اخباراخبار داخلیاسلایدردسته‌بندی نشدهفناوری و تکنولوژی

کاهش 75 درصدی هزینه حمل و نقل؛ نتیجه فراگیر شدن کامیون های خود ران

انقلاب حمل و نقل با کامیون‌های بی‌سرنشین

کامیون‌های بدون راننده باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده ولی بیکاری میلیون ها نفر در جهان را رقم خواهد زد.

به نقل از عصر ایران در اوايل ماه جارى (آوريل ٢٠١٦)، 6 كاروان كاميونى از چندين گروه كاميون سازى در اروپا، بدون دخالت هيچ نيروى انسانى و به صورت كاملا مستقل از مسيرهاى متفاوت به هلند رسيدند.

مرسدس بنز

اين اقدام هماهنگ و مشترك بخشی از چالش رژه كاميون هاى اروپاست كه به تجهيز كاميون هاى مستقل خودران پرداخته بودند. اجراى اين مانور قابليت كاميون هاى خودران را به تصوير مى كشد و از انقلاب جديد در عرصه حمل‌ونقل خبر مى دهد. فناورى به شكلى چشمگير به دنياى حمل و نقل ورود مى كند و اين امر سرآغاز اين تحول بزرگ است.

مرسدس بنز

هم اکنون حدود ٧٥ درصد از اين هزينه حمل و نقل کالا توسط کامیون ها به نيروى انسانى تعلق مى‌گيرد، همين آمار كوتاه و ساده بيانگر آن است كه پول زيادى با استفاده از كاميون‌هاى بدون راننده و خودران پس انداز خواهد شد که علاوه بر صرفه‌جويى نيروى انسانى، خودروهاى بدون سرنشين بهره‌ورى را افزايش مى‌دهند.

مرسدس بنز FT 2025

براساس قانون‌هاى بين‌الملل رانندگان موظف به استراحت ٨ ساعته پس از ١١ ساعت رانندگى هستند، اما كاميون‌هاى خودران مى‌توانند حدود ٢٤ ساعت متوالى به رانندگى ادامه دهند. به علاوه رايانه‌هاى اين ماشين‌هاى غول پيكر سرعت مطلوب را براى بهره‌ورى سرعت سوخت محاسبه كرده و آن را اجرايى مى‌كنند. اين در حاليست كه احتمال حركت سريع، كند، يا نامتناسب با شرايط، در حركت رانندگان معمولى وجود دارد. فناورى‌هاى كاروان خودران آتى به كاميون‌ها اين امكان را مى‌دهد كه با قرار گرفتن در امتداد يکديگر مقاومت در مسيرباد را كاهش دهند.

 

بسيارى از اين صرفه جويى‌ها مانند هزينه‌هاى كمتر در حمل و نقل به نفع مشتريان خواهد بود. اما در مقابل استفاده از اين فناورى به معناى از دست دادن ميليونها شغل در سراسر جهان است.

تاکنون شرکت‌های آلمانی در ساخت خودران‌های غول‌پیکر،پیشتاز بوده‌اند. دایملر، کمپانی اصلی مرسدس بنز، ویدئویی از یک کامیون آینده 2025 به نمایش گذاشته که نشان می‌دهد این وسیله نقلیه در اتوبان‌های آلمان با سرعت بالا خودش را می‌راند.

کامیون کابین-1
با استفاده از سیستمی که شرکت آن را (Highway Pilot ) راننده بزرگراه) می‌نامد، شخص راننده می‌تواند کنترل کامیون را به دست سیستم بدهد و به عنوان مسافر در کامیون استراحت کند.

برای اینکه کامیون بتواند در کنار دیگر خودروها حرکت کند، سیستم Highway Pilot از ترکیبی از ارتباطات خودرو به خودرو از طریق وای- فای رادار پشت در هر دو طرف کامیون و رادارهای بلند و کوتاه که در جلوی کامیون تعبیه شده است استفاده می‌کند. این کامیون از یک دوربین در جلو برخوردار است .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا