اسلایدرنگاه

صنعت خودرو درجا می‌زند

عضو هیئت رئیسه کمسیون صنایع و معادن مجلس دوگانگی موجود در خودروسازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر خودروسازی ما نه دولتی دولتی است نه خصوصی محض و این باعث دوگانی و در نتیجه در جا و لنگ زدن این صنعت شده است.

اله‌وردی دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  اظهار داشت: خودروسازان داخلی باید به سمت تولید خودروهای با کیفیت و با کمترین قیمت حرکت کنند و این ممکن نمی‌شود مگر با رقابتی شدن این صنعت.

وی وجود تعرفه‌های سنگین برای واردات خودرو را مانعی برای رقابتی شدن این صنعت عنوان کرد و راهکار رسیدن به مرز ایده آل در خودروسازی را کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو و تعریف مدت زمان مشخص برای خودروسازان داخلی برای رسیدن به تکنولوژی‌های روز دنیا دانست.

دهقانی نبود استراتژی برای تولید خودرو را یکی دیگر از نواقص این صنعت اعلام کرد و گفت: باید استراتژی کلان برای این صنعت تعریف شده و آن را از حالت دوگانی که در آن گرفتار شده رها کنیم.

123674_844

این نماینده مجلس نهم در تشریح دوگانگی موجود در خودروسازی گفت: در حال حاضر خودروسازی ما نه دولتی دولتی است نه خصوصی محض و این باعث دوگانی و در نتیجه در جا و لنگ زدن این صنعت شده است.

وی در عین حال صاحب برند بودن ایران در بخش خودروسازی را یادآور شد و گفت: نباید این صنعت ملی به حال خود رها شود بلکه باید برای رشد و توسعه آن آستین‌های همت را بالا زد که تحقق این امر زمینه ساز رشد و توسعه نه تنها صنعت و به خصوص قطعه‌سازی کشور می‌شود بلکه شتاب چرخه‌های اقتصاد کشور را نیز در پی خواهد داشت.

دهقانی در مورد خودروسازان آذربایجان‌شرقی نیز گفت: خودروسازی واقعی در آذربایجان‌شرقی اتفاق نمی‌افتد. مجموعه‌های تولیدی موجود در استان به دلیل مشکلات موجود مونتاژ کار مطلق بوده و در بعضی موارد حتی زمینه افزایش قیمت محصول تمام شده را به وجود می آورند، چرا که صرفا برای انجام تنها مراحل جزئی از مونتاژ خودرو، این محصول از سایر خودروسازان تولیدی مانند تهران به آذربایجان‌شرقی انتقال یافته و دوباره مسیر برگشتی را نیز طی می‌کنند.

ساخت 80 درصد قطعات خودرو در آذربایجان‌شرقی
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس چنین رویه تولید و پراکندگی را فاقد توجیه اقتصادی دانست و گفت: با وجود تولید بیش از 80 درصد قطعات خودرو به دست توانمند قطعه‌سازان آذربایجان شرقی، در خوشبینانه‌ترین حالت مونتاژ کار بودن برای سایر خودروسازان برازنده این استان و صنعتگران آن نیست.

وی اظهار کرد: صنعت خودروسازی نیازمند تحرکی برای خروج از شرایط یاد شده است که امیدواریم با روی کار آمدن دولت و کابینه جدید وضعیت موجود تغییر و خودروسازی واقعی در ایران اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا