اخبارفناوری و تکنولوژی

آیا کودکان امروز،در آینده نیاز به یادگیری رانندگی خواهند داشت؟

با تلاش و جدیت کمپانیهایی مانند گوگل وولوو برای تحقق بخشیدن به خودروهای خودران، کلمه “اگر” در مورد خودروهای خودران تبدیل به کلمه “کی” شده است. با متداول شدن خودروهای خودران تا یکی دو دهه دیگر آیا فرزندان ما به فراگیری رانندگی و گرفتن گواهینامه نیازی نخواهند داشت؟

همانند همیشه ما از سری “یک سوال بزرگ”، ما پرسش خود را از استیون شلاداور در دانشگاه برکلی کالیفرنیا مطرح می کنیم. شلاداور مهندس تحقیقات است که در خلق برنامه کالیفرنیا پت (شرکایی برای تکنولوژی حمل و نقل پیشرفته)همکاری کرده است. ماموریت این برنامه توسعه راه حلهایی برای چالشهای سیستم حمل و نقل زمینی کالفرنیا با استفاده از ایده ها و تکنولوژیهای پیشرفته است. تمرکز این برنامه، گسترش این راه حلها به خارج از کالیفرنیا است.

سوال ما و جواب شلاداور در ادامه آمده است.

با اختراع و متداول شدن خودروهای خودران، آیا والدین امروز می بایستی به فرزندان خود آموزش رانندگی بدهند؟

پاسخ- انتظار نداسته باشید که فرزندان شما بدون فراگرفتن رانندگی بزرگ شوند. اگرچه پیشرفتهای زیادی در توسعه تکنولوژیهای خودران کردن بخشی از وظایف رانندگی تحت شرایط محدودی اتفاق افتاده است، زمان خیلی خیلی زیادی نیاز است تا سیستم خودران در تمام مدت رانندگی، کاملا جایگزین رانندگان انسانی شود.

رانندگی، یک وظیفه پیچیده و قابل توجه است که بستگی به ادراک پیچیده ای از محیط (نه تنها رانندگان دیگر، بلکه کودکان و بزرگسالان پیاده، دوچرخه و موتور سواران و همچنین حیوانات) دارد و گرفتن تصمیم پیچیده در شرایط عدم قطعیت می باشد. پیچیدگی نرم افزاری که نیاز داریم تا این فعالیتها را تمام مدت رانندگی در شرایط ترافیکی و آب و هوایی متفاوت عملیاتی کند بسیار بیشتر از نرم افزاری است که در حال حاضر در خودروهای خودران برای مواجه شدن با موقعیتهای بحرانی وجود دارد. تکنولوژی برای طراحی، توسعه، بررسی و تایید اعتبار چنین نرم افزار پیچیده ای در حال حاضر وجود ندارد و چالش بزرگ اساسی در تحقیقات، بدست آوردن دانش مورد نیاز برای اطمینان از ایمنی نرم افزار مورد نیاز است.

هیچ یک از ما حاضر نیست فرزندانش از خودروهای خودرانی استفاده کند که ایمنی کمتری نسبت به خودروهای حال حاضر دارند و دنیا هم حاضر نیست جاده هایش را در اختیار این خودروها قرار دهد. ما نیاز داریم تا بفهمیم خودروهای حال حاضر چقدر ایمن هستند تا مبنایی برای اندازه گیری ایمنی خودروهای خودران داشته باشیم.

بنا به آمارهای ایمنی ترافیک آمریکا، تصادف منجر به مرگ به طور متوسط در هر 3.3 میلیون ساعت رانندگی اتفاق می افتد(آمار 375 سال رانندگی در 24 ساعت هر روزه). تصادف منحر به جراحت به طور متوسط در هر 65000 ساعت رانندگی اتفاق می افتد(آمار 7 سال رانندگی 24 ساعت هر روزه). این اعداد را با میانگین زمان بین دو مکالمه با تلفن همراه یا استفاده از نرم افزار با لپتاپ یا تبلت خود مقایسه کنید و ببینید چقدر فاصله داریم تا زمانی که نرم افزاری برای رانندگی خودران ایمن در تمام مدت رانندگی تولید شود.

ما فرصتهای زیادی برای پیشرفت رانندگی راحت، آسان، بهره وری بیشتر و ایمن در استفاده از تکنولوژی خودران داریم. اما این فرصتها برای آینده قابل پیش بینی، به عملکرد تکنولوژی خودران در همکاری با رانندگان ماهر برای اکثریت بزرگی از موارد کاربردی بستگی دارد. ممکن است برنامه های کاربردی باشند که نیاز به رانندگان ندارند، اما آنها احتمال دارد در شرایط ویژه ای باشند از قبیل سیستم های گردش در حومه شهر با سرعت پایین یا کامیونها یا اتوبوسهایی که در مکانهای مشخصی جدا از ترافیک شهری آمد و شد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا