اسلایدرنگاه

نگاهی به MG و عملکرد آن در ایران

سيسیل كيمبر كه به عنوان تاريخ ساز افتخارات MG شناخته مي شود در نقش موسس كارخانه نیز نامش به ثبت رسيد.  فردي كه نام مستعار MG را با توجه به نام گاراژ آقای ویلیام موریس به نام Morris Garages براي اين کارخانه خودروسازي انگليسي انتخاب كرد.

تصویر روز فیلیکر به مناسبت سالروز تولد سیسیل کیمبر

دليل چنين انتخابي زنده نگاه داشتن نام صاحب گاراژ يا همان ویلیام موریس بود ، شخصي كه سيسيل را در ابتدا به عنوان يكي از كارمندانش به استخدام خود درآورده بود و امروز اين كيمبر بود كه با انتخاب نام MG براي اين كمپاني نام وي را زنده نگاه مي داشت .

matilda

مدت زمان کوتاهی به طول انجامید تا MG از یک تولید کننده خودرو در مقیاس کوچک در اطراف آکسفورد انگلستان در دهه 20 به یک تولید کننده پیشرو در زمینه تولید خودرو های اسپرت در سطح جهانی تبدیل شود. این شرکت بیشتر بخاطر شکل خودروهای روباز و دو سرنشینه اش مشهور است اما این شرکت علاوه بر آنها خودروهایی بی نظیر در قالب سدان و کوپه نیز تولید نموده است.

MG WA 2.6 لیتر اسپرت 1939

کمپانی MG که حدوداً نود سال از عمر آن میگذرد فراز و نشیب های فراوانی را به خود دیده و توسط دیگر خودروسازان بزرگ اروپایی همچون BMW و نیز خودروسازان آسیاییدر برهه های زمانی مختلف مدیریت شده و همواره سعی داشته تا اصالت انگلیسی خود را حفظ کرده و محصولاتش را با تولید خودروهای بروز و مدرن، در سراسر جهان عرضه کند.

 در واقع شجره نامه این شرکت خودروسازی را خودروهایی از شرکت ام جی تشکیل داده اند که همگی بر پایه حضور در میدان رقابت اتومبیلرانی وارد عرصه تولید شده اند. از سالهای آغازین فعالیت این کمپانی در سالهای 1927  کلید موفقیت ام جی کسب افتخاراتی در عرصه رقابت های اتومبیلرانی در سطح بین المللی تا به امروز بوده است. در حال حاظر حضور ام جی در مسابقات معتبر اتومبیلرانی کشور انگلستان معروف به British Touring Car Championship) BTCC) موجب درخشش این خودرو در میان رقبای نامداری از دیگر کشورهای بوده است. حضور خودروی MG 6 با مهندسی شرکت تیونینگ 888 مکمل هنرنمایی رانندگانی معروف در عرصه بین المللی در این دوره از مسابقات اتومبیلرانی BTCC میباشد.

 سرانجام MG6 برای اولین بار اواخر سال 1390 به بازار خودرو ایران معرفی شد. خودرویی که در دو مدل GT (فست بک) و Magnett (سدان) قابل عرضه است. اشاره به این نکته ضروری به نظر میرسد که MG6 همزمان با شروع عرضه در اروپا در ایران نیز عرضه شد. البته لازم به ذکر است که برای اولین بار از این خودرو در نمایشگاه خودرو شانگهای در سال 2009 پرده برداری شد. خودروی MG 350 نیز که از افتخارات مهندسی و طراحی انگلستان محسوب میگردد در سال 1392 با ورود به ایران قدم به بازار رقابتی نهاد که با توجه به امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی، استاندارد مصرف سوخت Euro 5 و طراحی زیبا یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر است.

انتقال مالكيت به بزرگترین خودروساز چين

 روند تاریخی این خودروساز بزرگ انگلیسی در سال 2005 حکایت از آن  دارد که به دلیل مشکلات مالی پیش روی در ماه می شرکت خودروسازی نانجینگ چین (Nanjing Automobile Corporation) برند MG را خریداری و با افتخارحق تولید محصولات این شرکت و مالکیت دارایی های آن را با پرداخت بیش از 50 میلیون پوند به دست گرفت .

800px-MGNanjingFactory

اینطور که به نظر می رسد سال 2007 یکی از مهمترین سالها در سرنوشت کارخانه MG بود به طوری که در دسامبر همین سال شرکت صنایع خودروسازی شانگهای با شرکت Shanghai Automotive Industry Corporation) SAIC) با شرکت (NAC) ادغام شد و به این ترتیب مالکیت MG را به دست آورد. در واقع با توجه به کلیه نقل و انتقالات مالکیت این شرکت از آغاز تاسیس در کشور انگلستان تا کنون، اولین خودروی MG در تاریخ مارچ 2007 در چین تولید گشت . شرکت صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC)  که شرکتی متشکل از چندین خودروسازی زیر مجموعه می باشد توانایی های خود را با تولید بیش از 4/4 میلیون دستگاه خودرو در سال 2012 به بزرگان این صنعت ثابت کرد .

لازم به ذکر است مرکز اصلی تحقیق و توسعه (R&D) محصولات MG در انگلستان مستقر میباشد که این مرکز با بکارگیری 275 مهندس و 25 طراح برجسته مسئولیت بروزرسانی و توسعه محصولات MG در جهان را عهده دار میباشند.

ام جی 550

اما در بخش فنی ام جی 550 (شوالیه) ، از موتور 1.8 لیتری توربو استفاده شده که از نسل موتور های پر بازده و کم حجم می باشد و قادر به تولید 160 اسب بخار  در 5500RPM و ماکزیمم گشتاور 215 نیوتن متر در 4500RPM می باشد که می تواند این خودروی 1450 کیلوگرمی را ظرف 9.8 ثانیه (طبق اعلام کمپانی) به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند ، اما طبق تست های انجام شده در ایران و با وضعیت بد بنزین های موجود این رقم به زیر 10.8 ثانیه نرسید!

550_1

ام جی 550 از گیربگس 5 سرعته تیپ ترونیک بهره می برد که وجود اهرم های تعویض دنده در پشت فرمان ، جذابیت رانندگی با این خودرو را 2چندان کرده است. در کل شاید ایراد وارد به MG کندی در شتاب اولیه آن می باشد که تنها دلیل آن Lag توربوی خودرو می باشد.

550_5

از دیگر امکانات رفاهی موجود می توان به کیسه هوا راننده – سرنشین جلو – جانبی (در کل شش عدد) ، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب و سیستم های پایداری ABS-EBD-SCS-DCS-CBC-EBA-TCS-BDC ، قفل مرکزی  ایموبیلایزر  ، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت – عملکرد هوشمند پشت سریها در هنگام تصادف – پشت سری های صندلی های عقب – صندلی های تاشوی عقب – صندلی های ضد لغزش – تودوزی چرم ، کروز کنترل – سنسور پارک عقب و یخچال اشاره کرد.

1 دیدگاه

  1. عجب تاریخچه ای داشته کمپانیش!!!!!من یه مدت فکر میکردم اصلا خوب نیست ولی چند وقت پیش که باهاش رانندگی کردم واقعا نرم و عالی. اینطورم که معلومه اصالتش انگلیسی بوده..مرسی از سایت خوبتون. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا