معرفی دو ماکت ارزشمند از اتوآرت

یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | 2 نظر

معرفی دو ماکت ارزشمند از اتوآرت

در مطلب قبلی به تاریخچه خودروهای مدل (ماکت) و معرفی سازندگان معتبر ماکت های کلکسیونی پرداخیتم. شرکت اتوآرت به عنوان یکی از محبوب ترین سازندگان حرفه ای خودروهای مدل, اخیراً دست به تولید دو سوپر اسپرت جاودانه و رکورد شکن از دو نسل متفاوت زده است،که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

mclaren1

مکلارن F1 در مقیاس 1:43

اتوآرت حدود 3 سال قبل خبر از تولید مکلارن F1 افسانه ای در مقیاس 1:18 داد. امری که کمی بعد تحقق یافت و ماکت سریعترین خودروی قرن بیستم (که هنوز عنوان سریعترین خودروی تنفس طبیعی جهان را نیز داراست) پس از مدت ها دوباره به دنیای ماکت بازی بازگشت. قبل از اتوآرت در مقیاس 1:18 تنها شرکت های UT , Gilroy و Maisto دست به تولید آن زده بودند و شرکت Minichamps هم قصد تولیدش را داشت که به دلایل نامعلومی از این کار منصرف شد. بنابراین تنها مکلارن با کیفیت و در مقیاس 1:18 را UT تولید کرده بود که شرکت سازنده اش مدت هاست دیگر ماکت تولید نمی‌کند. لازم به ذکر است این خودرو را شرکت Minichamps در مقیاس های 1:43 و 1:12 و با کیفیتی خوب تولید کرده است. محصول اتوآرت به صورت محدود و با قیمتی در حدود 287 دلار وارد بازار جهانی شد و  در سال 90 به بازار ایران راه یافت و توسط اکثر ماکت فروشان در محدوده قیمتی بین 210 الی 270 هزار تومان و در رنگ های سفید, بژ, نقره ای و مشکی عرضه شد. امروزه این ماکت قیمتی بین 500 الی 700 هزار تومان دارد.

mclaren2

اخیراً اتوآرت در مقیاس 1:43 دست به تولید محصولاتی با قابلیت و کیفیتی فراتر از انتظارات خریداران این مقیاس و در حد مقیاس 1:18 عرضه کرده که در حدود ماکت های 1:18 همین برند قیمت گذاری می‌شوند. اولین محصولات این سری که تحت عنوان Signature و با بسته بندی خاصی عرضه شد, دو مدل کلاسیک لامبورگینی یعنی کونتاش و میورا بودند. چند ماه قبل اتوآرت خبر از تولید لامبورگینی اونتادور در همین سری داد که اخیراً با قیمتی کمتر از 400 هزار تومان در ایران عرضه شده است. محصول جدید اتوآرت در همین رده, مکلارن F1 به رنگ نقره ای خواهد بود که تصاویری از آن به طور رسمی در وبسایت شرکت منتشر شده است.

ویژگی های خاص

اولین نکته ای که همانند سایر محصولات رده Signature مقیاس 1:43 این برند جلب توجه می‌کند, قابلیت های شگفت آور و جزئیات خیره کننده ای است که در مقیاس 1:43 مرسوم نیستند و برای رسیدن به آن ها معمولاً باید به سراغ مقیاس 1:18 بروید. علاوه بر باز شدن تمامی درها و درپوش های خودرو, بالچه عقب خودرو و درهای کناری مربوط به جای بار پیش بینی شده در خودروی واقعی هم قابلیت باز شدن دارند. نکته جالب توجه این است که حتی در مقیاس 1:18 هم فقط در مکلارن اتوآرت این نکات رعایت شده است و مکلارن 1:43 تولید شده توسط شرکت Minichamps هم فاقد این جزئیات منحصر به فرد است. در خودروی واقعی بخش هایی از پیشرانه از طلا, نقره و فیبر کربن ساخته شده اند, اما هنوز اتوآرت به طور رسمی استفاده از این مواد گران قیمت در ماکت 1:43 خود را تایید نکرده است. با توجه به عکس های رسمی منتشر شده و این نکته که محصول 1:18 برند اتوآرت تمامی مواد فوق را به صورت دقیق استفاده کرده است, احتمال داده می‌شود تا حداقل در برخی موارد از آن ها استفاده شود.

