بررسی فنی پژو ۳۰۱؛ ارزانترین پژوی تازه وارد ایران خودرو

سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | 64 نظر

بررسی فنی پژو ۳۰۱؛ ارزانترین پژوی تازه وارد ایران خودرو

دنده6 – بهنام اصغریان:پژو در سال ۱۸۸۲ به عنوان یک خودرو ساز کار خود را آغاز کرد و تا به حال موفق به کسب جایزه های بین المللی متعددی شده است از جمله چهار مورد جایزه خودروی سال اروپا.

اولین بار پژو ۵۰۴ در سال ۱۹۶۹ به عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شد و پس از آن پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ توانست این افتخار را برای پژو کسب کند.

 

1

 

پژو ۳۰۷ نیز در سال ۲۰۰۲ به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد و در آخر پژو ۳۰۸ در سال ۲۰۱۴ توانست با پشت سر گذاشتن تسلا مدل S و بی ام و i3 مقام اول را از آن خود کند.

 

2

 

همچنین امسال موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوی پژو سیتروئن توانست در بین موتورهای خودرو سازان مطرحی همچون فراری، بی ام و، پورشه، فورد، مرسدس بنز و آئودی رتبه چهارم را به دست آورد.

 

3

 

نخستین محصول پرفروش پژو در ایران مدل ۴۰۴ بود که یک خودروی چهار درب صندوق دار محسوب میشد. جالب است بدانید که این خودرو علاوه بر گیربکس ۴ دنده دستی، از گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته شرکت ZF آلمان نیز بهره میبرد.

 

4

 

سپس پژو ۵۰۴ جایگزین ۴۰۴ شد. این پژوی زیبا توسط شرکت ایتالیایی پینین فارینا که سابقه طراحی خودرو هایی همچون فراری، مازراتی و رولز رویس را دارد طراحی شده و برای مردم ایران یک خودروی نوستالژیک و پر از خاطره است. از ویژگی های پژو ۵۰۴ میتوان به شاسی خوب، سواری بسیار نرم، هندلینگ خوب، دید مناسب و موتور های قدرتمند و کم مصرف اشاره کرد.پژو ۵۰۴ در ایران با دو موتور عرضه میشد: یک موتور ۱.۸ لیتری ۷۹ اسب بخاری و یک موتور ۲ لیتری ۹۳ اسب بخاری.جالب است بدانید این خودرو با مهندسی دقیق، فرمانی نرم تر از برخی گونه های هیدرولیک داشت.

 

5

 

پس از آن ایران خودرو برای مدت کوتاهی پژو ۲۰۵ را با موتور ۱.۱ لیتری ۶۰ اسب بخاری در ایران عرضه کرد. این هاچبک کوچک نیز در سال ۱۹۹۰ از سوی نشریه معتبر بریتانیایی Car Magazine به عنوان “خودروی منتخب دهه”

 

6

 

و اما از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع پژو ۴۰۵ در ایران کلید خورد.مدل GL با موتور ۱.۶ لیتری ۸۸ اسب بخاری و مدل GLX با موتور ۲ لیتری ۹۸ اسب بخاری که هر دو مدل از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری بهره میبردند.و پس از آن نیز ۴۰۵ با دو موتور ۱.۸ لیتری و ۱.۶ لیتری انژکتوری عرضه شد.در این میان سال ۱۳۷۹ پژو ۴۰۵ فیس لیفت شده و پژو پرشیا متولد شد.البته طراحان خوش ذوق و خوش سلیقه ایران خودرو سال ۱۳۸۸ تصمیم گرفتند تا طرح ایتالیایی ۴۰۵ را تغییر داده و مدل SLX را خلق کردند.

 

206

 

سال ۱۳۸۰ ایران خودرو یک هاچبک زیبا را وارد بازار کشور کرد: پژو ۲۰۶. چند سال بعد نیز پژو ۲۰۶ صندوقدار معرفی و عرضه شد.جالب است بدانید که یکی از ویژگی های شاخص پژو ۲۰۶ (همه مدل ها به جز مدل های تولید شده توسط ایران خودرو!) هندلینگ خوب است.پس از توقف تولید پژو ۲۰۶ در سال ۹۱ به علت تشدید تحریم های بین المللی علیه فعالیت های هسته ای ایران، ایران خودرو تصمیم به تولید ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و لیسانس پژوی فرانسه گرفت. در ۲۰۶ ایرانی، تمامی قطعاتی که تحت لیسانس پژوی فرانسه تولید و یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تامین میشد، با نمونه های ساخت داخل و یا کشور های شرق آسیا تعویض شد. حتی برخی از سیستم های این خودرو که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، در ۲۰۶ ایرانی حذف شد.

 

407

ناگفته نماند که مدل فیس لیفت شده ۲۰۶ که در بازارهای جهانی با نام 206 پلاس شناخته میشد نیز در ایران تحت عنوان پژو ۲۰۷ عرضه شده و تعداد بسیار محدودی پژو ۴۰۷ هم توسط ایران خودرو وارد بازار کشور شد.و اما اکنون پس از اجرای برجام و لغو تحریم ها، این خودرو ساز فرانسوی فرصتی یافته تا شروعی دوباره را تجربه کند. شروعی که با عرضه ۴ مدل ۳۰۱، ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۵۰۸ پتانسیل تغییر دیدگاه مردم ایران نسبت به این خودرو ساز اروپایی و تکان دادن بازار خودروی کشور که پر از برند های چینی شده است را دارد.در این مقاله به بررسی ارزانترین مدل تازه وارد پژو یعنی ۳۰۱ خواهیم پرداخت که قرار شده در اواسط سال ۹۶ در کشورمان مونتاژ شود و قیمت آن در بازه ۴۷ الی ۶۰ میلیون تومان بیان شده است. (بسته به مدل دنده دستی یا اتوماتیک)

 

 

peugeot_301_پژو (3)

 

پژو ۳۰۱ که یک سدان اقتصادی محسوب می‌شود در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و اولین بار در ترکیه عرضه شد. این خودرو مخصوص بازار کشور های در حال توسعه نظیر مناطق آسیای غربی، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی ساخته شده است.پژو ۳۰۱ از سیستم نامگذاری جدید پژو تبعیت میکند. در این سیستم، مدل هایی که برای بازار هایی طراحی میشوند که پژو در آنها حضور گسترده ای ندارد به دو رقم ۰۱ ختم میشوند مانند ۳۰۱. اما مدل هایی که برای بازار هایی که مدت هاست پژو در آنها حضور دارد طراحی شده، به دو رقم ۰۸ ختم میشود مانند ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۵۰۸.پژو ۳۰۱ با ۴۴۴۲ میلی متر طول، حدود ۳.۵ سانتی متر از پژو ۴۰۵ کشیده تر است. همچنین این خودرو ۱۷۴۸ میلی متر عرض داشته و ۱۴۶۶ میلی متر ارتفاع دارد که حدود ۵.۵ سانتی متر از پژو ۴۰۵ بلند تر و حدود ۶ سانتی متر از تندر ۹۰ کوتاه تر است.

 

peugeot_301_پژو (21)

 

اما پژو ۳۰۱ با فاصله بین دو محور ۲۶۵۵ میلی متر تقریبا با پژو ۴۰۵ برابری میکند که نوید اتاق جادار برای سرنشين های جلو و عقب را میدهد.این سدان فرانسوی، از جلو پنجره بزرگی بهره میبرد که با خطوط کروم رنگ افقی تزیین شده و محل قرار گیری پلاک نیز داخل جلو پنجره تعبیه شده است. آرم شیر پژو نیز روی درب کاپوت قرار گرفته و اگر از بالا به درب کاپوت ۳۰۱ نگاه کنید، در قسمت وسط برجستگی به شکل حرف انگلیسی V به چشم می‌خورد که طرح جلوی این خودرو را از سادگی بيش از حد بیرون آورده است. در مجموع از نمای جلو ۳۰۱ ظاهر نسبتا خشنی دارد.در نمای جانبی، ۳۰۱ ساده و بدون هیچ المان اضافه ای طراحی شده و خط افقی کروم رنگی که پایین شیشه های جانبی وجود دارد در کنار چرخ هایی که گلگیر ها را به خوبی پر میکنند، به افزایش زیبایی ظاهری این خودرو می افزایند.یکی از مزیت های این سدان فرانسوی، ارتفاع آن از سطح زمین است که برابر ۱۶۶ میلی متر بوده (۱۱ میلی متر بيش تر از تندر ۹۰) و مثل خودرو هایی نظیر مزدا ۳ و نیسان ماکسیما نگران گیر کردن کف ماشین به زمین نخواهید بود.همچنین این خودرو از رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی و لاستیک های ۱۹۵/۵۵ بهره میبرد.

 

peugeot_301_پژو (28)

در نمای عقب ۳۰۱ در سادگی هر چه تمام تر طراحی شده و درب صندوق نیز نسبتا بزرگ است.در مجموع ۳۰۱ محافظه کارانه و ساده طراحی شده که هماهنگ با یک خودروی اقتصادی است، اما با مقایسه پژو ۳۰۱ با خودروهایی اقتصادی نظیر تندر ۹۰ و رنو ساندرو، تازه متوجه این مطلب میشوید که ۳۰۱ شباهتی به یک خودروی ارزان قیمت ندارد و از بسیاری خودرو های گران قیمت تر نیز زیباتر است.

 

peugeot_301_پژو (23)

 

طراحی کابین ۳۰۱ هم از همان سبک طراحی خارجی پیروی میکند و دریچه های سیستم تهویه مطبوع و کنسول میانی برگرفته از طرح جلو پنجره هستند.ادوات و کلید های داشبورد به راحتی برای راننده قابل دسترسی هستند و با اینکه در ساخت فضای داخلی از پلاستیک نرم استفاده نشده، اما کیفیت کابین بسیار خوب ارزیابی میشود.

 

peugeot_301_پژو (30)

 

یکی از نقاط قوت 301 جادار بودن و صندلی های بسیار راحت آن است که برای افراد بلند قد نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد.غربیلک فرمان اسپرت بوده و با اینکه خوش دست است، اما کمی با سبک کلی طراحی داشبورد ناهماهنگ است.یکی از امکانات جالبی که پژو 301 از آن بهره میبرد نوعی گرمکن است که در قسمت پایین شیشه جلو تعبیه شده و همزمان با گرمکن شیشه عقب کار میکند.طرز کار این سیستم بدین گونه است که در هوای بسیار سرد، وقتی برف پاک کن غیر فعال بوده و تیغه های برف پاک کن در قسمت پایین شیشه هستند، گرمکن مانع از یخ زدن آنها میشود.اما کلید های شیشه بالابر برقی کنار اهرم تعویض دنده و در دو طرف تنها جالیوانی کوچک جلو قرار گرفته اند که دسترسی به آنها را مشکل میکند.ایراد دیگری که بر کابین 301 وارد است کمبود فضای کافی برای خرده ریز ها است، اما محفظه داشبورد به اندازه کافی جادار است.

 

peugeot_301_پژو (32)

از نظر امکانات و تجهیزات ۳۰۱ کم و کاستی خاصی ندارد و شامل تمام موارد اصلی میشود از جمله: سنسور پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های چرمی، تنظیم برقی صندلی های جلو به همراه قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، دزدگیر، کروز کنترل با قابلیت برنامه ریزی، نمایشگر لمسی به همراه قابلیت پخش CD و اتصال USB به همراه ۴ بلندگو، کنترل سیستم صوتی از روی دسته زیر فرمان (همانند پژو 206)، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، آیینه وسط الکتروکرومیک، آیینه های جانبی تاشو برقی، سنسور باران، کامپیوتر سفری و سانروف.

 

peugeot_301_پژو (43)

 

گنجایش صندوق برابر 506 لیتر است، یعنی 36 لیتر بیشتر از پژو 405 که با خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1038 لیتر افزایش پیدا میکند.خوشبختانه در پژو 301 از لاستیک زاپاس بزرگ و سایز استاندارد استفاده شده است.طبق مشخصات فنی اعلام شده در نمایشگاه اتومبیل مشهد، پژو ۳۰۱ با موتور ۱.۶ لیتری در بازار ایران عرضه خواهد شد. این موتور به نوعی نمونه تکامل یافته موتور TU5 که هم اکنون در محصولات مختلف ایران خودرو از جمله ۲۰۶ تیپ ۵ و رانا استفاده میشود، به حساب می‌آید و با کد EC5 شناخته میشود.

 

peugeot_301_پژو (37)

 

قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کنید که اشتراک قطعات فنی این موتور با موتور TU5 در بازار ایران یک مزیت رقابتی برای این سدان فرانسوی محسوب می‌شود.حجم دقیق این موتور ۱۶ سوپاپ برابر ۱۵۸۷ سی سی بوده و توان تولید ۱۱۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه را دارد. همچنین حداکثر گشتاور این موتور برابر ۱۵۰ نیوتن متر است که در دور ۴۰۰۰ بدست می‌آید.این خودرو با دو گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک با کد BVA4 و یا ۵ دنده دستی با کد BVM5 در ایران به فروش خواهد رسید.

 

peugeot_301_پژو (33)

گیربکس اتوماتیک به قابلیت تیپ ترونیک مجهز بوده و در شهر عملکرد مناسبی دارد، اما با فشردن پدال گاز تا انتها کمی تاخیر در Kickdown یا معکوس کردن دنده مشاهده میشود و ضریب دنده ها طوری است که گاهی اوقات در سربالایی ها اگر پایتان را روی گاز ثابت نگه دارید، گیربکس مدام از ۲ به ۳ و از ۳ به ۲ میرود.گیربکس اتوماتیک به دو حالت “اسپرت” و “برفی” نیز مجهز شده که در حالت اسپرت دنده ها تا دورهای بالاتر پر میشوند و تعویض دنده سریعتر انجام میشود، ولی صدای موتور در دور موتور های بالا کمی گوش خراش میشود.شتاب صفر تا صد کیلومتر مدل دستی ۹.۴ و مدل اتوماتیک ۱۰.۸ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت است.

از طرفی پژو 301 خودروی سنگینی نیست: وزن مدل دستی 1090 کیلو گرم و مدل اتوماتیک برابر 1165 کیلوگرم است که با در نظر گرفتن منحنی گشتاور این موتور باعث کشش خوب این سدان فرانسوی شده است.

 

301-engine

 

نرمی فرمان برقی این خودرو نیز مناسب بوده و مانند برخی خودرو ها بی روح نیست. از طرفی فرمان عملکرد دقیقی دارد و از برگشت پذیری مناسبی نیز بهره میبرد و در مسیر های ناهموار و جاده های خاکی دچار لرزش نمیشود.

پژو ۳۰۱ با بهره مندی از سیستم تعلیق بسیار نرم (جلو مک فرسون و عقب نیمه مستقل به همراه میله پیچشی) که ضربه ها را بسیار خوب جذب میکند و صندلی های ارگونومیک در کنار عایق بندی صوتی خوب کابین، در زمینه راحتی یک سر و گردن بالاتر از رقبای هم کلاسش قرار گرفته است.هندلینگ و تعادل خودرو با بهره مندی از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) خوب است، اما در پیچ های تند با سرعت بالا ممکن است احساس کنید عقب خودرو تمایل به منحرف شدن دارد که در عمل اینطور نیست و این موضوع به دلیل بازی و تکان بدنه احساس می شود. این سدان فرانسوی با در نظر گرفتن سیستم تعلیق بسیار نرم، بادی رول کمی دارد.

ترمزهای 301 در جلو دیسکی خنک شونده و عقب کاسه ای است که با کمک سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی ترمز (EBA) عملکرد قابل اطمینانی دارند.

مصرف سوخت پژو ۳۰۱ نیز مناسب است :

مدل دستی: در شهر ۸.۷، در بزرگراه ۵.۱ و بصورت ترکیبی ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر.

مدل اتوماتیک: در شهر ۱۰، در بزرگراه ۵.۵ و بصورت ترکیبی ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر.

 ظرفیت باک 301 برابر 50 لیتر است.

و اما در بخش ایمنی پژو301 با کسب 3 ستاره از موسسه معتبر بلژیکی EuroNCAP و 71% در بخش صدمات وارده به سرنشینان کمی ضعیف تر از رنو مگان سال 2014 (که در ایران با نام رنو اسکالا شناخته میشود و موفق به کسب 3 ستاره و 83% در بخش صدمات وارده به سرنشینان شده) عمل کرده است.

 

تست_تصادف_پژو_301

 

امکانات ایمنی 301 شامل 4 کیسه هوا، فرمان جذب کننده ضربه در تصادفات، کمربندهای پیش کشنده، سیستم کنترل هرزگردی (TCS) و سیستم کنترل پایداری (DSC) است.

در هر حال ایمنی 301 به عنوان یک سدان اقتصادی خوب ارزیابی می شود، اما مسلما از ایمنی در حد عالی برخوردار نیست.

 

در خاتمه میتوان گفت همه چیز به قیمت نهایی 301 بستگی دارد. اگر این خودرو با قیمت 47 الی 60 میلیون تومان عرضه شود، بدون شک یکی از بهترین گزینه ها در این رنج قیمتی خواهد بود.

 

 


64 دیدگاه

  1. فریدون | تیر 5, 1398 | لینک نظر

    انشاالله به بازاربیایدومنسفانه قیمت گذاری شود تا مردو خوب وفهیم ایران ازاین خودرو که بدست توانای ایرانی ساخته شده استفاده بهینه کنند

  2. محمود | بهمن 12, 1396 | لینک نظر

    با سلام
    در خرید پژو ۳۰۱ تو رنج زیر ۱۰۰میلیون شک نکنید که یه سر و گردن از همه ماشینای این رده قیمتی بالاتره اولا تو اسپانیا ساخته میشه حتی لاستیکاشم بریجستون ساخت اسپانیاست
    گیربکسش ساخت آیزین ژاپنه که برا لکسوس گیربکس میسازه و شش سرعتس که حتی از مزدا ۳هم که پنج سرعتس بالاتره
    موتورشم یکی از بروز ترین موتورهای دنیاست که با همکاری BMWساخته شده و یورو ۶هستش که حتی تو اروپا هم استاندارد یورو ۶اجباری نشده . موتور تنفس طبیعی ۱۶۰۰سی سی هستش که اهل ماشیناش میدونن که موتورهای تنفس طبیعی بسیار بهتر و کم استهلاک تر از موتور های توربو دار هست و قدرتش با توجه به وزنش برا استفاده خانوادگی و روز مره بسیار مناسب و اقتصادیست و توان و قدرت الکی هدر داده نمیشه و کاملا مناسب این ماشین با این وزن هست و این ماشین بسیار جادار و صندوق بزرگ و در کل برا استفاده یه خانواده ۴نفره عالیه و مخلص کلام خودروهای اروپایی سگشون شرف داره به ماشینای کره ای یا چینی
    دلیلشم اینه که حداقل ۱۵۰ساله پژو و یا رنو دارن ماشین میسازن نه مث چینیا که تکنولوژیشون تمام وارداتی و کپیه و در کل ۳۰الی ۴۰سال بیشتر سابقه تو این کار ندارن .
    آپشانای کاربردی و به درد بخورم به اندازه کافی داره و مث ماشینای چینی بزک شده با آپشنهای دکوری نیست
    در کل با قیمت زیر ۱۰۰میلیون و در قیاس با بقیه ماشینهای موجود در بازار ایرا عالیه
    خلاصه تو ایران و با شرایط بازار خودرو تو ایران عالیه ، تاکید میکنم ما تو ایرانیم و تو ایران ، نه تو کشورهای دیگه

    • در پاسخ به: محمود

      رامین | اردیبهشت 2, 1397 | لینک نظر

      موتورش مشترک با bmw هست. معلوم هست چی میگی؟ فکر کنم با پژو2008 اشتباه گرفتی. موتور پژو301 با داخلی سازی وحشتناک 80درصدی در حال تولید هست! موتور مذکور ec5 نام داره و ساخت شرکت دانگ فنگ چینه. در واقع همون tu5 هست که فقط ضریب تراکم متغیر بهش اضافه شده و موجب شده توانش از 109 برسه به 115. گیربکس در مدل2017 بله 6سرعته ایسین شده، اما ایسین برای اکثر محصولات چینی هم گیربکس میزنه برای تویوتا هم میزنه. بیشک کیفیتشون فرق داره! ضمنا اون موتور ep6 هست که روی پژو2008 با توان 163 اسب کار میکنه و با همکاری و صرفا مشورت bmw حدود 6سال پیش طراحی شد. در کل اگر قیمت اتوماتش زیر 80 باشه ارزش خرید داره اما خبرهایی داریم که قیمتشو 93 اعلام میکنند و البته قیمت 104تومنی پژو2008 هم قراره 118 تومن تغییر کنه.

  3. مرتضي | آذر 26, 1396 | لینک نظر

    آقا تقصير خودمونه، اگه ملت اين ماشيناي چيني رو نمي خريدن. حالا مجبور نبوديم براي يه برند چند برابر قيمت هزينه كنيم. من واقعا نمي فهمم ملت فقط بخاطر قيافه و آپشن كلي پول به اين چيني ها ميدن. خود چيني ها با اروپاييها قرار داد مي بندن و از اونا ياد ميگيرن، حالا ما ميريم از اين چيني ها ماشين ميگيريم. اصلا آدم وقتي يه موتور ماشين اروپايي رو ميبينه روحش به پرواز در مياد. اونوقت ما فقط چشمون به ظاهر و آپشن ماشينه. ما كي متوجه اشتباهاتمون ميشيم؟؟؟؟

    • در پاسخ به: مرتضي

      SUNMARTIN | آذر 26, 1396 | لینک نظر

      متاسفانه خودروهای چینی با شرایط ویژه ای به فروش میرسند و برای تمامی ارگان ها و ادارات دولتی سهمیه فروش دارن لذا با توجه به این مهم فروش بالایی دارند مشتری ظاهر بین و آپشن گرا هم فقط متوصل به پاره ای از آپشن های ناکارآمد میشه غافل ازینکه در آینده کسی حریدار این آهن پاره ها نیست شما کیفیت یک خودروی بتمام عیار مانند هوندا سویک یا سراتو 2017 و با شورولت کروز پژو 308 نیو یا سئات لیون 2016 با این ارابه های چینی مقایسه کنید خیلی چیزها دستتون میاد اگه بدونید چینی ها چطور سرهم بندی میشن هبچگاه ب سمت و سوی آنها نمیزید امیدوارم کامنتم منتشر بشه با تشکر از سایت بسیار خوب و پر مخاطب دنده 6

      • در پاسخ به: SUNMARTIN

        آروین | آذر 26, 1396 | لینک نظر

        متاسفانه خودروهای چینی با شرایط ویژه ای به فروش میرسند؟؟ چرا متأسفانه؟ باید شرایط همیشه غیر منعطف و ظالمانه باشه؟؟ هرچند خیلی هم شرایط ویژه نیست و خرید خودروی چینی برای همه مقدور نیست.دستگاه ها و ارگان ها برای فروش خودروهای چینی سهمیه دارن!!! ما کارمندیم و تا به حال چنین چیزی ندیدیم و نشنیدیم لطفا یک نمونه مشخص نام ببیرید بدون کلی گویی ما هم از جهل بیرون بیاییم؟
        متوصل یعنی چی؟ متوسل احتمالا منظورتونه؟
        هوندای سویک نمی دونم چنده اما فکر می کنم 4 سال کارکره اش هم زیر 105 میلیون نیست؟ سراتو وارداتی خداتومنه فکر کنم 160 یا 170هست. راستش اصلا نمیدونم شورولت کروز چیه اما اسم آمریکاییش خودش میگه نباید ارزون باشه. در کل به نظر می رسه شما منطقی حرف نمی زنی. راستش نمی دونم اون دوتا خودروی آخری که شما گفتی کدومنن ولی احتملا خیلی گران قیمت تر از ارابه های چینی که گفتین باشن

    • در پاسخ به: مرتضي

      مهدی | آذر 26, 1396 | لینک نظر

      برادر جان فکر نمی کنی برای حرفات باید ارتباط منطقی در نظر بگیری؟ پژو 301 قرار بود 60 باشه شد 95. خب حالا چه ربطی به چین و چینی جماعت داره؟ در ضمن با موتوری که موتور 206 روش هست( حالا گیرم بهبود یافته) شما چطور روحت به پرواز در میاد؟؟ و بلاخره شما با آبشن مشکل داری؟ یعنی ماشین نباید آبشن داشته باشه. مثلا پیکان جوانان 52 خوبه؟؟

      • در پاسخ به: مهدی

        مرتضي | بهمن 20, 1396 | لینک نظر

        تا آدمهايي مثل شما هستن وضع ما همينه. آخه آدم حسابي، آپشن رو همين خودرو سازهاي طراز اول اختراع كردن نه چيني ها كه هم ماشين شيك باشه و هم راننده از رانندگي در آرامش لذت ببره. بحث بر سر اينكه خودروساز خوب مياد يه ماشين خوب توليد ميكننه و بعدش آپشن روش ميذاره. ولي چينيه فقط سرهم ميكنه و آپشن ميذاره كه فروش بره. گرفتي چي ميگم، آپشن ميذاره كه فروش بره. حالا كه ماشين چينيه مثلا با قيمت شصت تومن فروش رفت. وارد كننده و خودروسازم سوء استفاده ميكنه و برندو گرونتر پاچه ما ميكنه. در كل ميفهمي كه منظورم چيه؟ عمرا بفهمي.

      • در پاسخ به: مهدی

        مرتضي | بهمن 20, 1396 | لینک نظر

        مسلمون ما خودمون قيمت رو برديم بالا. طرف ديد ملت بابت چينيه پنجاه به بالا پول ميدن، پس چرا برندو چند برابر نكنه. كلا متوجه حرفم ميشي. آپشن دوست داري؟ ميگم رو فرقون برات دوجين آپشن بذارن.

        • در پاسخ به: مرتضي

          مهدی | اردیبهشت 2, 1397 | لینک نظر

          الان 301 تو بازار هست. این خودرو بسیار کوچکه. شما فرمودید برند. برادر من خودم الان 206 سوارم اما هرگز پژو رو برند ندونستم و نمی دونم. اینقدر شما بد چینی ها رو می گید مگه این خودرو چی از چینی ها بیشتر داره. بعدم مگه همه باید مثل شما فکر کنن که منطقی به حساب بیان . الان 2008 هم تو بازار هست که اتفاقا بسیار هم کوچکه. مثل سالها پراید هم داشتم هرگز هم خرج موتوری و مشکل گیربکس نداشت پس باید خیلی خودروی تاپی بوده باشه. نه داداش همون قدر که موتور و گیربکس مهمه زیبایی راحتی جاداری و آبشن هم مهمه

        • در پاسخ به: مرتضي

          مهدی | اردیبهشت 2, 1397 | لینک نظر

          این آقایونی که فاز ضد چینی میگیرن بهتره دست از خیال بافی بردارن. من چینی نداشتم و ندارم. اما مگه پول علف خرسه؟ شاید شما راحت پول درمیارید خب برید برند بخرید. الان یکی بگه آی 10 چنده؟ آی 20 چنده؟ خب رو 301 تحفه هم حتی با قیمت 95 هم حساب نکنید . آی 20 شده 115. این هم همین قیمت میشه بلکه بالاتر. بعد بیاد تز بدید چینی آشغاله. اگه تا شش ماه دیگه چینی هم تونستین بخرین بازم هی تز آنتی چاینا بدید

  4. pooria | مرداد 23, 1396 | لینک نظر

    بیش از 90% خط تولید ایران خودرو را خودروهای با تکنولوژی قدیمی و بی کیفیت مثل
    سمند و پارس و اریسان و…..تشکیل می دهند و این تعداد محدود خودروی وارداتی مثل 301
    که ارزان و اقتصادی هستند را هم با دندان گردی می خواهند به دو برابر قیمت جهانی
    به مردم غالب کنند!!بنابراین خودروی چینی خواهم خرید ولی این خودروهای گران را نه!!

    • در پاسخ به: pooria

      مرتضي | بهمن 20, 1396 | لینک نظر

      دقيقا مشگل همينجاست. طرف اومد ماشين چيني ريخت تو بازار ببينه مردم چكارن. وقتي ديد بابت خوشگلي انقدر پول ميدن، گفت پس اين رنج قيمت بابت محصولاتي كه از عهد بوق ميزدم. اين رنج قيمتم بابت فقط خوشگلي (چيني ها) و اين رنج قيمتم بابت برندها. دوست عزيز خودمون خراب كرديم.

  5. حسین | مرداد 23, 1396 | لینک نظر

    95 میلیون مدل اتومات 2016!!
    همچنان باید چینی سوار شد!

  6. امین | اسفند 7, 1395 | لینک نظر

    ایمنی 301 با مگان نباید مقایسه بشه. باید تا رنو سیمبل مقایسه بشه. که البته پژو از لحاظ ایمنی همیشه بهتر از رنو عمل می کنه

  7. alirezA | آذر 13, 1395 | لینک نظر

    واقعا خودروی خوبیه و ارزش داره و طبق قرار دادشون 6 دنده فیس لیفت رو بیارن تا 70 70 خورده ای واقعا ارزش داره و از تمام چینیا سرتره

  8. Ali | آذر 13, 1395 | لینک نظر

    شما این ماشینو با چری آریزو ۵ مقایسه کنید حالا یه سری هی میان مین چینیه چینیه چینی آشغاله اختلاف قیمتشم ده تومنه ولی آریزو ۵ هم از لحاظ چهره بسیار قشنگه هم داخلش پر از اپشنه کاملا یه خودروی به روزه حالا شما این ماشنو ببین قیافه ماشین که افتضاح !!! داخلشم که هیچی نداره یه کابین زشت با بی سلیقگی کامل که تازه وقتی ایران خودرو بیاد مونتاژ کنه همه مشکلات چند برابر میشن از جمله کیفیت قطعات ماشین و رسما یه آشغال تحویل میدن … ولی چون کلا ایرانیا نافشونو انگار با پژوهای مزخرف و بی کیفیت ایران خودرو بریدن دوباره میرن میخرن بعدش به یه سری برندا مثلا جک و چری میگن آشغال … حداقلش اینه قیافه خودروهاشون به روز تره چار تا آپشن داره چار تا تکنولوژی داره رو همی چینیا … این ماشینا که میاد این پژوها که ایران خودرو مونتاژ میکنه بدترین و منسوخ ترین تکنولوژی هارو استفاده میکنه مثلا باتری مایع که دیگه هیچ جا استفاده نمیشه ولی چون ارزونه ایران خودرو استفاده میکنه و یه جا قالتون میزاره و اگه مثل من بد شانس باشید تو جاده شمال یه دفه ای میبینید ماشینتون دیگه استارت نمیخوره (بنده پژو پارس دارم فعلا !!! ) … ولی واقعا باید چشارو باز کردش تو قیمتای زیر هشتاد میلیون ماشینای چینی به مراتب بهتر از اشغالای ایران خوردو و سایپا هستن حتا اگه بهترم نباشن بدتر صد در صد نیستن حالا اگه یکی بیشتر از هشتاد نود تومن داشت خوش بحالش میره سوار ماشین کره ای و ژاپنی میشه ولی واسه ما که انقد نداریم واقعا بهترین گزینه همین چینیا هستن

