پیشنهاد بازخرید خودروهای تسهیلاتی توسط خودروسازان

سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ | 8 نظر

پیشنهاد بازخرید خودروهای تسهیلاتی توسط خودروسازان

110 هزار نفری که در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو شرکت کردند، باید تا پنج سال قسط بپردازند و این در حالی است که پس از این مدت، خودرو آنها مطابق با استاندارد جهانی عملا مستهلک شده و بهتر است تعویض شود.

به نقل از دنیای اقتصاد – هرچند هم اکنون در جاده‌ها و خیابان‌های کشور، خودروهایی با عمر بالای 10 سال و 20 سال و بلکه بیشتر، تردد می‌کنند، اما اگر استاندارد جهانی را در نظر بگیریم، خودروها معمولا پس از پنج سال، تعویض و محصولی نو جایگزین آنها می‌شود. نکته دیگر اینجاست که جدای از حساسیت دولت روی سن خودروها (به دلیل مصرف سوخت و آلایندگی بالا)، خودروسازان نیز خود را متعهد به تعویض محصولات نو با کارکرده دانسته و با در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌هایی جذاب، مشتریان را به این کار ترغیب می‌کنند. این کار سبب می‌شود اولا مشتریان هر چند سال یک‌بار صاحب خودرو نو شوند و از سوی دیگر، خودروسازان نیز بخشی از فروش خود را به این واسطه تضمین و به اصطلاح مشتریان شان را برای خود نگه خواهند داشت.

در این شرایط، به‌نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی نیز می‌توانند با الگوبرداری از خودروسازان خارجی، نسبت به کاهش غیر‌رسمی سن استهلاک خودروها اقدام و شرایطی مناسب و جذاب را برای تعویض خودروهای کارکرده با نو، برای مشتریان خود فراهم کنند. در این بین، خودروهایی که در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی فروش رفته‌اند، گزینه خوبی برای این طرح به شمار می‌روند، چه آنکه اتمام اقساط شان تا پنج سال طول می‌کشد، بنابراین خودروسازان می‌توانند پس از این مدت، نسبت به تعویض این محصولات اقدام کنند. در حال حاضر بسیاری از ثبت نام کنندگان در طرح تسهیلات 25 میلیونی، نگران این موضوع هستند که وقتی اقساط شان تمام شود، خودرو آنها دیگر به‌نوعی مستهلک شده است، با این حساب تعویض خودروهای تسهیلاتی می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای این دسته از مشتریان داخلی. البته خودروسازان اگر چنین طرحی را در نظر بگیرند، بدون شک باید شرایطی جذاب برای آن لحاظ کنند، تا انگیزه لازم برای مشتریان برای شرکت در چنین طرحی فراهم بیاید؛ به‌عنوان مثال، خودروسازان می‌توانند محصول پنج سال کارکرده مشتریان را با قیمتی مناسب از آنها خریداری کرده و در کنار آن، تسهیلات و وامی با شرایط آسان نیز به مالکان این خودروها بپردازند.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 

 


8 دیدگاه

  1. حمیدرضا | دی 2, 1394 | لینک نظر

    در جواب دوست عزیزمون WVW با ید عرض کنم این مملکت چیش با بقیه دنیا مطابقت داره که قیمت خودرو دست دومش بخواد داشته باشه…کجای دنیا تورم بالای بیست درصد تو مملکتشون دارند ( البته مملکت های درست و حسابی نه مثلاَ سومالی و چاد یا سیرالئون )…تو سال 1344 تو این مملکت تو تهران با بیست هزار تومان میشد خونه خرید تو سال 1354 با بیست هزار تومان میشد یه ماشین خوب خرید…تو سال 1364 با بیست هزار تومان میشد یه موتور سیکلت خرید…. و حالا تو سال 1394با بیست هزار تومان یه جفت دمپایی هم زورکی میشه خرید…اون موقع با این تورم افسار گسیخته خودرو کالای سرمایه ای حساب نمیشه ؟

