نجفی منش : خودروسازان در کاهش قیمت ناتوانند

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ | 3 نظر

نجفی منش : خودروسازان در کاهش قیمت ناتوانند
گفت و گو با عضو انجمن قطعه سازان ایران

در حالی که به گفته برخی کارشناسان، نشانه های رقابت در بازار خودرو کشور به نوعی نمایان شده است، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان معتقد است این رقابت از قبل نیز وجود داشته و تنها باید برای افزایش آن تلاش کرد.

به گزارش صنعت نویس، محمدرضا نجفی منش تاکید می کند که اصلی ترین فاکتور برای افزایش رقابت در بازار خودرو کشور، عرضه محصولات جدید و به روز است، زیرا مشتریان ایرانی همواره این موضوع استقبال کرده و نشان داده اند حاضرند برای این محصولات هزینه کنند. وی می گوید که  لغو تحریم ها و حضور خودروسازان جدید در ایران نیز کمک بزرگی  به افزایش رقابت در بازار خودرو کشور خواهد کرد، چون این “حضور” می تواند به عرضه محصولات جدید بیانجامد. به گفته نجفی منش،  رنو و پژو، قرار است در مجموع هشت محصول جدید روانه به بازار ایران بدهند که این اتفاق می تواند اولا به افزایش رقابت در بازار کشور بیانجامد و دوما سایر خودروسازان و خودروهای خوب دنیا را برای امدن به ایران ترغیب کند.

پس از پیش فروش ساندرو از سوی پارس خودرو، مسوولان ایران خودرو تصمیم گرفتند از قیمت تندر-90 اتومات به عنوان رقیب ساندرو، بکاهند و در این راستا، بین 800 تا دو میلیون و 500 هزار تومان تخفیف برای این محصول در نظر گرفتند. برخی معتقدند این اتفاق به نوعی نشانه ای برای رقابت در بازار خودرو کشور به شمار می رود و می توان به تداوم آن امیدوار بود؛ نظر شما در این مورد چیست؟

البته تا بوده، همین بوده؛ منظورم این است که رقابت در بازار خودرو کشور موضوع جدید و عجیبی نیست و به اصطلاح سابقه دارد. در واقع رقابت در بازار خودرو وجود داشته و نمی توان گفت موضوعی جدید است. با این حال به نظر من ماجرای تخفیف ایران خودرو برای تندر اتومات، باین کننده این موضوع مهم است که عرضه خودروهای جدید می تواند به بیشتر شدن رقابت در بین خودروسازان کشور کمک کند. البته یک اتفاق خوب دیگر هم به واسطه این ماجرا رخ داده و آن چرخش خودروسازان از بانک ها به مشتریان است.

چه چرخشی؟

همین که خودروسازان به مشتریان تخفیف داده اند، نشان می دهد به جای رفتن به سمت بانک ها و گرفتن وام با سودهای کلان، به فکر جذب مشتریان از راه های مختلف افتاده اند. به عبارت بهتر، وقتی خودروسازان فروش مناسبی داشته باشند، می توانند از بازار تامین منابع مالی کرده و کمتر به سراغ تسهیلات بانکی با بهره بالا بروند.

در اظهارات تان به عرضه محصولات جدید و اثرگذاری آن بر افزایش رقابت در بازار خودرو کشور اشاره کردید؛ این این اثرگذاری تا چه حد می تواند باشد؟

قطعا اثر زیادی دارد، چون مشتریان ایرانی همواره از خودروهای جدید استقبال کرده اند، بنابراین هرچه عرضه این محصولات افزایش پیدا کند، رقابت نیز بالا می رود. این موضوع یک پیام بزرگ برای خودروسازان دارد و آن، لزوم حرکت سریع تر به سمت عرضه محصولات جدید و به روز است. فرض کنید ما الان همچنان پیکان تولید می کردیم، مطمئن باشید مشتریان از آن استقبال نمی کردند، چون این خودرو قدیمی به شمار می رود و باب میل عموم جامعه نیست. این در شرایطی است که وقتی خودرویی جدید عرضه می شود، بلافاصله مورد استقبال قرار می گیرد و مشتریان حاضرند برای آن هزینه کنند.