    • در پاسخ به: Ali

      رامین | فروردین 22, 1396 | لینک نظر

      دوست عزیز شما سواری و هندلینگ همین پرشیای خودتو با لیفان و آریزوی خوشگل مقایسه کن ببین فرق یک ماشین اروپایی با چینی چقدر زیاده .
      چین خیلی خوب پیشرفت کرده ولی هنوز مونده به فرانسه برسه .
      آپشن داشتن ماشین خیلی مهم نیست اصل اول کیفیت و قابلیت های حرکتی ماشینه که انصافا پژو تو این موارد خوب عمل می کنه و خودروهای بیست سال پیش پژو هنوز هم از نظر هندلینگ و سیستم تعلیق از چینی های جدید بهتر هستند .
      در ضمن چهره خوب برای خودرو لزوما چراغهای کشیده و طرحای اغراق آمیز که تو خودروهای چینی و کره ای دیده میشه نیست وقار و سادگی که خودروهای اروپایی دارند به نظر من زیباتر و با صلابت تر هستند تا چهرهای آرایش کرده خودروهای شرقی

    • در پاسخ به: Ali

      مرتضي | بهمن 20, 1396 | لینک نظر

      دوست عزيز مشكل همينجاست. وقتي شما بابت يه ماشين چيني ٧٠ و بيشتر ميليون پول ميدي. خودرو ساز و واردكنندم ديگه برندو زير ١٠٠تومن قالب ما نميكنه. نمونش همين كرمان موتور كه وقتي جكش بالاي ٥٠ تومن فروش ميره كه نمياد هيونداهاي رو كه سرهم ميكنه يا وارد، نزديك قيمت جك بفروشه. براي مثال چكاريه وقتي قيمت چينيه مثلا ٦٠ تومنه و وقتي يه برند ٧٠ تومن آدم برند نخره. دوست عزيز اين قيمتها رو ميذارن كه ما رو مجبور به خريد اون چيزي كنن كه ميخان و سودكنن.

  9. سام | آبان 22, 1395 | لینک نظر

    اين ماشين سانروف نداره!!! شما در مقاله اتون اشتباه نوشتين
    لطفا تصحيح كنيد

  10. پیروز | آبان 15, 1395 | لینک نظر

    مقاله عالی بود مخصوصا تاریخچه پژو …ممنون

  11. سعید | مهر 21, 1395 | لینک نظر

    تست ایمنی رنو کویید که صفر ستاره کسب کرد و نشون داد که عرضه شدنش در ایران کار اشتباهیه ، این مدل پژو هم چون برای کشور های در حال توسعه ساخته شده ایمنی خوبی نداره

  12. sunmartin | مهر 4, 1395 | لینک نظر

    301 ابدا ارزش پرداخت 60 ملیون را ندارد چون یک دلیل ساده دارد استفاده از همان گیرباکس AL4 و انجین EC5 قدیمی متعلق به سال 2003 که منسوخ شده

    • در پاسخ به: sunmartin

      هانیه | آذر 12, 1395 | لینک نظر

      یعنی میشه گفت تندر ۹۰ بهتره؟

    • در پاسخ به: sunmartin

      امین | اسفند 7, 1395 | لینک نظر

      عزیزم همه برند های خودرو برای خیلی از محصولات خودشون موتور و گیربکس های قبلی رو به روز رسانی می کنند و مجددا استفاده می کنند. هیچ خودرو سازی برای هر سال و برای هر مدل جدیدی موتور جدید طراحی نمی کنه برای اینکه هزینه طراحی و تولید موتور و گیربکس جدید خیلی زیاده.