اخباراخبار داخلی

واردات برای نوسازی و اسقاط خودروها

مجتبی شفیعی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به  مصوبه اخیر کمیسیون زیربنایی دولت در خصوص نوسازی و اسقاط خودرو، تصریح کرد: این مصوبه که تا چند روز آینده ابلاغ می‌شود نقطه عطفی در نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده در کشور است.

سایپا و ایران‌خودرو در طرح جایگزینی مشارکت نمی‌کنند

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص واردات احتمالی برای نوسازی و اسقاط خودروها، گفت: مشکلی در رابطه با واردات خودرو نداریم.متاسفانه در حال حاضر خودروسازان بزرگ کشور با مشکل تولید مواجه هستند و بخشی از مشکلات جایگزینی دو سال اخیر ناشی از همین مسئله است. بعضی از خودروسازان برای مشارکت در طرح جایگزینی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تعدادی دیگر از  خودروسازان بزرگ یعنی سایپا و ایران‌خودرو تمایل چندانی برای حضور در این طرح ندارند.

شفیعی با بیان این‌که تیراژ تولید ایران‌خودرو و سایپا پایین است، یادآور شد: این خودروسازان برای نوسازی تاکسی‌ها خودروهایی را پیشنهاد می‌دهند که ما آنها را از لحاظ فنی تایید نکرده‌ایم، با توجه به این مسئله مذاکراتی با مدیران خودرو صورت گرفته تا از ناوگان این خودروساز برای نوسازی تاکسی‌ها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این‌که مشکلی برای واردات خودرو نداریم، تاکید کرد: موضوع مهم که در این رابطه باید مد نظر قرار گیرد این است که واردات خودرو باید برای مالک خودرو فرسوده توجیه اقتصادی داشته باشد، به کارگیری خودروهای وارداتی در فرودگاه‌ها توجیه اقتصادی دارد اما در بسیاری از موارد این امر محقق نمی‌شود.

نوسازی فرسوده‌ها شتاب می‌گیرد

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در ابتدای این نشست با یادآوری این‌که حدود 2 سال است که نوسازی سرعت مطلوبی ندارد، تصریح کرد: برای تسریع روند نوسازی و اسقاط خودروها پیشنهادی در قالب 6بند اردیبهشت امسال به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شد که تا اواخر عمر دولت دهم به نتیجه نرسید. خوشبختانه این پیشنهاد در اولین جلسه کمیسیون مذکور در دولت یازدهم بررسی و تصویب شد.

وی با اشاره به این‌که در بند اول این مصوبه سن فرسودگی خودروها اصلاح شد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه قبلی سن فرسودگی خودروهای سواری 25 سال بود که بر این اساس 254 هزار خودرو فرسوده در کشور داشتیم. اما با کاهش سن فرسودگی به 20 سال تعداد خودروهای فرسوده با حدود 100 هزار دستگاه افزایش به 352 هزار دستگاه خودرو افزایش یافت.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اشاره به این‌که بند 2 مهم‌ترین و موثرترین مفاد مصوبه اخیر کمیسیون زیربنایی دولت در خصوص نوسازی و اسقاط خودروهاست، گفت: این بند مربوط به کمک‌های بلاعوض دولت به مالکان خودروهای فرسوده است، تا قبل از مصوبه اخیر سقف ارقام پرداختی بر اساس مدل و مشخصات خودرو 1.5 میلیون تومان بود که البته در ماه‌های اخیر نیز 200 هزار تومان بابت لاشه خودرو به مالکان پرداخت می‌شد.

شفیعی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت خودرو و آثار تورمی این عدد توجیه اقتصادی خود را از دست داد و به همین دلیل مراجعه مردم برای اسقاط خودرو به شدت کاهش یافت. بر این اساس کمک بلاعوض دولت از 1.5 به 2.5 میلیون تومان افزایش یافت که شامل همه خودروها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بند 3 مصوبه مربوط به کمک‌های بلاعوض دولت به خودروهای غیرسواری است، تاکید کرد: بر این اساس میزان کمک بلاعوض برای تاکسی شهری از 3 میلیون به 5 میلیون تومان، وانت یک تن به پایین از یک میلیون به 2 میلیون تومان، ون و وانت‌بار از 2 میلیون به 3 میلیون تومان، مینی‌بوس از 3 میلیون به 8 میلیون تومان، اتوبوس از 10 میلیون به 30 میلیون تومان افزایش یافت.

شفیعی ادامه داد:‌همچنین رقم کمک بلاعوض به کامیونت‌ها (2 تا 3.5 تن)  4 میلیون تومان تعیین شده، کامیونت‌های 3 تا 6 تن از 3 میلیون به 5 میلیون تومان، کامیون سبک 6 تا 10 تن از 4 میلیون به 10 میلیون تومان، کامیون‌های متوسط 10 تا 26 تن از 5 میلیون به 20 میلیون تومان، کامیون‌های سنگین از 7 میلیون به 28 میلیون تومان و کشنده‌ها از 8 میلیون به 28 میلیون تومان افزایش یافت.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در رابطه با بند 4 مصوبه نیز گفت: بر اساس این بند هرگونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی، فروش یا واگذاری آنها در تمامی دستگاه‌های دولتی ممنوع است و این وسایل نقلیه بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج می‌شوند.

شفیعی افزود: در قالب بند 5 مصوبه نیز سقف تعداد مراکز اسقاط توسط کارگروهی متشکل از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و معاونان ذی‌ربط در وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور متناسب با تیراژ افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در بند 6 مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت نیز برای واردات هر دستگاه خودرو با مصرف 6 لیتر باید یک خودرو فرسوده از رده خارج شود، همچنین برای واردات خودروهای با مصرف بین از 6 لیتر و کمتر از 10 لیتر باید 4 دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شود. برای واردات خودروهای با مصرف بیش از 10 لتیر نیز تعداد خودروهایی که باید از رده خارج شود از 3 دستگاه به 6 دستگاه افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا