افت شدید سهام رنو در پی شائبه تقلب محیط زیستی

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ | 1 نظر

افت شدید سهام رنو در پی شائبه تقلب محیط زیستی

رنو پس از فولکس واگن، دومین قربانی تقلب زیست محیطی

سرمایه گذاران رنو به دلیل نگرانی از تکرار بحران آلایندگی فولکس واگن، تحت تاثیر ابراز اطمینان دولت فرانسه به این خودروساز قرار نگرفته و سقوط بیشتر ارزش سهام این شرکت را رقم زدند.

ارزش سهام رنو با وجود اینکه مقامات فرانسه تاکید کردند تحقیقات انجام گرفته از رنو تقلب این شرکت در موتورهای آلاینده را نشان نداده است، با کاهش بیشتری روبرو شد.

ارزش سهام رنو که روز پنج شنبه، 8.9 درصد سقوط کرده بود، روز جمعه 3.4 درصد دیگر کاهش یافت و به 75.13 یورو رسید و از نزول سه درصد بخش خودرو پیشی گرفت.

یک روز پس از انتشار خبر بازرسی از سه پایگاه رنو در فرانسه، مقامات این کشور اعلام کردند هیچ نرم افزار غیرقانونی در مدلهای تست شده رنو نیافته اند. تحقیقات آلایندگی در فرانسه در پی اقرار فولکس واگن به استفاده از چنین نرم افزاری برای تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی آمریکا انجام گرفته است. این خودروساز آلمانی اقرار کرده است 11 میلیون دستگاه از خودروهای دیزلی که در سراسر جهان فروخته، مجهز به نرم افزار غیرقانونی بوده اند که برای نشان دادن آلایندگی کمتر طراحی و بکار گرفته شده است.

تحقیقات فرانسه وجود آلایندگی بالاتر از سطح مجاز را در مدلهای دیزلی رنو و چندین برند دیگر تایید کرده است با اینهمه سگولن رویال، وزیر محیط زیست و امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه با ابراز اطمینان نسبت به رنو، وجود نرم افزار غیرقانونی در مدلهای این شرکت را تکذیب کردند.

این خودروساز در بیانیه ای اعلام کرد تحقیقات ادامه دارد و وجود نرم افزار غیرقانونی در خودروهای رنو را نشان نداده است.

رنو ادعای یک گروه محیط زیستی آلمان مبنی بر اینکه مدل اسپیس 25 برابر سطح مجاز اکسید نیتروژن منتشر می‌کند را رد کرده است.

شرکتهای خودروسازی فرانسوی رنو و پژو سرمایه گذاری سنگینی در مدلهای دیزلی داشته اند و خودروهای دیزلی بیش از نیمی از فروش این دو شرکت در فرانسه را تشکیل می دهند از این رو اگر به دلیل نگرانیهای محیط زیستی ناچار به کنار گذاشتن موتورهای دیزلی شوند، ضرر سنگینی متحمل خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، به نظر می‌رسد کاهش ارزش سهام رنو تصمیم دولت برای کاهش دادن سهمش در این خودروساز را به تاخیر انداخته است و وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد تا زمانی که قیمت سهام رنو بهبود نیافته برای فروش دست نگه می‌دارد.

تحلیلگران برآورد کرده اند با ریزش اخیر سهام، بیش از چهار میلیارد یورو (4.4 میلیارد دلار) از ارزش سهام رنو کاسته شده است.

ماکرون متعهد شده است سهم دولت در رنو را از 19.7 درصد به 15 درصد کاهش دهد. دولت فرانسه برای حفظ حق رای دو برابر در نشست سالانه سهامداران رنو، در آوریل گذشته سهمش در رنو را به 19.7 درصد افزایش داده بود.

منبع:ایسنا

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

 لینک آپدیت تلگرام برای اندروید:

‏«Telegram» را در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.telegram.messenger

برای آی‌او‌اس (آیفون و آیپد):
https://itunes.apple.com/en/app/telegram-messenger/id686449807?mt=8

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.

 


1 دیدگاه

  1. sunmartin | دی 27, 1394 | لینک نظر

    مشکل رنو و فولوکس بسیار ساده و نیز آسان است بهتر است تمامی خودروهای آلاینده که توسط سازمان های بررسی آلایندگی تست شده و دودزا و دارای حداقل استاندارد نیستن را جمیعا به ایران ارسال کنند این تنها راه نجات رنو و فولکس است چون در ایران آلودگی هوا از حد گذشته و کسی در اینمورد پاسخگو نیست

    • در پاسخ به: sunmartin

      امین | دی 27, 1394 | لینک نظر

      البته الودگی اونها مطمین یک درصد اشغالهای تولید داخل نمیشه.206 وسمند به اندازه تراکتور بنزین میسوزونن