بررسی دانگ فنگ H30 کراس؛ هاچبک مرتفع ایران خودرو

چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ | 55 نظر

بررسی دانگ فنگ H30 کراس؛ هاچبک مرتفع ایران خودرو

دنده 6 – بهنام اصغریان : کمپانی دانگ فنگ موتور یکی از بزرگترین خودرو سازان چینی محسوب می‌شود و در واقع شرکت چانگان موتورز، گروه خودروسازی فاو، شرکت سایک موتور و دانگ فنگ موتور ۴ خودرو ساز برتر کشور چین هستند. دانگ فنگ با ۶ خودرو ساز مطرح شراکت داشته و محصولات مختلفی از سیتروئن، هوندا، کیا، نیسان، پژو و رنو را در چین تولید میکند.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (33)

دانگ فنگ به زبان چینی به معنی “باد شرق” بوده و این کمپانی چینی در سال ۱۹۶۹ تاسیس شده است. اخیرا ایران خودرو اقدام به تولید یکی از محصولات این خودرو ساز چینی با نام H30 کراس کرده و با قیمت گذاری عجیب این کراس اوور کوچک و تب شاسی بلند سواری که بازار را فرا گرفته، احتمالا به زودی شاهد H30 کراس های زیادی در خیابان های تهران خواهیم بود.
در همین مدت کوتاه H30 کراس لقب های مختلفی گرفته: ارزانترین دنده اتوماتیک ایران خودرو، ارزانترین شاسی بلند بازار ایران و…
H30 کراس بر مبنای پلتفرم سیتروئن ZX ساخته شده و همان موتور ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کد TU5 بر روی آن نصب شده است.
اما در H30 کراس خبری از گیربکس اتوماتیک پژو -سیتروئن با کد AL4 که بر روی ۲۰۶ اتوماتیک نصب شده بود نیست و این کراس اوور چینی از گیربکس دستی و اتوماتیک کمپانی ژاپنی AISIN که یکی از مطرح ترین تولید کنندگان جعبه دنده در جهان محسوب می‌شود، بهره می برد.
در ادامه به بررسی این تازه وارد ایران خودرو خواهیم پرداخت.

دانگ فنگ H30 کراس را میتوان یک کراس اوور جمع جور دانست.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (30)

با ۴۳۵۱ میلی متر طول، این خودرو حدود ۶ سانتی متر از پژو ۴۰۵ با طول ۴۴۰۸ میلی متر کوچک تر است.همچنین این کراس اوور چینی ۱۷۶۰ میلی متر عرض داشته و ۱۵۲۸ میلی متر ارتفاع دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید ال ۹۰ با ۱۵۲۵ میلی متر ارتفاع، فقط ۳ میلی متر از H30 کراس کوتاه تر است. فاصله بین دو محور این هاچبک چینی نیز برابر 2610 میلی متر است که حدود 6 سانتی متر از فاصله بین دو محور پژو 405 کمتر است.طراحی H30 کراس نسبتا هماهنگ و متناسب است و بدون در نظر گرفتن طرح جلو پنجره، سبک کلی طرح اين خودرو بی شباهت به اروپایی ها نیست.
در سبک طراحی این خودرو نشان زیادی از چینی بودن آن دیده نمیشود، اما اورهنگ طویل جلو (فاصله مرکز چرخ جلو تا جلوی خودرو) برگرفته از فرانسوی ها است.
اگر چه ارتفاع H30 کراس از سطح زمین کم نیست (۱۷۵ میلی متر)، اما احتمال برخورد سپر ها با جدول در هنگام پارک کردن وجود دارد.
برای مقایسه بد نیست بدانید ارتفاع ال 90 از سطح زمین برابر 155 میلی متر و ارتفاع کیا اسپورتیج نسل سوم به عنوان یک کراس اوور کوچک از سطح زمین برابر 172 میلی متر است.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (11)
از هر زاویه ای که به H30 کراس نگاه کنید، متوجه میشوید که این خودرو ظاهرا برای همه نوع جاده و مسیر طراحی شده است. دور تا دور خودرو با پلاستیک مشکی رنگ پوشانده شده است. گلگیر ها کمی زیادی پف کرده به نظر می آیند و اگر چه درز های بین قسمت های پلاستیکی و بدنه با نوارهای لاستیکی عایق بندی شده اند، اما در مسیرهای خارج شهری، نمک و دانه های شن از حفره های قسمت پایین گلگیر ها نفوذ کرده و میتواند مشکل ساز شود. در کمال تعجب کیفیت ساخت این خودروی چینی بد نبوده و از درز های کج و کوله و نابرابر خبری نیست!اکثر قسمت های خودرو از جمله سپر جلو با پیچ متصل شده اند و تعویض آنها آسان خواهد بود.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (2)
یکی دیگر از نکات جالب در این خودروی چینی، فضای خالی زیاد در قسمت موتور است بطوری که برای تعویض یک قطعه مجبور نیستید کل اجزای موتور را باز کنید.
سوار شدن و پیاده شدن از H30 کراس دشواری یک شاسی بلند واقعی را نداشته و همانند یک خودروی عادی است. زاویه زیاد باز شدن درب ها شما را به داخل کابین دعوت میکند.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (16)
البته هنگام سوار شدن باید مواظب باشید سرتان به سقف خودرو اصابت نکند.اما به محض قرار گرفتن پشت فرمان متوجه خواهید شد که یک جای کار ایراد دارد.
محل قرار گیری پشت فرمان H30 کراس مانند نشستن روی چهار پایه بوده و نشیمنگاه صندلی کوچک است. زاویه نشیمنگاه صندلی نیز باعث میشود زانو ها بالا قرار بگیرند و هنگام پیچیدن دست هایتان با زانو ها برخورد کنند.در واقع این کراس اوور چینی برای افراد بلند قد طراحی نشده است.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (2)

اما از طرفی فضای سر در H30 کراس مناسب بوده و صندلی های عقب نسبتا جادار هستند. همچنین با در نظر گرفتن اینکه H30 کراس یک کراس اوور کوچک است، صندلی های عقب از راحتی قابل قبولی برخوردار هستند. فضای بار H30 کراس برابر ۴۱۷ لیتر است که حدودا ۵۰ لیتر از صندوق پژو ۴۰۵ کوچکتر است، اما با خواباندن صندلی های عقب میتوانید این فضا را به ۱۱۳۷ لیتر افزایش دهید

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (7).
خوشبختانه دانگ فنگ از لاستیک زاپاس سایز استاندارد استفاده کرده و مانند برخی خودرو ها لاستیک زاپاس شبیه به چرخ دوچرخه نیست.درب صندوق بزرگ H30 کراس نیز دسترسی به آن را آسان تر کرده است.

آیینه وسط عقب را به خوبی نشان نمیدهد، اما آیینه های جانبی به اندازه کافی بزرگ بوده و دید مناسبی از اطراف خودرو به راننده میدهند. البته H30 کراس به دوربین دید عقب نیز مجهز شده، اما در شب کیفیت تصویر بسیار پایین است که دلیل آن میتواند نور کم چراغ های دنده عقب و یا حساسیت کم دوربین نصب شده باشد.
اما بر روشنایی چراغ های جلو ایرادی وارد نیست و با نور سفید مایل به آبی جاده را به خوبی روشن میکنند. در نگاه اول ممکن است تصور کنید که چراغ های جلو زنون هستند، اما در واقع از نوع هالوژن هستند.
محفظه داشبورد H30 کراس کوچک است، اما فضای کافی تعبیه شده در درب ها این کمبود فضا را جبران میکند. و اما زیر درب کاپوت H30 کراس موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یا همان موتور TU5JP4 معروف جا خشک کرده است. همانطور که میدانید این موتور ۱.۶ لیتر حجم داشته و توان تولید ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه را دارد. همچنین حداکثر گشتاور این موتور برابر ۱۴۲ نیوتن متر است که در ۴۰۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید. اما در H30 کراس بر خلاف ۲۰۶ از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و یا گیربکس دستی ۵ سرعته AISIN ژاپن استفاده شده است.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (3)

ناگفته نماند که در H30 کراس نیروی موتور به چرخ های جلو انتقال داده میشود.شتاب صفر تا صد کیلومتر مدل اتوماتیک ۱۲.۵ ثانیه اعلام شده است که با در نظر گرفتن وزن ۱۲۵۴ کیلوگرمی نمونه اتوماتیک، دست یافتن به چنین رقمی بعید به نظر میرسد. در بهترین حالت میتوان انتظار شتاب ۱۴ ثانیه را از نمونه اتوماتیک داشت. حداکثر سرعت مدل اتوماتیک نیز برابر 171 کیلومتر بر ساعت است.
همچنین شتاب صفر تا صد اعلامی مدل دستی نیز ۱۱ ثانیه است و با وزن ۱۲۳۰ کیلوگرم،  این رقم نیز برای مدل دستی واقع گرایانه نیست و مدل 5 دنده دستی نیز حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت را دارد.
اما فارغ از شتاب و قدرت، یکی از نکات مهم و قابل توجه در H30 کراس مشترک بودن قطعات موتور با پژو ۲۰۶ است که در بازار ایران امتیاز ویژه ای به حساب می‌آید.
عملکرد گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته نرم و روان است، اما با تاخیر همراه است، حتی در حالتی که پدال گاز را تا انتها فشار دهید گیربکس بلافاصله دنده را معکوس نخواهد کرد. این گیربکس به قابلیت تیپ ترونیک و حالت “اسپرت” و “جاده لغزنده” نیز مجهز شده است.
حالت اسپرت با فشردن کلید S در کنار اهرم تعویض دنده فعال میشود. در این حالت حساسیت پدال گاز اندکی بیشتر می شود و دنده ها در دور بالاتر تعویض میشوند و این حالت برای سبقت گرفتن در جاده مناسب است.البته وجود حالت اسپرت بدین معنا نیست که H30 کراس قابلیت رانندگی اسپرت را دارد چرا که فرمان هیچ حسی منتقل نمیکند و برگشت پذیری مناسبی نیز ندارد. از طرفی در پیچ های تند H30 کراس دچار بادی رول نسبتا زیادی میشود و لاستیک های این هاچبک چینی چسبندگی خوبی ندارند.
تاخیر ۲ الی ۳ ثانیه ای پس از تغییر حالت اهرم تعویض دنده (به طور مثال از D به N)  کمی آزار دهنده است.
ترمز های دانگ فنگ H30 کراس در جلو از نوع دیسکی تهویه شونده و در عقب دیسکی ساده هستند. پدال ترمز از نرمی کافی برخوردار نیست و تنظیم میزان ترمز نیاز به تجربه دارد به طوری که احساس میکنید پدال ترمز اصلا به چیزی متصل نیست، اما عملکرد ترمز رضایت بخش است و حتی پس از ترمز های مکرر نیز افت پیدا نمیکند.
مصرف سوخت ترکیبی چیزی در حدود 7 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و باک H30 کراس 51 لیتر ظرفیت دارد. در مسیر های داخل شهری میتوان انتظار صدی 9 الی 10 لیتر را از این خودروی چینی داشت.
و اما به قسمت جالب این هاچبک مرتفع چینی می رسیم: سیستم تعلیق.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (23)

H30 کراس در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب از میله پیچشی مستقل بهره میبرد.
دانگ فنگ مدعی است برای طراحی سیستم تعلیق H30 کراس از پورشه کمک گرفته و تنظیم سیستم تعلیق این خودرو طی ۳,۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر تست و آزمایش انجام گرفته است. کیفیت سواری این کراس اوور چینی قابل قبول ارزیابی میشود و ضربه ها را به خوبی جذب میکند. همچنین در سرعت های بالا H30 کراس تمایل به حرکت خود به خود به سمت چپ یا راست ندارد.البته پر واضح است که دانگ فنگ H30 کراس به هیچ وجه قابلیت های آفرود ندارد و راستش را بخواهید این خودرو فقط یک هاچبک مرتفع است.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (31)

در همین راستا اورهنگ طویل جلو (فاصله مرکز چرخ جلو تا جلوی خودرو) و ارتفاع کم منبع اگزوز از زمین نیز میتواند مشکل ساز شود.
در بحث ایمنی وضعیت H30 کراس نامعلوم است چرا که هیچکدام از موسسه های معتبر بین المللی این خودرو را آزمایش نکرده اند، بنابر این تنها میتوان به بیان تجهیزات ایمنی این خودرو پرداخت: سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، چهار کیسه هوا (راننده، سرنشين جلو و جانبی)، کمربندهای پیش کشنده، قطع خودکار سوخت و باز شدن درب ها در تصادفات و فرمان با قابلیت جذب ضربه در تصادفات از جلو.

دانگ فنگ اچ 30-1

جمع بندی
یکی از موارد مهم این است که کابین H30 کراس برای افراد بلند قد طراحی نشده است، اما با این وجود نسبتا جادار است.
اگر از دانگ فنگ H30 کراس انتظار شتاب و رانندگی هیجانی دارید، بدون شک نا امید خواهید شد.
اما اگر سبک رانندگی شما آرام است و سواری نرم از اولویت های شما به حساب می‌آید، H30 کراس میتواند گزینه خوبی باشد.
از طرفی این خودرو مناسب خانم ها است. از نظر قد و محل قرار گیری پشت فرمان به مشکل بر نخواهند خورد و ضعف پیشرانه نیز اهمیت چندانی برای اکثر خانمها ندارد. همچنین محافظ سرتاسری پلاستیکی نیز در هنگام پارک کردن، از صدمه دیدن بدنه H30 کراس و خودرو های پارک شده تا حدودی جلوگیری میکند.
قیمت نمونه اتوماتیک این هاچبک چینی 43,800,000 تومان اعلام شده است که با در نظر گرفتن اشتراک قطعات فنی با 206 و خدمات ایران خودرو در کنار خودروهای فعلی بازار در این رنج قیمتی، انتظار میرود فروش بسیار خوبی را در ایران تجربه کند.

 

Dong-feng-h30-دانگ-فنگ (5)

لیست تجهیزات و امکانات دانگ فنگ H30 کراس:
چراغ های LED مخصوص روز
ریل های روی سقف
اسپویلر عقب
شیشه های سولار
پورت USB با قابلیت شارژ موبایل
رینگ های آلومینیومی 16 اینچی با لاستیک های 205/50
کلید های کنترل سیستم صوتی و مکالمات تلفن همراه از روی فرمان
سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك
صفحه نمایش 6.5 اینچی به همراه سیستم مسیر یابی ماهواره ای (GPS) و امکان پخش فایل های تصویری
آیینه های جانبی با راهنما و گرمکن
شيشه بالابر برقی جلو و عقب
سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)
سنسور پارك عقب
قابیلت تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت به همراه امکان تنظیم ارتفاع
محفظه مخصوص عینک
كامپيوتر سفري
سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 تویتر
سان روف برقي
همچنین به نظر میرسد مدل وارداتی دانگ فنگ H30 کراس از کروز کنترل بی بهره بوده و این هاچ بک چینی به سیستم استارت دکمه ای و سیستم ورود بدون کلید نیز مجهز نیست.

 


55 دیدگاه

  1. خشی شیار | خرداد 28, 1397 | لینک نظر

    میدونید این خودرو یک آپشن های مخفی هم داره دوبار استارتت 3 بار پا رو پدال گاز و یه راهنما چپ با یه ترمز سیستم کمک ترمزش روشن میشه دوبار ضربع بروی شیفت دن ه و 1 باز ترونیک و خاموش روشن کردن کولر بالابرهای عقبش خودکار میشن برای تغییر توز صفحه دوبار باید استارت و یه بار کلید اسنو خانوش روشن و یه بار راهنما رنگ صفحه کیلومتر یهی میشه
    من بهترین شاسی بلندی که توی جهان دیدم اچ سی این خودروی قدر قدرته قبلا ساندرو استپ وای داشتم که نه روخ داشت نه آپشن بعد هم که اسپورتیج خریدم مالی نبود بالاخره اچ سی خریدم دیدم تا بحال هرچی داشتم توهم بود فقط دانگ فانگ

    • در پاسخ به: خشی شیار

      امیر | شهریور 8, 1397 | لینک نظر

      ببخشید میشه واضح تر این اپشنایه مخفی رو بگید
      من ۹۶ دارم بزرگترین بدیه این ماشین اینه که زیادی خوبه تا این حد خوب بودن خوب نیست

      • در پاسخ به: امیر

        خشی شیار | شهریور 9, 1397 | لینک نظر

        بله اچ سی بنظرم تا 100 توامن راحت جا داره یعن یحتی سراتو 200 ملیونی هم اینقدر آپشن نداره من نمیدونم توقع بعضی ها از خودرو چی اما من الان نرمی این خودور کیفیت 4 ایربگ بودنش به تمام خودروهای بالای 100 ترجیح میدم د رثانی ماها مگه چقدر پول دادیم ؟ با این پول الان اتاق پژو 307 سواریم که یک از بهترین های اروپاس

    • در پاسخ به: خشی شیار

      علی | مهر 20, 1397 | لینک نظر

      سلام.. اگه میشه این آپشن های مخفی را بهتر توضیح بدید…ممنون میشم.

  2. خشایار | اسفند 20, 1396 | لینک نظر

    این خودرو را با ساندرو مقایسه کردن البته اتوماتیک حتی یک مورد وجود ندارد که ساندرو برتری داشته باشد و نتیجه بررسی را نوشتم ببینید چقدر از هم ردیفهایش برتر است اینقدر برتری داره اچ30 نسبت به ساندرو یا ال 90 بی ابشن دارد که واقعا تعجب داره البته 90 نفر واقعیت نوشتن ولی 10 نفر که مالک خودرو ال90 ساندرو هستن برای کم کردن ناراحتی خودشان یک حرف های عجیبی میزنن سایت اسب بخار مقایسه و جدولی تهیه کرده که بمشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس اشاره کرده قضاوت با منطق
    موتور ۱٫۶ لیتری K4M ۱٫۶ لیتری TU5
    قدرت موتور (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۰۵
    گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۰ ۱۴۲
    گیربکس ۴ دنده اتوماتیک تیپترونیک با حالت برفی ۴ دنده اتوماتیک استپ گیت با حالت برفی و اسپرت و O/D
    مصرف سوخت ترکیبی (لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر) ۸ ۷٫۰۷
    حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۸۰ ۱۸۵
    شتاب صفر تا صد در شرایط ایده آل (ثانیه) ۱۱٫۵ ۱۲٫۵
    وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۹۳ ۱۲۳۰
    حجم باک (لیتر) ۵۰ ۵۱
    طول/ عرض/ ارتفاع (میلی متر) ۴۰۲۲/ ۱۷۵۳/ ۱۵۸۴ ۴۳۵۱/ ۱۷۶۰/ ۱۵۲۸
    مشخصات لاستیک ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۰۵/۵۰ R16
    سیستم تعلیق جلو/ عقب مک فرسون/ اکسل مقطع H مک فرسون/ اکسل مقطع H

    مشخصات ایمنی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس
    سطح ایمنی سه ستاره ایمنی از Euro Ncap بررسی رسمی انجام نشده است
    تعداد کیسه هوا ۲ ۴
    ترمز جلو/ عقب دیسکی- کاسه ای دیسکی – دیسکی
    سامانه های کنترلی ABS-EBD ABS-EBD
    سنسور پارک و دوربین عقب به صورت آپشن دارد

    امکانات رفاهی رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس
    سانروف ندارد دارد
    تنظیم ستون فرمان در دو جهت در چهار جهت
    سیستم تهویه دستی اتوماتیک
    کامپیوتر سفر دارد دارد
    کروزکنترل قابل نصب به صورت سفارشی قابل نصب به صورت سفارشی
    مانیتور/GPS/ بلوتوث به صورت آپشن دارد

    قیمت (تومان) رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس
    کارخانه ۵۲٫۵۵۰٫۰۰۰ ۴۵٫۳۰۰٫۰۰۰

  3. حمید | آذر 14, 1396 | لینک نظر

    حدود یکماه است این خودرو را تحویل گرفتم و 1500 کیلومتر در جاده های شمال با آن رانندگی کردم با 4 سرنشین از عملکرد گیربکس تو سربالایی ها نسبتا راضی بودم اما سیستم تعلیق این خودرو بدترین مشکل این خودرو است. حتی کوچکترین سنگ ریزه ها هم حس میشود و در دست اندازهای کوچک کنترل فرمان خنده دار و با لغزش و لرزش زیادی همراه است حتی در مسیر هایی جاده آسفالت درشت است ماشین لرزشی دارد که از آینه وسط نگاه میکنید همه چیز تار است چون لرزش دارد و سیستم تعلیق خشک عذاب است. روی سرعت 80 کیلومتر فرمان لرزش دارد و با افزایش سرعت لرزش آن افزایش پیدا میکند.
    اتاق نیز بسیار صدا دارد و از نظر من خودروی ال 90 خیلی بهتر است.
    از ویژگی های مثبت آن علاوه بر آپشن ها کولر آن است که با روشن کردن آن کاهشی در عملکرد موتور حس نمیشود. در سربالایی ها با فشار بیشتر به پدال گاز به راحتی معکوس میکشد و با فشار بیشتر در صورت نیاز باز هم معکوس میکشد و این قابل قبول است.
    جنس متریال های استفاده شده هم خیلی خوب نیست و در روز اول خارهای کفی ماشین که عجیب هم هست شکست.
    روکش های صندلی هم نسبتا چروک شده است.
    کلا از این ماشین راضی نیستم.

  4. علی | آذر 7, 1396 | لینک نظر

    چرا گیربکس این ماشین که در حال تولید هست تیپ ترونیک نداره ولی چیزی که اینجا توی تصویر دیده میشه تیپ ترونیک داره؟؟ بعیده که با این قیمت گیربکس ژاپنی درست و حسابی روی این ماشین باشه

  5. پدرام | آذر 3, 1396 | لینک نظر

    اچ سی کراس بهترین شاسی بلند جهان هست که من به عمرم دیده ام، الانم یکی ثبت نام کرده ام که تا یک هفته میگیرم، شبها از ذوقش خوابم نمیاد، خدا به حسودا هم برسونه ما بخیل نیستیم