هواپیمای خودران مسافری درون شهری ایرباس تا سال 2027

سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵

هواپیمای خودران مسافری درون شهری ایرباس تا سال 2027

آینده حمل و نقل شهری

دنده 6 : ازدحام و شلوغی زیادی در شهرها وجود دارد. در کنار استفاده از قطار یک راه حل این است که برای جلوگیری از آشفتگی، آن را به آسمان ببریم. خودروهای شخصی پرنده به عنوان یک رویای دست نیافتنی باقی مانده اند. اما کمپانی ایرباس باور دارد که هواپیمای مسافری درون شهری خودران، راه حل خوبی برای از بین بردن ازدحام است. کمپانی ایرباس با جدیت روی این پروژه کار می کند و بنا دارد آن را دهه آینده عملی کند.

ایرباس اولین کمپانی نیست که بر روی هواپیمای مسافری درون شهری کار می کند. کمپانی جابی روی هواپیمای مسافری درون شهری 16 ملخه کار می کند، کمپانی اهنگ 184 تاکسی پرنده بدون سرنشین را در نوادا  با موفقیت آزمایش کرده و کمپانی ولوکوپتر اولین پرواز با سرنشین را آپریل امسال آزمایش کرد. ایده تاکسیهای پرنده خودران ملخ دار شاید کودکانه  به نظر برسد. اما واقعیت این است که انسانهای زیادی برای محقق کردن این ایده فعالیت می کنند.

جزییات هواپیمای چند ملخه الکتریکی در پایگاه ایرباس واقع در سیلیکون ولی تحت پروژه وانا در حال تحقیق و توسعه است.

 

airbus-proect-valaha-3

 

اگرچه سخت افزار مورد نیاز تقریبا آماده است، مهمترین چیزی که پروژه واهانا را کند کرده، تکنولوژی Sense-and-avoid (حس کن و دوری کن) است. سیستم های مطمئن بیشتر برای خودروها ساخته می شوند. رادین لیاسوف مسوول اجرایی پروژه ایرباس عنوان می کند: یکی از چالش برانگیز ترین هدفهای گروه، حل کردن هر چه سریعتر مشکلات است.

هر چند هیجان انکیز است، اما واهانا در ابتدای راه قرار دارد. کار در فوریه امسال آغاز گشته و پرواز آزمایش در پایان 2017 خواهد بود.  ایرباس درباره زمانی که مردم برای رفتن به سرکار از هواپیمای بدون سرنشین استفاده خواهند کرد بسیار خوشبین است.

لیاسوف اظهار می دارد: ما بر این باور هستیم که تقاضای جهانی برای این دسته از هواپیماها می تواند ناوگانی از میلیونها خودرو را در سراسر جهان پشتیبانی کند. او اضافه می کند: در عرض کمتر از ده سال ما محصولی را با بازار عرضه خواهیم کرد که برای میلیونها انسان در مسافرت به حومه شهرها انقلابی ایجاد خواهد کرد.

در کنار پروژه واهانا، ایرباس گروه هایی در آلمان و فرانسه دارد که بر روی توسعه یک سیتی ایرباس کار می کنند که شبیه هلی کوپتر است و قادر به حمل چندین مسافر می باشد. این وسیله که طرح پیشرو و آینده نگرانه آن در ابتدای این مقاله چاپ شده است، در ابتدا قبل از اینکه سیستم خودران آن راه اندازی شود بوسیله خلبانها هدایت خواهد شد.

 

airbus-2-e1472380823171

برخلاف واهانا، سیتی ایرباس به گونهای طراحی شده که قادر است به یکباره چندین مسافر را جابجا کند. در نتیجه هزینه آن کاهش می یابد. از تجربیات و درسهای فرا گرفته شده از از توسعه سیتی ایرباس در ساخت وطراحی پروژه واهانا استفاده خواهد شد که قرار است سال آینده مجموعه آزمایشی تحویل خودران در سنگاپور راه اندازی شود.

خوب، همه اینها در یک دنیای ایده آل چگونه کار خواهند کرد؟ مفهوم zenaircity بوسیله واسیلیس آگورداس و بنجامین استراس در هلیکوپترهای ایرباس به تصور در آمده است. مسافران، سفرهای خود را بوسیله برنامه Zenhop  سفارش خواهند داد. یک Zenhub را در شهر برای فرود انتخاب می کنند و بارهای آنها بوسیله سیستم ZenLuggage به Zenhub ارسال خواهند شد. در این میان ZenCyber مراقب است که مسافرت شما بوسیله هکرها به مشکل نخورد.( پیش کلمه Zen بهمعنی zero emission and noise  است)

در حال حاضر ممکن است علمی تخیلی به نظر برسد، اما ایرباس باور دارد که در آینده نه چندان دور به حقیقت بدل خواهد گشت.

مدیرعامل ایرباس عنوان می کند:  من طرفدار پرو پاقرص جنگ ستارگان هستم. اما دیوانگی نیست اگر تصور کنیم که یک روز خودروهای ما بر روی آسمان پرواز می کنند. او اضاه می کند: خیلی دور نیست که ما با گوشی هوشمندمان یک تاکسی پروازی کاملا اتوماتیک و بدون راننده را رزرو کنیم که در زمان مقرر بیرون در فرود خواهد آمد.

 


بدون دیدگاه