اخبار ورود خودروسازان خارجی؛ دلیل رکود سنگین بازار خودرو !

چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ | 14 نظر

اخبار ورود خودروسازان خارجی؛ دلیل رکود سنگین بازار خودرو !

پیش بینی یکی از فعالین بازار در مورد بازار خودرو شب عید هنوز تجربه تلخ رکود بازار صنعت خودرو از زمان پیروزی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ قابل احساس است.” این اصلی‌ترین جمله ارشاد تیمورتاش، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به سوالی در زمینه وضعیت این روزهای حاکم بر بازار خودرو است، بازاری که مدت‌ها است به خواب‌ رفته است و امید فعالان آن به‌روزهای پیش رو است.

به نقل از عصر خودرو ، تیمورتاش در زمینه دلایل این رکود، به نکته‌ای اشاره می‌کند که معمولا کمتر موردتوجه یا حداقل مورداشاره قرار می‌گیرد. وی در این زمینه گفت:”این تجربه پیام بزرگی به بنده و همکاران فعال در صنعت خودرو داشت که شاید به جرات بتوان آن را یکی از اشتباهات حوزه اطلاع‌رسانی و خبری در صنعت خودرو نامید. صنعت خودرو به‌عنوان یک صنعت مولد در کشور، ظرفیت‌های زیادی در فعال‌سازی اقتصاد دولت ایفا می‌کند. حال با نشر اخبار تایید نشده و یا حتی انتشار برخی اخبار مغرضانه از قول افراد دارای نظر به‌عنوان ورود زودهنگام برندهای خودروسازی آمریکایی و اروپایی، عقد قراردادهای تولید مدل‌های متنوع و پرطرفدار تحریم شده، آغاز قطب چندم صنعت خودروی کشور، سرمایه‌گذاری برند مشهور اروپا در ایران و … مشتریان را در رویای خرید خودروهای خارجی ارزان‌قیمت مسکوت گذاشت.”
وی افزود:”تبعات فروش این اخبار به آنجا رسید که با افزایش نابهنگام انتظار خریداران در بهبود کیفیت خودروهای داخلی، شبکه‌های اجتماعی نیز کمپین‌های ضد خرید خودروی بی‌کیفیت را آغاز و به این رکود دامن زدند.”
وی در زمینه ایام پیش رو تا پایان سال و شرایط بازار خودرو در زمستان گفت:” بازار سه‌ماهه پایانی سال فضای حساس‌تری است. درآمد دولت از محل فروش نفت رو به زوال است، دلار سیر صعودی خود را آغاز و با توجه به وعده صاحبان نظر خیال پایین آمدن ندارد. قدرت خرید مردم در دوران رکود کاهش و قیمت تمام‌شده خودرو افزایش یافته است. اخبار افزایش تعرفه گمرکی و یا جایگزینی مالیات مصرف‌کننده از دور به گوش می‌رسد و حقیقت اینکه زمان و موعد اعلام حضور برندها و محصولات جدیدشان نیز به‌زودی شفاف‌سازی می‌شود. به جرات می‌توان گفت بازار خودرو در هیچ دوره‌ای تاکنون مانند سه‌ماهه پیش رو دچار سردرگمی و تزلزل نبوده است.”
تیمورتاش افزود:”پیش‌بینی می‌شود رشد بازار خودرو مطابق الگوی عرضه و تقاضای سال‌های قبل محقق شود. هرساله نیاز به خرید خودرو در ماه‌های پایانی سال افزایش پیدا می‌کند و اعمال شرایط متنوع فروش و حضور خودروهای مدل 2016 که بعضاً با تغییرات تیپ و آپشن همراه است موجب رونق بازار پایان سال خواهد شد. اینکه همه این موارد تا چه اندازه به برآوردن نیاز واردکنندگان به خروج از رکود کنونی بیانجامد امری است نسبی که در بدنه هر شرکت تعریف می‌شود.”
وی در پایان افزود:” انتظار می‌رود همکاران خوب بنده در امر خبررسانی با سیاست اطلاع‌رسانی صحیح و نه با سیاست خبرسازی، شرکت‌ها را در گذر از این دوران کمک و یاری کنند.”

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 

 

 


14 دیدگاه

  1. ali | دی 5, 1394 | لینک نظر

    آقا سپهر اونقدر متن منو دستکاری کردید که هیچ معنی نمیده !!! حداقل طوری اصلاح میکردید معنا بده !!! البته شوخی بود …

    آقا شهاب شما باز دارید جوری حرف میزنید که من دزدی کردم و دارم از مردم سو استفاده میکنم !! عزیز من اگر من دارم میگم با گرو گذاشتن کارت یارانه مردم دارن خرید میکنن منظور این نیست خوده منم این کارو میکنم اصلا صنف من خوراک و پوشاک نیست صنف من الکتریکی هستش و اونقدر پولمون رو بردن که نگو و نپرس . ولی شما که زمین و زمان رو زدی بهم میگی آره دیگه اینم این کارست ! ولی تو بازار دارم میبینم بنده خدایی میاد برای خرید گوشت و نمیدونم چای و برنج و فلان کارتشو گرو میذاره دردناک تر از اون اینه که این افراد مشتریان شناخته شده و بعضا باز نشسته ای هستن که مشکلات فراوانی دارن خواهشا کمی در نظر داشته باشید!!!
    من قصد جسارت به شما رو ندارشتم در متن قبلی ، ولی سخنان شما کمی عصبی کرد منو به خاطر اون بود .
    ولی باز هرچند نظر مخالف با من رو داری باز عزیزی دوستی و ارادت داریم خدمت همه ی ایرانی های عزیز .

    • در پاسخ به: ali

      شهاب | دی 5, 1394 | لینک نظر

      علی جان قربان مرامت…مرسی از اینکه نگران هموطنات هستی…امیدوارم تو کسب و کارت موفق باشی و هرچی دوست داری سوار شی…

  2. شهاب | دی 4, 1394 | لینک نظر

    خدمت ali آقای عزیز
    _والا تو جملات شما معنی هموطن ، آداب سخن گفتن و نفهمیدن رو خوب فهمیدیم
    _در مورد رکود هم حرفم رو پس می گیرم،کارت رایانه رو که نمیدونم چیه ولی اگه از گرو گیری کارت یارانه میشه پرادو سوار شد که خدارو شکر چرخ مملکت خوب داره میچرخه وگرنه عرضه بنده برای تعویض خودرو شخصیم عوض کردن کادنزا با بنز sکلاس نبود،میخواستم دوچرخمو تبدیل به ژیان یا رنو کنم انشالا
    _مثبتهاتونم روز به روز افزون باد و این حقیر هم اگر قابل بدونید به طرفدارهاتون اضافه کنید
    _یاali

  3. حمیدرضا | دی 4, 1394 | لینک نظر

    دوست عزیز با نام مستعار “ایرانی مسلمان” رمز بدبختی ایران و ایرانی در “فساد و دروغ ”خلاصه میشه…

  4. رمز بدبختی ایران و ایرانی در یک کلمه خلاصه میشه “فساد”
    خواهشا به این واژه فکر کنین.

  5. آقا اصلا فهمیدین این بنده خدا چی داره میگه؟ هرکی فهمید زحمت بکشه به منم بگه

  6. ali | دی 2, 1394 | لینک نظر

    من نمیدونم چرا همیشه سعی داریم اشتباهات خودمون رو بندازیم گردن این و اون و هزار تا دلیل بی ربط بیارم …

    چند تا دلیل داره داریم که اقتصاد ایران هیچ وقت ترقی نخواهد کرد و هیچ پیشرفت و نتیجه ای نخواهیم داشت در همه موارد بخصوص صنعت خودروسازی .

    ببینید یک جوی حاکم هست در ایران وقتی یه محصول گرون بشه هیچ وقت نمیگذارن قیمتش بیاد پایین حالا هر محصولی میخواد باشه وابسته به نفت باشه یا نه مثلا الان قیمت نفت بسیار پایین اومده در نتیجه محصولات پتروشیمی هم قیمتش اومده پایین کمترین تاثیر نفت در تولید یک محصول حداقل 40 الی 30 درصد هست . الان سیمان ما کیسه ای 8 تومنه کشوری مثله ترکیه که نفت نداره و وارد کننده هست قیمت سیمانش به پول ما 3 تومنه و البته با کیفیت بسیار عالی .در نتیجه قیمت سایر مصالح هم پایینه و ساخت و ساز داره میشه و اکثر صنایع هم به همین روال هستش چون قیمت نهایی محصول بروز و با قیمت نفت (سوخت ) ارزیابی میشه حتی امکانش هست یه روز بنزینشون گرون بشه یه روز ارزون بشه و قیمت هر روز سوخت بروی تابلویی در ورودی جایگاه نوشته میشه .ولی الان قیمت مصالح ما گرونه و نمیگذارن بیاد پایین و تمامی ساخت و سازها خوابیده و شدیدا رفته به رکود . چرا چون یکبار سوخت رو گرون کردن رفته پی کارش هر چند الان سوخت ارزون شده ولی باز نمیگذارن برادر بیاد پایین . این یک دلیل افت و رکود در همه بازار هاست.

    دلیل دیگه اینکه همه چیز به نحوی انحصاریه تو ایران بخصوص کارهای پر سود مخصوص آقازاده هاست ، رقابتی در کار نیست چه به ضرره مردم باشه چه سودشون .

    دلیل دیگه شدیدا مخالف تبلیغات اقتصادی هستن و نمیگذارن برند سازی بشه و تبلیغات قیمتی بکنن . در حالی خیلی کشور ها هستن حتی قیمت ساندویچ هم از تلویزیون پخش میکنن چه برسه به خودرو و غیره .

    دلیل دیگری هم هست ، اونم اینکه وجود قانون های متعدد که مخالف سرمایه گذاری ، تولید ، صادرات ، و کلان فعالیت های مفید هست.و وجود قانون و ماده و تبصره های که حامی افرادی غیر مفید و دلالان بزرگ و تجارانی مفت خور و دست به رانت و دست به رشوه و مفسد هست.

    دلیل آخر هم اینکه متاسفانه مسولین ما بدون اراده هستن و هر کسی هر جوری میخواد با یه دستور ساده میتونه یه صنف رو برسونه به عرش و یه صنف از عرش بکشه زیره فرش ، مثل کشاورزی ، دامداری ، تولید فرش ، یا صنعت ساختمان سازی و آخرش هم بی شرمانه بیاد و بگه مردم خودشون اینکار رو کردن این بلا اومد سرشون .

    • در پاسخ به: ali

      شهاب | دی 2, 1394 | لینک نظر

      علی جان نظراتت بسیار کامل و خوب.من یه نکته رو اضافه کنم و اون اینه که ما یه دولت داریم که منتخب مردمه و یه جناح قدرت که پول زیادی دستشه و با دولت قبلی و خرابکاریاش رابطه خوبی داشت.اتفاقا ماشینای داخلی تا همین 2سال قبل تا چندین برابر قیمت کارخونه تو بازار داشت معامله میشد.نمونش تندر47تومن،پارس42،دنا48تومن و ادامه ماجرا.ولی برنامه دولت جدید و افزایش تولید منجر به بهبود قیمتها شد تا جایی که برای فروش همون محصولات مجبور به دادن وام 25 تومنی شدن.اما الان عملا داره دیده میشه که جناح قدرت چوب لای چرخ دولت میذاره و هر کاری میکنه که اونو زمین بزنه و کارهاشو شکست خورده نشون بده.امیدوارم که ماهایی که اینقدر تو فضای مجازی اظهار نظر میکنیم گاهی هم یه زحمتی به خودمون بدیم و از رائ خودمون دفاع کنیم تا اقلیتی حقمونو نخورن.هم از دولت بخوایم تا خواسته هامونو عملی کنه و هم اون اقلیت دولت رو تک و تنها نبینه تا هر کاری دلش خواست انجام بده….

      • در پاسخ به: شهاب

        ali | دی 3, 1394 | لینک نظر

        آقا شهاب عزیز ، من یه بازاری هستم و نونم رو از کار و تلاش خودم در میارم نه طرفدار این جناحم نه طرفدار اون یکی جناح .
        از هیچ کدوم راضی نیستم و نونم از اینا نمیاد که طرفدارشون باشم .
        من واقعیت ها رو میبینم طرف حسابم مردمه ، حقیقت های هست که داره اتفاق میافته همین دولتی که شما طرف داری میکنید بعد از
        8 سال دیگه میشه دولت بد میشه خائن میشه جناح بد ، این روال این مملکته یه فردی یه گروهی اول کار خیلی محبوبه بعد اینکه یکی
        دیگه بیاد اون میشه محبوب و اون اولی میشه بد . چون از اول ما اینم ، نمک خور و نمکدون شکنیم ، اشتباه و یا بی لیاقتی خودمون رو
        میندازیم گردن کسی که قبل ما جای ما نسشته بود . عرضه اینو نداریم بگیم اقا تا حالا اشتباه کردم ولی درستش میکنم .
        دولت فعلی فکر نکن خوب عمل کرده همین وامی که میگی وام ما بود برای جیب چینی ها و از اولش هم شکست خورده بود این طرح
        تویه مسکن هم همین اتفاق میافته . هیچ جای دنیا از تقاضا کننده حمایت مالی نمیشه از عرضه کننده حمایت میکنن تا قیمت رو بیاره پایین
        تا خریدار بتونه بخره ولی تو کشور ما دارن به خریدار وام میدن و میگن برو جنس گرون رو بخر ما نمیذاریم قیمت بیاد پایین برو همین رو
        بخر . چه خودرو باشه چه مسکن و سایر . ضمنا مسولین این دولت به غیر چند نفر که واقعا دارن زحمت میکشن ، جوری دارن رفتار میکنن
        و حرف میزنن که انگار اصلا برا کشور دیگه ای هستن و تو ایران زندگی نمیکنن خیلی راحت میان میگن فلانه فلانه و همشون کذبه .

        • در پاسخ به: ali

          شهاب | دی 4, 1394 | لینک نظر

          با تحلیلتون در زمینه حمایت از تولید کننده موافقم ولی اینطور نیست که هر کی رفت اخ باشه هرکی اومد خوب باشه.اتفاقا اونی که فراموش میکنه شمایید.شمایید که فراموش کردید دولت هفتم و هشتم با فروش120 میلیارد دلار رشد اقتصادی 6 درصد داشته ولی دولت 9و10 با 780 میلیارد دلار فروش نفت رشد اقتصادی 12-داشته.شما فراموشکارید که این دولت یا اون دولت براتون فرقی نداره.من آدم سیاسی نیستم ولی اعداد و ارقام رو خوب میشناسم.ظاهرا که دلتون برای تورم 45%تنگ شده یاسکه 200تومنی 6ماه به 1500 برسه دلتنگید.بله در دوره قبلی دلال بازی و بقولی بازار اینگونه رونق داشت.ماشین رو با هزار دوز و کلک ثبت نام میکردند 35تومن وتحویل که میگرفتند 40 تومن میفروختند.اگه این بازار امروز راکده میخوام که 100 دیگه هم راکد بمونه…اتفاقا علی آقا تو یه پیام دیگه یه علی نامی که نمیدونم شما بودید یانه فرمودند که بسلامتی یه ساندرو ثبت نام کردند.نمیدونم عضو کمپین نخریدن خودرو بودند یا نه ولی من پولشم دارم و خیلی هم آتیش تندی در حمایت از کمپین نداشتم.قصد تعویض ماشینم دارم ولی میخوام بیشتر انتظار بکشم،شاید فرجی شد…شاید اگه مردم ساندرو و امسال اونو نخرن پایین بیاد.همونطور که چینیا پایین اومدن.امیدوارم مرحله بعد نوبت کره و ژاپنی باشه…

          • در پاسخ به: شهاب

            ali | دی 4, 1394 | لینک نظر

            1 . آداب حرف زدن شما صحیح نیست .
            2. این دولته شدیدا معلومه . ولی عده ای هستن که میرن سر ساختمون با دست صبح تا شب کار میکنن تا پول در آرن مثله شما نیستن !!!!!
            منتخب مردم رو خوب اومدی !!!!!!!!!!
            3 . از تورم و اعداد و ارقام حرف نزنید که چیزی نمیدونید ، بازاری هیج وقت تورم به نفعش نیست چون یه جنس هر چند گرون هم بفروشه هنگام خرید باز گرون تر میخره و اصلا نه بازاری سود میکنه نه خریدار ،رکود بازار رو چی میفهمید شما آخه یعنی یه بدبخت نمیتونه بیاد 2 هزار خوراکی بخره ببره بذاره سره سفرش شما باز دعا کن همین جوری بمونه باشه . شکر خدا بازار ما رکود نداره ولی فرقش این شده که الان مردم میان کارت رایانه رو امانت میزارن پیشه ما جنس میبرن اینه تفاوتی که شما ازش حرف میزنید ؟ دولت فلان فلان بوده الان فلان شده ، برو عزیز چند تا عدد آوردی که چی ؟ میدونی الان مردم چی دارن میکشن ؟ از دست فقط عده ای که با چند تا عدد و رقم پدر مردم رو در آوردن ما دوران احمدی نژاد هم این آمار رو دیدیم ، الان کی میگه تورم 15 درصد ؟ همین دولتی که داری سنگشو به سینت میزنی میگه 15 درصده و بیا من میگم الان 40 درصده . وام میده با نام 18 درصد ولی حساب کتاب میکنی میشه 47 درصد . این اعداد و ارقام دولت فقط مصرف دولتی داره نه مردمی عزیز من
            4. عزیزم شما اونقدر از این جو بدروی که همه چیزو زدی بهم خودروی من به شما چه ربطی داره .
            5.خریدار ساندرو یا حالا هر چیزی سانرود نه من نبودم اگر نظرات منو بخوای بگرد هر جا دیدی بیشترین مثبت رو خورده اون منم شک نکن . نه ماشین من پرادو هستش
            6. شدیدا طرفدار کمپین نخریدن خودرو ام
            7. شما انتظار بکش ولی با عقاید نه کمی افکارتون رو اصلاح بکنید ما هم وطنیم شخصی که دارید نظر میدید یک انسانه و کامپیوتر نیست به همین راحتی نیست بیای بهش توهین کنید
            8. کره یا ژاپن ؟؟؟ نوبت اونا بشه؟؟

          • در پاسخ به: ali

            ُSepehr | دی 4, 1394 | لینک نظر

            دوستان لطفا از بحث های سیاسی پرهیز کنید…

          • در پاسخ به: شهاب

            s.s | دی 4, 1394 | لینک نظر

            علی آقا حق با شماست دوست عزیز مردم دارن صورتشونو با سیلی سرخ نگه میدارن. سیلی که چه عرض کنم دیگه تبدیل شده به چک افسری 🙂
            والا من 45 سالمه زیاد سواد درست و حسابی هم ندارم از اقتصاد و سیاست هم هیچی نمیدونم ولی از یک چیز مطمئنم و اون اینکه هرسال دریغ از پارسال هرسال اوضاع اقتصادی خودم و اقوام و آشنایان بدتر از سال گذشته شده و این روند از موقعی که یادم میاد همیشه ادامه داشته

          • در پاسخ به: شهاب

            s.s | دی 4, 1394 | لینک نظر

            ببخشید طولانیه ولی به نظرم حکایت ما حکایت همین داستانه
            روستایی فقیری که از تنگدستی و سختی معیشت جانش به لب رسیده بود، نزد کشیش ده رفت و گفت: آملا، فشار زندگی آنقدر مرا در تنگنا قرار داده که به فکر خودکشی افتاده ام. از روی زن و بچه هایم خجالت می کشم، زیرا حتی قادر به تامین نان خالی برای آنان نیستم. با زن، شش فرزند قد و نیم قد، مادر و خواهرم در یک اتاق کوچک مخروبه زندگی می کنیم، که با هر نم باران آب به داخل آن چکه می کند. این اتاق آنقدر کوچک است که شب وقتی چسبیده به هم در آن می خوابیم، پای یکی دو نفرمان از درگاه بیرون می ماند. دیگر ادامه این وضع برایم قابل تحمل نیست… پیش تو، که مقرب درگاه خدا هستی، آمده ام تا نزد او شفاعت کنی که گشایشی در وضع من و خانواده ام حاصل شود.
            کشیش پرسید:
            از مال دنیا چه داری؟
            روستایی گفت:
            همه دار و ندارم یک گاو، یک خر، دو بز، سه گوسفند، چهار مرغ و یک خروس است.
            کشیش گفت:
            من به یک شرط به تو کمک می کنم و آن این است که قول بدهی هرچه گفتم انجام بدهی.
            روستایی که چاره ای نداشت، ناگزیر شرط را پذیرفت و قول داد….

            کشیش گفت:
            امشب وقتی خواستید بخوابید باید گاو را هم به داخل اتاق ببری. روستایی برآشفت که: آملا، من به تو گفتم که اتاق آنقدر کوچک است که حتی من و خانواده ام نیز در آن جا نمی گیریم. تو چگونه می خواهی که گاو را هم به اتاق ببرم؟!
            کشیش گفت: فراموش نکن که قول داده ای هر چه گفتم انجام دهی وگرنه نباید از من انتظار کمک داشته باشی.
            صبح روز بعد، روستایی پریشان و نزار نزد کشیش رفت و گفت: دیشب هیچ یک از ما نتوانستیم بخوابیم. سر و صدا و لگداندازی گاو خواب را به چشم همه ما حرام کرد.
            کشیش یکبار دیگر قول روستایی را به او یادآوری کرد و گفت:
            امشب علاوه بر گاو، باید خر را نیز به داخل اتاق ببری.
            چند روز به این ترتیب گذشت و هر بار که روستایی برای شکایت از وضع خود نزد کشیش می رفت، او دستور می داد که یکی دیگر از حیوانات را نیز به داخل اتاق ببرد تا این که همه حیوانات هم خانه روستایی و خانواده اش شدند! روز آخر روستایی با چشمانی گود افتاده، سراپای زخمی و لباس پاره نزد کشیش رفت و گفت که واقعا ادامه این وضع برایش امکان پذیر نیست!
            کشیش دستی به ریش خود کشید و گفت: دوره سختی ها به پایان رسیده و به زودی گشایشی که می خواستی حاصل خواهد شد. پس از آن به روستایی گفت که شب گاو را از اتاق بیرون بگذارد!
            ماجرا در جهت معکوس تکرار شد و هر روز که روستایی نزد کشیش می رفت، این یک به او می گفت که یکی دیگر از حیوانات را از اتاق خارج کند تا این که آخرین حیوان، خروس نیز بیرون گذاشته شد.
            روز بعد وقتی روستایی نزد کشیش رفت، کشیش از وضع او سئوال کرد و روستایی گفت: خدا عمرت را دراز کند آملا، پس از مدتها، دیشب خواب راحتی کردیم. به راستی نمی دانم به چه زبانی از تو تشکر کنم. آه که چه راحت شدیم