mclaren3

در مکلارن 1:18 چمدان های ویژه خودرو در داخل محل بار کناری قرار گرفته اند. جالب است بدانید نه تنها این ویژگی در نمونه 1:43 حفظ شده, بلکه لولاهای ظریف و ویژه این شرکت که در مقیاس 1:18 رواج دارد هم در نمونه 1:43 یافت می‌شوند. سایر جزئیات این ماکت زیبا می‌توان در باتری قرار گرفته در جلوی خودرو و خلاصه کرد. به زودی قرار است این ماکت فوق العاده ظریف با قیمت 179.9 دلار عرضه شود که با توجه به نرخ برابری ارز, احتمالاً بین 350 تا 500 هزار تومان قیمت خواهد خورد.

بوگاتی ویرون سوپراسپرت

اتوآرت و رقیب دیرینه اش Minichamps ید طولایی در تولید بوگاتی ویرون در مقیاس 1:18 دارند. در اولین قدم اتوآرت دست به تولید پیش نمونه این خودرو زد که امروزه از خط تولید شرکت اتوآرت خارج شده است. پس از آن هر دوی این شرکت ها و با فاصله زمانی اندکی نمونه خیابانی ویرون را تولید کردند که طبق معمول نمونه اتوآرت از کیفیت و جزئیات بسیار بهتری برخوردار است. این دو محصول در سال 88 وارد بازار ایران شدند و حدود 150 تا 200 هزار تومان قیمت گذاری شدند.

در سال های بعد اتوآرت دست به تولید نمونه های خاص ویرون زد و Minichamps هم نمونه Grandsport را تولید کرد.اندکی بعد از عرضه ویرون رکورد شکن یعنی مدل سوپر اسپرت توسط بوگاتی, مشخص شد که لیسانس تولید این نمونه کمیاب و فوق سریع توسط هر دو شرکت خریداری شده است.

به تازگی مشخصات و عکس های بیشتری از نمونه اتوارت از طریق وبسیات رسمی شرکت منتشر شده است. مطابق معمول سال های اخیر, این محصول در سری Signature از کیفیت بالاتری نسبت به محصولات سایر رده های شرکت اتوآرت برخوردارند و به صورت محدود تولید می‌شوند. معروف ترین رنگ ویرون سوپراسپرت یعنی ترکیب فیبر کربن و نارنجی, که رکورد شکنی معروف حداکثر سرعت نیز توسط خودرویی با همین رنگ انجام شد, در اولین مرحله تولید خواهد شد. مشابه سایر ویرون های تولید شده توسط اتوآرت, در این محصول باله عقب قابلیت باز شدن و حرکت دارد و درپوش بزرگی که روی موتور نیمه پنهان ویرون قرار دارد را می‌توان جدا کرد و از جزئیات زیبای ماکت لذت برد.

در این ماکت لولاها از نوع ظریف هستند و از فیبر کربن در برخی نواحی استفاده شده است. با توجه به عکس های منتشر شده از داخل ماکت, جزئیات و کیفیت در بالاترین سطح انتظار رفته از اتوآرت قرار دارند. به احتمال زیاد همانند سایر نمونه های تولید شده توسط اتوآرت, این ویرون هم مجهز به فرمانی خواهد بود که با مکانیسمی چرخ دنده ای, چرخ های جلو را می‌گرداند. تعداد محدودی از محصولات اتوآرت چنین قابلیتی دارند و در اکثر موارد از میله های پلاستیکی برای اتصال غربیلک فرمان به چرخ های جلو استفاده می‌شود.

vey4

بنابر برخی گزارش های, تعدادی از وبسایت های فروش ماکت در خارج از کشور, اقدام به پیش فروش این ماکت کرده اند. اما در وبسایت رسمی خود شرکت, هنوز خبری از عرضه و یا قیمت گذاری این ماکت زیبا نیست. اما با توجه به همین گزارش ها و قیمت سایر محصولات جدید شرکت, احتمالاً این ویرون با قیمتی در حدود 300 دلار عرضه خواهد شد.


2 دیدگاه

  1. amir | مهر 16, 1393 | لینک نظر

    من عاشق بوگاتیه شدم…ولی نمیدونم سوپر اسپرت نارنجی مشکیو از کجا تهیه کنم فکر کنم قیمتش 1میلیون خرده ای باشه

  2. masih | شهریور 10, 1392 | لینک نظر

    اینارو از کجا میشه خرید؟

    خیلی جالبه

    ولی قیمتا هم بالاس