قدرت نمایی ردبول در خانه فراری: گزارش گرندپری ایتالیا 2013

چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | 2 نظر

قدرت نمایی ردبول در خانه فراری: گزارش گرندپری ایتالیا 2013

15

شهرزاد تاج الدینی: دوازدهمین مرحله از رقابت های فرمول یک به آخرین مقصد اروپایی خود در ایتالیا رسید. پیست مونزا درشمال شهر میلان با قدمتی 91 ساله، تاکنون بیش از هر پیست دیگری میزبان رقابت های جایزه بزرگ بوده است.

14

این پیست با وجود مسیرهای مستقیم طولانی، سریع ترین پیست فرمول یک محسوب میشود که در هر دور، اتوموبیل ها 70درصد مسیر را تخت گاز طی میکنند. رکورد بیشترین سرعت یک اتوموبیل فرمول یک با 372.2 کیلومتر بر ساعت، توسط خوان پابلو مونتویا راننده کلمبیایی تیم ویلیامز ب ام و  در این پیست به ثبت رسیده است. فراری در خانه با حمایت هوادارن دو آتیشه خود موسوم به تیفوسی ها امید زیادی به پیروزی در این رقابت دارد. مکلارن هم پنجاهمین سالگرد تاسیسش را در ایتالیا جشن میگیرد.

تمرین

با وجود اینکه مشخصات این پیست معمولا برای اتوموبیل های ردبول که از نیروی رو به پایین فراوانی برخوردارند، مناسب نیست اما این دو رانندۀ این تیم بودند که بهترین زمان ها را در طول تمرین کسب کردند و زنگ خطر را برای رقبا بصدا درآورند که امید زیادی به عملکرد ضعیف ردبول در این پیست بسته بودند.

تعیین خط

بعد از دور تعیین خط هیجان انگیز جایزه بزرگ بلژیک، هوادارن بار دیگر شاهد رقابتی جالب اما متفاوت بودند. حذف کیمی رایکونن و لوئیس همیلتون در Q2 موجب تعجب همگان شد. اما در مرحلۀ آخر، این سباستین فتل و مارک وبر بودند که طبق پیش بینی ها، در صف اول قرار گرفتند. اما کمتر کسی انتظار نداشت که نیکو هولکنبرگ با اتوموبیل سائوبر به مرحلۀ آخر زمانگیری راه یابد چه برسد به کسب ردۀ سوم! استراتژی تونل باد برای فراری جوابگو نبود وماسا بالاتر از آلونسو در جایگاه چهارم قرار گرفت. پس از پایان تعیین خط، آدرین سوتیل به دلیل سد کردن مسیر همیلتون در پیچ پارابولیکا، سه رده پنالتی گرفت و به ردۀ هفدهم سقوط کرد. از نکات جالب این زمانگیری میتوان به قرار گرفتن هر دو رانندۀ تورو روسو و مکلارن در جمع ده رانندۀ برتر اشاره کرد.

28

مسابقه

با خشک شدن سریع پیست بعد از بارانی که دقایقی قبل از مسابقه تیم ها را در انتخاب لاستیک مناسب مردد کرده بود، مسابقه در پیستی خشک آغاز شد. فتل در شروع توانست از ردۀ اولش محافظت کند اما وبر و هولکنبرگ خیلی زود خود را پشت اتومبیل های فراری یافتند. رایکونن قبل از پیچ اول با برخورد به پشت اتوموبیل پرز، مجبور شد برای تعویض بال شکستۀ جلو به پیت برود و در ادامۀ مسابقه خود را در میانه های جدول یافت و تلاشش برای رسیدن به محدودۀ امتیازات ناکام ماند. بدشانسی همچون مسابقۀ قبل گریبانگیر پل دیرستا شد و قفل شدن ترمزها در دور اول منجر به برخورد وی با گروژان شد و او را مجبور به کناره گیری از مسابقه کرد. همان طور که انتظار میرفت، ماسا طبق دستور تیمی جایگاه دومی خود را با آلونسو عوض کرد اما وی هرچه کرد نتوانست بیش از 5ثانیه به فتل نزدیک شود. فرسایش لاستیک ها در مونزا چندان زیاد نبود و اکثر رانندگان تنها به یک پیت استاپ بسنده کردند. همیلتون که با از کار افتادن رادیوی اتوموبیلش ارتباط خود را با تیم از دست داده بود دچار یک پنچری خفیف شد و ناچار شد توقفی اضافی داشته باشد که این مشکل شانس او را در رقابت برای رده های بالا کم کرد. اشکال فنی باعث شد تا مسابقه برای ژان اریک ورن و آدرین سوتیل ناتمام بماند.

27

در اواخر مسابقه، بروز نقص فنی در گیربکس،روند مسابقه برای هر دو رانندۀ ردبول را تحت الشعاع قرار داد اما با تعویض زود هنگام دنده ها هر دو موفق شدند مسابقه را به اتمام برسانند. سرانجام  پس از تکمیل 53 دور طول پیست، این فتل بود که پیشاپیش همگان از خط پایان عبور کرد و سومین پیروزی خود در مونزا و ششمین پیروزی این فصل را جشن گرفت. پس از وی، آلونسو، وبر و ماسا دوم تا چهارم شدند. هولکنبرگ نیز پس از ابتدای مسابقه جایگاه دیگری را از دست نداد و توانست با نمایشی خیره کننده جلوتر از روزبرگ به مقام پنجم دست یابد. با وجود هو شدن فتل بر روی سکو از سوی هوادارن فراری به نظر می رسید هیچ چیز نمی تواند خوشحالی این رانندۀ جوان را که یک گام دیگر به کسب چهارمین عنوان قهرمانی جهانش نزدیک شده از بین ببرد. اختلاف او اکنون در صدر جدول با نزدیکترین تعقیب کننده اش، آلونسو به 53 امتیاز رسیده است.

با اتمام این مرحله، فرمول یک با اروپا خداحافظی کرد و عازم شرق آسیا شد تا دو هفتۀ دیگر در خیابان های سنگاپور سیزدهمین مرحلۀ خود را زیر آسمان شب برگزار کند.

جدول انفرادی رانندگان پس از گذشت 12 مرحله از فصل 2013

رتبه

نام راننده

تیم

امتیاز

1

سباستین فتل

ردبول – رنو

222

2

فرناندو آلونسو

فراری

169

3

لوئیس همیلتون

مرسدس AMG

141

جدول تیم رانندگان پس از گذشت 12 مرحله از فصل 2013

رتبه

تیم

امتیاز

1

ردبول – رنو

352

2

فراری

248

3

مرسدس AMG

245


2 دیدگاه

  1. Reza | بهمن 26, 1392 | لینک نظر

    خیلی گزارش هیجان انگیزی بود، من که حس کردم خودم در پیست مونزا نشستم و دارم بازی رو تماشا میکنم!!! (: خیلی عالی بود

  2. carting | شهریور 21, 1392 | لینک نظر

    eyval redbul :X xD