رقابت ایران با رنو در الجزایر !

یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ | 13 نظر

رقابت ایران با رنو در الجزایر !

آبی‌ها برنده بازار سیاه می‌شوند؟

هوشمندی ایران خودرو و اشتباه سایپا برای حضور در الجزایر

عسل داداشلو – فرصت امروز – ایران‌خودرو، برای بار دوم و با وجود خاطره تلخ سنگال که آثارش هنوز پابرجاست و خطوط تولیدش خاک می‌خورند، بار سفر را به قاره سیاه بسته است. گرچه ایران‌خودروهایی می‌گویند که بدون سرمایه‌گذاری مستقیم به الجزایر می‌روند اما همچنان این پرسش باقی است که آیا الجزایر خاطرات تلخ سرمایه‌گذاری گذشته را رفو می‌کند؟

در شرایطی که حال و روز خودروسازی ایران خوب نیست و ویروس کمبود نقدینگی و تقاضا به صنایع پایین‌دستی دومین صنعت بزرگ کشور نیز سرایت کرده، دو غول خودروسازی جاده مخصوص بار سفر به قاره سیاه بسته‌اند. یکی با ولخرجی و دیگری با خساست. دو هفته پیش شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری 25 درصدی به الجزایر خواهد رفت و حالا در آخرین ساعات آخرین روز کاری هفته گذشته، ایران‌خودرویی‌ها اعلام کردند که بدون سرمایه‌گذاری به الجزایر می‌روند. البته آبی‌پوشان جاده مخصوص به میزبانی سایپا به الجزایر نمی‌روند بلکه به گفته معاون صادرات این شرکت، خطوط تولید الجزایری‌ها میزبان آنها خواهند بود.

سمند سورن-16

سعید تفضلی، معاون صادرات ایران‌خودرو، درباره این سرمایه‌گذاری گفته است: «در فاز اول این قرارداد، محصولات ایران‌خودرو شامل دنا، سورن، رانا و آریسان به صورت خودروی نیمه‌آماده (اس.كی.دی2)(قطعات منفصل کامل) به الجزایر ارسال و در خط الجزیره مونتاژ خواهد شد. ظرفیت تولیدی خط الجزیره سالانه 10 هزار دستگاه در یك شیفت خواهد بود. این خط در بهمن‌ماه امسال آغاز به كار می‌كند و از 15 هزار دستگاه سفارش مشتری الجزایری برای سال جدید میلادی، 1500 دستگاه دنا در زمستان امسال صادر خواهد شد. باقیمانده این تعداد به صورت قطعات منفصله (‌سطح اس.كی.دی‌ صفر) (قطعات منفصل نیمه‌کامل) صادر خواهد شد.»

بدون هزینه اما سودده

گرچه نحوه درست سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی به این شکل است که ابتدا به بازار هدف صادرات صورت می‌گیرد و پس از سنجش بازار سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت. اما چند نکته در قرارداد تازه ایران‌خودرو با الجزایر قابل بررسی است. نخست اینکه بازار الجزایر چقدر سود برای ایران‌خودرو در پی خواهد داشت؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: «حدود 10 سال پیش که من در ایران‌خودرودیزل فعالیت داشتم، طرف‌های الجزایری بارها به ایران سفر کرده و درخواست صادرات خودروهای ایرانی را داشتند، در آن زمان ما مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون در الجزایر به صورت سی‌بی‌یو(محصول نهایی)، فروختیم و تجربه خوبی بود، زیرا الجزایر بازار بی‌دردسری بود. در بازارهای صادراتی تلاش می‌شود که با کمترین هزینه محصول فروخته شود بنابراین اگر تفکر صادرکننده چیزی به غیر‌از این باشد که نباید در این بازارها هزینه کند، قطعا موجب زیان خواهد شد.»