    • در پاسخ به: حمیدرضا

      WVW | دی 2, 1394 | لینک نظر

      همونطور که خود شما هم فرمودید این مملکت هیچ چیزش با بقیه دنیا مطابقت نداره. حرف بنده هم همینه. کوسه و ریش پهن که نمیشه عزیز دل برادر. هیچ چیز در این مملکت مفهوم درست خودش رو نداره یکیش هم خودرو و خودروسازیشه. نمیشه که هروقت به نفعمون بود بگم همه جای دنیا فلان و بهمان هر جا به نفعمون نبود بگیم نباید ایران رو با هیچ جای دیگه مقایسه کرد. یا زنگی زنگی یا رومی رومی . شتر سواری دولا دولا که نمیشه.
      شما اون دورانی که میگید رو ندیدید اگر کمی مطالعه کنید متوجه میشید یکی از ایرادات اساسی که به حکومت پیشین وارد بود دقیقا همین موضوع هستش که با افزایش قیمت نفت شروع به تزریق دلارهای نفتی در جامعه کرد و با هدف توسعه انواع و اقسام سوبسید و چمیدونم یارانه رو برای ملتی لحاظ کرد که لحاظ فرهنگی علمی و اجتماعی هنوز در دوران پارینه سنگی بود. اگر در سال 1344 با بیست هزارتومان میشد خونه خرید علتش شکوفایی اقتصادیمون نبود علتش دلارهای نفتی و همچنین تعداد کم مصرف کنندگان بود.
      بیست میلیون جمعیت کجا و هفتاد میلیون گشنه کجا؟
      بنده خودم با همین بیست هزارتومان شورلت نوا خریدم. حقوقم ماهی 10 هزارتومان بود. یعنی با حقوق دو ماه یک ماشین صفر خریدم. نمیخواد بی ارزش شدن پول رو به من یاداور بشی. اشتباه نکنید بنده هم زیر همون علمی سینه میزنم که شما.
      حرف بنده اینکه تا تک تکمون از خودمون برای اصلاح این جامعه شروع نکنیم هیچ اتفاقی نمی افته. در هیچ قسمت از بدنه دولت زره ای نگرانی بابت اینده شما ندارند. شما برای خودتون و هموطنان خودتون دل نسوزونین هیچکس دلسوزی نخواهد کرد. تک تکمون در این جامعه بر سرشاخ نشستیم و بن میبریم.
      از مبحث اصلی دور افتادیم. حرف من این بود که برای افرادی که بضاعت مالی پایین داشتند این وام حتی با بهره 21.5 درصدیش مثل معجزه بود.
      ولی به هر صورت اون کاغذ پاره هایی که اقای احمدی نژاد میفرمودنند کم کم دارن تاثیرات خودشون رو نشون میدن. یکی از نشانه هاش شرایط وخیم خودروسازی بود. یکی دیگه اش همین افزایش وام مسکن بود ( اوراق ) که حتی نمیشه با عنوان استقبال سرد! ازش یاد کرد.
      باید بپذیریم گردش پول در اقتصاد ایران مختل شده و شرایط خوبی برای ورود به اقتصاد جهانی نداریم.
      یا حق.

  2. اصغر بره | دی 1, 1394 | لینک نظر

    پنج سال چیه؟حتی 206 و سمندهای 82-83 مثل مرد دارن کار می کنن واس چی باید تعویض شن!!!

  3. محمد رضا | دی 1, 1394 | لینک نظر

    جالبه طرف بعد 4 سال هنوز داره قسط ماشین 25 میلیونیشو میده در حالی که ماشینش 12 میلیون هم ارزش نداره.این یعنی بیش از 50 درصد پولش از بین رفته و تو این 4 سال داره قسط یه ماشین مستهلک رو تمحمل میشه.این تازه برا پراید ارزون قیمت و به نسبت خوش مشتری تو بازار دست دومه.شرایط برا رانا و انواع سمند و تیبا و … به مراتب از این هم بدتره.متاسفانه خیلی از افرادی که اقدام ب خریداری خودرو اقساطی کردند حتی یه حساب سر انگشتی هم نکردند تا ببینن سود واقعی این وام چه قدر بوده و فقط به جیبشون نیگاه کردن و مثلا 8 میلیون داشته رفته سمند خریده.بدون اینکه به هیچکدام از عواقبش فکر کنند.به هر حال ما مردمی هستیم حتی اگه بندازنون تو چاه هم بعد یه طناب بهمون بدن بگن بیا بالا بعد از بالا اومدن نمیگیم چرا منو انداختی تو چاه.میگیم خدا رو شکر بنده خدا ما رو از چاه نجات داد.داستان خودروهای قسطی هم همینه.خیلی ها هم هنوز به این باورن که با مبلغ کم مالک یه خودرو صفر شدند و تا زمانی که بخوایم اینجور فکر کنیم هیچ تغییری تو صنعت خودرو کشور به وجود نمیاد

