برنامه عجیب ایران خودرو برای سلطه بر بازار خودرو ایران

یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ | 16 نظر

برنامه عجیب ایران خودرو برای سلطه بر بازار خودرو ایران

تغییر معادلات در خودروسازی ایران به چه شکل است و ایران‌خودرو،سایپا و پارس‌خودرو هر یک قرار است با کدام خودروساز خارجی همکاری مشترک داشته باشند. ابتدا از ایران‌خودرو شروع کنیم، شرکتی که گویا قصد دارد بازار و سبد محصولات خود را بین چند خودروساز خارجی تقسیم کند.

آبی‌های جاده مخصوص، در حال حاضر با سوزوکی، پژو و بنز قرارداد و تفاهم‌نامه دارند و در کنار اینها احتمالا با فیات و رنو نیز شراکت خواهند داشت. آن طور که ایران‌خودرویی‌ها می‌گویند، مذاکرات با فیات ایتالیا و رنوی فرانسه آغاز شده و با این حساب اگر مذاکرات با این دو شرکت نیز به نتیجه برسد، بزرگ‌ترین خودروساز ایران صاحب پنج شریک معتبر خواهد شد.

فیات سی نا 2015

البته گفته می‌شود ایران‌خودرو مذاکراتی با سانگ یانگ کره نیز داشته و همچنین به‌دنبال مشارکت با نیسان موتورز ژاپن نیز هست که اگر آنها نیز دعوت این شرکت را بپذیرند، آبی‌های جاده مخصوص شرکایی‌ هفت‌گانه خواهند داشت.

خودرو سلول سوختی ایران-2

به نقل از دنیای اقتصاد ، آن‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو تلویحا تاکید کرده، فیات شریک اصلی ایران‌خودرو است و بیشتر سهم بازار این شرکت به خودروساز ایتالیایی خواهد رسید. با این حساب، این موضوع را باید مهم‌ترین تغییر معادله در ایران‌خودرو دانست؛ زیرا تا پیش از این، پژو شریک اول به‌شمار می‌رفت و حالا قرار است فیات در این جایگاه بنشیند. به اعتقاد کارشناسان، هدف ایران‌خودرو از تعدد شرکا، تضمین خطوط تولیدش است.

پژو 208-1

چه آنکه آنها معتقدند وقتی شرکت‌هایی مانند فیات و رنو و پژو همزمان در کیلومتر 14 جاده مخصوص باشند، اگر احیانا یکی از آنها ساز جدایی زده و برود، تولید این شرکت (ایران‌خودرو) آسیب چندانی در درازمدت نخواهد دید.

سوزوکی ویتارا

به‌عبارت بهتر، ایران‌خودرویی‌ها مجموعه‌ای از آلترناتیوها را دور خود جمع کرده‌اند تا در صورت رفتن یکی، دیگری جای خالی اش را پوشش دهد. گفته می‌شود ایران‌خودرو می‌خواهد بخشی از سهم بازار 30 تا 40 میلیونی خود را در اختیار رنو قرار دهد و 30 تا 50 میلیون را به فیات بدهد و در رده قیمتی بالای 50 میلیون تا 100 میلیون تومان نیز با پژو کار کند. بنز نیز بازار محصولات لوکس این شرکت را به دست می‌گیرد و سوزوکی هم لایه‌های قیمتی پایین‌تر را پوشش خواهد داد.

سنگ یانگ نیو کوراندو

 


16 دیدگاه

  1. سیاوش | اسفند 9, 1394 | لینک نظر

    ضخامت ورقه بدنه ماشین 315 خیلی خوبه وقتی بدنشو فشار میدین مثل 206 حالت حلبی نداره که بره داخل بیاد بیرون.
    تعصب رو کنار بزارید و بفکر ایمنی خودرو هم باشید
    موتور ماشین بسیار کم صداست ولی صدای موتور 206 یا ال 90 وقتی تو خیابون میبینید دقت کنید. به صدای 315 هم دقت کنید.
    بنظرم 315 از برلیانس و ساندرو بسیار زیبا تره .برلیانس که داخلش دو رنگه فقط نمای بیرونش بسیار زیباست

  2. افشین | اسفند 7, 1394 | لینک نظر

    خداوندا یا الله مرا از سرزمینی که در آن همه در حال دروغ گفتن و خیانت به هم هستند رهایی ببخش. مرا مسلمان واقعی از دنیا ببر و در میان دروغگوها خائنان و مجوس ها رهایم مکن
    یا الله نجاتم بده که تو نجات دهنده واقعی هستی. آمین یا رب الارباب.

  3. Arash-zr | اسفند 5, 1394 | لینک نظر

    اين طور كه به نظر ميرسه تمام مذاكرات و قرار داد ها براي چيني جز رفاه مردم ،چون اگه غير از اين بود ميرفتن دنبال خودرو هاي رنج قيمت متوسط و پايين.
    405 206 سمند و سورن و پرايد و از اين آتواشغالا رو دارن ميفروشن به فكر جاي گزين كردن اين شبه خودرو ها نيستن.

  4. پرهام | اسفند 4, 1394 | لینک نظر

    هممون می دونیم مهمترین رنج قیمتی و اصل بازار 20 تا 30 و 30 تا 50 میلیونه که اونم اوج نو آوریشون تو این رنج ساندرو از رده خارجه پس دوباره می رسیم به اسم هایی که باهاشون بزرگ شدیم (206-405-111-110-131-ال90-پرشیا-سمند) پس اینا همه تبلیغه . فیلمه .شر و وره .
    تو اون رنج قیمتی که تنوع چندین برابره برای کسی که پول پراید داره یا ته تهش 206 اونم با قرض و وام چه فرقی میکنه چندتا مدل جدید بیاد .؟؟؟

  5. آرش میم. شین | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    نظر ironman درسته با مثال خوب شوروی که از تو انحصار هیچی درست نمیاد، اما واقعیت اقتصاد دولتی ما اینه که انحصار به این زودی ها از بین نمی رود و بخش خصوصی (واقعی) و رقابت کشک است و خواهد بود. بخش خصولتی مثل کرمان موتور و بهمن هم که در طی سالها حتی از ایجاد یک شبکه خدمات پس از فروش قوی در پایتخت عاجز بوده است.
    با نظر رامتین موافقم که “مهمترین طبقه در بازار ایران، طبقه بین 20 تا 40 تومنه”.
    با در نظر گرفتن این دو مورد، فکر می کنم شراکت ایران خودرو با فیات، سوزوکی (محصولاتی از قبیل swift و desire) و رنو (کویید) اگر منجر به تولید محصولات 20-40 میلیون که دارای برندهای نسبتا اسم دار با کیفیت نسبتا خوب بشه توفیق خوبی برای مردم بشه.
    ولی همه ی این پیش بینی ها الکیه، جز پژو و فیات بعید میدونم شریک جدید دیگری داشته باشه ایران خودرو.

  6. امید احمدی | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    باز ماشینهای چینی با اینکه کیفیت کمی دارند خیلی لوکس تر هستن و آپشن های زیادتر و محصولات به روزتری دارن اگه این کشتی نجات خودروهای چینی نبود ملت بیچاره همچنان باید از محصولات قدیمی ایران خودرو استفاده می کردند اینجوری بود که بازار یکم از انحصار بیرون اومد و ایران خودرویها ترسیدن حالا دارن کاسه چه کنم چه کنم می کنن حالا با اون محصول نامتقارن افتضاح طراحی دنا که هیچ تقارنی تو خطوط عقب و جلو نداره

  7. امید احمدی | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

    ایران خودرو غول خودرو سازی ایران باید از بین بره چون یه مشت ماشین از رده خارج آشغال بی کیفیت رو داره 20 ساله تولید می کنه هر سال هم یه قطعه اضافه می کنه با کیفیت فوقالعاده افتضاح و قیمت بالاتر میفروشه به ملت باز دم پارس خودرو و گروه بهمن که ماشین تولیدش تموم میشه میره سراغ یه خودروی جدید

    به نظر من ایران خودرو باید از بین بره تا صنعت خودروسازی ایران از انحصاری بودن در بیاد و جون تازه ای بکیره

  8. چینی=لگن | اسفند 2, 1394 | لینک نظر

    به نظر من اگر خودروهای ماقبل تاریخ وطنی خریداری بشه خیلی بهتره حداقل اثراتی از پزو ومزدا داخلشون هست و استاندارد هرچند پایین اروپایی رو یک زمانی داشتن .متاسفانه دارودسته چینی سوار هر زمانی که بخواد میاد وسط و از چینی جات دفاع میکنه جالبه که چینی سوارها به مزخرف بودن سیستم ترمز و تعلیق خصوصا عقب اذعان دارند درمورد کیفیت رنگ و قدرت تقلبی موتور که نیازی به سخن نیست و مانند ….تو گل مونده ماشین چینی تو سربالایی پس میزنه .الیاز بدنه خودروهای چینی هم که مخلوطی از اهن قراضه و دیگر فلزاته .استانداردشون هم که مال خودچینه خودشون به خودشون ستاره ایمنی میدهند.دار ودسته چینی سوارها بیان جلو منفی بدن

  9. محسن | اسفند 2, 1394 | لینک نظر

    واقعاً باعث تاسفه که توی عکس دوم مسئولین یک کارخونه خودروسازی با قدمت 50 سال، اینطور با خوشحالی برای یک خودروی درجه 3 اروپایی (لوگان) دست میزنن و خوشحالی میکنن.
    ادعاشونم سر به آسمون زده. آخه یک کارخونه فکستنی مثل ایرانخودرو مگه همزمان با چند تا برند میتونه کار کنه؟ مگه میشه هم با بنز کار کرد، هم با فیات؟ هم با پژو و رنو کار کرد، هم با سوزوکی و سنگ یانگ؟ اونم وقتیکه سمند هم تولید میکنن!
    این جماعت کی میخوان سر عقل بیان؟ از قدیم گفتن سنگ بزرگ نشونه ی نزدن ـه.