او می‌افزاید: «اگر شرکت سازنده در بدو ورود بدون اینکه بازار را تست کند، سرمایه‌اش را درگیر کند. برگ برنده را به طرف مقابل می‌دهد تا جایی که امکان دارد، سرمایه سرمایه‌گذار را بدوشد اما ورود به بازارهای کشورهای توسعه‌نیافته‌ای مثل الجزایر با صادرات و بدون انجام سرمایه‌گذاری، می‌تواند تجربه خوبی باشد.»

زیان سایپا و سود ایران‌خودرو

در حالی ایران‌خودرو بدون سرمایه‌گذاری به الجزایر می‌رود که دولت این کشور چند سالی است سیاست‌های سخت‌گیرانه برای واردات وضع کرده و همین موضوع موجب کاهش فروش خودرو در این کشور شده است بنابراین یک بازار بسته در انتظار ایران‌خودرو خواهد بود که فروشندگان سنتی خود را دارد. با این شرایط آیا ایران‌خودرو می‌تواند به صورت بلند‌مدت از این بازار سود ببرد؟

زاوه در این‌باره معتقد است: «سیاست‌ها در کشورهایی نظیر الجزایر که به قیمت نفت وابسته هستند، دائما در حال تغییر است اکنون به دلیل سقوط قیمت نفت، این کشور واردات را محدود کرده تا بتواند حجم نقدینگی و تورم خود را کنترل کند. در این شرایط این خطر وجود دارد که با بالا رفتن درآمد این دولت مجددا درهای واردات باز و سرمایه‌گذار ورشکسته شود. بنابراین بهترین راهکار برای سود بردن از این بازار، نبردن قرانی به این کشورهاست که متأسفانه شرکت سایپا یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات را در این زمینه انجام داد و قطعا به همان میزان سرمایه‌گذاری، به میزان زیان سایپا اضافه خواهد شد. اما اگر سی‌کی‌دی (قطعات و مواد اولیه) ما در آن بازار به فروش می‌رسد اتفاق خوبی است زیرا بالاخره برای کشور ارزآوری دارد اما باید دقت کرد که امکان تغییر سیاست وجود دارد و در این بازارها چیزی به نام حرکات درازمدت وجود ندارد.»

تندر 90 رنو داستر

توان رقابت قیمتی وجود دارد؟

موضوع بعدی که در این گزارش قابل بررسی است، این است که سایپایی‌ها پایین‌ترین سگمنت قیمتی را در این بازار هدف قرار داده‌اند که فقط رقبای چینی در آن فعالیت می‌کنند اما با توجه به قیمت خودروهای ایران‌خودرو به نظر می‌رسد که رقیب سرسخت خودروهای ایرانی در سگمنت قیمتی متوسط، برند مطرح و محبوب رنو در بازار الجزایر خواهد بود که 35 درصد از سهم این بازار را در دستان خود دارد. بنابراین این پرسش مطرح است که آیا خودروهای ایرانی در این طبقه قیمتی توان رقابت با محصولات اروپایی را دارند؟

زاوه در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کند: «ایران‌خودرو می‌تواند با حذف آپشن‌ها و هزینه‌هایی مثل شماره‌گذاری، قیمت‌های خود را پایین بیاورد. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در بازارهای خارجی خیلی ناموفق نبوده‌اند. مثلا ایران‌خودرو در سال 82 در روسیه و غرب ترکیه مشتریان خوبی برای سمند داشت، درحالی‌که خط تولید ال90 به‌تازگی در ترکیه راه افتاده بود و قیمتش پایین‌تر از سمند بود، با این حال حجم صادرات خوبی برای این شرکت رقم خورد. تنها اشکال کار این بود که پایدار نبود.‌»‌ ‌