    • در پاسخ به: محمد رضا

      WVW | دی 1, 1394 | لینک نظر

      متاسفانه وجود افرادی مثل شما باعث به وجود امدن شرایطی شدن که در حال حاضر درگیرش هستیم.
      خودرو یک کالای مصرفی است که بنا بر شرایطی خاص و وجود بیش از هفتاد میلیون دلال در ایران تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده.
      خودرو زمین یا ملک نیست که شما بعد از پنج سال “استفاده” نگران کاهش ارزش اون باشید.
      در کشورهای دیگر نه پس از پنج سال بلکه پس از اولین استارت! درصد زیادی از ارزش خودرو از دست خواهد رفت.
      بنده 15 روز پیش در استرالیا خودروی نیسان ماکسیما 6 سیلندر (همینی که به نام تیانا در حال فروش در ایران هستش در استرالیا با نام ماکسیما شناخته میشه ) مدل 2010 با 75 هزار کیلومتر کارکرد با یکسال گارانتی تعویض در صورت بروز هرگونه ایرادی 11500 دلار استرالیا خریدم!
      حالا شما از پراید و پژوهای تاریخ گذشته انتظار دارید بعد از پنج سال لابد بیست الی سی درصد گرانتر هم بشن یک حرف دیگریست که بیش از اینکه نشاندهده کیفیت کم تولیدات داخلی باشه شرایط بیمار اقتصاد مملکتمون رو نشون میده.
      برای اون فردی که در شرایط سخت فعلی قادر به خرید خودرو نبوده این وام یک معجزه است عزیز من. اینکه خودروی تحویل داده شده کیفیت مناسب دارد یا ندارد ربطی به اصل موضوع ارزش وام ندارد.
      چندبار گفتم باز هم تکرار میکنم . شمایی که همچنان از بضاعت مالی لازم برای خرید یک خودرو خارجی برخوردار نیستید در صورت ایجاد شرایطی برای خرید خودروهای به قول خودتان روز دنیا ایا توان مالی از نظر نگهداری و همچنین افت قیت و نیز قطعات رو دارید یا خیر؟
      فقط مثال میزنم. نیسان 350 رو میتونید به صورت وارداتی کارکرده اکلند 3500 دلار بخرید. هزینه تعویض کویل به همراه هزینه قطعه بالغ بر 450 دلاره.
      دو راه دارید یا استفاده قطعه اصلی با قیمت نجومی ( منظور در ایران. در خارج از ایران راه همون قیمت نجومیه ) یا استفاده از قطعه تقلبی با قیمت کمتر. قطعه تقلبی هم نتیجه اش پژو های مدل 94 که از مدل 88 بدترن!
      معضل این مملکت اینه که چون شمایی که تنها و تنها به منفعت خودش فکر میکنه شده تصمیم گیر و تصمیم ساز.
      روز افتابی رو میگیم شب و ظلمت و سیاهی شب رو میگیم…
      اگر روزی رسید که هر فردی فقط به خودش فکر نکنه “شاید” اندکی پیشرفت کنیم.
      عذرخواهی میکنم که اندکی مطلب پراکنده شد. متاسفانه یکی از ثمرات سن زیاد عدم تمرکزه.
      یا حق. موفق باشید.

    • در پاسخ به: محمد رضا

      mohamadredha | دی 2, 1394 | لینک نظر

      دوست عزیز همه دنیا همینطوره تازه داریم با شرایط دنیا خرید میکنیم چرا فکر میکنیم خرید خودرو قسطی بده فقط موضوع قیمت و کیفیت است

  4. iq7 | دی 1, 1394 | لینک نظر

    405 و پراید و 206 ماشین های هستن که تو بهترین شرایط بعد از یه سال میوفتن تو خرج

    حالا این ملت تازه 4 یا 5 سال بعد قسط ماشینشون تموم میشه!!!!

    ممطئن باشید این طرح به مشکل میخوره چون بعد از گارانتی دیگه یارو نمیدونه باید خرج ماشینش کنه یا قسط بده