    • در پاسخ به: محسن

      ُSepehr | اسفند 2, 1394 | لینک نظر

      تحلیل شما درست هست ولی اون تصویر مربوط به رونمایی از اولین خودرو سلول سوختی ایران هست http://dande6.com/28021

    • در پاسخ به: محسن

      یاشار | اسفند 3, 1394 | لینک نظر

      نتیجه این شراکت چندتایی میشه واردات چندتا ماشین از برندهای مختلف. بعد هم نمیتونن بسازن یا نمیتونن همه رو با هم مدیریت کنند بنابراین بعضی از اون ها به مرور از چرخه خارج میشن و فقط اون خریدارهای هول که اولش رفتن پیش خرید کردن ضرر می کنن. داستانی که سر کیزاشی، مورانو، قشقایی و C5 اومد
      از قدیم گفتن با یه دست نمیشه چندتا هندونه بلند کرد…. حالا دستشم کج باشه که دیگه واویلا :))

  10. اصغر | اسفند 2, 1394 | لینک نظر

    ماشین های چینی سگش میارزه به فرغون های وطنی
    خرید فرغون وطنی یعنی خیانت به خودمون و بازی با جون خانوادهامون

  11. رامتین | اسفند 2, 1394 | لینک نظر

    بنظرم ایران خودرو شکست سنگینی خورده. چرا که بازار حدود 50 تومنی در رقابت با چینی هاست و نمیشه گفت حتما مردم سراغ چینیها نمیرند. بازار لوکس که معنی نداره. توجه بشه مهم سهم هر طبقه است. مهمترین طبقه در بازار ایران، طبقه بین 20 تا 40 تومنه. بقیه طبقه ها مهم نیستند، چون متقاظیش کمه. مثلا اگه یه نظرسنجی الان بین 50تا از دوستان همین سایت بگذاریم، در طبقه 60تا80 میلیون، حداکثر 30% بیان پژو 208 را انتخاب کنند. پس طبقه 20 تا 40 میلیون ارزشمندتر و تعیین کننده است که رنو با خودروی کوئید میتونه بسیار موفق باشه. کوئید را به پارس خودرو (و در واقع مالکش سایپا) دادند و قراداد هم امضا شد و این یعنی شکست بسیار سخت برای ایران خودرو. با توجه به خرید پارس خودرو توسط رنو (که این موضوع حتما اتفاق میوفته، گرچه نهایی نشده) طی 1 سال آتی، کوئید با قیمت زیر 30تومن عرضه میشه و ساندرو هم با قیمت 35تا37 (یعنی حداقل 6تومن کاهش قیمت خواهد داشت)، چرا که برلیانس حدف میخواد بشه. خب آیا خودرویی بهتر از کوئید یا ساندرو در این رنج وجود داره؟ بنظرم رنو در آینده نزدیک برنده بی چون و چرای بازار ایران خواهد شد. حتی خودروهای لوکسش مانند تالیسمان اگه با قیمت 150 عرضه بشه، هیوندا و کیا نابود میشند. نگین نه که خنده داره، چون خود رنو وقتی در ایران صاحب کارخانه و خدمات باشه، این یعنی 1000برابر ارزشمندتر از خدمات افتضاح نمایندگیهای آسان موتور و اطلس خودروست.

  12. ironman | اسفند 2, 1394 | لینک نظر

    خودروساز دولتی انحصاری باید نابود بشه . این خاندان مافیایی باید از بین بره و تعرفه واردات برداشته بشه تا خود شرکتها به طور مستقیم بتونن توی ایران فعالیت کنن و رقابت سالم ایجاد بشه و ساخت و تولید و طراحی و تحقیقات خودرو به بخش خصوصی سپرده بشه نه دولت. مثل صنعت خودروسازی کشورهای اروپایی و آمریکا و ترکیه و…
    اگر قرار باشه یه پلتفرم ایرانی داشته باشیم که بتونیم توی دنیا بهش افتخار کنیم و سرمونو بالا بگیریم و بگیم این ساخت ایرانه باید این پلتفرم توی یک سیستم آزاد رقابتی طراحی بشه نه مثل دنا و سمند توی یک سیستم مافیایی انحصاری به دست خودروساز دولتی که میدونه هر آشغالی درست کنه و با هر قیمتی که بفروشه مردم مجبورن بخرنش.
    شوروی سابق با اونهمه صنعت و تکنولوژی فضایی و… نهایت پیشرفتش در صنعت خودرو شد لادا و مسکویچ چونکه صنعت خودروش انحصاری دولتی بود ما که صنعتمون یک هزارم صنایع شوروی هم نیست نهایتا با انحصار میخایم کجا برسیم؟ هزار سال هم که بگذره از انحصار هیچ چیز خوبی بیرون نمیاد به جز ظلم به مشتری و پرشدن جیب یک عده و خودروهایی مثل پراید و سمند و …

    • در پاسخ به: ironman

      آرش | اسفند 6, 1394 | لینک نظر

      آقای ایرون من مگر میشه انحصار ,انحصارو از بین ببره.خودروسازی یه قطره از دریای انحصار موجود در ایران هست.