تا چندی دیگر تحریم های بین المللی علیه ایران لغو می شود و این موضوع، پای خودروسازان و خودروهای جدید را به کشور باز خواهد کرد. فکر می کنید این موضوع چقدر بر افزایش رقابت در بازار خودرو تاثیر دارد؟

این اتفاق قطعا بسیار موثر خواهد بود، زیرا همان طور که گفتم، خودروهای به روز و جدید روانه کشور می شوند و در نتیجه ضریب رقابت بالا خواهد رفت. به عنوان مثال همین رنو و پژو، قرار است در مجموع هشت محصول جدید روانه به بازار ایران بدهند که این اتفاق می تواند اولا به افزایش رقابت در بازار کشور بیانجامد و دوما سایر خودروسازان و خودروهای خوب دنیا را برای امدن به ایران ترغیب کند. با توجه به اینکه علاوه بر رنو و پژو، خودروسازان دیگری مانند فولکس واگن و فیات و مزدا نیز قصد حضور و گسترده کردن فعالیت خود در ایران هستند، مطمئن باشید در آینده، بازار خودرو کشور رقابتی جانانه را به خود خواهد دید.

این “آینده” که می گویید، یعنی چند ماه و یا چند سال دیگر؟

به نظرم تا دو سال دیگر می توانیم شاهد رقابت خوبی در بازار خودرو کشور باشیم. درست است که رنو و پژو پس از لغو تحریم ها، فعالیت هایشان را در ایران گسترده تر خواهند کرد، اما آمدن شرکت هایی مانند فولکس و فیات، زمان می برد و از همین رو برای آن رقابت جانانه که عرض کردم، باید دو سال صبر کرد.

می توان گفت که بازار خودرو ایران در مسیری شبیه آنچه چین تجربه کرد، قرار خواهد گرفت؟

اینکه شبیه چین بشویم یا نه را نمی دانم، اما در کل می توانیم امیدوار باشیم رقابتی کامل در بازار خودرو کشور شکل خواهد گرفت.

معنای “رقابت کامل در بازار خودرو” دقیقا چیست؟

در بازاری که در آن بیش از سه بازیگر اصلی وجود داشته باشد، رقابت کامل شکل خواهد گرفت. در حال حاضر ما رنو و پژو را داریم و با اضافه شدن فولکس و فیات و …، آن “رقابت کامل” میهمان بازار خواهد شد. البته در این میان نباید از خودروسازان بخش خصوصی نیز غافل شویم، زیرا آنها نیز می توانند به افزایش رقابت در بازار خودرو کشور کمک کنند.

یعنی خودروسازان خصوصی هم مشغول مذاکره با شرکت های خارجی برای عرضه محصولات جدید هستند؟

بله همین طور است؛ هیچ کس بیکار ننشسته و همه در حال مذاکره هستند تا با لغو تحریم ها، هم شرکای جدیدی داشته باشند و هم خودروهای به روز و باکیفیت تری روانه بازار کنند. در واقع خودروسازان خصوصی نیز یک گوشه از کار را (در ماجرای افزایش رقابت) خواهند گرفت و محصولات جدید رو خواهند کرد و به اصطلاح ساکت نخواهند نشست.

اگر بخواهیم یک دور فاکتورهای افزایش رقابت در بازار خودرو کشور را مرور کنیم، مرور کنیم، کدام شان بیشترین اثرگذاری دارند؟

در درجه اول، تولید و عرضه محصولات جدید و به روز؛ به نظرم اصلی ترین عامل در افزایش رقابت این است که خودروهای جدید وارد بازار شود، چون استقبال مشتریان از این خودروها، عرضه کنندگان خودرو کشور را برای جا نماندن از یکدیگر، به تکاپو خواهد انداخت. اتفاقا همین ماجرای ساندرو و تندر اتومات که به آن اشاره کردید، از ناحیه “عرضه یک محصول جدید” رخ داده است.

به جز عرضه محصولات جدید، فاکتور بعدی برای افزایش رقابت در بازار خودرو چیست؟

کیفیت خودروها هم بسیار مهم است و خودروسازان برای افزایش رقابت باید به این موضوع نیز توجه کنند.

منظورتان این است که کیفیت همین خودروهای فعلی را بالا ببریم؟

بله، البته تاکید می کنم که اولویت با عرضه محصولات جدید است.