او می‌افزاید: «ایران‌خودرو همچنین تجربه صادرات پژو 206 صندوقدار را در قالب شبکه پژو در آلمان دارد. بنابراین ما الزما نباید از حضور برندهای بزرگ در بازارها بترسیم اما باید عاقلانه و با نگاه سودجویانه در این بازارها حرکت کنند.‌»‌ ‌بازارهایی نظیر الجزایر، بازارهایی هستند که قوانین به صورت خلق‌الساعه در آنها تغییر می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاری که از پیش اشتباه بوده و در صادرات نیز باید نهایت صرفه را تا زمان حضور برد. به نظر می‌رسد که این‌بار آبی‌پوشان جاده مخصوص از تجربه گذشته برخلاف سایپایی‌ها درس گرفته‌اند و تجربه بازار الجزایر براساس پیش‌بینی‌ها قرار است زخم کهنه سنگال را رفو کند.

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


13 دیدگاه

  1. محمد | دی 15, 1394 | لینک نظر

    مثل گذشته می خوان وام بگیرن از دولت که بگن ما صادرات می کنیم ، بعد نصف پولو بندازن بالا با نصفش هم برن 20 تا مثلا خودرو مونتاژ کنن و ضرر کنن برگردن بگن آقا ما پول نداریم وامو برگردونیم پس قیمت ارابه هامونو افزایش میدیم و یه حال اساسی به مردم عزیز میدیم ، میگی نه می تونید برگردید به همون سرمایه گذاریها که اشاره کردن آذربایجان ترکیه ….

  2. ironman | دی 15, 1394 | لینک نظر

    قیمت یک دستگاه Audi A4 دست دوم در بازار آزاد تقریبا هم قیمت سمند صفر در بازار ایرانه:
    https://www.dubicars.com/2008-audi-a4-20-sline-13500.html
    حالا سوال اینه که شما اگر در یک کشور بازار آزاد زندگی کنید کدوم رو میخرید؟ سمند صفر یا آئودی A4 دست دوم؟

    • در پاسخ به: ironman

      mohsen | دی 15, 1394 | لینک نظر

      دوست من اولا بنده به عنوان کسی که تو اروپا تجربه خرید خودرو دست دوم دارم از بعضی از مسائل از نزدیک در جریان بودم. شما حتی تو سایت خودرو هایی رو می بینین که ضمانت نامه سرویس دارن یعنی صاحبش متعهد به این میشه کا این خودرو مشکل فنی نداره و تا فلان مقدار ماه خوب کار می کنه اما این دایتان همه داستان نیست. بعد از دو هفته می بینی فلان قطعه خراب میشه و با مراجعه به سیستم بیمه و صاحب تشخیص داده میشه که شما لابد بد استفاده کردین!
      تنها این نیست قیمت قطعات یدکی و اون هم مهمه.
      آئودی تو بازار بسته الجزایر حکم ماشین های کره تو بازار بسته ایران رو داره. یعنی به هیچ عنوان نمی بینی در جهان آزرا بیست و پنج هزار دلاری بعد پنج سال جون کندن و نیمه عمر شدن قیمتش باشه هیجده هزار دلار.
      پس اون آئودی تو الجزار قیمتش اونی نیست که تو اروپا هست.
      و از طرفی چون خط تولیدش نیست هم کمی قطعات هست و هم گرون بودنش به خاطر واردات و هزینه گمرک و مالیات خوردن به علاوه کم پیدا شدنش.

      • در پاسخ به: mohsen

        ironman | دی 15, 1394 | لینک نظر

        الببته این آئودی که لینکشو گذاشتم مال کشورهای شیخ نشینه نه اروپا ولی در مورد بازار الجزایر اطلاعات ندارم و نمیدونم که مثل بازار ایران بسته و انحصاری و مافیایی هست یا مثل بازار امارات و ترکیه آزاده!
        به هر حال فکر میکنم آئودی و ولوو جزو برندهای کم استهلاک اروپایی هستن و اگر دست دومشون وارد بازار الجزایر هم بشه باز هم نسبت به سمند و پژو های ایرانی پرمصرف و بی کیفیت ارزش خرید بیشتری دارند و قطعات و خدمات فنی هم به مرور زمان توسط بخش خصوصی میتونه وارد بشه .

