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از خدمات شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است. این موضوع در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و طبق آن این شرکت‌ها ملزم به‌رعایت ضوابط قیمت‌گذاری کالا و خدمات مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده‌اند.

در این زمینه در تبصره ص ماده 2 این قانون قید شده است: «نظر به صنفی بودن فعالیت نمایندگی مجاز، واسطه خدمات پس از فروش و خدمات سیار، اجرت یا دستمزد خدمات، مطابق نص صریح ماده 51 قانون نظام صنفی با محوریت کمیسیون و دبیرخانه هیات عالی نظارت و با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری کالا و خدمات مصوب مجمع عمومی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ازای ارائه خدمات، از مصرف‌کننده با صدور صورتحساب رسمی دریافت می‌شود.» اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، اجرایی خواهد شد.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


2 دیدگاه

  1. آیدین | دی 2, 1394 | لینک نظر

    برادر بنده پارسال 206 صفر تیپ 5 خرید بنده خدا فکر میکرد 206 های جدید همون سواری و کیفیت قدیم ها رو داره. و گذشته از اینکه از خریدش پشیمان شد و گذشته از اینکه ماشینش ده ها ایراد ریز و درشت داشت و مجبور شد بارها به نمایندگی مراجعه کنه حتی خدمات گارانتی ایران خودرو براش برف پاک کن رو هم عوض نکرد ! این ماشین اینقدر لاستیک برف پاک کن هاش خشک و بی کیفیت بود که صدا میداد و شیشه رو خوب پاک نمیکرد ولی با مراجعه به نمایندگی باکمال تعجب بهش گفتن که برف پاک کن فقط تا 5000 تا عوض میشه

  2. ‎سيستم خدمات پس از فروش تو ايران اينجوريه كه اول شما ميريد نمايندگي مجاز
    ‎بعد بايد كلي منت بكشيد كه ماشين رو پذيرش كنن
    ‎بعدش چند روزي بدون ماشين سر كنيد تا “قطعه” براتون پيدا كنن
    ‎وقتي قطعه تقلبي مورد نظر نمايندگي پيدا شد يك مكانيك بي تجربه زحمت تعمير ماشين شما رو ميكشه و در پروسه تعمير 2,3 جاي ديگه رو به صورت رندوم خراب ميكنه
    ‎در نهايت با پرداخت فاكتور نجومي ماشين رو تحويل ميگيريد و چند روز بعد دوباره همون قسمت خراب ميشه و…
    ‎من خيلي به اين موضوع فكر كردم كه چطور ميشه جلوي اين ضرر و زيان ناشي از خرابي رو گرفت
    ‎و از اونجايي كه هممون ميدونيم حمايت از مصرف كننده و اين حرفا همش كشكه و همينطور كيفيت ماشين هاي داخلي در آينده اگر بدتر نشه بهتر نميشه پس اگر به فكر جيبتون هستيد تنها راهي كه ميمونه اينه كه خودتون دست به آچار بشيد!!
    ‎شما فقط كافيه يك دوره اتومكانيك بخونيد و يك مقدار ابزار هم تهيه كنيد
    ‎اگر فرض كنيم شما يك خودروي صفر كيلومتر وطني سوار هستيد، قبل از ٥٠٠٠ كيلومتر همه هزينه هاي كلاس و ابزار جبران ميشه!!
    با اين لگن هايي كه خودروسازان عزيز توليد ميكنن واقعا لازمه كه هر ايراني تا حدي اتومكانيك بلد باشه!!
    يا اينكه اصلا بيان تو مدارس و دانشگاه درس مكانيك خودرو اجباري بذارن!! مثلا به جاي عربي مكانيك درس بدن (خداييش چند بار عربي به دردتون خورده؟!! از طرفي چند بار كنار خيابون مونديد؟!)
    اينطوري هم مصرف كننده كمتر ضرر ميكنه و هم خودروسازان عزيز ميتونن تا ١٠٠ سال آينده با همين كيفيت توليد لگن رو ادامه بدن!!