بازهم اصلاح قانون خدمات پس از فروش

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ | 3 نظر

بازهم اصلاح قانون خدمات پس از فروش

براساس یک قانون جدید، شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در زمان پذیرش خودرو در تعمیرگاه‌ها موظف به اعلام کتبی هزینه و مدت زمان موردنیاز برای تعمیر خودرو به مالک آن خواهند بود.

به نقل از ایسنا – براساس نظرسنجی صورت گرفته، مصرف‌کنندگان از خدمات پس از فروش خودرو در کشور ناراضی هستند. در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از یک میلیون و 200 هزار نفر از مراجعان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجی کرده است. طبق این نظرسنجی، «کمبود یا نبود قطعات یدکی»، «کیفیت پایین خدمات و تعمیرات» و «دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات» از مهم‌ترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از خدمات شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است. این موضوعات در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای‌که شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو هنگام پذیرش مشتریان موظف به اعلام هزینه و مدت زمان موردنیاز برای تعمیر خودرو، خواهند بود.

در ماده 43 قانون مذکور در این زمینه قید شده است: «نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو موظف است در زمان پذیرش خودرو، به‌صورت کتبی زمان تقریبی تحویل خودرو و هزینه تقریبی تعمیرات را به مشتری اعلام کند.» اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، اجرایی خواهد شد.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


3 دیدگاه

  1. س.س.ج | دی 9, 1394 | لینک نظر

    بهار 94(قبل از کمپین خودرو صفر ممنوع) یک دستگاه خودروی رانا از نمایندگی کاویانی کرج خریداری نمودم که از همان اول لاستیک برف پاک کن هایش سفت بود و موقع کار کردن صدا میداد و چون گارانتی تا دوسال یا 40 هزار کیلومتر داشت تعویض برف پاک کن را به بعد موکول کردم.
    چند روز پیش برای سرویس روغن موتور رفتم نمایندگی و گفتم برف پاک کن ها را هم با گارانتی عوض کنند که در کمال تعجب به بنده گفتند برف پاک کن فقط تا 5000 تا گارانتی دارد!
    پس این گارانتی دوساله یا 40000 تایی چیست و چرا نباید شامل برف پاک کن شود؟ آیا این دزدی در روز روشن و حقه بازی و فساد نیست؟

  2. رضا7 | دی 9, 1394 | لینک نظر

    ما قانون زیاد داریم اما اجرای قانون..
    دولت فقط قانون میذاره اصلا نظارتی رو اجراش نداره و این یعنی قانون کشک!

  3. اصلاح قانون خدمات پس از فروش گام اول و خوبیه اما بحث اینجاست که نماینده پس از فروش عموما (99.9%) التزام به قانون ندارد و با مشتری به گونه ای برخورد می شود که گویی می خوای همینه که هس، نمی خوایم هررررری…
    روند شکایت و رسیدگی به پرونده عدم انطباق رفتار نمایندگی با “قانون خدمات پس از فروش” یقینا به حدی طاقت فرساست که هیچ مشتری تن به آن نمی دهد.
    مثالی عرض کنم؛ خودروی تندر 90 در منزل داریم که حدود 40000 کیلومتر راه رفته، از روز اول که خودرو را صفر گرفتیم درب داشبورد به صورت کج سوار شده بود و خار قفل آن به درستی قرار نمی گرفت و جداره های یه سمت کاملا باز بود. تا حالا ظرف 1 سال 3 بار به نمایندگی مجاز پارس خودرو در خیابان دولت مراجعه کرده ام و خار شکسته شده را تعویض کرده و هر بار 30 تومان گرفته. سوییچ را میگیرند، توضیحات شما در مورد اینکه منبع مشکل چیست مکتوب نمی شود، اجازه ندارید به بخش تعمیرات وارد شوید و صرفا پرداخت صورتحساب و تحویل ماشین به شما دم درب خروجی بدون هیچ اصلاحی در درب داشبورد و مجددا چند ماه بعد همین داستان. صرفا می گویند همه ال 90 ها همین مشکل را دارند و ایراد از مونتاژ است!!! البته این کوچکترین ایراد است.
    حال از کی و به کجا شکایت کنم؟ در کشور ما قانون کمترین ضمانت اجرایی و احترام به حقوق مشتری توسط تولید کننده و عرضه کننده خدمات محلی از اعراب ندارد.