  3. عباسنوید | دی 14, 1394 | لینک نظر

    حذف آپشن ..در سمند و پژوهاس نیم قرن پیش ..واقعا شوخی بامزه ای بود

  4. احسان | دی 14, 1394 | لینک نظر

    میشه بفرمایید غرب ترکیه کجا می شه؟ ظاهرا باید نزدیکای استانبول باشه دیگه… والا من که حتی یه دونه سمند هم ندیدم. یه دونه 206 صندوقدار دیدم. اونم صاحبش ناراضی بود. گفت سرم کلاه رفته اینقدر که داخل اتاقش صدا می کنه… به نظرم دیگه باید مدیران ما لااقل حرف نزنن.

  5. آرش | دی 14, 1394 | لینک نظر

    جالبه…،به جای “ایران خودرو ” کلمه “پژو” و به جای “الجزایر” کلمه “ایران” رو جایگزین کنید، کل مقاله را میتوان در باب اهداف سرمایه گذاری پژو در ایران بازنوشت…

  6. ali | دی 14, 1394 | لینک نظر

    واقعا چرا که نه ؟! اگه استاندارد و ایمنی و کیفیت رو ببره بالا میتونه با قیمت خوب فروش خوبی داشته باشه… فکر میکنین کره ای ها چطور پیشرفت کردن ؟ البته از ایرانخورو خیلی بعیده!!! اونم تا زمانی که دولتیه ! ولی یکم مدیریت اصولی و تدبیر میخواد. درسته ما کاملا نا امید شدیم از این دو تا کهنه سازامون.. ولی جا برای پیشرفت خیلیه بخدا.. ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه اس… کارو باید به کاردون سپرد

  7. حسین | دی 14, 1394 | لینک نظر

    منم گفتم ایرانخودرو کار درستی کرده همه بم منفی دادن!
    فقط نکته جالب قیمت محصولات ایران تو الجزایر هس!
    مثلا دنا رو چند می‌دن؟

    • در پاسخ به: حسین

      امین | دی 14, 1394 | لینک نظر

      شما خیلی مثبت نگاه میکنی.پس شک نکن به همون قیمتی میدن که جنابعالی خریدی شاید هم گرون تر.بعد هم با سود کلانی که داخل الجزایر به دست اوردن میان ایران خودرهای جدید وبا کیفیت میسازن.مثل بقیه سرمایه گذاری هاشون توی اذربایجان و..قراره با پول الجزایریها پراید ونیسان ابی از خط تولید خارج بشه.ههه

  8. ironman | دی 14, 1394 | لینک نظر

    زاوه در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کند: «ایران‌خودرو می‌تواند با حذف آپشن‌ها و هزینه‌هایی مثل شماره‌گذاری، قیمت‌های خود را پایین بیاورد.
    دقیقا کدام آپشنها؟ جالیوانی و کولر و شیشه بالابر؟ یا آپشن صندلی و چرخ و درب و موتور؟

  9. AYDIN | دی 14, 1394 | لینک نظر

    یعنی با این قیمت سمند میتونه با تویوتا کرولا یا کیا سراتو یا هوندا سیویک رقابت بکنه؟؟

    • در پاسخ به: AYDIN

      مهمان | دی 15, 1394 | لینک نظر

      با کدوم قیمت؟؟؟
      سمند برای صادرات حداکثر 20 25 میلیون قیمت میخوره
      و کرولا و سراتو در خارج 50 تا 60 میلیون هستن
      واقعیت اینه که قدرت خرید مردم به شدت پایین اومده و دیگه رویای خودروی ارزان مثل کرولا 13 14 میلیونی که قبلا گفته میشد وجود نداره
      ضمن اینکه گفته شد این بازار هم مثل بازار خودمون تقریبا بسته هست