وزیر صنعت: بازار خودرو انحصاری نیست

چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ | 15 نظر

وزیر صنعت: بازار خودرو انحصاری نیست

بلاتکلیفی مرجع قیمت‌گذاری خودرو همزمان با ورود سرمایه‌گذاران خارجی

گروه خودرو، دنیای اقتصاد– رئیس شورای رقابت در حالی به تازگی خبر از ورود دوباره این شورا به بازار خودرو داده که خودروسازان خارجی در راه ایران، از وزارت صنعت، معدن و تجارت قول گرفته‌اند قیمت‌گذاری خودرو دولتی نباشد. سه سالی می‌شود که شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری خودرو را در دست دارد و در این مدت، حواشی و اصطکاک زیادی نیز میان این شورا با خودروسازان و وزارت صنعت،معدن و تجارت پیش آمد. اگرچه مسوولان شورای رقابت اواسط امسال اعلام کردند بازار خودرو از حالت انحصار خارج شده و دیگر نیازی به قیمت‌گذاری (از سوی شورا) ندارد، اما آنها در جلسه دو روز پیش خود دوباره به این نتیجه رسیدند که بازار انحصاری بوده و باید به آن ورود کنند. آن طور که رضا شیوا اعلام کرده، طبق نظر اعضای شورای رقابت، بازار خودروهای زیر 2هزار سی سی داخلی انحصاری است و شورا در جلسه آینده، پیشنهادهای خود را در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اعلام خواهد کرد. به گفته وی، این امکان وجود دارد که اعضای شورا تصمیم به اصلاح یا تدوین دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بگیرند.

دنا قیمت و شرایط فروش

شیوا در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» این را هم گفته که دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو مبتنی بر شرایط خودروسازی کشور در دوران جدید (پساتحریم) است. با توجه به گفته‌های وی، شورای رقابت پس از خروج مقطعی اش از بازار خودرو، دوباره به این بازار بازگشته تا عنان قیمت‌گذاری را در دست بگیرد و با این حساب، تمام خودروهای تولید داخل از جمله محصولات خارجی جدید، دوباره مشمول تعیین قیمت از سوی این شورا خواهند بود. به‌عبارت بهتر، خودروسازان خارجی که قصد ورود به ایران و تولید خودرو در کشور را دارند نیز زیر سایه شورای رقابت قرار می‌گیرند و این شورا است که قیمت محصولات آنها را تعیین می‌کند، نه خودشان و خودروسازان داخلی. به‌عنوان مثال، پژو که قراردادش با ایران خودرو را اخیرا امضا کرده و قصد تولید سه محصول جدید را دارد، برای قیمت‌گذاری آنها باید مجوز شورای رقابت را بگیرد.

هرچند شورای رقابت در ظاهر کاری به قیمت‌گذاری خودروهای جدید و به اصطلاح لوکس کشور (بالای 45 میلیون تومان) ندارد، اما با توجه به مواردی نقیضی که رخ داده، تضمینی بابت دخالت نکردن شورا در تعیین قیمت خودروهای آینده بازار ایران نیست. به‌عنوان مثال، در ماجرای «دنا»، با وجود اینکه ایران خودرویی‌ها تاکید داشتند محصولی کاملا جدید را تولید و روانه بازار کرده‌اند؛ اما شورای رقابت معتقد بود دنا همان سمند است و در نهایت خود برای آن قیمت تعیین کرد. با این شرایط، اگر مثلا رنو و پژو یا سایر خودروسازان خارجی که در ایران حضور داشته‌اند، بخواهند محصولات ارتقا یافته خود را روانه بازار کشور کنند، بسیار محتمل است که شورای رقابت با استناد به همان ماجرای دنا، در مقام قیمت‌گذاری برای آنها درآید.

دنا-2

با این حساب، ظاهرا آنچه دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروها را توجیه می‌کند، تلقی اعضای این شورا از خودروها است، نه لوکس نبودن و جدید نبودن آنها. نکته دیگر اینجاست که معیار قیمت در نظر گرفته شده برای لوکس بودن خودروها (45 میلیون تومان)، ازسوی شورای رقابت تعیین شده؛ بنابراین بعید نیست شورا در آینده و به اقتضای شرایط، این کف قیمت را تغییر داده و افزایش دهد. در واقع ممکن است با توجه به تغییرات بازار خودرو در آینده‌ای نه چندان دور، شورای رقابت تصمیم به تغییر معیارهای خود گرفته و از این راه، نفوذ خود را در بازار پساتحریم خودرو تضمین کند.

قیمت‌گذاری وظیفه خودروسازان است

اما به وزارت صنعت، معدن و تجارت برویم، جایی که مسوولان آن هیچ حقی برای شورای رقابت در بازار خودرو قائل نبوده و معتقدند قیمت‌گذاری باید ازسوی خودروسازان انجام شود. وزارت صنعتی‌ها به خصوص محمدرضا نعمت‌زاده مرد اول این وزارتخانه، همواره تاکید کرده‌اند که بازار خودرو در انحصار قرار ندارد، بنابراین قیمت‌ها باید ازسوی شرکت‌های خودروساز تعیین شده و شورای رقابت از این پروسه حذف شود. هرچند، چند ماهی می‌شد که مسوولان وزارت صنعت اظهارنظری در این مورد نمی کردند و در ظاهر میان آنها و شورای رقابت صلح برقرار بود، اما با توجه به ورود قریب‌الوقوع خودروسازان خارجی به ایران، دوباره سوژه «قیمت‌گذاری» داغ شده است. در این شرایط و تنها چند ساعت پس از اظهارات شیوا مبنی‌بر ورود دوباره شورا به بازار خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد که شورای رقابت نباید کاری به قیمت خودرو داشته باشد و این پروسه باید به خودروسازان واگذار شود. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، خودروسازان مخالف قیمت‌گذاری دولتی هستند و از همین رو قیمت باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود. اوج صحبت‌های محمدرضا نعمت‌زاده اما آنجا بود که وی عنوان کرد به خودروسازان خارجی در راه ایران، قول داده قیمت‌گذاری خودرو در کشور دولتی نخواهد بود. نعمت‌زاده در این مورد با اشاره به قول و قرارها با سرمایه گذاران و خودروسازان خارجی، تاکید کرد که «خارجی‌ها با قیمت‌گذاری دولتی موافق نیستند؛ بنابراین به آنها گفته‌ایم قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.» وزیر صنعت همچنین این را هم گفته که «از نظر این وزارتخانه، اگر قیمت‌گذاری، دولتی نباشد، خودروها ارزان‌تر نیز خواهند شد.»

سمند ملی-1

با توجه به اظهارات نعمت‌زاده، وزارت صنعت،معدن و تجارت عملا از جانب خود خیال خودروسازان خارجی را بابت دولتی نبودن قیمت‌گذاری خودرو راحت کرده است، آن هم بدون هماهنگی با شورای رقابتی که خود را مرجع قیمت‌گذاری خودرو در کشور می‌داند. در این شرایط، خودروسازان خارجی به‌نوعی بلاتکلیف بوده و نمی دانند در نهایت این شورای رقابت است که برای قیمت محصولات آنها تصمیم می‌گیرد یا وزارت صنعت،معدن و تجارت. بدون شک میل دل خودروسازان خارجی، دولتی نبودن قیمت‌گذاری است، چه آنکه آنها با چنین روش‌هایی غریبه بوده و همواره خود اقدام به تعیین قیمت محصولات شان می‌کنند نه نهادهای دولتی. حالا باید منتظر ماند و دید در نهایت چه سرنوشتی انتظار قیمت محصولات آینده صنعت خودرو کشور را می‌کشد و بازی قیمت را شورای رقابت می‌برد یا وزارت صنعت.

 

کانال خبری دنده 6 بر روی تلگرام

  کانال خبری ، صرفاً بر روی نسخه بروز شده تلگرام کار می کند،می توانید با استفاده از لینک های زیر تلگرام خود را آپدیت کنید.

تلگرام نسخه دسکتاپ (ویندوز):
https://tdesktop.com/win

محتوای مجله دنده 6 با مطالب درج شده در وب سایت متفاوت بوده و برخی اخبار کوتاه و جالب از چهار گوشه صنعت خودروسازی را شامل می شود.

از این که با شما هستیم، خوشحالیم.


15 دیدگاه

  1. a.com | بهمن 16, 1394 | لینک نظر

    تاوان اشتباه گذشتگان را من پس میدم بسوز ای دل بسوزز…

  2. فرهاد | بهمن 16, 1394 | لینک نظر

    واقعا این لبخندای ملیح جناب وزیر از خنده های کفاشیانم بیشتر رو اعصابه!!!

  3. reza | بهمن 15, 1394 | لینک نظر

    خخخخخ
    اره راست میگه اصلا انحصاری نیست!

  4. یاشار | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    توجه کردید تو همه عکساش داره به ریش ملت میخنده ؟؟؟!

  5. امیر | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    وقتی سن بالا باشه مغز دیگر به علوم و دانش جدید فکر نمی کند.!!ایشان نمی خواهد از این کار کنار برود
    تا افراد جوان و باانگیزه و صاحب دانش جدید بتوانند به این صنعت که خروجی اش محصولات بیست سال
    پیش دنیا است کمک کنند.!!از نظرایشان 405 و پراید و… که قدیمی و ناایمن و بی کیفیت هستند تا کی باید
    تولید شوند در حالی که صنعت روز دنیا در حال تولید خودروهای خود ران و ایمن و کم مصرف حرکت می کند.

  6. sunmartin | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    تو فکر اینم کیه که به کامنت ها منفی میده تو ذهنش چی میگذره شاید هیچی و همینطوری اینکار میکنه اما در وزیر صنعت جناب چینی زاده باید بگم ایشان بیشتر وزیر صنایع چین هستن تا ایران

  7. پیمان | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    “وزیر صنعت همچنین این را هم گفته که «از نظر این وزارتخانه، اگر قیمت‌گذاری، دولتی نباشد، خودروها ارزان‌تر نیز خواهند شد…”
    نمیدونم اسمتو چی بذارم نمیدونم خودتو چی فرض کردی ما مردم رو چی فرض کردی.
    اگه شورای رقابت نبود همین دنای اشغال رو داشتین 52تومن به مردم غالب میکردین تو هر کشوری هم اونقدر مردم عوام و بیسواد وجود داره که کار شما بی دین ها راه بیوفته.
    مطمئن باشید همین قرارداد با پژو که یه اشغال سازه مثل خودتون بازار رو بیشتر به رکود میبره پس نگران قیمتا نباشید خریداری نیست

  8. نیما | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    این مشکل که یک راه حل خیلی ساده دارد، انحصار را کنار بگذارید و به دیگران هم اجازه ورود بدهید و بعد با کنار رفتن شورای رقابت هر جور دوست داشتید قیمت بگذارید، اصلا خودرو لوکس دنا را به قیمت یک میلیارد تومن بفروشید که با بنز اس۵۰۰ رقابت کند.

  9. sunmartin | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    واقعا “غمگسار” حرف دل ملیونها ملیون ایرانی زد چرا من نتونم یه خودروی 2000 سی سی که چینی نباشه وارد کنم ژاپنی یا آلمانی یا کره ای و حتی اسپانیایی باشه مدلش حداقل 2014 باشه
    و نهایتا 60 تومان هزینه کنم؟
    حتما باید یکی این وسط واسطه باشه کی چی پول بره جیب اون؟

  10. sunmartin | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    باید نظارت باشه و از تولید داخلی حمایت بشه اما نه به هر قیمتی به جای چینی های اشغال با ژاپنی ها قرار داد ببندید و با قیمت مناسب بدید دست مردم

  11. سید امیر | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    یعنی پژو 301 رو میدی 45 تومن و مردم حق انتخاب دارند بین دنا 42 تومنی و 301 45 تومنی؟
    نه اینکارو نمیکنی ولی ادعا داری انحصاری در کار نیست
    فکر کنم حرفای این آدم رو حتی خانوادش قبول نمی کنند

  12. حسین | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    تا زمانیکه یه پیرمرد وزیر صنعت مملکت باشه هیچ امیدی به پیشرفت خودروسازی و استفاده از خودروهای روز نیست

    • در پاسخ به: حسین

      یاشار | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

      این به اختلاف پراید 131 و 141 و چمیدونم چی چی میگه رقابت. نمیدونم واقعا نمیفهمه یا خودشه میزنه به نفهمیدن
      اگه خیلی راست میگی حقوق گمرکی رو از واردات بردار …

  13. غمگسار | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    اگه بازار انحصاری نیست ! که هست . پس چرا من شخصا نمیتونم یک خودروی به روز که لوکس هم نباشه ! بالای 2500 سی سی هم نباشه !چینی هم نباشه ! رو بی دغدغه و بدون محدودیت و با وجود داشتن منابع مالی لازمه خریداری کنم؟؟؟
    کجای بازار باز و آزاد دنیا شما کشوری رو سراغ داری 20 یا 30 سال یک خودرو و دقیقا با یک شکل و شمایل به خریدار عرضه کنن؟؟

    چون از منطق سخنی به میان من و شما نیست ….. آره اصلا شما درست میگی ما پپه !

  14. ironman | بهمن 14, 1394 | لینک نظر

    مسئولین محترم دست از سر صنعت خودرو بردارید و اجازه بدین شرکتهای خارجی به طور مستقیم و بی واسطه و بدون دلال بازی توی مملکت فعالیت کنن. وظیفه دولت بسترسازی و نظارت دورادوره نه دخالت و قیمت گذاری. اجازه بدین توی بازار رقابت سالم ایجاد بشه و خود مردم تصمیم بگیرن چی بخرن و چی نخرن. برای شرکتهای خارجی توبره ندوزید و اجازه بدین توی مملکت سرمایه گذاری کنن و اشتغال ایجاد کنن و کارخونه و نمایندگی و تعمیرگاه بزنن. اجازه بدین بخش خصوصی خودش به طور مستقیم و بدون دخالت دولت وارد صنعت مونتاژ و قطعه سازی بشه . برای قطعه سازهامون بستر سازی کنید تا خودشون به طور مستقیم با خودروسازها وارد مذاکره بشن و با انواع و اقسام طرح های تشویقی و تصویب قوانین قطعه سازها رو حمایت کنید تا اشتغال ایجاد بشه.