کاهش قیمت و تخفیف و مسائلی از این دست چطور؟ اینها هم می توانند به بالا رفتن رقابت در بازار خودرو کشور کمک کنند؟

مسائلی مانند کاهش قیمت باید در اولویت آخر قرار گیرند، زیرا خودروسازان داخلی امکان چنین کاری را ندارند. در حال حاضر سایپا با زیان روبروست و ایران خودرو نیز با حاشیه سودی دو سه درصدی فعالیت می کند، بنابراین نباید روی کاهش قیمت به عنوان راهکاری برای افزایش رقابت، چندان حساب باز کرد. شما به اتفاقاتی که در بازار خودرو رخ داد، نگاه کنید؛ ما رکودی سخت را در این بازار تجربه کردیم، اما این رکود نتوانست قیمت هات را پایین بیاورد و اثر خود را روی تولید گذاشت. حرفم این است که خودروسازی با وضعی که دارد، اصلا امکان کاهش قیمت را به خود نمی بیند و بسیار بعید است خودروسازان (در راستای رقابت با یکدیگر)  این روش را (به صورت گسترده) انتخاب کنند. البته ممکن است شرکت های خودروساز به طور مقطعی دست به چنین کاری بزنند، اما در کل نمی توان برای افزایش رقابت رد بازار خودرو کشور، نسخه کاهش قیمت را تجویز کرد. اتفاقا من به شدت امیدوارم که دولت دست از سر قیمتگذاری خودرو بردارد، زیرا اگر این اتفاق رخ بدهد و خودروسازان در تعیین قیمت محصولات خود آزاد باشند، اتفاقا به افزایش رقابت در بازار خودرو کمک خواهد شد.

چه کمکی؟

در همین حد هم که رانت را از بین ببرد خوب است. در حال حاضر با توجه به قیمتگذاری دولتی، رانت در بازار خودرو به چشم می آید و اگر دولت کاری با قیمت نداشته باشد، خودروسازان می توانند از آزادی عمل خود در تعیین قیمت، برای بالا بردن رقابت استفاده کنند.

منبع:تجارت فردا


3 دیدگاه

  1. امیر | دی 20, 1394 | لینک نظر

    بله کاملا حق با شماست.!!!صنعت خودروی کشور با وجود شما و همکاران تان در فضای کاملا امنی که دولت برای انحصار
    در این صنعت ایجاد کرده است باید خودروهای بیست سال پیش دنیا را به قیمت گران به مردم عرضه کنید.!!!!!

  2. محسن | دی 20, 1394 | لینک نظر

    “معنای “رقابت کامل در بازار خودرو” دقیقا چیست؟
    در بازاری که در آن بیش از سه بازیگر اصلی وجود داشته باشد، رقابت کامل شکل خواهد گرفت. در حال حاضر ما رنو و پژو را داریم و با اضافه شدن فولکس و فیات و …، آن “رقابت کامل” میهمان بازار خواهد شد”
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    روز روشن دارن دروغ میگن. بله آقا شما درست میگی که باید بیش از 3 رقیب وجود داشته باشه ولی وقتی تولید رنو و پژو و فیات و … دست چندتا مافیا و دزد سرگردنه باشه که از قبل همه چیز مثل قیمت و کیفیت و … رو با هم هماهنگ میکنن، چه رقابتی قراره ایجاد بشه؟ حرف از ایجاد رقابت موقعی میتونه درست باشه که همون رنو و پژو و … بتونن مستقل از چند تا مونتاژکن داخلی خودرو تولید و وارد بازار کنن وگرنه آوردن اسم چند کمپانی خارجی نمیتونه ژست کاری به شما و امثال شما بده.
    ——————–
    ایشون گفتن: “خودروسازان در کاهش قیمت ناتوانند و مسائلی مانند کاهش قیمت باید در اولویت آخر قرار گیرند، زیرا خودروسازان داخلی امکان چنین کاری را ندارند”

    عوضش در افزایش قیمت کاملاً توانا و با انگیزه ان!
    اگه امکان کاهش قیمت ندارن پس یه کلام… خداحافظ ! مگه مردم پولشون رو از سر راه پیدا کردن که مجبورشون میکنین فقط از شما بخرن؟ بذارین خودروسازهای خارجی ها هم بیان، بعد ببینیم کی امکان کاهش قیمت نداره. اصلاً اون موقع کسی نگاه هم سمت 405 و بقیه حال بهم زن ها میندازه؟
    اینها قیمت رو پایین نمیارن که هیچ، با همون کیفیت افتضاح و بدون هزینه برای طراحی محصولات جدید، قیمت همون چهارچرخ های از رده خارج حال به هم زن رو افزایش هم میدن. نمونه ش دنا که توی همین چند روز قیمتش 3 میلیون بالا رفت اون هم بدون هیچ تغییری در کیفیت. در عوض جلوی رقبا رو گرفتن و در گمرک رو بستن تا بتونن با هر قیمت و کیفیتی یک خودروی از رده خارج پُر از اشکال رو به ملت بفروشن.

  3. یاشار | دی 20, 1394 | لینک نظر

    اینها سرشون توی یه آخوره . چه رقابتی ؟؟ چه آشی ؟؟ چه کشکی ؟