اسلایدرنگاه

سرمایه گذاری خودروسازان چینی در کره شمالی

خبرهای عجیب و غریب از کرۀ شمالی کم نیست؛ آنچه در این کشور کم است برق، غذا، نیروی کار ماهر، آموزش و اصول اولیۀ حقوق بشر می باشد.

همین موارد باعث شده تا تصمیم شرکت خودروسازی چینی FAW برای ساخت کارخانۀ مونتاژ خودرو در این کشور فقیر بسیار عجیب جلوه کند.به گزارش آژانس خبری Yonhap کرۀ جنوبی، FAW که دومین خودروساز بزرگ چین و شریک تجاری جنرال موتورز، فولکس واگن و تویوتا می باشد، قرارداد ساخت کارخانه ای را در شمال شرق کرۀ شمالی، نزدیک مرز با چین و روسیه به امضا رسانده است.

این گزارش که توسط آژانس دولتی خبری کرۀ شمالی تائید شده است هیچ گونه جزئیات اعم از زمان بازگشایی کارخانه و یا نوع و تعداد خودروهای تولیدی را در بر نمی گیرد. اما بر همین اساس، کارخانه در شهر راسون ساخته می شود که منطقۀ ویژۀ تجاری است که برای جذب سرمایه های خارجی طراحی شده است. اما سوال اینجاست که چرا باید در کشوری بی ثبات و فاقد بازده تجاری چون کرۀ شمالی سرمایه گذاری کرد که حتی در آن مالکیت خصوصی اتوموبیل نیز ممنوع است و کیفیت اقلام صادراتی به شدت مورد تردید است؟ هنوز هیچ یک از مسئولین FAWدر این مورد توضیحی نداده است. اما از دیدگاه کیم جونگ اوون، رهبر کرۀ شمالی، وجود کارخانۀ اتوموبیل سازی در این کشور قطعا موجب اعتبار آن خواهد شد. بی تردید کرۀ شمالی می تواند از این فرصت بهره ببرد.

این کشور اخیرا بخش عمده ای از زیرساخت های خودروسازی ناچیز خود را از دست داده است. در ماه دسامبر خبر رسید که شرکت Pyeonghwa Motors، که توسط کلیسای وحدت کرۀ جنوبی در سال 1999 بنیان نهاده شده بود، تصمیم گرفته است تا کارخانۀ خود در نامپو، واقع در ساحل غربی کرۀ شمالی را تعطیل کند. این کارخانه که 30 درصد سهام آن متعلق به دولت کرۀ شمالی بود، وظیفۀ مونتاژ قطعات خودرو را تحت لیسانس فیات و شرکت چینی Brilliance Auto بر عهده داشت. طبق اعلام خبرگزاری ها، کلیسا 55 میلیون دلار در این کارخانه سرمایه گذاری کرده بود که ظرفیت تولید ده هزار اتوموبیل در سال را داشته است اما بازده خطر تولید بسیار پایین تر و در حدود چند صد خودرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا